Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa siinä on jos kaataa veden mukissa olevan teepussin päälle tai jos kaataa teepussin mukissa olevaan kuumaan veteen?

Vierailija
01.11.2025 |

Onko tee professoreja paikkalla kertomaan tämän haudutus eron?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on siinä, että jos pussi on jo kupissa ja päälle kaataa kiehuvan veden, vesi on 100-asteista. Sen sijaan jos kaadat veden ensin, ja lisäät pussin, vesi ei ole siinä vaiheessa enää kiehuvaa. 

Ja miksi tällä on väliä? Koska eri teelaadut ovat parhaimmillaan eri haudutuslämpötiloissa.

Vierailija
2/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepussi?

Hyi saasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä käytät pussiteetä niin on ihan sama mitä sä sille teet, vaikka hauduttaisit kissankusessa.

Vierailija
4/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkimmäisessä toinen kuppi on kuiva.

Vierailija
5/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero on siinä, että jos pussi on jo kupissa ja päälle kaataa kiehuvan veden, vesi on 100-asteista. Sen sijaan jos kaadat veden ensin, ja lisäät pussin, vesi ei ole siinä vaiheessa enää kiehuvaa. 

Ja miksi tällä on väliä? Koska eri teelaadut ovat parhaimmillaan eri haudutuslämpötiloissa.

Sinä tiesit sinun teenjuonnin eron mutta et minun teenjuonnin eroa, minun teenhaudutuksen eroa. Minä väitän että minä haudutan ja juon teeni paremmin

Vierailija
6/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu-kissan päälle ei saa kaataa kuumaa vettä!

Vierailija
7/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä ei tehdä kiehuvassa vedestä. 

Vierailija
8/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tiesit sinun teenjuonnin eron mutta et minun teenjuonnin eroa, minun teenhaudutuksen eroa. Minä väitän että minä haudutan ja juon teeni paremmin

Varmaan tottumiskysymys. Toiset tykkää kitkerästä juhlamokastakin, kun ovat siihen tottuneet. 

Erityisesti vihreä ja valkoinen tee kannattaa lisätä vasta veden jälkeen. Kiehuva vesi "polttaa" teen, joten siitä tulee kitkerää.

Vierailija
9/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kiehuvalla vedellä tehdä teetä

Ap

Vierailija
10/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa osa on eri mieltä tästä. Jopa teepusseissa saatetaan suositella käyttämään kiehuvaa vettä.

Näissä on paljon sellaisia makuasioita, mitkä ei käy järkeen. En itsekään kitkeröittäisi teetä kiehuvalla vedellä, mutta enpä silti saa raivareita, vaikka joku muu tekeekin niin.

Vierailija
11/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahvaan ongelmia. Itse juon irtoteetä, jonka teen teekannussa ja sitten kaada teekuppiin

Vierailija
12/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tottumiskysymys. Toiset tykkää kitkerästä juhlamokastakin, kun ovat siihen tottuneet. 

Erityisesti vihreä ja valkoinen tee kannattaa lisätä vasta veden jälkeen. Kiehuva vesi "polttaa" teen, joten siitä tulee kitkerää.

Juhla-Mokka  ei ole kitkerää sillä kitkeryys syntyy paahtamisen edetessä tummaksi. Juhla-Mokka on hapanta.  Myös robusta-kahvipavut ovat kitkerämpiä ja ne paahdetaan aina tummemmaksi. 

Vierailija
13/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä paljastan eron. Kyse on vihreästä pussiteestä. Jos kaadat 80asteisen veden vihreän pussiteen päälle, niin että teepussi menee ensin teemukiin niin teestä tulee vaahtoa teemukin pinnalle joka on tärkeä ominaisuus teessä.

Jos teestä ei tule vaahtoa niin se ei ole niin täyteläistä. Teen vaahto on teen oma ominainen happobakteeri kanta mikä tekee teestä tasapainoisemman.

Tee ei vaahdoudu jos lisäät veden ensin mukiin ja teepussi vasta veden jälkeen

Vierailija
14/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marokossa on sellainen tapa että sitä kiehuvan kuumaa vettä kaadetaan teemukiin sillä lailla korkealta ja kovaa, en osaa selittää paremmin. Jotenkin kai he ajattelvat että se vaikuttaa (minttu)teen makuun.

Itse laitan teepussin ensin ja sitten kaadan kiehuvan veden. Siis silloin harvoin kun käytän teepussia, yleensä teen irtoteehen. Siinä olen erimieltä edellisen kirjoittajan kanssa että teepussi olisi ihan kuraa. Siis riippuu merkistä, tietenkin. Kokeilkaapa vaikka fortnum&mason teepusseja, eivät kyllä kalpene irtoteen kanssa. 

Vierailija
15/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tee on tuoretta, kannattaa kaataa sen ohi. Ei tule liian väkevää, kun ei kaada päälle. Muuten ei kärsi hauduttaa.

Jos tee on vanhaa, niin voi kaataa suoraan päälle. 

Vierailija
16/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa osa on eri mieltä tästä. Jopa teepusseissa saatetaan suositella käyttämään kiehuvaa vettä.

Näissä on paljon sellaisia makuasioita, mitkä ei käy järkeen. En itsekään kitkeröittäisi teetä kiehuvalla vedellä, mutta enpä silti saa raivareita, vaikka joku muu tekeekin niin.

Jotkut teet kestävät kyllä kiehuvan veden. Etenkin afrikkalaiset paskalaadut joita on maailmassa eniten. 

Vierailija
17/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marokossa on sellainen tapa että sitä kiehuvan kuumaa vettä kaadetaan teemukiin sillä lailla korkealta ja kovaa, en osaa selittää paremmin. Jotenkin kai he ajattelvat että se vaikuttaa (minttu)teen makuun.

Itse laitan teepussin ensin ja sitten kaadan kiehuvan veden. Siis silloin harvoin kun käytän teepussia, yleensä teen irtoteehen. Siinä olen erimieltä edellisen kirjoittajan kanssa että teepussi olisi ihan kuraa. Siis riippuu merkistä, tietenkin. Kokeilkaapa vaikka fortnum&mason teepusseja, eivät kyllä kalpene irtoteen kanssa. 

Kyllä kalpenevat kunnon irtoteehen verrattuna. Johonkin Liptoniin ei tietenkään. 

Vierailija
18/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on teepussien dissaajia ilmeisesti kun teen markkinoijat haukuvat pussiteen pystyyn.

Ap

Vierailija
19/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on se luulo, että pohjois-afrikassa kaadetaan tee korkealta, jotta se jäähtyisi jossain säällisessä ajassa juomakelpoiseksi. Saatan erehtyäkin.

Vierailija
20/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluilla halvat huvit, idiooteilla ilmaiset, se ero siinä on miksi kelaat tätä ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme