21-vuotias tyttäreni on raskaana, apua
Kyllä, tiedän että jotkut tuon ikäiset voivat olla kykeneviä äidiksi. Tyttäreni on kuitenkin kärsinyt mielenterveysongelmista teini-iästä asti, ja tällä hetkellä kärsii edelleen. Itsetuhoisuutta ajoittain, ja syömishäiriö on selvästi uusinut. On tällä hetkellä selkeästi alipainoinen ja silminnähden huonovointisen näköinen. Opinnot ammattikoulussa junnaa, asuu yksin mutta elämänhallinta hukassa. Ei vakavaa parisuhdetta, ja vaikka isä on tiedossa, ei mitään takeita että tämä nuori mies kantaisi vastuutaan. Huhhuh, aikamoiset uutiset.
Kommentit (29)
Keskustele rehellisesti tyttäresi kanssa näistä huolista. Jotkut raskaus herättää ihan iästä riippumatta vastuunkantoon ja huolehtimaan itsestään, kun onkin yhtäkkiä vastuussa toisestakin elämästä.
Mutta, ensimmäinen raskaus on aina todella pelottava ja mullistava kokemus henkisesti, puhumattakaan, että oma elämäntilanne on epävakaalla pohjalla. Kannattaa miettiä kuinka paljon olet itse valmis osallistumaan.
Itse menisin mukaan neuvolakäynnillä, jos se vaan tyttärelle sopii, ja yrittäisin varmistaa, että oikeasti saa tarvitsemansa tuen. Oma kokemus neuvolasta on, että kysyvät mitä kuuluu ja jos vastaa, että eipä tässä, niin lähinnä jakelevat esitteitä ja muita lippulappuja. Jos jotakin muuta tukea haluaa, sitä pitää itse osata kysyä ja vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille tyttärelle että hanki elämä.
Sillä on jo, kaksikin; omansa ja lapsensa elämä.
Sossut vie penskan suoraan perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele rehellisesti tyttäresi kanssa näistä huolista. Jotkut raskaus herättää ihan iästä riippumatta vastuunkantoon ja huolehtimaan itsestään, kun onkin yhtäkkiä vastuussa toisestakin elämästä.
Mutta, ensimmäinen raskaus on aina todella pelottava ja mullistava kokemus henkisesti, puhumattakaan, että oma elämäntilanne on epävakaalla pohjalla. Kannattaa miettiä kuinka paljon olet itse valmis osallistumaan.
Itse menisin mukaan neuvolakäynnillä, jos se vaan tyttärelle sopii, ja yrittäisin varmistaa, että oikeasti saa tarvitsemansa tuen. Oma kokemus neuvolasta on, että kysyvät mitä kuuluu ja jos vastaa, että eipä tässä, niin lähinnä jakelevat esitteitä ja muita lippulappuja. Jos jotakin muuta tukea haluaa, sitä pitää itse osata kysyä ja vaatia.
Kyllä siellä alkukäynneillä kartoitetaan laajasti päihdeasiat, mielenterveys, elämäntilanne ja perhe. Mutta on sitten asiakkaan asia mitä kaikkea kertoo ja mitä ei. Jotain tietysti saattaa terkka nähdä terveystiedoistakin.
Onko siittäjä joku ne e ke ri? Siinä tapauksessa otan osaa suruun.
Vierailija kirjoitti:
Sossut vie penskan suoraan perseestä.
Sieltäkö sinä synnyit ?
Miksi spermat sisään.ilman ehkäisyä ?
Lapsen isä Jamal häipyi takaisin Afrikkaan.
Ap
*OLE tukena.