Yt-neuvottelut ja lyhyet sijaisuudet
Onko näin, että kun tulee yt-neuvottelut niin myös määräaikaisiin lyhyisiin työsuhteisiin voidaan siirtää vakituista henkilöstöä?
Kommentit (20)
Voi, mutta siinä on sama irtisanomisaika kuin jos saisit potkut.
Eli käytännössä työnantaja irtisanoi toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen kanssasi ja solmittu uuden sopimuksen, uusilla ehdoilla, jos molemmat suostuvat. Jos et suostu, saat kenkää.
Toisaalta mikä olisi irtisanomisen peruste, jos uusi määräaikainen voidaan palkata?
En itse siis sinänsä ole yt neuvotteluiden piirissä, mutta siksi tätä kysyn, kun minulle oltiin lupaamassa n. 4-5 kk mittaista määräaikaista työtehtävää. Nyt tulikin yt neuvottelut organisaatiossa ja saan kuulla myöhemmin voidaanko minua sittenkään palkata. Siksi siis mietin, että voidaanko tuota lyhyttä pestiä tarjota ensisijaisesti yt piirissä oleville?
Kai niitä lyhyitä pätkiä voidaan joutua tarjoamaan irtisanomisen vaihtoehdoksi?
Kyllä. Jos joku irtisanotaan, niin hän on tietysti etusijalla. Mutta määräaikaisuudelle pitää kyllä olla selvä syy, esimerkiksi vanhempainvapaa. Muuten kyllä vakinaista ei irtisanota ja määräaikaista paikkaa ei tule.
Tietenkin lyhyttä pestiä voidaan tarjota vakiväelle, mutta ei kenenkään kannata sellaiseen siirtyä, koska siinä menettää mahdollisuutensa riitauttaa irtisanominen. Toisaalta jos YT-neuvottelujen aikana haetaan uutta väkeä, niin irtisanomisuhan alla olevat pitää valita ohi muiden.
Ärsyttävää tämä epätietoisuus ... Lyhyt pesti olisi tyhjää parempi
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta mikä olisi irtisanomisen peruste, jos uusi määräaikainen voidaan palkata?
Työvoiman tarpeen riittävän merkittävä väheneminen.
Vierailija kirjoitti:
En itse siis sinänsä ole yt neuvotteluiden piirissä, mutta siksi tätä kysyn, kun minulle oltiin lupaamassa n. 4-5 kk mittaista määräaikaista työtehtävää. Nyt tulikin yt neuvottelut organisaatiossa ja saan kuulla myöhemmin voidaanko minua sittenkään palkata. Siksi siis mietin, että voidaanko tuota lyhyttä pestiä tarjota ensisijaisesti yt piirissä oleville?
Työnantajan on teoriassa ensisijaisesti vakituisten irtisanomisen sijaan etsittävä heille korvaavaa työtä.
Käytännössä, työnantaja tekee loppupeleissä just niinkuin se itse haluaa.
Vaikka sitä ei sanota ääneen, yt neuvottelut on firmalle loistava mahdollisuus pistää hankalat tyypit, tehottomat tyypit, saikuttajat, liian äänekkäät ymymym ei-toivotut henkilöt halutessaan pihalle.
Olen pörssiyhtiössä toimihenkilöiden luottamushenkilönä, tuo teatteri on nähty niin monta kertaa.
YT:t eivät aina tarkoita irtisanomisia, vaan kyseessä voi olla töiden uudelleenjärjestelyä ja lomautuksia. Eli sitä määräaikaisuutta voidaan tarjota YT:n piirissä olevalle.
Kyllähän tuosta tulee sellainen fiilis, että jollekin muulle voidaan hyvinkin tarjota tuota
Miksi määräaikaista voitaisiin palkata ulkopuolelta jos yt:t organisaatiossa?
Vierailija kirjoitti:
Niiden on todennäköisesti pakko tarjota sitä ja kaikkia muita aukeavia työpaikkoja ensisijaisesti yt:n piirissä oleville tai jo irtisanotuille. Takaisinottamisvelvollisuus kestää 2 vuotta ja sen aikana on yleensä täysi rekrytointikielto.
Kysy liitolta. Minun käsittääkseni kaikkia talossa avautuvia työtehtäviä pitää ainakin 6 kk ajan tarjota irtisanotuille, eli yt:n aikana tai jälkeen ei voi palkata uutta henkilöstöä. Minut yritettiin aikanaan vaihtaa määräaikaiseen työsuhteeseen huonommalla palkalla, mutta liiton mukaan se oli laitonta.
Eli jos talossa on tarjolla työtä jota irtisanotut voivat tehdä, pitää sitä tarvitaan heille.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin lyhyttä pestiä voidaan tarjota vakiväelle, mutta ei kenenkään kannata sellaiseen siirtyä, koska siinä menettää mahdollisuutensa riitauttaa irtisanominen. Toisaalta jos YT-neuvottelujen aikana haetaan uutta väkeä, niin irtisanomisuhan alla olevat pitää valita ohi muiden.
Olin tällaisessa tilanteessa ja mulle kyllä liiton lakimies sanoi, että en menetä oikeutta riitauttaa irtisanominen, vaikka ottaisinkin määräaikaisen pestin vastaan, koska ne on eri työsuhteet. Ja riitautinkin, mutta se sovitttiin sitten kun työnantaja tarjosi uudelleen vakipestiä. Mutta kannattaa toki tarkistaa tilanne kaikkine yksityiskohtineen.
Kai niitä voidaan siirtää erilaisiin tehtäviin