Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turkulaisäiti sai ruoka-avusta vanhentuneita tuotteita ja avatun makkarapaketin Ei tämä ole mikään Stockmann

Vierailija
02.11.2025 |

Ruoka-apua järjestävän tahon puheenjohtaja Ilkka Räisänen kertoo, että tuotteet tarkastetaan, mutta toisinaan sattuu inhimillisiä virheitä. 

Perheenäiti sai ruoka-avusta useita tuotteita, jotka olivat pilalla tai joiden päivämäärät olivat umpeutuneet. 

Turun Katulähetys ry:n puheenjohtaja kertoo, että tuotteiden lajittelussa ja jakelussa on usein kiire.

Turun elintarvikevalvonnan mukaan ruoka-aputoimijoiden kohteisiin tehdään tarkastuksia tarpeen mukaan. 

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä tuli kyllä mieleen, että valehtelee. Eikähän kuvittelee, että tässä nyt joku antaa rahaa ja sen lahjakortin Stockmannille. Tuo avattu ja puoliksi syöty makkarapaketti oli aivan täys ylilyönti.

Vierailija
22/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitus on välttää nälkäkuolema, niin ratkaisu ei oikein voi olla tappaa köyhä ruokamyrkytykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lie tuommoisen uskonnollisen yhteisön moraali? Ei näitä saisi sattua. 

Vapaaehtoistyövoimalta ei mielestäni voi odottaa täydellisyyttä. Voit itse mennä tekemään kiireistä talkootyötä täydellisesti jos itse siihen pystyisit.

Kysypä terveysviranomaiselta voiko odottaa, että ei tarjota vanhaksi mennyttä ruokaa. Huomaat että he ovat asiasta eri mieltä kanssasi.

Ei ole mikään pakko syödä. Heittää veks jos ei kelpaa. 

Parasta olisi tietysti ollut kysyä heti paikan päällä, että löytyykö arvaamatonta pakettia tai jotain muuta tilalle. Miksi ihmeessä tästäkin piti lehteen valittaa? Ilmaiseksi saa, mutta siitäkin pitää ihan julkisesti suuri numero tehden valittaa.

Vierailija
24/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuon porukan tiloihin tehdään tarkastus. Eivät tunnu olevan tehtävänsä tasalla, tai sitten asenne on sama kuin täällä: köyhät syököön paskaa.

Haluat että tekevät tarkastuksen ja pistävät paikan kiinni? Onnea, jos tavoitteesi oli lopettaa ruokajakelut kokonaan niin noinhan se käy.

Vierailija
25/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoistyövoimalta ei mielestäni voi odottaa täydellisyyttä. Voit itse mennä tekemään kiireistä talkootyötä täydellisesti jos itse siihen pystyisit.

Kysypä terveysviranomaiselta voiko odottaa, että ei tarjota vanhaksi mennyttä ruokaa. Huomaat että he ovat asiasta eri mieltä kanssasi.

Siinä jutussahan oli vielä mainittu, että avun hakijat saa itse valikoida mitä ottaa. Eli tuo äiti on tahallaan valkannut vanhimmat tuotteet jotta pystyy sitten itkemään siitä lehteen. 

Kyseessä siis ammattivalittaja, jonka lasi on aina puoliksi tyhjä, eikä mistään osaa olla kiitollinen.

Vierailija
26/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä jutussahan oli vielä mainittu, että avun hakijat saa itse valikoida mitä ottaa. Eli tuo äiti on tahallaan valkannut vanhimmat tuotteet jotta pystyy sitten itkemään siitä lehteen. 

Siinä jutussa sanottiin, että ruoan tarjoaja on AINA vastuussa tarjoomuksistaan.

Vierailija
27/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tätä kun leipäjonostakin pitää saada jotain gourmeeta. 

Vierailija
28/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti hävikkiruoankin pitää olla syömäkelpoista, mutta itse olen ihan kaupassakin ollut ostamassa jotain ja huomannut että hyllyyn on jäänyt vanha ja pilaantunut tuote. Jos kaupan myyjät, jotka saa palkan työstä, tekee noissa virheitä niin minusta on ihan inhimillistä että myös ruoka-avun vapaaehtoiset, jotka tekee palkatta vapaaehtoistyötä ilman koulutusta, tekee myös joskus virheitä.

Teen itse toisella järjestöllä vapaaehtoistyötä. Eli palkkatyön ja oman perheeni asioiden hoitamisen lisäksi lähden vielä illalla tai viikonloppuna antamaan aikaani muille.

Myös minulla on elämässä omia asioita ja läheisten huolia, ja siihen päälle yritän tehdä yhteisön hyväksi jotain. 

En sano ettei mistään saa antaa palautetta, mutta sellainen suhtautuminen että vapaaehtoiset silkkaa kettumaisuuttaan tekee asiat muka tahallaan pieleen, on tosi inhottavaa lukea. Ja kuulla. Valitettavasti tällaisia juttuja sanotaan myös naamatusten ja monesti sellaisten ihmisten toimesta jotka eivät tee mitään muiden hyväksi. Silti autan heitäkin.

Vierailija
29/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin inkkelinä auttaa jos saan vähän rakkautta ja lämpöä takaisin.

Vierailija
30/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hävikkiruuan vapaaehtoisena jakelijana tuossa on ristiriitaisuus. Ekoja kertoja osallistuessani kuvittelin tosiaan, että tuotteet ovat kaupoilta päiväyksen jälkeen tulleita tuotteita. Mutta ei päiväyksen ohittaneita tuotteita saakaan antaan jonottajille.

Meillä tuotteet tulee yleisen terminaalin kautta, että ne on siellä ensin tarkistettu ja sitten vielä meidän työntekijät tarkistaa. Jonottajille priimaa ja mahdolliset oranssilapputuotteet saa työntekijät käyttää omalla vastuulla.

Meillähän ei myöskään esim kynttilöitä jaella, vaikka niitäkin tulee. Ei voida ottaa vastuuta, että polttavat vielä ittensä. Vähän holhotaankin.

Vierailija
31/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mullekin on joskus ihan kaupasta osunut homeisia mansikoita, mutta vaikka maksoin niistä niin en nähnyt sitä lehtijutun arvoisena tapahtumana. Osasin ihan ilman lööppejä olla syömättä niitä.

On vähän eri asia olla vähävarainen ja ruoka-avun tarpeessa ja ilmeisesti lapsiakin perheessä ja saada pilaantunutta ruokaa kuin ostaa kerran homeisia mansikoita.

Vierailija
32/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä jutussa sanottiin, että ruoan tarjoaja on AINA vastuussa tarjoomuksistaan.

Kyllä. Tuo on yksinkertainen tosiseikka, jota vastaan köyhien kadehtijat täällä jankuttavat. Mitään epäselvää tuossa ei ole.

Vierailija
33/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa hetkensä julkisuudessa kun ruikuttaa lehteen ilmaisesta ruuasta, mitä hän sieltä kuvitteli saavansa? Tuo valmisruoka on todennäköisesti ollut vielä ihan kelvollista.

Ehkä rouva asioi Stockmannilla tästä lähtien? 

Vierailija
34/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mullekin on joskus ihan kaupasta osunut homeisia mansikoita, mutta vaikka maksoin niistä niin en nähnyt sitä lehtijutun arvoisena tapahtumana. Osasin ihan ilman lööppejä olla syömättä niitä.

On vähän eri asia olla vähävarainen ja ruoka-avun tarpeessa ja ilmeisesti lapsiakin perheessä ja saada pilaantunutta ruokaa kuin ostaa kerran homeisia mansikoita.

On tosiaan, toinen on niistä maksanut ja toinen saanut ilmaiseksi.

Vierailija
35/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vapaaehtoistyöntekijänä otan joskus sen lenkin toisen puolikkaan parempaan talteen.

Sori siitä...

Vierailija
36/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se makkarapaketti on todennäköisesti avattu siksi että siitä on annettu osa toiselle köyhälle ruuanhakijalle. Ihan normaali toimintatapa ruokajaossa. 

Vierailija
37/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisi töihin, niin olisi rahaa ostaa!

Jos ei vaivaudu menemään töihin, niin on turha valittaa!

Vierailija
38/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti hävikkiruoankin pitää olla syömäkelpoista, mutta itse olen ihan kaupassakin ollut ostamassa jotain ja huomannut että hyllyyn on jäänyt vanha ja pilaantunut tuote. Jos kaupan myyjät, jotka saa palkan työstä, tekee noissa virheitä niin minusta on ihan inhimillistä että myös ruoka-avun vapaaehtoiset, jotka tekee palkatta vapaaehtoistyötä ilman koulutusta, tekee myös joskus virheitä.

Teen itse toisella järjestöllä vapaaehtoistyötä. Eli palkkatyön ja oman perheeni asioiden hoitamisen lisäksi lähden vielä illalla tai viikonloppuna antamaan aikaani muille.

Myös minulla on elämässä omia asioita ja läheisten huolia, ja siihen päälle yritän tehdä yhteisön hyväksi jotain. 

En sano ettei mistään saa antaa palautetta, mutta sellainen suhtautuminen että vapaaehtoiset silkkaa kettumaisuuttaan tekee asiat muka tahallaan pieleen, on tosi inhottavaa lukea.

Sitä olen ihmetellyt, että miksi ne köyhät itse ei tee noita vapaaehtoistöitä? Vielä jos kerran tekisivät ne muka niin paljon paremminkin? Ei mene ihan tasan että tuollaiset muutenkin kiireiset ihmiset tekee vielä hyvää hyvyyttään talkootöitä ainostaan saadakseen autettavilta paskaa niskaan.

Vierailija
39/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parasta ennen päivä ole sama kuin pilaantunut. Järki käteen ja äly hoi älä jätä...

Vierailija
40/156 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, tule itse lajittelemaan ja jakelemaan niitä vapaaehtoistyönä ilman palkkaa ja valita vasta sitten. Mitään hävikkiruokajakelua ei olisi ilman tuhansien vapaaehtoisten työpanosta.

Kaikki se ruoka on kauppojen luovuttamaa hävikkiä. Ihmisen pitää itsekin hiukan tajuta, ettei tuoretta naudan sisäfilettä ole jaossa joka päivä. Viikko sitten jouduttiin purkamaan pusseista 200 litraa vahnaksi mennyttä salaattia suoraan biojätteeseen. Kauppa teetti hävikkinsä käsittelyn meillä sen sijaan että olisi toimittanut mädät salaatit suoraan biojätteeksi. Moraalitonta touhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän