Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomaatteko luokkaeroja opettajien ja kk-ohjaajien välillä?

Vierailija
31.10.2025 |

Mielenkiintoista miten lyhyen keskustelun jälkeen huomaa ketkä ovat opettajia ja ketkä koulunkäynninohjaajia, vaikka keskustelu ei liittyisi mitenkään koulumaailmaan tai työtehtäviin vaan vaikkapa tieteisiin ja taiteisiin. Habituskin on aivan erilainen.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on. Opettaja on ylempää keskiluokkaa oleva akateeminen asiantuntija, jolla on eläkevirka alla. Kkohjaaja on heikosti palkattu duunari. 

Ei kaikilla opettajilla ole virkaa! 

Eikö?

Vierailija
42/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tuntemani ope on ponnistanut opettajaksi omalla halullaan tehdä sitä työtä, taustoiltaan yleensä maanviljelijäperheestä ne parhaat ja maadottuneemmat joilla jalat maassa. Ei akateemisuus tuo ihmistuntemusta ja sivistystä aina.

Opettajan vanhemmat usein myös uutteria yrittäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on. Opettaja on ylempää keskiluokkaa oleva akateeminen asiantuntija, jolla on eläkevirka alla. Kkohjaaja on heikosti palkattu duunari. 

LOL

Suomen kommunistitasavallassa on kyllä mielenkiintoisen persaukinen ylempi keskiluokka. Taitaa olla Neuvostoliiton peruja.

Yleensähän ylemmän keskiluokan perhe on noin miljoonan vuosituloilla, jopa nyky ryssälässä.

Vierailija
44/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausiohjaaja?

Vierailija
45/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä ole opettaja. Koskaan en ole ajatellut, että olisin ylempää keskiluokkaa. Olen lähtöisin duunarierheestä ja ehkä yhden puolanvälin kiivennyt alempaan keskiluokkaan.

Koulunkäyntiavustajat ovat usein nuoria ja hätinä yo-tutkinnon suorittaneita. Eipä heiltä voi kovin korkealentoista keskustelua odottaakaan. Onhan heissä tosin vanhempiakin. Mikä lienee heillä perustutkinto?

Eikö tuohon ole joku amistutkinto? Eivät välttämättä ole edes ylioppilaita.

Vierailija
46/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kk-ohjaajista on ylempää keskiluokkaa. Voi olla DI-mies ja rouva hankkii lisätuloja. 

Mikä DI-miehestä saati vaimostaan tekee ylempää keskiluokkaa?

Vierailija
47/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla opettajilla ole virkaa! 

Eikä varsinkaan kaikki ole ylempää keskiluokkaa. Joku saattaa olla.

Vierailija
48/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paremmin yhden entisen ja yhden nykyisen koulunkäyntiohjaajan. Se entinen kouluttautui opettajaksi. Se nykyinen on koulutukseltaan tohtori ja tutkija, jolle ei löytynyt oman alan töitä. Ihan hyvin olen kumpaisenkin kanssa puhunut tieteistä ja taiteista. 

Juuri olin tulemassa kirjoittamaan saman. On paljon koulutettua väkeä, joille ei ole löytynyt ns. oman alan töitä tai työt ovat loppuneet. Sitten on ehdotettu koulunkäynnin ohjaajan koulutusta, koska niistä on pulaa. Itsekin tunnen yhden tohtorin, joka työskentelee nykyään kko:na. Itse en sortuisi yleistämään tuolla tavalla, mitä aloituksen tekijä tekee.

Vierailija
49/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ainakik sen että vaikka sijaistavat opettajaa pidemmänkin ajan niin saavat ohjaajien liksan. Ei kovin reilua mielestäni. 

Miksi ilman akateemista koulutustua opettajaa leikkivän pitäisi saada kasvatustieteiden maisterin palkkaa. Jos haluaa opeksi, pitää nähdä vaivaa ja kouluttautua. 

Vierailija
50/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä ole opettaja. Koskaan en ole ajatellut, että olisin ylempää keskiluokkaa. Olen lähtöisin duunarierheestä ja ehkä yhden puolanvälin kiivennyt alempaan keskiluokkaan.

Koulunkäyntiavustajat ovat usein nuoria ja hätinä yo-tutkinnon suorittaneita. Eipä heiltä voi kovin korkealentoista keskustelua odottaakaan. Onhan heissä tosin vanhempiakin. Mikä lienee heillä perustutkinto?

Ovat nimenomaan amiksen käyneitä. Koulunkäynninohjaajan tutkinto. Monilla myös suomen kielen kanssa haasteita. Suurimmasta osasta ei ole mitään hyötyä luokassa ja joistakin jopa haittaa. Nämä voisi mielestäni kaikki irtisanoa ja palkata niillä rahoilla päteviä opettajia ja erityisopettajia ja lopputulos olisi paljon parempi. 

Vierailija
51/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjaajat ovat varmasti tosi aliarvostettua väkeä opettajien silmissä. Sama kuin hoitsut lääkärien silmissä ja sihteerit tuomarien silmissä. 

Ole hyvä äläkä käytä hoitajista hoitsu nimitystä.

Vierailija
52/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ainakik sen että vaikka sijaistavat opettajaa pidemmänkin ajan niin saavat ohjaajien liksan. Ei kovin reilua mielestäni. 

Eivät todellaank saa. Kun opettaja on pois, hän on virkavapalla ja virkavapaalta saa palkan se, joka sitä tekee. 

Ei jumankauta, ei kai virkavapaaksi mitään avustajantomppelia palkata? Päiväkodissa on ihan vastuutonta, että päästetään niitä lähäreitä opettajiksi, mutta ei nyt sentään koulussa amitsukoulutuksella pääse opettamaan. 

Valitettavasti pääsee ja se näkyy kotiin. Joudun itse iltaisin töiden jälkeen opettamaan asiat lapselleni, koska tämä ei pätevä ei yllättäen osaa. Kyllä se opettajien kouluttautumiseen käyttämä aika näkyy opetuksessa. 

Vierailija
53/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynninohjaajat voi olla vailla mitään koulutusta, esim 18 vuotiaita. Open sijaisuutta voi tehdä ihminen joka ei ole koskaan ollut opetus tai kasvatusalalla.

On hyviä ihmisiä, ja huonompia. Parempia ja huonompia opettajia ym. 

Erojen miettiminen vastakkainasettelun kautta on lapsellinen ajatustapa. Eroja on kaikissa yksilöissä. 

Vierailija
54/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opettaja ole ylempää keskiluokkaa.

No mitä luokkaa opettaja sitten on ellei ylempää keskiluokkaa, oi sinä kaikkitietävä? T. opettajan lapsi

Vierailija
55/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ohjaaja, mutta tehdessäni opesijaisuuksia saan epäpätevän open palkan. On paljon parempi kui omani.

Tee lapsille palvelus ja pysy lestissäsi. Opettajaa leikkivien ohjaajien jälkiä me vanhemmat saamme sitten korjailla illat kotona. 

Vierailija
56/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihdyn molempien seurassa, enkä välitä luokka-asioista. Koulutustausta toki kuuluu jutuista usein, mutta sitten mukautan juttujani kulloiseenkin seuraan. Lisäksi ohjaajissa on joitain rouvia, joilla on hyvin varakas puoliso. He ovat hoitaneet lapset ja harrastelevat nyt työtä saadakseen jotain omaa. Oma järeämpi ura jäi ehkä luomatta miehen uraa tukiessa. 

Ohjaajan hommaan ajautuu/hakeutuu sakkia laidasta laitaan. 

Minä olen juuri tällainen rouva ohjaaja. Jos joku opettaja minua kovasti ylenkatsoo tai pitää tyhmänä, niin sitä helpommalla oikeastaan itse pääsen. Sitten kun olen sellaisen opettajan luokassa, joka näkee potentiaalini ja kunnioittaa minua, annan kaikkeni.

Vierailija
57/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja on alempaa keskiluokkaa oleva, korkeasti koulutettu duunari.

Kävisit ressukka koulusi. Duunari ei ole koskaan mitään keskiluokkaa, koska on työväenluokkaa. Opettaja on akateeminen asiantuntija, selkeästi ylempää keskiluokkaa. 

Miksi ne sitten jatkuvasti palkastaan valittavat?

Naistyypillinen piirre. Uhriutumisen lisäksi.

Vierailija
58/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat nimenomaan amiksen käyneitä. Koulunkäynninohjaajan tutkinto. Monilla myös suomen kielen kanssa haasteita. Suurimmasta osasta ei ole mitään hyötyä luokassa ja joistakin jopa haittaa. Nämä voisi mielestäni kaikki irtisanoa ja palkata niillä rahoilla päteviä opettajia ja erityisopettajia ja lopputulos olisi paljon parempi.&nbs

Täysin samaa mieltä! 

Vierailija
59/59 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämän koulunkäynnin ohjaajan ammatin saa aika lyhyellä koulutuksella eikä vaadi esim. Lukiota pohjalle? Eli periaatteessa mahdollinen melkein kelle vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme