Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avokeittiö vai keittiö erillisessä huoneessa?

Vierailija
01.11.2025 |

Kummasta tykkäät enemmän? Te joilla on erillinen keittiö, syöttekö keittiössä vai kannatteko ruuan ruokapöytään esimerkiksi olohuoneeseen tai ruokailuhuoneeseen?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti avokeittiö. Tuo asuntoon avaruuden tuntua. 

Ja ruuankäryä ja tiskikoneen hurinaa.

Vain sinulla, kun et osaa kokata tai käyttää modernia ja tehokasta liesituuletinta. Tiskikonekin on ikivanha rikkinäinen paska siinä 60-luvun museokeittiössä.

Sinä tuskin olet ikinä paistanut kaloja saati keittänyt kaalia tai kukkakaalia. Kaikkia noiden hajuja ei yksikään viimeisen päällekään oleva lesituuletin osaa hävittää.

Ei sen ummehtuneen museokeittiön surkea liesituuletin osaakaan. Se erilliskeittiö ei myöskään pysty niitä hajuja muusta talosta eristämään.

Miksi puhe erilliskeittiöistä käy sinulla noin tunteisiin? Eihän sinun tarvitse sellaiseen asuntoon muuttaa.

Vierailija
102/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän omasta keittiöstäni. Keittiö on ns. II -keittiö. Keittiötasot ja kaapit vastakkaisilla seinillä, ruokapöytä keittiön vieressä, mistä avoin näkymä olohuoneeseen. 

Tämän olisi mun painajaiseni! Yhden hengen umpikuilu.

Olemme pari vuotta etsineet eläkekodiksi rivaria mutta kaikissa tämä kammotus. Eikä kaikissa voi edes repiä väliseinää olohuoneeseen kun vesipiste on tyhmästi sillä seinällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään erillisistä keittiöistä, mun mielestä niissä on kodikkaampi tunnelma. Unelmieni talossa olisi melko pieni keittiö, pienehkö pöytä ikkunan alla ja olohuoneeseen avautuvat pariovet. Silloin saisi tarpeen vaatiessa vähän avarrettua näkymää olkkariin ja toisaalta tarpeen vaatiessa myös suljettua ovet ja voisi käyttää keittiötä vaikka työhuoneena. Unelmakotini olisi pieni (ympäristösyistä), joten kaikkien tilojen pitäisi olla mahdollisimman moneen sopivia ja muuntuvia, ettei tarvitse rakentaa esim. erillisiä työ- tai tv-huoneita.

En ymmärrä miksi ihmiset täällä haukkuu toisia ihmisiä niiden keittiömieltymysten perusteella. Eiköhän jokainen tiedä millainen ratkaisu itselle sopii. Vaikken itse avokeittiöistä yleensä tykkääkään, on helppo nähdä miltä osin ne on erilliskeittiöitä parempia. Esim. avokeittiö sopisi ainakin juhlien järjestämiseen ja ns. edustamiseen varmaan paremmin, varmaan myös lasten vahtimiseen kokkaillessa.

Vierailija
104/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti avokeittiö. Tuo asuntoon avaruuden tuntua. 

Ja ruuankäryä ja tiskikoneen hurinaa.

Vain sinulla, kun et osaa kokata tai käyttää modernia ja tehokasta liesituuletinta. Tiskikonekin on ikivanha rikkinäinen paska siinä 60-luvun museokeittiössä.

Sinä tuskin olet ikinä paistanut kaloja saati keittänyt kaalia tai kukkakaalia. Kaikkia noiden hajuja ei yksikään viimeisen päällekään oleva lesituuletin osaa hävittää.

Äsken keittelin kukkissoppaa, ei edes tuuletin ollut päällä. Ruoka tuoksuu - ei haise - ihanalta! Nyt jo alkanut tuoksu hälvenemään

Vierailija
105/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollille tiedoksi, että jotkut ovat enemmän kuin onnellisia ummehtuneista erilliskeittiöistään. Minä esimerkiksi. Meillä on iso, yli 30 neliötä, keittiö/ruokailutila, jossa nytkin istutaan ja odotellaan ruoan kypsymistä. Mutta on ihanaa, ettei täällä tarvitse koko aikaa olla, vaan pääsee välillä olohuoneeseen (20 neliötä), jossa voi ihan kokonaan unohtaa kokkailut ym. ärsyttävät keittiötyöt.

Minun silmään niin hienoa keittiötä (eli kaapistoja, koska nehän on nykyään yhtä kuin keittiö) ei olekaan, että viitsisin sitä kaiken kotona valveillaoloaikani katsella. Ihan sama, miten vähän tavaraa on tasoilla, onko kodinkoneet piilossa ym., niin keittiönkaapistot olohuoneen seinällä ei vain omaan makuuni käy. 

Miksi sinä niitä keittiökaappeja tuijottelisit (jotka ovat nykyisin muuten todella tyylikkäitä)? Ei se avokeittiö yleensä ole samalla seinällä

Et osaa lukea: mulle on ihan vtn sama, miltä ne kaapit näyttävät. En halua niitä, enkä keittiön toimintoja samaan tilaan olohuoneen kanssa. En myöskään juurikaan katso telkkaria, vaan olohuoneessa luen, neulon ym.

Ja edelleen olen enemmän kuin onnellinen, että tässä talossa on keittiö ja ruokailutila kokonaan erillään olohuoneesta, iso eteisaula siinä välissä ja molemmissa huoneissa väliovet.

Keittiössä kokataan ja syödään, kestitään vieraat silloin harvoin, kun niitä käy, olohuoneessa, tai ehkä sitä pitäisi tässä talossa kutsua saliksi, oleskellaan ja rentoudutaan. Näin meillä, eikä se, että joku muu tykkää toisenlaisesta ratkaisusta kutita mun persausta vähääkään. Sinua sen sijaan kovasti häiritsee muiden valinnat. Kateusko se siellä kolkuttelee, kun ei siihen 13 neliön itsemrhyksiöön saa erilliskeittiötä niin millään?

Vierailija
106/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syövätkö erillisen keittiön omaavat siellä keittiössä?

Minä syön telkkarin edessä sohvapöydällä, joten en hahmota tätä muiden tapaa syödä, osittain siksi kysyin. 

Ap

Lienee sinkkutalous? 

Vierailija
107/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokeittiö on ihan jees, jos on hyvä ruuanlaittaja eikä mikään saatanan roiskurasvassa silakoita tiristävä maalainen.

Avokeittiö sopii myös hyvin. jos ruoka tulee Woltista.

Vierailija
108/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on täysin teoreettinen kysymys teille joilla ei koskaan ole varaa omaan asuntoon. Tehän joudutte ottamaan vuokramarkkinoilta sitä mihin rahanne riittävät

Ja mulla on tosiaan oma, 500 neliöinen asunto. 500,000 euron sijoitussalkku, 30,000 vessan kaapissa, (2 vessaa) ja yksisarvinen joka paskoo raakatimantteja. Ja kikuli 35cm. 

Vierailija
109/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö seinillä ja ovella. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
110/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanha talo mutta se on hauskasti suunniteltu. Siinä on tupakeittiö, siis aivan täysikokoinen keittiö ja mahtuu pitkä pöytäkin. Mahtuu myös 2 istuttava sohva, 2 nojatuolia ja tv. Tässä tilassa ollaan 90% valveillaoloajasta. Sitten on vielä erikseen olohuone mutta se on muutaman neliön pienempi kuin tupakeittiö ja tämä kaksi tilaa saa erikseen sulkemalla välioven. 

Tällaisen ratkaisun ottaisin, jos joskus rakentaisin oman talon.

Vierailija
111/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän tästä, miten meillä on. Keittiö on iso avoin tila keskellä taloa, ja muut huoneet ovat erillään. Olohuone on keittiön vieressä, ja niiden välillä on kaksi oviaukkoa.

Vierailija
112/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän omasta keittiöstäni. Keittiö on ns. II -keittiö. Keittiötasot ja kaapit vastakkaisilla seinillä, ruokapöytä keittiön vieressä, mistä avoin näkymä olohuoneeseen. 

Olemme pari vuotta etsineet eläkekodiksi rivaria mutta kaikissa tämä kammotus. Eikä kaikissa voi edes repiä väliseinää olohuoneeseen kun vesipiste on tyhmästi sillä seinällä.

Seinä on auki olohuoneeseen, sitä tarkoitin avoimella näkymällä. Keittiössäni kokkaa vain yksi henkilö. Hyvin mahdun pyörimään siellä.

Vierailija
113/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seinä on auki olohuoneeseen, sitä tarkoitin avoimella näkymällä. Keittiössäni kokkaa vain yksi henkilö. Hyvin mahdun pyörimään siellä.

No meitä on minimissään 2 hosaamassa keittiössä, usein vielä 3 lastenlasta auttamassa ja muutkin pyörivät jaloissa. Meillä on n 24m2 avokeittiö

Vierailija
114/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko avokeittiön ystäville siis ok, jos olohuone ja keittiö ovat yhteensä 10 neliötä? Eikö se keittiö olevaika dominoiva siinä olohuoneessa silloin ja tule vaikutelmaa, että asunnossa on vain keittiö, ei olohuonetta ollenkaan? Onko kiva laittaa sohva siihen kahden metrin metrin päähän liedestä ja jääkaappipakastimesta?

Jos olohuoneelle ja keittiölle on oikeasti varattu vain 10 neliötä, niin kai se on kuitenkin parempi ratkaisu yhdistää ne kuin tehdä 5 neliön keittiö ja 5 neliön olohuone?

Omituinen kysymys, enkä ole ikinä törmännyt vain 10 neliön "avokeittiöön", kyllä se on silloin ihan vain keittiö. 

Vierailija
115/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meitä on minimissään 2 hosaamassa keittiössä, usein vielä 3 lastenlasta auttamassa ja muutkin pyörivät jaloissa. Meillä on n 24m2 avokeittiö

Eli sulta ei yksinkertaisesti onnistu kokkaaminen yksin, tarvitset aina apulaisia. Käskytätkö apulaisiasi vai oletko kenties itse se apulainen? Useammalla kokilla se ruoanlaitto meneekin monesti hosaamiseksi, kun yksin siitä selviäisi suht näppärästi ilman ylimääräisiä kommervenkkejä.

Vierailija
116/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulta ei yksinkertaisesti onnistu kokkaaminen yksin, tarvitset aina apulaisia. Käskytätkö apulaisiasi vai oletko kenties itse se apulainen? Useammalla kokilla se ruoanlaitto meneekin monesti hosaamiseksi, kun yksin siitä selviäisi suht näppärästi ilman ylimääräisiä kommervenkkejä

Olet pahasti väärässä 

6 pv viikossa teemme ruokaa mieheni kanssa, yhdessä tai erikseen. Minö kuitenkin oken kantanut päävastuun ruuanlaitosta jo 46v

Mutta olemme perhekeskeisiä ja kaikki rakastamme ruokaa ja ruuanlaittoa joten on normaalia että kaikki osallistuu enemmän tai vähemmän. Toki pääruoka - esim pata joka hautuu tunteja - on tehty ennenkuin muut tulevat mutta meillä on iloista hälinää kun näprätään alkupaloja tai lapset leipovat pikkuleipiä tai tyttäret koristelevat tuomaansa kakkua. Noin esimerkkinä.

Jopa ystävät saattavat osallistua kokkailuun niin meillä kuin me heidän luonaan:) Esim grillatessa, blinejä paistaessa tms

Ruokailu on hyvin sosiaalinen tapahtuma meillä

Vierailija
117/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokeittiö toimii ainoastaan silloin jos on todella iso koti. Pienessä kämpässä tulee vain sekainen ja ahdas vaikutelma.

Vierailija
118/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kunnon kokoinen keittiö ja siellä ruokapöytä, tietysti syödään siellä.

Olohuoneessa ei minun mielestä sovi olla ruokapöytää, naurettavia kahden ruokapöydän huushollit, kun tilat kuitenkin rajalliset.

Vierailija
119/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on kunnon kokoinen keittiö ja siellä ruokapöytä, tietysti syödään siellä.

Olohuoneessa ei minun mielestä sovi olla ruokapöytää, naurettavia kahden ruokapöydän huushollit, kun tilat kuitenkin rajalliset.

Meillä avokeittiö ja oh oli yhteensä 70m2 joten molempiin mahtui pöydät.

Nykyisessä pikkutalossa avokeittiö-ruokailutila-oh on 54m2. Tosin vain yksi 14hengen pöytä kun keittiössä syödään saarekkeen ääressä

Vierailija
120/128 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillinen keittiö, jossa on tilaa ruokapöydälle, on minun makuuni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi