Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuli niistä, jotka eivät pääseet lukioon?

Vierailija
31.10.2025 |

Itse en näissä piireissä paljon pyöri, päihteiden käytöstä olen kuullut kaverien kautta. Kuulemma jo alaikäisenä on ruvettu kannabista ja kovempiakin aineita käyttämään, eikä tietenkään koulunkäynti maittanut. 

No, omapa oli valintansa. Minä olen tyytyväinen, etten valinnut niin. 

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni oli monta sisarusta, joista suurinosa kävi lukion, joku amiksen+jatko-opintoja. Parhaiten elämässä on kuitenkin menestynyt isoveli, joka kävi "vain" maamieskoulun ja armeijasta kotiutui "sotamiesarvossa"... Miljoonavarallisuus...Äidin sisaruksista yksi luki lukion jälkeen lääkäriksi ja erikoistui vielä myöhemmin, heistä eivät 2 amiskoulutettua ole kummemmin pärjännyt elämässä...

Vierailija
62/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli yrittäjä. Aloitin työelämän 9 luokan jälkeen. Nyt on omaisuutta noin 700k alle 30 v ikää. Vaimo juristi. Vaimon ystävät monet tienaavat 10k kuussa, mutta omaisuutta ei ole yhtään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla aika tynnyrissä elänyt, jos ajattelee, että lukio olisi jokin parempi suoja ja turva paikka "pahalta maailmalta", 

Kävin itse eliittilukion ja skippasin armeijan niin kieltämättä olen saanut viettää aika höttöelämää verrattuna näihin elämän kovan koulun amiksiin.

Itse en edes ammattikoulua käynyt kuin muutaman viikon eli peruskoulu ja myöhemmin pari koulutusta. Osa-aikatyötä nyt olen tehnyt 8 vuotta ja oikein mukavaa elämää elän maaseudulla.

Vierailija
64/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas palasi mieleeni  opinto-ohjaajani yläkoulun viimeisinä vuosina, jonka epäammattimainen toiminta varmasti onnistui jättämään pysyvän jäljen monen nuoren mieleen. - Hänen asenteensa ja puheens aolivat niin vastenmielsiä ja ikäviä, että vastaavan laiseen asennevinoumaan olen sittemmin törmäänyt vain tälläpalstalla esiintyvine trollien ja provosoijien toimesta.

Hän oli vakaasti sitä mieltä, että lukioon haksivat ja pyrkisivät kaikki Suomen parhaimmat ja edistyneimmät kun taas ammattikouluun ajauduttiin tai jouduttiin, jollei ssitä ennen syrjäydytty ja kuoltu esimerkiski alkoholimyrkytykseen- Hän kun oli ihan itse nähnyt nuoria maistamassa kaljaa ja polttavan tupakkaa (tuohon aikaan tupakkaa sai ostaa jos oli 16 vuotias) perjantai -iltaisin. -  

Vierailija
65/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: FM ja dosentti.

Miten muka voi maisteri olla desantti? Tohtorin koulutuksen vaatii

Vierailija
66/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukion ja sen jälkeen opiskelin unelma-ammattiini sairaanhoitajaksi, nyt olen jo vanhuuseläkkeellä.

Vierailija
67/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon oli seiskan keskiarvolla turha mennä, joten hakeuduin kauppaopistoon, jossa olinkin liki kympin oppilas, valmistumisen jälkeen hain kauppakorkeaan, jonne ekalla yrittämällä pääsinkin. Neljässä vuodessa valmistuin kauppatieteen maisteriksi. Pankissa olen töissä koulutustani vastaavissa tehtävissä koulutusta vastaavalla palkalla. 

Vierailija
68/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku pässi kuvittelee, että lukio on automaattisesti parempi valinta kuin ammattikoulu....

Lukio on parempi vaihtoehto kuin ammattikoulu. Lukion kautta pääsee paljon helpommin yliopistoon opiskelemaan siisteihin, kevyisiin ja hyväpalkkaisiin asiantuntijatöihin. Amisduunarina ei voi edes haaveilla terveistä eläkepäivistä.

Joopa joo🤣

Vierailija
69/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu, amis, amk ja pari maisterin tutkintoa. En tiedä, mitä olisin hyötynyt lukiosta. Pystyn hyödyntämään amis- ja amk:n oppeja myös nykyisessä työssäni ja hyödyn niistä enemmän kuin lukiosta.

Vierailija
70/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omks sitten kaikki nää espoolaiset viininlipittäjä äiditkin amislaisia? Alkkareita ne ainakin on.

Vierailija
71/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöllöjä 

Vierailija
72/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
73/95 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtionvarainministeri.

Vierailija
74/95 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihenkilö. Alaisia 52

Vierailija
75/95 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku pässi kuvittelee, että lukio on automaattisesti parempi valinta kuin ammattikoulu....

Lukio on parempi vaihtoehto kuin ammattikoulu. Lukion kautta pääsee paljon helpommin yliopistoon opiskelemaan siisteihin, kevyisiin ja hyväpalkkaisiin asiantuntijatöihin. Amisduunarina ei voi edes haaveilla terveistä eläkepäivistä.

Amisduunarina pääsin kohtuullisen hyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle alle 60vuotiaana ja kun töihin menin 17vuotiaana niin kyllähän siinä ehti tienaamaan jo vuosia ennen kuin lukion jälkeen opiskelleet ja sitten vasta työelämään päässeet. Ei minua kovasti haittaa jos joku nivelvaiva joskus kolottaa, helpotan sitten vaan kuntosalilla käyntiä ja harrastan jotain muuta vapaa-ajan viettoa.

Vierailija
76/95 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari on yksityisyrittäjänä ja ei he tainneet edes hakea lukioon. Toisesta on tullut jo miljonääri. 

Vierailija
77/95 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pääsevät halutessaan lukioon. Ihan vaikka Helsingin keskustaan eikä mihinkään perähikiän lukioon. Ammattikoulusta voi myös hakea yliopistoon, luulisi lukion käyneen tietävän. 

Vierailija
78/95 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes hakenut. Kouluttauduin ammattiin ja  miehen ( myös ammatillinen  koulutus) kanssa  alan yrittäjinä tienattiin miljoonaomaisuus..😁 Lapset  lukeneet ja tienaavat 90-130 th vuodessa , yrittäjyys sivutyönä heilläkin

Vierailija
79/95 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aikanaan pyrkinyt oppikouluun, kävin kansalaiskoulun liikelinjan ja menìn kauppakouluun ja jatkoin sieltä kauppaopistoon. Opiskeluaikana olin kesät pankissa töissä, mutta opiskelun jälkeen menin töihin yksityiseen liikeyritykseen jossa hoidin etupäässä taloushallinnon tehtäviä ja toimenkuvaani kuului myös asiakaspalvelua. 1990-luvun lama-aikana jätin työni ja vähän aikaa tein tilapäistöotä, mutta sitten työllistyin taloushallinnon alalle suhteellisen vaativiin työtehtäviin ja tästä työstä jäin eläkkeelle muutama vuosi sitten. Koulutustaustaani ei ole juuri kukaan työelämässä kysellyt, kauppaopiston päästötodistuksen, erilaisia kurssitodistuksia ja työtodistukset olen aikanasn töitä hakiessani näyttänyt ja niillä on menty eteen päin. Sitten, kun on saanut jalkansa oven rakoon työmaailmassa ja menestynyt siellä suhteellisen hyvin ei sillä pohjakoulutuksella ole suurta merkitystä. Kaikille nuorille ei koulun penkillä istuminen sovellu ja ymmärrän sen hyvin ja mielestäni heille pitäisi pyrkiä järjestämään muita väyliä oppia joku ammatti tai kaksikin ja saada jalkansa työmaailmassa oven rakoon.

Vierailija
80/95 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkeja,huorahtavia yh-äitejä,vankilakundeja ja liimanhaistelijoita..joku saattoi päästä ammattikouluun ennenkuin retkahti juomaan..näitä yhteiskunnan elättejä riittää..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi