Mitä tuli niistä, jotka eivät pääseet lukioon?
Itse en näissä piireissä paljon pyöri, päihteiden käytöstä olen kuullut kaverien kautta. Kuulemma jo alaikäisenä on ruvettu kannabista ja kovempiakin aineita käyttämään, eikä tietenkään koulunkäynti maittanut.
No, omapa oli valintansa. Minä olen tyytyväinen, etten valinnut niin.
Kommentit (95)
Kävin vain peruskoulun,sen jälkeen olen pärjännyt puunmyynnillä,omistan metsää on ihan riittävästi.
Lähipiirissä amikset olivat niitä, jotka rakensivat omakotitaloja ensimmäisinä ja perustivat perheitä. Sijoittuivat työelämään nuorina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku pässi kuvittelee, että lukio on automaattisesti parempi valinta kuin ammattikoulu....
Lukio on parempi vaihtoehto kuin ammattikoulu. Lukion kautta pääsee paljon helpommin yliopistoon opiskelemaan siisteihin, kevyisiin ja hyväpalkkaisiin asiantuntijatöihin. Amisduunarina ei voi edes haaveilla terveistä eläkepäivistä.
Joopa joo🤣
Mikä tuossa nyt oli väärin sanottu?
Ei tullut mitään. Työtön oon. Talo maksettu ja perhe löytyy. Akka elättää. Mikäs tässä ollessa... tenavat kävi lukion ja valmistuivat. Töitä ei heillekään ole nykyammatissaan. En tiedä mikä ala työllistäisi kun minnekään ei kelpaa.
En edes hakenut.
Kävin ammattikoulun missä opin kuinka asioita käytännössä tehdään, siitä töihin ja muutaman vuoden jälkeen tekuun jossa valmistun saman alan insinööriksi. Nykyään toimin johtajana. Työntekijät tuntuvat arvostavat että on lattiatason kokemusta ja tiedän mitä eri osastojen välillä tapahtuu, oikeassa elämässä eikä vain prosessikaaviossa.
Ap vaikuttaa vielä kovin nuorelta, mutta sen voin sanoa ettei meille olisi asiaa edes konttorin mattoja imuroimaan.
Itse hain keväällä 2007 peruskoulun jälkeen ammattikouluun koska halusin oppia oikeita työelämässä tarvittavia taitoja, käydä työharjoitteluissa ja työllistyä mahd.nopeasti kiinnostavalle alalle.
Työskentelin osa-aikaisena tavaratalossa iltaisin ja viikonloppuisin amiksen ajan, valmistuin kolmessa vuodessa media-assistentiksi, jatkoin suoraan muotoilijan AMK-tutkintoon ja valmistuin ajallaan. Työllistyin heti ja olen sen jälkeen siirtynyt muotoilusta talonrakentamisen pariin sitä vartenkin tutkinnon käyneenä. Koskaan en ole ollut työtön. Monet lukioon "turvaan" menneet entiset luokkakaverit alkoholisoituivat jo alaikäisinä, käyttivät vahvojakin päihteitä ja matkustivat Aasiaan kun olisi kesän jälkeen pitänyt käydä lukiota vielä 4.vuosi kun olivat perseilleet vaaditut kolme lukuvuotta.
Täällä pääsee lukioon ihan kaikki. Nekin, jotka eivät pääse amiksen asentajalinjalle.
Jos muistelen niitä, jotka eivät päässeet muinoin keskikouluun, niin aivan tavallisia kansalaisia heistä on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä amikset olivat niitä, jotka rakensivat omakotitaloja ensimmäisinä ja perustivat perheitä. Sijoittuivat työelämään nuorina.
Näin on. Omat lähipiirin nuoret eivät ole taloa rakentaneet vaan ostaneet omilla tuloillaan tai ainakin niihin perustuvalla lainalla osakkeen ennen kuin samanikäiset ylioppilaat ovat edes valmistuneet johonkin ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun tota lukio porukkaa kattoo ni ei niis kauheest sivistystä nää
Jos siihen laittaa amiksia viereen niin rupee kuitenkin näkymään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin lukiossa on jo paljon muunmaalaisia. Ilmeisesti tasoa on hieman laskettu. Koska suomenkieli heidän puhuessaan on välttävää tasoa.
Ei heidän lukiossa tarvitsisi olla. Ei pitäisi päästää ylppäreistä läpi jos ei oikeasti osaa. Tai kai siitä pystyi valmistua vaikka oli yksi hylätty jos sen pystyy kompensoida muilla aineilla?
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin lukion ja sain silti päihdeongelman. Mitäs sanot siihen?
"Sait päihdeongleman", ihan kun se olisi vain tarttunut sinuun sieltä...
No monesta on tullut yrittäjiä, jotka työllistävät itsensä ja muitakin
Yhdeksän vuoden helvetin jälkeen vielä lisää teidän narsistien armoilla? Ei, kyllä mä sain eläkepaperit ja yhteiskunta maksaa olemiseni hautaan asti.
AMK:ssa on paljon amiksen käyneitä. On saanut itseni arvostamaan minun lukiokoulutusta.
Entäpä niistä, jotka eivät päässeet edes keskikouluun? Minusta tuli kansalaiskoulu pohjalta postinjakaja.