En osaa enää nukkua ilman jotain taustahälyä. Joka yö nukahdan kuulokkeet korvilla. Muita samanlaisia
Youtubesta laitan jonkun pitkän videon pyörimään ja nukahdan siihen. Jos herään yöllä en saa uudelleen unta hiljaisuudessa vaan pakko on laittaa jotain ääntä luurien kautta.
Kommentit (40)
Käsittämätöntä, itse en saisi nukuttua millään ilveellä jos jostain kuuluu puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, itse en saisi nukuttua millään ilveellä jos jostain kuuluu puhetta.
Auttaa erityisesti jos on työstressiä tai muuten jotain muuta mielen päällä. Keskittyy kuuntelemaan sitä puhetta niin ei lähde ajatukset laukkaamaan muissa asioissa.
Miksi ette kestä omia ajatuksia hiljaisuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pidättekö te tosiaan tv:tä yöllä päällä?
En, mulla on tabletti sängyssä josta katselen/kuuntelen
Mun pitää nielaista mun tabletti. Reseptissä lukee niin.
Ihan kuin itseno kirjoittsma.
Laitan yleensä Areenasta jonkun Samuli Paulaharjun kirjan luennan ja mukamas keskityn siihen.
Uni tulee nopeasti.
Pahinta, jos herää kolmelta ja alkaa pyörittämään jotain huolimietteitä mielessään.
Silloinkin on helpompaa laittaa kuulumaan ihsn jotain muuta.
Olen huonouninen
Vierailija kirjoitti:
Koska ne valvottaa ja haluan nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tee hyvää kuulolle olla kuulokkeet päässä koko aikaa, vaikka olisi hiljaisella.
Jos ääni tulee tärykalvoille alle 80 dB:n voimakkuudella, se ei kuuloa vahingoita. Ihan normaaleja ääniaaltoja kuulokkeista lähtee, eikä kuulon vaurioitumisen kannalta ole merkitystä sillä, kuinka läheltä tai kaukaa ääniaallot ovat peräisin, vaan ainoastaan sillä, millä voimakkuudella ääniaallot saavuttavat tärykalvot. Ennemminkin ongelmia saattaa aiheuttaa korvien ilmanvaihdon estyminen, jos on koko ajan kuulokkeet päässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tee hyvää kuulolle olla kuulokkeet päässä koko aikaa, vaikka olisi hiljaisella.
Myöskään unen puute ei tee ihmiselle hyvää. Kuulokkeet auttaa siihen, niin ihan sama.
Äänikirja minullakin. Jos herään yöllä, laitan 20 min ajastimella sen uudelleen, koska tiedän nukahtavani siihen nopeasti. Siksi kuuntelen öisin yhdentekeviä kirjoja. Mutta kuulokkeet korvilla en osaa nukkua, onneksi mieheni on hyväuninen.
Korvatulpilla oma verenkierto ja keho kuulostaa kuin olisi Atlantin kohina taustalla. Korviin tosin sattuu aina välillä, alipaine tulee korvatulpista ja varmaan vähän vahingoittaa korvia jos painaa liian syvälle. Mutta paras nukahtamiskeino ja herkkäunisena en yölläkään herää liikenteeseen.
Kyllä. Lapsena kun olin mummon luona yötä oli ihanaa nukahtaa, kun ohi ajoi autoja. Kotona niin ei ollut. Nyt aikuisena on kuultava mieluiten puhetta, että voi nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tää tapa alkoi siitä kun kaksi lähisukulaista kuoli muutaman viikon välein toisistaan. Se oli kauheaa aikaa ja teki mitä vaan että sai ajatukset pois asiasta.
Mieheni nukahtaa aina johonkin podcastiin. Käyttää vastamelukuulokkeita. Minä taas käytän korvatulppia, koska en halua kuulla mitään ääniä silloin, kun menen nukkumaan.
Minulla sama. Kuuntelen äänikirjoja.
Aina on hälyä. Nuorempana kuuntelin Black metallia 😂. Kai se kasetilta kuunneltuna oli white noiseen verrattavaa. Semmoista pörinää.
Jossain vaiheessa se oli sitten telkkari joka oli päällä.
Nyt se on äänikirja.
Jos ei ole hälyä, niin ADHD aivot ei anna rauhaa ollenkaan. Pitää tavallaan sammahtaa hälyn keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Nukahdan parhaiten true crime -podcasteihin. Kuulokkeet korviin ja kuuntelee silmät kiinni.
Minulla tulee uniin murhat ja pahuus. Jossakin vaiheessa lopetin kaiken negatiivisen syöttämisen alitajuntaan nukkuessa.
(Välillä on vaikea kyllä löytää positiivista ja samalla riittävän mielenkiintoista kuunneltavaa)
Olen treenannut ruotsia kuuntelemalla podcasteja ja "opi nukkuessa" kirjoja. Tai sitten jotain tiedepodcasteja. Enni Mustosen kirjat ovat hyviä Manton lukemina.
Itse kuuntelen vastamelukuulokkeilla ja käytön uimarin korvalle tarkoitettua suihketta jos tarvitsee. Mulla on muutenkin oireilua ollut lapsesta asti, korvatulehduksia oli paljon ja niistä kai johtui.
En nuku koko yötä kuulokkeet päässä vaan aina ne löytyy yöpöydältä aamulla.
Yleensä en tarvitse ääntä nukahtamiseen. Nukahdan sulkemalla silmät ja kuvittelemalla itseni johonkin ihan muuhun paikkaan ja tilanteeseen.
Kun olin joitakin vuosia sitten masentunut ja nukahtaminen oli vaikeaa, niin silloin laitoin soimaan kelttiläistä, itseään toistavaa rauhoittumismusiikkia, johon nukahdin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja miehelläni on tuuletin päällä, antaa ihanaa rauhoittavaa ääntä nukkumiseen, eikä kantaudu ääniä naapureista, kerrostalo. Kylmänä vuodenaikana käännetään tuuletin poispäin. Sähkölaskua tämä tuuletinsysteemi ei ole kasvattanut.
T.N 50+
Täällä toinen kerrostalossa asuva, joka myös on todennut tuulettimen toimivaksi äänten valmentajaksi. Itse olen herkkäuninen, enkä pysty nukkumaan ellei ole hiljaista, mutta tuulettimen tasainen pöhinä tosiaan peittää naapurista kantautuvat äänet hyvin. Seinään päin käännettynä tosiaan nyt kun ei tarvitse viilennystä.
Miten se vahingoittaa kuuloa?