Yt-neuvottelut ja lyhyet sijaisuudet
Onko näin, että kun tulee yt-neuvottelut niin myös määräaikaisiin lyhyisiin työsuhteisiin voidaan siirtää vakituista henkilöstöä?
Kommentit (55)
Mä en ole varma riippuuko nämä tes asiasta vai mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse siis sinänsä ole yt neuvotteluiden piirissä, mutta siksi tätä kysyn, kun minulle oltiin lupaamassa n. 4-5 kk mittaista määräaikaista työtehtävää. Nyt tulikin yt neuvottelut organisaatiossa ja saan kuulla myöhemmin voidaanko minua sittenkään palkata. Siksi siis mietin, että voidaanko tuota lyhyttä pestiä tarjota ensisijaisesti yt piirissä oleville?
Niiden on todennäköisesti pakko tarjota sitä ja kaikkia muita aukeavia työpaikkoja ensisijaisesti yt:n piirissä oleville tai jo irtisanotuille. Takaisinottamisvelvollisuus kestää 2 vuotta ja sen aikana on yleensä täysi rekrytointikielto.
Takaisinottovelvollisuus on normisti 4-6 kuukautta, ei kaksi vuotta (kirjoittajalla voi olla jokin parempi sopimus alallaan). Ja rekroinnin mahdollisuus riippuu tietenkin tehtävästä, kuten täällä on sanottukin, el
Näin se just menee
Määräaikaista ei saa irtisanoa yt:ssä.
Vierailija kirjoitti:
En ole tällä hetkellä määräaikaisena, vaan minulle oli lupailtu yhtä lyhyttä pestiä, mutta yt neuvottelut tekee siitä nyt epävarman
Eikö ensisijaisesti yt piirissä oleville pidä tarjota mitä tahansa pestiä joka olisi auki
Vähän epäilen, että eivät palkkaa ulkopuolelta. Jos siellä on irtisanomis uhan alla henkilöstöä, täytyyhän sekin kortti käyttää, että se annetaan sellaiselle henkilölle
Vierailija kirjoitti:
Tästähän ei ollut aloituksessa kyse vaan siitä, voiko vakituisille YT:n alaisille työntekijöille tarjota määräaikaisuutta (voi ja pitää) ja siis torpata näin ulkopuolelta tulevalle luvattu määräaikaisuus.
(Määräaikaista ei saa iritisanoa yt:ssä, joo, mutta voi myös olla jatkamatta määräaikaisuutta sitten kun se loppuu.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästähän ei ollut aloituksessa kyse vaan siitä, voiko vakituisille YT:n alaisille työntekijöille tarjota määräaikaisuutta (voi ja pitää) ja siis torpata näin ulkopuolelta tulevalle luvattu määräaikaisuus.
(Määräaikaista ei saa iritisanoa yt:ssä, joo, mutta voi myös olla jatkamatta määräaikaisuutta sitten kun se loppuu.)
Mitä luulet, ottaako työntekijä mielummin potkut vai menee edes lyhyeen määräaikaiseen pestiin?
Onko realistista, että toimistotyöhön voitaisiin yt piiristä ottaa "melkein kuka tahansa" vai miten se menee?
On realistista. Organisaation sisältä voidaan siirtää muualle .
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta mikä olisi irtisanomisen peruste, jos uusi määräaikainen voidaan palkata?
Voisin kuvitella että "tuotannolliset syyt" vaativat tehtävänkuvan vaihtoa, jossa on erilainen työsopimus.
Vierailija kirjoitti:
En itse siis sinänsä ole yt neuvotteluiden piirissä, mutta siksi tätä kysyn, kun minulle oltiin lupaamassa n. 4-5 kk mittaista määräaikaista työtehtävää. Nyt tulikin yt neuvottelut organisaatiossa ja saan kuulla myöhemmin voidaanko minua sittenkään palkata. Siksi siis mietin, että voidaanko tuota lyhyttä pestiä tarjota ensisijaisesti yt piirissä oleville?
Työnantajan takaisinottovelvoite on juridisesti väistämätön. Työnantajan tulee tarjota irtisanotuille uusia työtehtäviä, mutta irtisanotun ei ole pakko ottaa sitä vastaan. Mutta pakko siis tarjota ellei halua raastupaan.
Ei se kai auta kuin odottaa. Varaudu kuitenkin, että et saa paikkaa