Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

milloin vauva tarvitsee oman passin?

16.04.2007 |

Hei!

Olen lähdössä kesäkuussa matkalle Ruotsiin lentokoneitse,

ja vauva lähdössä mukaan. Nyt tuli yhtäkkiä mieleen että

tarvitsisiko hän oman passin reissuun? Jokin muutos taisi

tulla tästä asiasta lakiinkin, mutten enää muista mikä.

Onko joku ollut lähiaikoina Ruotsissa vauvan kanssa

ja osaisi sanoa? Tallinnaan sen passin varmaan ainakin

tarvitsisi, eikö?

t. Sirita ja vauva pian 6 kk

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haettiin vauvalle viikko sitten passi ja vanhempien henkilöllisyyden todistamiseksi ei enää kelvannut ajokortti. Vain passi tai kuvallinen henkilökortti. Oli seinään laitettu oikein iso lappu. asiasta

Vierailija
22/36 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katskulalle ei ollut tarkoitus mitenkään olla ilkiö tuon vastaukseni kanssa tuolla taannoin - olin ihan vilpittömästi siinä uskossa, että ajokortilla (jolla voi todistaa henkilöllisyytensä MISSÄ TAHANSA - pankissa, kaupassa,tien päällä poliisille jne - SUOMESSA niin johan olis halvatun kumma jos ei se asiakirjanmyöntäjälle eli poliisille itselleen sisätiloissa eli poliisilaitoksella kelpaa????

Kyl mää olen nys sit ihan kauhian hämmästyny! Iha o hämmästykses sormi kummastukses suus.. onk tää joku raisiolaine erikoisuus?

Ihan naurettava juttu sinänsä, mutta taidan ottaa tästä selvää ns " loppuun saakka" . Soitan huomenna pari puhelua ja raportoin tähän pinoon mikä oli tulos. Haluan oikeasti tietää, miksei tuo ajokortti käynyt Raisiossa ja Hgissä kävi....

syntyjään vakkasuomalainen nallukka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/CE0576C3C0519482C22571CE00…

Tuolta poliisin sivuilta se tieto kaikkein helpoimmin löytyy.

Virallisia maasta toiseen matkustus asiakirjoja ovat passi ja uudenmallinen henkilökortti (rajoitettu voimassaoloaika). Henkilökortilla vain niihin maihin minkä kanssa on asiasta sopimus Suomella. Myöskin lapset tarvitsevat virallisen matkustusaisakirjan siinä missä aikusetkin. Suomessa ei matkustettaessa ei passia tarvita, edes lentokoneessa.

Vierailija
24/36 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan käyty lapsen kanssa ja ilman lasta Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa ja Ranskassa, eikä noihin maihin lentäessä olla tarvittu minkäänlaisia papereita meille aikuisille, saatikka lapselle. Tai varmaan olisi oikeasti pitänyt olla varmuuden vuoksi, mutta ei ole ollut mukana ja lentolippu onkin ollut ainoa, mitä on kysytty. Ei ole tullut mieleenkään ottaa passia mukaan niihin maihin, joihin sitä ei tarvita. Ajokortit on luonnollisesti ollut aikuisilla matkassa.

Kuten edellä jo mainitsin, Bulgariaan ja Viroon tarvittiin passit kaikille.

Ei kai siitä kuitenkaan haittaakaan ole, jos haluaa itselleen ja lapselleen passin jokatapauksessa hankkia. Ompahan sitten varmuus, jos henkilöllisyyden joutuu todentamaan ja jos sillä itselleen mielenrauhan saa.

Ja kuten noilla poliisin sivuilla sanotaan, jos ei entistä passia tai henkilökorttia ole, kun uutta itselleen ja lapselleen hankkii, henkilöllisyys todistetaan tutkinnallisin keinoin, joten sen todentaminen on sitten heidän ongelmansa. Asiat kyllä järjestyvät ja sitä vartenhan nuo toimistot ovat.

Vierailija
25/36 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kyllä lippuja lunastaessa olen joskus tarvinnut näyttää ajokorttini Helsinki-Vantaan lentoasemalla, samoin kuin laivalla mentäessä satamassa, mutta aina vain omani eli mieheni tai muiden matkalaisten ei ole tarvinnut edes ajokorttiaan vilauttaa.

Vierailija
26/36 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä linkki poliisin sivuille, jossa on tietoa henkilökortista matkustusasiakirjana:

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/82EA350CCCA11EC0C2256BC200…

Vierailija
27/36 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..soitin äsken sitte Malmin poliisitalolle / HKI. Kuulema on ihan paikkakunnan poliiseista kiinni kelpaako ajokortti tuossa passin / henkilökortin haussa. Kun asiasta ei ole tarkkaa lakia olemassa, jokainen toimisto määrittää tuon jutun ite. Eli jos raisiolaiset tahtovat vanhemmalta passin, se on ihan raisiolaisten oma asia ja fine. Näin sanoi täti puhelimessa.

Ja tiedoksi niille jotka luulivat minun väittäneen AJOKORTTIA matkustusasiakirjaksi - ei, sitä en ole väittänyt :) Väitin, että passia / henkilökorttia hakeva vanhempi voi todistaa oman henkilöllisyytensä ajokortilla. Ajokorttihan kelpaa sitte kyllä pohjoismaissa...

päättää raporttinsa tähän, nallukka06

Vierailija
28/36 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä(ei mikään yllätys ;) ). Mutta siis ollaan lähdössä Espanjaan elokuussa. Tyttö, silloi 3v2kk on minun passissa. Pitääkö hänelle siis hankkia uusi oma passi vai kelpaako kun on minun passissa? Ja poikaako ei voi lisätä minun tai miehen passiin vaan on hankittava oma?

Taitaa olla aika uusi juttu tämä, että lapsella oltava oma passi. Viime elokuussa kävi vielä kun oli vanhemman passissa.

Vierailija
29/36 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun tyttösi on merkkitty sinun passiin ja matkustatte yhdessä ei tyttösi tarvitse omaa passia. Viime syksynä tuli biopassit ja niihin ei voi merkitä lapsia vanhempien passiin. Eli kun poikaasi ei ollut ennen viime syksyä merkitty vanhempien passiin eikä hänellä ole omaa passia joudutte passin tai henkilökortin hänelle hankkimaan espanjan reissua varten.

Vierailija
30/36 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle tiedosta :) . Selvitään siis yhdellä uudella passilla, jee ;) !

Vierailija
31/36 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun mulla on " vanhan" mallinen (ei bio) passi, meidän vauvelin voi siis lisätä siihen? Miten se tapahtuu? Eli marssinko vain poliisille oman passini kanssa ja mitä tarvitsen mukaani? Meillä on matkakohteena Kreikka toivottavasti syyskuussa.. Eli aikaa on, mutta kun löysin tän pinon niin ajattelin jatkaa ja kysäistä kokemuksia..

Kiitos jo etukäteen avusta!

Mammis + Tiitiäinen 12 pv

Vierailija
32/36 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammanalku77:

Eli kun mulla on " vanhan" mallinen (ei bio) passi, meidän vauvelin voi siis lisätä siihen? Miten se tapahtuu?

EI vanhaan passiin voi jälkikäteen lisätä lapsen tietoja. Lapsen olisi voinut lisätä siihen silloin kun sinä hait passia (jos lapsi olisi ollut syntynyt) . Eli nykyään lapsen ja vanhemman yhteinen passi ei ole enää mahdollista passiuudistuksen jälkeen. Siis ennen viime syksyä sen lapsen on voinut merkitä vanhemman passiin mutta enää ei voi.

Vierailija
33/36 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mun piti kirjottaa äsken tämä:

EI vanhaan passiin voi jälkikäteen lisätä lapsen tietoja. Lapsen olisi voinut lisätä siihen silloin kun sinä hait passia (jos lapsi olisi ollut syntynyt) . Eli nykyään lapsen ja vanhemman yhteinen passi ei ole enää mahdollista passiuudistuksen jälkeen. Siis ennen viime syksyä sen lapsen on voinut merkitä vanhemman passiin mutta enää ei voi.

Vierailija
34/36 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennykseksi vielä että tietysti se vanhan mallinen vanhemman ja lapsen yhteinen passi siis vielä käy niin kauan kuin on voimassa. (poikkeuksena tietyt maat jotka vaativat lapselta oman passin)

Vierailija
35/36 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nallukka06:

..soitin äsken sitte Malmin poliisitalolle / HKI. Kuulema on ihan paikkakunnan poliiseista kiinni kelpaako ajokortti tuossa passin / henkilökortin haussa. Kun asiasta ei ole tarkkaa lakia olemassa, jokainen toimisto määrittää tuon jutun ite. Eli jos raisiolaiset tahtovat vanhemmalta passin, se on ihan raisiolaisten oma asia ja fine. Näin sanoi täti puhelimessa.

Ja tiedoksi niille jotka luulivat minun väittäneen AJOKORTTIA matkustusasiakirjaksi - ei, sitä en ole väittänyt :) Väitin, että passia / henkilökorttia hakeva vanhempi voi todistaa oman henkilöllisyytensä ajokortilla. Ajokorttihan kelpaa sitte kyllä pohjoismaissa...

päättää raporttinsa tähän, nallukka06

Tää on taas tätä et ajokortti kelpaa ja ei kelpaa...

Mites ihminen sit todistaa henkilöllisyytensä jos ei omista passia tai henkilökorttia ja on itselleen ja lapselleen sellaista hakemassa...

Et pakko niitten on sit kelpuuttaa ajokortti, jollei muuta vaihtoehtoa ole!

Vierailija
36/36 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kirjoittaja mietti, miten todistaa oma henkilöllisyytensä, jos ei omista passia, henkilökorttia tai ajokorttia.

Minulla oli mukanani tytölle passia anoessani vain ajokortti (joka ei siis riittänyt). Passi kyllä löytyy, mutta en tajunnut ottaa mukaan. Virkailija arvasi, että ei ole kiva tehdä hukkareissuja vauvan kanssa ja suoritti minulle jonkun henkilötietokyselyn, jonka perusteella pystyin todistamaan olevani minä ;) Eli kysyi kaikkea mahdollista entisistä osoitteista vanhempien syntymäaikoihin. Onneksi osasin vastata ;)

Ja muistutus vielä lapsilleen passia hakeville; jos ei toinen huoltaja pääse mukaan, hänen täytyy kirjoittaa valtakirja. Itse en olisi sitäkään tajunnut. Onneksi isukki oli asiasta selvillä, joten valtakirja minulla sentään oli passinhakureissulla mukana.