Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on se tuloraja, että ihminen voi mennä valittamaan kaikkialle, että ei ole rahaa?

Vierailija
03.11.2025 |

Jos yksin asuva aikuinen ei pärjää 1200 eurolla kuukaudessa (se on se tuen määrä, mitä esim työtön saa) niin ei voi syyttää kuin itseään. Tuohon kun lisätään vaikka lapsi, niin tuohon voi lisätä lapsituen verran ja sillä pärjäisi oikein mainiosti.

Ei se elämä ole niin vaikeaa, miksi ihmiset tykkäävät tehdä siitä hankalaa? 

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että jokainen työtön saa tuollaisia summia? Osa saa vain sen 595e.

Mua ärsyttää tämänkaltaiset tekstit. Kun EI SAA! Jokainen suomalainen saa vähintään toimeentulotuen verran, oma moka jos ei ole sitä hakenut. 595e ei ole kenenkään tilille kuulaudessa kilahtava kokonaissumma tai sitten näistä jätetään pois vaikka sellainen pikkuseikka, että taloudessa on puoliso.

Ja mua ärsyttää sunlaiset tyypit. Kun tienaat 2200 brutto - verot ja eläkemaksut ja 2 lasta niin sun puoliso saa pelkän 595 työmarkkinatuen.

Ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea. 

Vierailija
42/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy laskemassa saatteko asumistukea, jos puoliso irtisanotaan. Asumistuki laskuriin laitetaan puolison palkka bruttona eli verot mukana ja lomarahat ja kilometrikorvaukset ja toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana. 

Kela näkee palkat ja työttömyyskorvaukset tulorekisteristä eli et voi huijata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks jumankauta tuet noin paljon?!

Mä saan 80€/kk enemmän, käyn kokoaikatyössä 37,5h/vk

T. Apteekin tekninen työntekijä

Yleistuki on 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Ei oo pelkoa että 1200€/kk nettopalkalla  ostettais asuntoja, prätkiä, mökkejä tai vaunuja kun pelkkään vuokraan menee 500€/kk

Vierailija
44/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ja mitenkään menojaan ei voi suhteuttaa tuohon summaan, vaatteet ja osa lääkkeistä jää ostamatta, pesukertoja on harvennettava, vettä käytetään sekä juomiseen että itsensä ja kaikkeen muuhun pesuun.

Haluan nähdä ihmisen, joka valittaa veden kalleutta Suomessa. Onko todellakin niin, että kaikki muut kivet on käännetty rahankulutuksessa ja etsitty säästökohteet ja jäljellä on enää vedenkulutus? 

Tulee mieleen Pirkka mainos, jossa perhe on vaatteet päällä suihkussa ja ripottelee pesujauhetta päällensä. Jatkossa pestään ittemme ja vaatteemme samalla kertaa! 

Vierailija
45/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää tämänkaltaiset tekstit. Kun EI SAA! Jokainen suomalainen saa vähintään toimeentulotuen verran, oma moka jos ei ole sitä hakenut. 595e ei ole kenenkään tilille kuulaudessa kilahtava kokonaissumma tai sitten näistä jätetään pois vaikka sellainen pikkuseikka, että taloudessa on puoliso.

Höpö höpö. Minä saan vaan asumistuen ja työmarkkinatuen. Vuokranmaksun jälkeen noista jää tilille n. 150 e. Ennen jäi enemmän, mutta hallitus leikkasi asumistuesta satasen. 

Vierailija
46/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä. 

https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto

Vierailija
47/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mua ärsyttää sunlaiset tyypit. Kun tienaat 2200 brutto - verot ja eläkemaksut ja 2 lasta niin sun puoliso saa pelkän 595 työmarkkinatuen.

Niin, eli taloudessa on toinen aikuinen. Miksi sitten annat täällä sellaisen kuvan, että joudut elämään 595e:lla kuukaudessa? 

Vierailija
48/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
49/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on höpöhöpöä. 

Vierailija
50/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä työtön saa 1200€? Jos on omistusasunto ja puoliso niin saa pelkän toimeentulotuen.

Silloin talous on rikas, eikä tarvitse saadalkaan. Asuntomyyntiin. 

Vierailija
51/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen menettää työpaikan ja menettää tulonsa, menee itkemään kuinka epäreilua elämä on kun ei ole varaa asua sen verran arvokkaassa asunnossa, että se tarvitsee työpaikan tulot. En ymmärrä, näinhän se yksinkertaisesti vain menee, auttaako itkeminen?

Vierailija
52/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli taloudessa on toinen aikuinen. Miksi sitten annat täällä sellaisen kuvan, että joudut elämään 595e:lla kuukaudessa

Luuletko, että työssäkäynnistä ei ole kuluja. Tarvitaan auto. Just oli autoremontit 1000 euroa. 

Onneksi irtisanomisperusteeksi riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen myös julkisella niin saikuttajat saa irtisanoa ja teidän 4 hengen perhe saa pärjätä 2200 netolla ja siitä maksatte kaikki autoremontteja myöden. Lääkärit ja lääkkeet. Ja onneksi myös Helsingissä otetaan terveyskeskusmaksut käyttöön niinkuin muualla Suomessa on aina ollut. 

Vierailija
53/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ammatti someruikuttaja! Somevaikuttajan ammatti löi läpi ryminällä.

Vierailija
54/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se köyhän raja taitaa pyöriä jossain 1400 euron paikkeilla, eli suurinosa työttömistä. Se ei kyllä mielestäni estä hyvää elämää, mutta tässä kysyttiin köyhyydestä.

Jotenkin pistää silmään tuo että katsoo tarpeelliseksi mainita, että työtön on tulojen perusteella köyhä.

Pitäisikö työttömän olla vähintään keskituloinen ja kenties hyvätuloinen?

Miksi pitäisi, mielestäni ihan hyvä systeemi, että eletään juuri siellä köyhyyden rajamailla. Saa ruokaa ja pystyy harrastamaan eli pitämään mielenterveyttään kasassa, mutta aktiivisesti hakee mahdollisuuksia työpaikoilta.

Suurimmalla osalla ei ole edes tarkoitus työllistyä kun "ei ole mitään järkeä mennä töihin kun jää 200-300e enemmän käteen ja menettää vapaa-ajan" eli liian hyvät tuet. Työnteko ei kannusta. 

Vierailija
55/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömällä ei ole työterveyshuoltoa. Mulle tuli lääkäri lasku 28 euroa ja toinen lasku 28 euroa, kun lääkäri soitti tulokset. 

Onneksi myös Helsinki ottaa terveyskeskus maksut käyttöön. 

Ja irtisanomisperusteeksi riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen myös julkisella. 

Vierailija
56/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten se on suhteutettuna menoihin jos ei saa asumistukia sun muita. 

Eipäs, vaan itse saan vaan ton ja kaksi lasta vielä, asumistukia ei saada, koska miehen tulot. Minä silti pääsääntöisesti ostan ruoat, lapsille kaiken jne. Miehen rahat menee muualle.

Vierailija
57/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se köyhän raja taitaa pyöriä jossain 1400 euron paikkeilla, eli suurinosa työttömistä. Se ei kyllä mielestäni estä hyvää elämää, mutta tässä kysyttiin köyhyydestä.

Jotenkin pistää silmään tuo että katsoo tarpeelliseksi mainita, että työtön on tulojen perusteella köyhä.

Pitäisikö työttömän olla vähintään keskituloinen ja kenties hyvätuloinen?

Miksi pitäisi, mielestäni ihan hyvä systeemi, että eletään juuri siellä köyhyyden rajamailla. Saa ruokaa ja pystyy harrastamaan eli pitämään mielenterveyttään kasassa, mutta aktiivisesti hakee mahdollisuuksia työpaikoilta.

Suurimmalla osalla ei ole edes tarkoitus työllistyä kun "ei ole mitään järkeä mennä töihin kun jää 200-300e enemmän käteen

Työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa, johon on realistiset mahdollisuudet päästä ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille. 

Miksi ette ota työttömiä töihin? 

Vierailija
58/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten se on suhteutettuna menoihin jos ei saa asumistukia sun muita. 

Tai on puoliso joka tienaa, mutta jättää sen kertomatta. 

Jos puoliso tienaa 2200 brutto - verot ja eläkemaksut ja 2 lasta niin ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.

Työtön puoliso saa pelkän 595 työmarkkinatuen.

Ja työssäkäyvä puoliso tarvitsee auton työssäkäymiseen. 

Tuon talouden nettotulot on n. 3000e lapsilisineen eli mikä ongelma?

Vierailija
59/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sut irtisanotaan niin työkkäri ei tarjoa sulle mitään töitä. 

Sä teet itse yksin kotona työhakemuksia. 

Vierailija
60/78 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Minä saan vaan asumistuen ja työmarkkinatuen. Vuokranmaksun jälkeen noista jää tilille n. 150 e. Ennen jäi enemmän, mutta hallitus leikkasi asumistuesta satasen. 

No minkä takia et ole hakenut toimeentulotukea?