Turkulaisäiti sai ruoka-avusta vanhentuneita tuotteita ja avatun makkarapaketin Ei tämä ole mikään Stockmann
Ruoka-apua järjestävän tahon puheenjohtaja Ilkka Räisänen kertoo, että tuotteet tarkastetaan, mutta toisinaan sattuu inhimillisiä virheitä.
Perheenäiti sai ruoka-avusta useita tuotteita, jotka olivat pilalla tai joiden päivämäärät olivat umpeutuneet.
Turun Katulähetys ry:n puheenjohtaja kertoo, että tuotteiden lajittelussa ja jakelussa on usein kiire.
Turun elintarvikevalvonnan mukaan ruoka-aputoimijoiden kohteisiin tehdään tarkastuksia tarpeen mukaan.
Kommentit (156)
Meidän kaupasta ei edes anneta kylmätuotteita ruoka-apuun koska he ei pysty järjestämään kylmäkuljetusta. Kuivatavaraa jotain vähäisiä määriä, murjoutuneita paketteja, päiväysvanhaa, sesongin jämiä ym mutta tuote ei varsinaisesti pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käynyt auttelemassa erästä sukulaista, joka vammatui jo lapsena lääkärin virheen takia.
Hän ei enää jaksa käydä ruoka-avussa, mutta kerran menin kun juuri oli hakenut kassin. Ajattelin leipoa hänelle jotain, mutta roskiin meni, kun jauhoissa oli matoja. Niissä oli päiväystä ihan hyvin vielä jäljellä. Siinä oli enimmäkseen jauhoja, sellainen eu-pussi. Osa oli pakattua niin pystyi käyttämään, mutta kaikki jauhot siitä roskiin.
Jauhot maksaa euron tai alle. Tuskin ihan mahdotonta hankkia itse.
AVUSTUS ruoka on avustus ruokaa . Se on ylijäämää ja lahjoitettu kaupoista kuin hävikkiä. Se on ehdottomasti juuri sitä yli jäänyttä ja kohta menee kelvottomaksi. Viimeinen myyntipäivä tuotteet poistetaan kaupan hyllystä ja menee avustuksiin. Jos haluat tuoretta silloin menet kauppaan ostamaan omin rahoin.
Viimeinen myynti MYYNTI MYYNTI MYYNTI MYYNTI päivä ei tarkoita että se on heti vanhaa tai huonoa . Sitä ei saa myydä MYYDÄ enää kaupassa täyteen hintaan sen jälkeen. Kai te nyt älyätte edes että kaupan tuotteet on myyntituotteita. Viimeinen myynti myynti myynti päivän jälkeen se tuote on syötävää ellei vahingoittunut paketti.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupasta ei edes anneta kylmätuotteita ruoka-apuun koska he ei pysty järjestämään kylmäkuljetusta. Kuivatavaraa jotain vähäisiä määriä, murjoutuneita paketteja, päiväysvanhaa, sesongin jämiä ym mutta tuote ei varsinaisesti pilalla.
Useimmat kaupat tekee niin että myy puoleen hintaan huomenna viimeinen myynti päivä tai sitten ne on käytettävä heti . Sulavat tuotteet on aina vaikka olisi uusia käytettävä heti. Elikkä kypsennä heti tee ruokaa. Ne on käyttökelpoisia sen päivän siitä kun ne otetaan pakasteesta . Tuon ongelman voi ratkaista vain puoleen hintaan tai kylmälaukulka vie jakeluun mikä tarkoittaa silti samaa että saajan on käytettävä heti se. Ei voi uudestaan pakastaa vaikka kylmälaukku.
Niin, viimeinen käyttöpäivä-ohjetta on varmasti tarkoitus ja tärkeä noudattaa, mutta paras ennen on aivan eri asia.
Parasta ennen -tuotteita saisi kauppakin myydä vielä sen päivämäärän jälkeen. Käyttäjän tulee varmistaa vain aistinvaraisesti onko ok tuote.
Virheitä sattuu varmasti niin kaupoille kuin ruoanjakelijoillekin joskus.
Niistä on varmaan asiallista kertoa ihan ruoan jakajalle/myyjälle, jos huomaa.
Mutta ihana kun on ihmisiä / järjestöjä, jotka auttavat vieläpä vapaaehtoisesti! <3
S market sekundat perunat muuten hyviä mutta joka paketissa yksi mätä. Makkarapaketti ihan uutena voi olla sekundaa jos näkyy ruskeaa vihreää limaa . Sattuu niitä. Mutta hyvä paketti maksaa 1-4€ josta saa keittoa ja leivälle minkä voi kyllä itse maksaa.
Pitäisköhän sitä itsekin ottaa lehteen yhteyttä kun saan lähes aina ruoka-avusta tuotteita joiden päiväys on mennyt tai juuri menossa. Joskus saan pienessä muovipussissa kinkunsuikaleita joista ei tiedä koska menee vanhaksi kun ne ei ole alkuperäisessä pakkauskessa vaan ne on sellaisessa pussissa joita on kaupan hevi osastoilla hedelmille yms.
Juu ei, en ruikuta lehteen. Hyviä nuo kaikki silti on olleet ja tarvetta niille on ollut. Tuon lehtijutun henkilö voisi hieman miettiä mistä valittaa.
Kuule jätä väliin yksi tupakka aski 11€ ja osta oikeasta kaupasta keittoaineet. Makkara ja peruna porkkana sipuli ja pippuri . Teet kunnon keiton ja hapanleipä tai näkkäriä. Älä nyt helvetti kärsi ja kiduta itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt vähän kyseenalaista että annetaan avattu elintarvike mistä vielä puuttuu puolet. En söisi itsekään.
Työntekijät on vapaaehtoisia. Jollekin tullut mieleen maistaa vähän.
Itse ostan paljo hävikkiä enkä kaihda moniakaan ruokia, mutta pari eri kokeilua olen tehnyt et haen jaosta ruokaa kun olisi siihen oikeus, mutta molemmilla kerroilla oli homeisiä leipiä ja lihat haisi niin kamalalle yms etten enää näe mitään järkeä..ei ole varaa sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt vähän kyseenalaista että annetaan avattu elintarvike mistä vielä puuttuu puolet. En söisi itsekään.
Mikä siitä tekee kyseenalaista jos ruokia on laitettu pienempiin pakkauksiin?
Yksityiset ruokayrittäjät ja palvelutalojen syöttävät vanhuksille aina hävikkiä mitä saavat kauppiaita. Ja ne on toisinaan myyntipäivä eilen ollut tai muuta vanhaa. KASVAKAA AIKUISEKSI JO . SÄ SAAT olut tölkin hinnalla pussin perunoita . Ollutkin on hyvää mutta kun rahat on vähissä tehdään valintoja. Ja kun ostat sen nakkikeitto aineen tarjoa jollekin lautasellinen jolla ei ole. Ja kun saat rahaa osta 10 leipäpakettia kaupasta ja pakasta ne tai syötä kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti hävikkiruoankin pitää olla syömäkelpoista, mutta itse olen ihan kaupassakin ollut ostamassa jotain ja huomannut että hyllyyn on jäänyt vanha ja pilaantunut tuote. Jos kaupan myyjät, jotka saa palkan työstä, tekee noissa virheitä niin minusta on ihan inhimillistä että myös ruoka-avun vapaaehtoiset, jotka tekee palkatta vapaaehtoistyötä ilman koulutusta, tekee myös joskus virheitä.
Teen itse toisella järjestöllä vapaaehtoistyötä. Eli palkkatyön ja oman perheeni asioiden hoitamisen lisäksi lähden vielä illalla tai viikonloppuna antamaan aikaani muille.
Myös minulla on elämässä omia asioita ja läheisten huolia, ja siihen päälle yritän tehdä yhteisön hyväksi jotain.
En sano ettei mistään saa antaa palautetta, mutta sellainen suhtautuminen että vapaaehtoiset silkkaa kettumaisuuttaan tekee asi
Tekisin edelleen vapaaehtoistöitä, jos saisin. Jouduin lopettamaan keväällä, kun jäin työttömäksi. Se voidaan laskea työksi ja antaa karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat kaupat tekee niin että myy puoleen hintaan huomenna viimeinen myynti päivä tai sitten ne on käytettävä heti . Sulavat tuotteet on aina vaikka olisi uusia käytettävä heti. Elikkä kypsennä heti tee ruokaa. Ne on käyttökelpoisia sen päivän siitä kun ne otetaan pakasteesta . Tuon ongelman voi ratkaista vain puoleen hintaan tai kylmälaukulka vie jakeluun mikä tarkoittaa silti samaa että saajan on käytettävä heti se. Ei voi uudestaan pakastaa vaikka kylmälaukku.
Juu kyllä kaikki kaupat myy halvemmalla kun päiväys lähestyy, mutta tosiaan sitä myydään viimeiseen asti. Sitten jos ei mene kaupaksi, niin sen saman päivän päivyksellä olevan ruuan pitäisikin olla todella nopeasti syöty, ei mikään ruoka-apu hae illalla klo 22 pahimmillaan vain muutamaa lihapakettia ja paria einesruokaa ja yritä ehtiä saada ne jotenki jakoon avuntarvitsijoille.
Ukrainassa ei nyt yhtään valiteta kun tulee ohjuksia päälle. Eikä täällä kannata valittaa kun ilmaiseksi saa.
Itse olin joskus työkokeilussa eräässä ruoka-apua toimittavassa järjestössä. Näin silloin mitä se homma oli. Esim. Joulun jälkeen menimme hakemaan kaupasta lahjoituksia niin oli 40 laatikkoa tavaraa, kaikki vanhentuneita, en ottanut mitään. Viikon päästä kun menimme uudestaan niin oli samat 40 laatikkoa ja sen lisäksi siinä samassa läjässä oli 10 uutta laatikkoa. Kävimme laatikot läpi, otimme hyvät siinä viikon aikana tulleet tulleet joissa päiväystä jäljellä ja jätimme muut. Kauppa yritti vain että olisimme ottaneet kaikki katsomatta ja heille ei olisi tullut jätekuluja.
Ruoka-apu pitäisi muuttaa ravintolaseteleiksi, joilla avunsaaja saisi ihmisarvoista ruokaa. Ei jätteiden syönti tee edes antajasta pyhimystä.
Lapsikorotukset poistettiin työttömyystuista, mutta eläkkeitä on varaa maksaa 40 miljardia.
Olen ollut ruokajakelussa apuna ennen korona-aikaa. Kyllähän siellä useinkin sattui, että vaikka muropaketissa oli parasta ennen-päiväys mennyt juuri umpeen ja siksi kauppa lahjoittanut. Leivät oikeastaan kaikki olivat saman päivän päiväyksiellä. Jukurtit usein myös. Ikinä en muista, että jotain vanhentuneita pirtelöitä yms. olisi ollut. Jos perunaa tuli, ei niille mitään takuuta annettu, että olisi priimaa, sieltä joutuu itse poistamaan, jos joukossa on mädäntynyt tai homeinen.