Avokeittiö vai keittiö erillisessä huoneessa?
Kummasta tykkäät enemmän? Te joilla on erillinen keittiö, syöttekö keittiössä vai kannatteko ruuan ruokapöytään esimerkiksi olohuoneeseen tai ruokailuhuoneeseen?
Kommentit (128)
Ensimmäisessä omassa asunnossa oli vain keittokomero. Kuvittelin sen olevan ok, mutta muutettuani ensimmäiseen omistusasuntooni, erillinen keittiö nousi arvoon arvaamattomaan.
Ikisinkkuna olen valitettavasti oppinut ruokailemaan olohuoneessa, mutta erillisestä keittiöstä en enää vapaaehtoisesti luovu. Kyllä nykyisessäkin asunnossa on keittiössä tilaa ruokapöydälle, muttei sitä viitsi siihen tarkoitukseen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti avokeittiö. Tuo asuntoon avaruuden tuntua.
Niin jos asuinneliöitä ei ole paljon. Meillä on oikea keittiö joka on suuri ja siitä on kolme aukkoa eri tiloihin. Me asummekin vanhassa kartanossa.
Meillä avokeittiö, iso saareke jonka toisella puolella baarijakkarat. Helpottaa lasten kanssa kun pystyt kokkaamaan ja vahtimaan niitä samaan aikaan kun lapset syövät.
Tiskivuoria tai sotkua ei jää näkyviin, koska mulla on tapana hoitaa sotkut heti pois eikä jättää lojumaan.
Tämän talon olen perheelleni rakentanut ja se on meille toimiva. Olen sen verran mulqqu ihminen etten antanut suunnittelussa painoarvoa kylässä käyville vieraille tai tuntemattomille arvostelijoille. M43
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erillinen keittiö, mutta se on niin pieni, ettei sinne mahdu kunnollista ruokapöytää. Jos vieraita on enemmän kuin yksi tai kaksi niin he eivät mahdu keittiöön ja en pysty keskustelemaan heidän kanssa ruokaa laittaessani, joten avokeittiö olisi minusta kivempi. Erillisestä huoneesta on siinä iloa, että saa oven kiinni kun herään aamuyöstä touhuilemaan keittiössä. Me nukutaan nimittäin olkkarissa miehen kanssa, koska siellä on para ilma. Ei mies tosin herää edes pommiin, joten hyvin voisin touhuilla samassa huoneessakin.
Yksinkertainen ratkaisu sinulle: Tee ruokavieraiden ruoat etukäteen eli vain lämmität ne vieraiden tultua. Näin minä tein keittokomerollisessa yksiössä. Toki myös oletan, että jos minut on kutsuttu ruokavieraaksi, se ruoka tuodaan suht pian nenän eteen. Moukkamaista aloittaa ruoanlaitto vasta vieraiden tultua.
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö on ihan jees, jos on hyvä ruuanlaittaja eikä mikään saatanan roiskurasvassa silakoita tiristävä maalainen.
Olen kokki, asun Helsingissä ja paistan silakat voissa.
Meillä on erillinen keittiö, jonka yhteydessä on ruokailutila. En vaihtaisi mihinkään. Olohuoneessa ei ole ruokapöytää, en ole tajunnut koko konseptia ikinä. Lapsuudenkodissani oli ruokapöytä sekä keittiössä että olohuoneessa. Olohuoneen pöytää käytettiin vain jouluna ja kun oli vieraita, eli harvoin. Muuten oli käyttämättä, tiellä, tilaa viemässä ja ruma.
Meillä on avokeittiö. Remontoitiin asunto 10 vuotta sitten ja silloin näitä avokeittiöitä tehtiin paljonkin. Poistettiin väliseinä keittiön ja olohuoneen välistä. Kyseessä aika perus 80-luvun rivitaloasunto, jossa ruokailutila avautuu olohuoneeseen.
Ajateltiin, että avokeittiö tuo valoa ja avaruutta. Tässä kohtaa käsi ylös virheen merkiksi!
Minua ei haittaa jos keittiön sotkut näkyy olohuoneeseen, mutta liian avara tila ja keittiön äänet ärsyttää nyt suunnattomasti, kun toinen yrittää katsoa vaikka televisiota sohvalla joka on nyt samaa tilaa. Nyt ymmärrän miksi tuossa välissä oli seinä, tämä on suoraan sanottuna aivan perseestä, vaikka keittiö onkin kaunis, mutta ilman seiniä on vaikeampi sisustaa ja mikään ei blokkaa ääniä ja ruuan tuoksua. Äääh. Älkää vaan sortuko tällaiseen ratkaisuun.
WC ja keittiö eteisessä, voi käristää pihvit pöntöllä istuen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten tilan pitää olla vähintään 40 neliötä eikä niin, että sohva on kiinni tiskikoneessa. Katsopa siinä telkkaria, kun yleiskone vatkaa taikinaa korvan juuressa. Nykyiset olohuone-keittiö-tilat on korkeintaan 15 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Syövätkö erillisen keittiön omaavat siellä keittiössä?
Minä syön telkkarin edessä sohvapöydällä, joten en hahmota tätä muiden tapaa syödä, osittain siksi kysyin.
Ap
Mikä sinun oma kielesi on, oikeasti suomenkielessä ei käytetä omaa -verbiä, koska verbi on kökkö. Eli syövätkö ihmiset, kenellä on erillinen keittiö, myös siellä keittiössä?
Kuinka paljon teillä oikein ramppaa vieraita, kun asunnon pohjaratkaisukin valitaan heitä varten?
Tykkään puoliavoimesta keittiöstä, eli sieltä näkee olohuoneeseen, mutta esim. liesi on suojaisemmalla seinustalla.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko se oli survoutua niin ahtaaseen asuntoon, johon ei mahdu oikeaa keittötä?
Vierailija kirjoitti:
Syövätkö erillisen keittiön omaavat siellä keittiössä?
Minä syön telkkarin edessä sohvapöydällä, joten en hahmota tätä muiden tapaa syödä, osittain siksi kysyin.
Ap
Me syödään keittiössä. Joskus harvoin, jos halutaan katsoa jotain telkkarista samalla ja ruoka on helposti käsin tai pelkällä haarukalla syötävää, syödään olohuoneessa. Todella harvoin kuitenkin. En edes muista, milloin viimeksi olen syönyt muualla kuin keittiössä muuta kuin jotain naposteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö on ihan jees, jos on hyvä ruuanlaittaja eikä mikään saatanan roiskurasvassa silakoita tiristävä maalainen.
Olen kokki, asun Helsingissä ja paistan silakat voissa.
Tuo onkin ainoa oikea tapa. Saat kunnioitukseni.
Erillinen keittiö ehdottomasti. Meillä sinne mahtuu myös iso ruokapöytä, jonka ääressä syödään.
Vierailija kirjoitti:
Taas sama kysymys. Avokeittiö on perseestä.
Itse olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko se oli survoutua niin ahtaaseen asuntoon, johon ei mahdu oikeaa keittötä?
Ok, 140 neliömetriä on siis Suomessa ahdas asunto? Jos tykkää avoimesta tilasta, ei se ole kiellettyä. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on avokeittiö. Remontoitiin asunto 10 vuotta sitten ja silloin näitä avokeittiöitä tehtiin paljonkin. Poistettiin väliseinä keittiön ja olohuoneen välistä. Kyseessä aika perus 80-luvun rivitaloasunto, jossa ruokailutila avautuu olohuoneeseen.
Ajateltiin, että avokeittiö tuo valoa ja avaruutta. Tässä kohtaa käsi ylös virheen merkiksi!
Minua ei haittaa jos keittiön sotkut näkyy olohuoneeseen, mutta liian avara tila ja keittiön äänet ärsyttää nyt suunnattomasti, kun toinen yrittää katsoa vaikka televisiota sohvalla joka on nyt samaa tilaa. Nyt ymmärrän miksi tuossa välissä oli seinä, tämä on suoraan sanottuna aivan perseestä, vaikka keittiö onkin kaunis, mutta ilman seiniä on vaikeampi sisustaa ja mikään ei blokkaa ääniä ja ruuan tuoksua. Äääh. Älkää vaan sortuko tällaiseen ratkaisuun.
Ei kun uuden seinän tekoon. Jos on hankalaa, niin jotakin seinäkettä tai kirjahyllyä väliin. Itselläni olisi varmaan palanut hermo tuollaisessa avokeittösysteemissä jo alle kuukauden asumisen jälkeen.
Arvaapa mitä, takavuosina nimenomaan helsinkiläiset kunnostautuivat silakoiden paistamisessa. Monesti kerrostalojen rappukäytävät haisivat paistetulta silakalta. Järvi-Suomen puolella on paistettu enemmän muikkuja, joiden paistohaju on paljon parempi kuin silakalla. Silakan valmistaminen on urbaani ilmiö. eli missä tynnyrissä sinä olet oikein kasvanut?