Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yt-neuvottelut ja lyhyet sijaisuudet

Vierailija
01.11.2025 |

Onko näin, että kun tulee yt-neuvottelut niin myös määräaikaisiin lyhyisiin työsuhteisiin voidaan siirtää vakituista henkilöstöä?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et välttämättä voi saada tuota pestiä 

Vierailija
22/55 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukat ajat niin eipä tiedä vaikka jouduttaisi tarjoamaan irtosanotulle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kenenkään palkkaaminen ole oikein mahdollista oli sitten vakituinen tai määräaikainen pesti

Vierailija
24/55 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan eri työehtosopimuksissa erilaiset säädökset? Meillä oli yt-neuvottelujen aikaan ehdoton rekrytointikielto, jotkut pienet lyhyetkin tuntihommat piti kierrättää irtisanottujen kautta. Siis tarjota ensin heille, odottaa vastausta ja tarjota seuraavalle. Hankalaa oli työnantajankin näkökulmasta.

Vierailija
25/55 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan eri työehtosopimuksissa erilaiset säädökset? Meillä oli yt-neuvottelujen aikaan ehdoton rekrytointikielto, jotkut pienet lyhyetkin tuntihommat piti kierrättää irtisanottujen kautta. Siis tarjota ensin heille, odottaa vastausta ja tarjota seuraavalle. Hankalaa oli työnantajankin näkökulmasta.

Tätä itsekin mietin 

Vierailija
26/55 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työsopimuksessa mainittu, että työpaikkasi on "alkusijoituspaikka", jos, niin sittenhän siinä on hyvä perustelu siirtää muualle.

Eiköhän joissain paikoissa kuitenkin mahdollisuuksien mukaan kysytä aluksi vapaaehtoisia siirtyjiä, ennen kuin määrätään ketään..

Vierailija
27/55 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia vaivaa, kun on näin epätietoinen olo. En nuku ja olen väsynyt koko ajan 

Vierailija
28/55 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan asia ratkeaa jossain kohtaa 

Vierailija
29/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein noista määräaikaisista osaa sanoa, mutta jos on isot yt josta joku saa potkut, olisi outoa, että ulkopuolelta palkataan joku määräaikaisuuteen

Vierailija
30/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meinas olla yt mutta sensijaan vähennettiinkin työaikaa, kaikkien muiden paitsi noiden esimiesten... 

Vierailija
31/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse siis sinänsä ole yt neuvotteluiden piirissä, mutta siksi tätä kysyn, kun minulle oltiin lupaamassa n. 4-5 kk mittaista määräaikaista työtehtävää. Nyt tulikin yt neuvottelut organisaatiossa ja saan kuulla myöhemmin voidaanko minua sittenkään palkata. Siksi siis mietin, että voidaanko tuota lyhyttä pestiä tarjota ensisijaisesti yt piirissä oleville?

Onko YT-neuvottelut sillä osastolla, johon sinulle oli luvattu sitä määräaikaisuutta / onko työtehtävät sellaisia, että YT:n alaisten osastojen henkilöstö on kohtuullisin toimenpitein koulutettavissa tähän tehtävään, mihin oli sinulle luvattu määräaikaisuutta?

Jos on jompi kumpi, niin ensisijaisesti firman täytyy tarjota tehtävää YT:n alaisille henkilöille. Usein yrityksiin tulee rekrytointikielto YT:eiden aikaan, ja rekrytointi on mahdollista vain silloin, jos kukaan sisäisistä, YT:eiden alaisista henkilöistä ei ole halukas ja kykenevä siihen avoimeen tehtävään.

Esimerkki: jos YT:t koskevat talousosastoa, IT-osastolle voi rekrytoida, jos talousosaston henkilöstöstä ei kenelläkään kapasiteetti riitä oppimaan kyseistä työtehtävää. Mutta jos yhdessä IT-yksikössä on YT:t, voi olla toiseen IT-yksikköön rekrytointi olla hankalampaa, sillä pätevyydet saattavat helpommin kohdata.

Vierailija
32/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse siis sinänsä ole yt neuvotteluiden piirissä, mutta siksi tätä kysyn, kun minulle oltiin lupaamassa n. 4-5 kk mittaista määräaikaista työtehtävää. Nyt tulikin yt neuvottelut organisaatiossa ja saan kuulla myöhemmin voidaanko minua sittenkään palkata. Siksi siis mietin, että voidaanko tuota lyhyttä pestiä tarjota ensisijaisesti yt piirissä oleville?

Meillä ainakin nimenomaan ne irtisanottavat ovat ensisijaisia kaikenlaisiin avoimiin tehtäviin eikä uusia saa palkata samaan aikaan kun toisia irtisanotaan. Ihan oikeinhan tämä on.

Vierailija
33/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YT-laki säätelee, ei työehtosopimukset.

Rekrytoida voi YT-neuvottelujen aikaan vain, jos yritys pystyy selkeästi näyttämään, ettei talon sisältä löydy sopivaa osaamista ja uudelle työntekijälle on perusteltu tarve. Tämä on aika harvinaista, mutta on niitä tapahtunut minunkin työuran aikana.

Vierailija
34/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YT-laki säätelee, ei työehtosopimukset.

Rekrytoida voi YT-neuvottelujen aikaan vain, jos yritys pystyy selkeästi näyttämään, ettei talon sisältä löydy sopivaa osaamista ja uudelle työntekijälle on perusteltu tarve. Tämä on aika harvinaista, mutta on niitä tapahtunut minunkin työuran aikana.

Meillä on evätty miltei kaikki paikat tällä hetkellä, mutta tällaisiin lyhyisiin määräaikaisuuksiin nyt odotetaan päätöstä 

Vierailija
35/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden on todennäköisesti pakko tarjota sitä ja kaikkia muita aukeavia työpaikkoja ensisijaisesti yt:n piirissä oleville tai jo irtisanotuille. Takaisinottamisvelvollisuus kestää 2 vuotta ja sen aikana on yleensä täysi rekrytointikielto.

Takaisinottovelvollisuus on normisti 4-6 kuukautta, ei kaksi vuotta (kirjoittajalla voi olla jokin parempi sopimus alallaan). Ja rekroinnin mahdollisuus riippuu tietenkin tehtävästä, kuten täällä on sanottukin, eli ihan erilaiseen tehtävään kuin mistä on karsittu väkeä voidaan kyllä rekrytä, jos yritys haluaa. Mutta ap:n kannalta ei nyt näytä hyvältä tietenkään, toki noista neuvotteluista ei ulkopuolinen tiedä, mitä niissä käy.

Vierailija
36/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä PITÄÄ tarjota ensisijaisesti niille irtisanomisuhan alla oleville. Ihan lain mukaan.

Vierailija
37/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä PITÄÄ tarjota ensisijaisesti niille irtisanomisuhan alla oleville. Ihan lain mukaan.

Eli voin jo asennoitua siihen, että en saa tuota pestiä ? Tästä kuulemma päätetään jossakin palaverissa, mutta uutinen todennäköisesti huono, sen jo tietää vissiin?

Vierailija
38/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No melkein voisin sanoa, että et saa tuota pestiä

Vierailija
39/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kannata toivoa menettää

Vierailija
40/55 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minunkin mielestä