Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millan aamu meni pilalle Päiväkodilta tuli tyly viesti

Vierailija
03.11.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/cfb82ae5-deeb-4b7b-a803-5df2…

"Samalla tapaus tuo hänen mielestään esiin valtakysymyksen: kuka oikeastaan käskee ja ketä. Piiraisen mukaan viranomaisviestinnässä voi unohtua se, että vanhempi on lapsensa ensisijainen asiantuntija ja yhteistyökumppani. Ei kohde, jota ohjataan.

Olen lapseni huoltaja, en hallinnon alainen, mutta viestin sävy asetti minut alisteiseen asemaan päiväkodin työntekijään nähden."

Milla ja hän lapsensa on yhteiskunnan jäsen ja hänen lapsensa käy yhteiskunnan järjestämässä palvelussa, jossa säännöt on KAIKILLE samat. Ensi kerralla, kun he ovat myöhässä, hän ilmoittaa siitä päiväkodille. 

Kommentit (793)

Vierailija
741/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä typerä tapa toimia päiväkodilta tuollainen kostoviestittely, etenkin kun lapsi oli jo paikalla. Vielä kirjoitusvirheitä ja valeita viestissä. 

Vierailija
742/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millan kritiikki oli ohan asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä asioiden paisuttelijoita täälläkin. 

Vierailija
744/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho on päiväkotien asiat muuttuneet paljon vuosien varrella. Mihin tuo perustuu ei ruokaa. Oma poika oli eskarissa 15 vuotta sitten , niin ei ollut noin. Kysyn ihan sen takia koska ei ole tullut tuollaista vastaan.

Vierailija
745/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yritäpä mennä vaikkapa ylioppilaskirjoituksiin, yliopiston pääsykokeeseen, tai vaikkapa lentokoneeseen 4 minuuttia myöhässä..."

Voi sinua autistiparkaa. Ei tää ollut menossa kirjoituksiin eikä yliopiston pääsykokeeseen.🤪🤪

Ei, vaan päiväkotiin. Ja siinäkin epäonnistui.

Onnistui kyllä. Päiväkoti siinä epäonnistui, kun lähetti viestin että lapsi on poissa vaikka tämä oli jo päiväkodissa. Mitä oikein sekoilevat siellä. Ja muka ruokahävikin takia, mikä on vale. Ruokia ei voi samana päivänä peruuttaa. 

Epäonnistui menemään ajoissa.

Vierailija
746/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millan kritiikki oli ohan asiaa.

Olen samaa mieltä.

Hyvä että tuo esille sen, kuinka tiukkapipoista jengiä työskentelee päiväkodeissa. Ja että tällaisia ńassesääntöjä keksitään kun on nähtävästi jollain noussut nestettä päähän ja pitää olla hemmetin tärkeää, niin tärkeää.

Ja sitä luppoaikaa siinä aamun tohinassa.

Vierailija
747/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä asioiden paisuttelijoita täälläkin. 

Millahan se on asioiden paisuttelija. Olisi selvittänyt asiaa päiväkodin kanssa sen sijaan, että menee itkemään iltapaskaan. Uskottavuus katoaa heti tuollaisilta ihmisiltä.

Vierailija
748/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä äidin ei olisi kannattanut ottaa lehteen yhteyttä. Miksi täällä haukutaan ja nimitellään äitiä. Joskus saa miettiä miksi jo lapset/ nuoret tekee tuota. 

Vierailija
749/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä äidin ei olisi kannattanut ottaa lehteen yhteyttä. Miksi täällä haukutaan ja nimitellään äitiä. Joskus saa miettiä miksi jo lapset/ nuoret tekee tuota. 

Olet harvinaisen oikeassa ensimmäisessä lauseessasi. Tosin ehkä -sanan olisit voinut jättää pois.

Vierailija
750/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin sovittava päiväkodin ja perheen kanssa. Ei Ilta-Sanomien, tekee vaan itsensä naurettavaksi.

Kyllä päiväkodin on tiedostettava olevansa paitsi varhaiskasvatus-, myös palvelulaitos, jonka toiminnan tulee olla läpinäkyvää.

Kun pienten lasten kanssa työskennellään, luulisi ymmärrettävän, että joskus ne aamut voivat yllättää, vaikka olisi varautunutkin "ylimääräisellä" ajalla.

Ei vanhempia tarvitse läksyttää kuin he olisivat jotain murrosikäisiä, jotka tahallaan ärsyttävät "auktoriteetteja".

Vierailija
751/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet harvinaisen oikeassa ensimmäisessä lauseessasi. Tosin ehkä -sanan olisit voinut jättää pois.

Oleksää munan puutteessa. Etkö saanut munaa peräreikääs tänäänkään?

Vierailija
752/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaa miten on turhauttavaa työajan alettua höyryisessä keittiössä kädet taikinassa miettiä jotain piippaavaa viestiä jossa sun pitää jättää padat porisemaan ja mennä analysoimaan viime tipan ilmoituksia poissaolijoista ja ruokailijoiden osallistumisesta jne. Mua se häiritsee todella paljon. Seinällä on määrät ja suunnitelmat ja erityisruokavaliot ja keittiössä ollaan täydessä työn touhussa että ensimmäiset pienokaiset pääsevät aloittamaan ruokailun 10.30...   

Ei siinä vaiheessa halua räveltää puhelimia!

Ymmärrän tuon täysin. Itsekin mietin että jos pitää keittää vaikka 100 perunaa ja sitten viime hetkellä tulee tieto että yksi muksu jää pois, mitä hyötyä vaikka 2-3 perunan vähentämisestä on? Ja puhutaan siis yhdestä päivästä.

Vaan kun sen Millan lapsen lisäksi päiväkodissa on se 100 tai 200 muutakin lasta. Jos joka ryhmästä on lapsia vaikka 1-3 pois, niin kyllä se jo vaikuttaa, jos ruokailijoita onkin 20 vähemmän kuin on edellisenä päivänä ilmoitettu. Minun työpaikallani ne perunat/pastat/riisit keitetään samana päivänä päiväkodin keittiöllä ja viikkotasolla niitä perunoita menisi hävikkiin 300, kuukaudessa 1200 ja vuodessa kymmeniä tuhansia.

Vierailija
753/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on ihan ok ja jopa suotavaa tuoda ilmi oma typeryys. "En ollut ilmoittanut myöhästymisestä enkä toisaalta lasta poissaolevaksikaan" , niin just, et ollut. 

Lapsi ei ollut pois ja kyseessä muutaman minuutin myöhästyminen. 

Mitä jos kaikki myöhästyisivät muutaman minuutin?

Myöhästytkö sinäkin töistä aina muutaman minuutin?

Mulla on liukuva työaika. Ja kyllä olen usein myöhästynyt muutaman minuutin siitä takarajastakin, kun bussi on ollut myöhässä. Ei ongelmia. Työaika alkaa, kun kirjaudun sisään. Olen sitten hieman pitempään iltapäivällä.

Onneksi mun lasten ollessa pieniä, ei päiväkodissa ollut tällaista minuuttipeliä. Meillä oli noin saapumisaika, ja joskus se heitti puolikin tuntia. Lasten kanssa kaikki ei nyt vaan suju aina kellontarkasti.

Vierailija
754/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on ihan ok ja jopa suotavaa tuoda ilmi oma typeryys. "En ollut ilmoittanut myöhästymisestä enkä toisaalta lasta poissaolevaksikaan" , niin just, et ollut. 

Mulla on liukuva työaika. Ja kyllä olen usein myöhästynyt muutaman minuutin siitä takarajastakin, kun bussi on ollut myöhässä. Ei ongelmia. Työaika alkaa, kun kirjaudun sisään. Olen sitten hieman pitempään iltapäivällä.

Onneksi mun lasten ollessa pieniä, ei päiväkodissa ollut tällaista minuuttipeliä. Meillä oli noin saapumisaika, ja joskus se he

Mutta päiväkodin tätien pitää aina olla minuutilleen valmiina vastaanottamassa sekä luovuttamassa sinun lastasi, viis päiväohjelmasta tai muiden lasten tarpeista?

Vierailija
755/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaa miten on turhauttavaa työajan alettua höyryisessä keittiössä kädet taikinassa miettiä jotain piippaavaa viestiä jossa sun pitää jättää padat porisemaan ja mennä analysoimaan viime tipan ilmoituksia poissaolijoista ja ruokailijoiden osallistumisesta jne. Mua se häiritsee todella paljon. Seinällä on määrät ja suunnitelmat ja erityisruokavaliot ja keittiössä ollaan täydessä työn touhussa että ensimmäiset pienokaiset pääsevät aloittamaan ruokailun 10.30...   

Ymmärrän tuon täysin. Itsekin mietin että jos pitää keittää vaikka 100 perunaa ja sitten viime hetkellä tulee tieto että yksi muksu jää pois, mitä hyötyä vaikka 2-3 perunan vähentämisestä on? Ja puhutaan siis yhdestä päivästä.

Vaan kun sen Millan lapsen

::::::::

Mitä sä sekoilet? Keskuskeittiöissä tehdään satoja annoksia ruokaa jättiastioissa. Ei todellakaan keittäjä nouki muutamaa pottua päivittäin siitä tilatusta raaka-ainemäörästä sivuun.

Ne raaka-aineet tilataan keittiölle monta päivää aiemmin.

Ei niistä jauhelihamääristä tai muusta jauhelihapakkauksista siirretä puoli kiloa sivuun kun ei sillä puolella kilolla sitten mitään tee.

Tuollaiseen näpertelyyn ei vaan ole aikaa.

Vierailija
756/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mun lasten ollessa pieniä, ei päiväkodissa ollut tällaista minuuttipeliä. Meillä oli noin saapumisaika, ja joskus se he

Tuskinpa oletkaan mikään kirurgi.

Vierailija
757/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yritäpä mennä vaikkapa ylioppilaskirjoituksiin, yliopiston pääsykokeeseen, tai vaikkapa lentokoneeseen 4 minuuttia myöhässä..."

Voi sinua autistiparkaa. Ei tää ollut menossa kirjoituksiin eikä yliopiston pääsykokeeseen.🤪🤪

Lainaamassani viestissä sanottiin, että: "Säännöt ei koskaan missään ole tällaisia 4 minuutin myöhästymisestä kaatuu maailma.ei missään."

Ja tuohan ei pidä paikkaansa, vaan todellakin on tilanteita, joissa sääntöjen mukaan 4 minuuttia myöhässä saapuvaa ei jäädä odottamaan.

Vierailija
758/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta päiväkodin tätien pitää aina olla minuutilleen valmiina vastaanottamassa sekä luovuttamassa sinun lastasi, viis päiväohjelmasta tai muiden lasten tarpeista?"

Kyllä autisti kyllä. Päikyssä on monta työntekijää. Jos heistä yksi myöhästyy, niin se ei todellakaan ole maailmanloppu.

Vierailija
759/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä sekoilet? Keskuskeittiöissä tehdään satoja annoksia ruokaa jättiastioissa. Ei todellakaan keittäjä nouki muutamaa pottua päivittäin siitä tilatusta raaka-ainemäörästä sivuun.

Mitä sinä sekoilet? Juuri kerroin, että kyse ei satojen lasten yksikössä ole muutamasta potusta ja kerroin myös, että minun työpaikallani nämä lisukkeet valmistetaan paikan päällä lapsimäärän mukaan. Sinun työpaikallasi keskuskeittiöllä varmasti toimitaan toisin.

Vierailija
760/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaamassani viestissä sanottiin, että: "Säännöt ei koskaan missään ole tällaisia 4 minuutin myöhästymisestä kaatuu maailma.ei missään."

Ja tuohan ei pidä paikkaansa, vaan todellakin on tilanteita, joissa sääntöjen mukaan 4 minuuttia myöhässä saapuvaa ei jäädä odottamaan.

Siis mihin se henkilökunta katoaa sieltä päikystä.

Kyl ne siellä päikyssä on vielä klo 8.35

Pitääks sun mielestä odottaa jossain tietyssä kohdassa kuin portinvartija vai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi