Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kampaajan ja kynsiteknikon palkat samat, kampaajan koulutus kestää 3 vuotta, kynsiteknikon 3 päivää

Vierailija
02.11.2025 |

Kampaajan ja kynsiteknikon palkat ovat samankaltaiset, mutta koulutus hiusalalla kestää 3 vuotta, kynsiteknikolla ehkä 3 päivää jos sitäkään, kynsiteknikkohan ei koulutusta edes virallisesti tarvitse. Kuka tahansa voi tehdä kynsiä työkseen opiskelematta yrittäjyyttä, asiakaspalvelua, hygieniaa ja sairauksia, mitkä ovat kampaajan opinnoissa isossa roolissa.

Olen 3. vuoden kampaajaopiskelija ja valmistun pian. Minulla on ystävä, joka tekee kynsiä työkseen peruskoulupohjalla. Asiakkaita tuntuu riittävän, ja palkka suurinpiirtein sama kuin mitä kampaajalla. Kokeilin sitten itsekin tehdä opintojen sivussa lisätulojen toivossa, ja hitto! Palkka, töiden hinnat ovat kynsihoidoissa samankaltaiset kuin kampaajan töissä, ja ei edes tarvitse seistä koko päivää! Miksi käytin koulussa 3 vuotta opiskeluun vain tajutakseni että voin tehdä kynsiä ilman koulutusta ja saada silti samanlaista palkkaa?

Käyn toki tuon kampaajakoulun loppuun, mutta tuntuu että hukkasin aikaa turhaan, olisin voinut aloittaa aiemmin ja säästää rahaa ja vakiasiakkaitakin olisi jo kertynyt. Toki olen oppinut koulussa monia asioita, mitä tarvitsee muissakin töissä kuin hiusalalla. Ja toki kynsien teossa pölyä joutuu hengittämään aika paljon, mutta joutuu kampaajakin hengittämään hiusvärejä, permanenttiaineita ym. kemikaaleja. Ajatuksia?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ajatus on, että ammattioppilaitoksessa peruskoulun jälkeen suoritettu parturi-kampaajan koulutus kuuluu 18-vuotiaaksi asti  oppivelvolisuuskoulutuksen piiriin. Ymmärrän toki, että kaikilla se ei tule siltä pohjalta. Kynsiteknikot ovat vapaita laskutuksiinsa nähden. Mielestäni näitä asioita ei tarvitse vertailla. Luulisin, että jokseenkin kaikki asiakkaat ymmärtävät alojen eron.

Vierailija
2/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin Suomessa kynsiteknikoilla riittää maksavia asiakkaita ei ihmisillä ole rahasta pulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen ajatus on, että ammattioppilaitoksessa peruskoulun jälkeen suoritettu parturi-kampaajan koulutus kuuluu 18-vuotiaaksi asti  oppivelvolisuuskoulutuksen piiriin. Ymmärrän toki, että kaikilla se ei tule siltä pohjalta. Kynsiteknikot ovat vapaita laskutuksiinsa nähden. Mielestäni näitä asioita ei tarvitse vertailla. Luulisin, että jokseenkin kaikki asiakkaat ymmärtävät alojen eron.

Todella toivon kyllä, että ihmiset ymmärtävät alojen ja ammattitaidon eron. Kampaajalla ja kynsiteknikolla on kyllä ammattitaidossa paljon eroa. Silti hassua että palkka on kuitenkin sama.

Ap

Vierailija
4/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin Suomessa kynsiteknikoilla riittää maksavia asiakkaita ei ihmisillä ole rahasta pulaa.

niinpä, ihmiset valittaa että kun on niin köyhää ja ei rahaa ole mihinkään, mutta sitten kuitenkin rahaa löytyy johonkin turhanpäiväisiin satasen kynsihuoltoihin kerran pari kuussa.

Vierailija
5/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajan nimi pitää vaihtaa johonkin hienompaan. Miten olisi hiusseppämekaanikko?

Vierailija
6/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivubisneksiin samat mahkut.

Sex ja pers myynti, OnlyFans.

Vakkariasiakkaat, elämänpituisestik

töiden tekemistä tietenkin myös verottomasti raha käteen.

Yrittäjillä aina keskenään tietenkin palvelu palvelusta vaihtokauppana. 

Vierailija
7/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajanakin voi toimia ihan ilman koulutusta. Irakista tulleilla partureilla ei suurimmalla osalla ole mitään virallista koulutusta alalle. 

Ja ainahan sulla on varmempi leipä kun osaat tehdä sekä hiuksia ja kynsiä. Suosittelen myös jotain kulmien laminointia ja/tai ripsihommia vielä oheen.

Vierailija
8/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niinpä, ihmiset valittaa että kun on niin köyhää ja ei rahaa ole mihinkään, mutta sitten kuitenkin rahaa löytyy johonkin turhanpäiväisiin satasen kynsihuoltoihin kerran pari kuussa.

Minä ainakin värjään ja raidoitan itse hiukseni ja teen itse polygeelistä omat kynteni. Näin me vähän köyhemmät jotka haluamme näyttää kivalta teemme. 😁

Vierailija
9/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kynsiteknikko tehdä manikyyrin? Entä hoitaa kynsiongelmia?

Vierailija
10/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ihmiset haluaa kauneudenhoidostaan maksaa jollekin, jolla ei ole pidempää koulutusta niin saavathan he niin tehdä. Jos taas ei ole itse yrittäjä, vaan jonkun toisen palkkalistoilla niin voihan työnantaja vaatia jotain pohjakoulutusta esim. kosmetologi kynsien tekijöillekin jos tahtoo ja palkata vain heitä. Mutta ei tämä muiden ammattien edustajien ongelma pitäisi olla. Ei ne muillakaan aloilla aina mene yksi yhteen palkat ja koulutuksen pituus.

Vierailija
11/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tuossa maksetaan toimenkuvasta, ei koulutuksesta. Ammattitaito taas on alakohtaista. Olen itse DI, mutta jos menisin töihin esim vaikkapa postinjakajaksi, niin uskoisin saavani palkan alan yleisten ehtojen mukaan. Tuskin saisin muita parempaa palkkaa vetoamalla kovempaan koulutukseeni ja sen tuomaan (alakohtaiseen) ammattiosaamiseen?

Vierailija
12/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaajanakin voi toimia ihan ilman koulutusta. Irakista tulleilla partureilla ei suurimmalla osalla ole mitään virallista koulutusta alalle. 

Ja ainahan sulla on varmempi leipä kun osaat tehdä sekä hiuksia ja kynsiä. Suosittelen myös jotain kulmien laminointia ja/tai ripsihommia vielä oheen.

Tähän vielä jatkan, että käsittääkseni kolmivuotinen kampaajan koulutus ei myöskään kauhean hyvin anna varmuutta moneen juttuun. Siis kuulen mielelläni aiheesta lisää, mutta mun käsittääkseni kestoväreillä opetellaan värjäämään vasta viimeisenä opiskeluvuotena? Kun onhan tuo nyt niin sitä kampaajan työn ydintä kun suomalaiset on superinnokkaita hiustenvärjääjiä.

Vierailija
13/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä tehdään osaamisella, ei koulutuksella.

Palkkaa maksetaan tuotetun lisäarvon perustella, ei sen kuinka pitkään on opiskellut.

Vierailija
14/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin värjään ja raidoitan itse hiukseni ja teen itse polygeelistä omat kynteni. Näin me vähän köyhemmät jotka haluamme näyttää kivalta teemme. 😁

En ole vielä saanut masteroitua brow mappingia, mutta sen jälkeen aion kyllä alkaa myös laminoidaan itse omat kulmani. 

Kampaamossa jossa ennen kävin maksaa tyviväri ja glossing nykyään yli 200 €, ja näitä harmaita pukkaa niin nopeaan että joudun tyven värjäämään kolmen viikon välein. Tuohon vielä 3-4 kertaa vuodessa raidat ja hiustenleikkaus, niin maksaisin vuodessa kolme tonnia kampaajalle. Sattuneesta syystä teen itse kaiken paitsi leikkauksen pari kertaa vuodessa.

Vierailija
15/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen molempia hiuksia ja kynsiä ja voin kertoa että kynnet ovat helpompia. Toki ihmiset kai arvostaa enemmän kampaajaa. Pärjäisin pelkkiä kynsiäkin tekemällä.

Vierailija
16/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli nyt niistä ketkä maksaa maltaita "ammattilaiselle" kynsien teosta.

Vierailija
17/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KynsiTEKNIKKO, ripsiTEKNIKKO. Naurettavia nimikkeitä. Ennen teknikoksi valmistuttiin monivuotisen teknillisen korkeakoulun jälkeen. Nyt muutaman tunnin tai muutaman päivän pilipalikurssin jälkeen, kun ei muuta osaa.

Vierailija
18/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nuo kynnet sellainen juttu, että niillä elää lähinnä isommissa kaupungeissa? Siis ihan missä tahansa pikkukunnassa on useampi kampaaja, mutta varmaan jossain Pielavedellä ei ole kynsiteknikolle jonoa vaikka olisi miten hyvä tahansa?

Vierailija
19/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaajan nimi pitää vaihtaa johonkin hienompaan. Miten olisi hiusseppämekaanikko?

Horologi.

Vierailija
20/29 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknikon nimeä ei saisi mikään (kampaaja) tai kynsien värkkääjä käyttää. Teknikko on arvostettu tekniikan alan ammatti ollut aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän