Pasi jäi yksin kahden lapsen kanssa
https://kaksplus.fi/vanhemmuus/minun-tarinani/pasi-jai-yksin-kahden-lap…
Joo toki tosi surullista kun äiti kuolee ja muutenkin surullinen tarina. 
Mutta hieman pisti silmään, että kuinka mies toimii.
Vauva meni vanhemmilleni hoitoon. Se oli surulista, mutta koin, että oman jaksamiseni kannalta minun oli välttämätöntä käydä töissä, että saan välillä jotain muuta ajateltavaa.
Eli mies ei kyennyt olla sairaan äidin ja vauvan kanssa, vaan pakeni töihin.
Pasilla on ollut arjessa paljon opettelua, sillä Satu oli aiemmin se, joka hoiti kotityöt ja teki ruuan. Nyt Pasi on joutunut tekemään kaiken itse yrittäjyyden ja lastenhoidon lisäksi. Onneksi apuna ovat olleet isä, sisko, veli ja Sadun sukulaiset.
Toivottavasti äiti ei sairaanakin yksin hoitanut kaikkea. Nyt Pasi joutuu siis tekemään täysin saman asiat kuin äitikin oli tehnyt, ja hänkin kävi töissä. Tottakai ymmärrän jos vaimo juuri kuollut, jaksaminen ei ole normaalia, mutta hän kertookin saavansa paljon apuja.
Kommentit (117)
Naurattaa tuo, että joutui opettelemaan. Ihan oikeasti? Tuossa sentään olisi ollut monta vuotta aikaa opetella sitä arjen yhteensovittamista. Jotkut jää lasten kanssa yksin ihan yhden päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on yrittäjä. Ei sillä ole sitä samaa turvaa kuin naisella, joka on valtion hommissa ja voi ottaa lomaa kun mieli tekee.
Niinhän se muka aina. Yrittäjä sitä ja yrittäjä tätä. Kyllä niitä on kuule yrittäjänaisiakin, jotka kykenee ne lapsetkin hoitamaan. Kyllä se on ihan fakta, että moni mies pakenee töihin (oli yrittäjä tai ei) sitä perhearkea, vaikka ei ole edes pakko.
Niinpä, ei se yrittäjyys ole mikään vapaapassi lastenhoidosta ja kotitöistä.
Tiedän yhdenkin perheen, jossa oli ihan jo ennen ensimmäistä lasta sovittu työnjaoksi että vaimo hoitaa lapset ja kodin, kun taas mies hoitaa yrityksensä kautta rahaa perheelle. Molemmat oli tähän tyytyväisiä. Miksi ihmeessä se olisi ulkopuoliselle joku ongelma jos asi
Kyllä se av-mammoille on, etkö ole sitä jo oppinut.
Tällaista juttua lukiessani tulee aina mieleen, miksi naista kutsutaan heikommaksi astiaksi, kun yleensä osoittautuu, että jos mies tekisi saman määrän hommia (yhtä vähällä arvostuksella tietenkin) mies olisi burn outissa noin tunnissa? Tässäkin tapauksessa isää autetaan kaikilta nurkilta, jotta ei olisi niin rankkaa ja häntä arvostetaan kuin pyhimystä.
Miettikää samaan tilanteeseen yh-äippä parin lapsen kanssa, käy töissä, mutta apua ei tule kuin korkeintaan kelalta, joka maksaa miehen elatusmaksuja. Yh-äiti on stereotyyppisissä miesten asenteissa valitettavasti roskaan verrattava asia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan nähneet juttua, missä nainen olisi jäänyttä yksin lasten kanssa ja valitellut arjen haasteita kun oli joutunut opettelemaan perusarjen kotityöt?
Niin.
Olen. Siskon kaveri sai kaksi lasta peräkkäin ,ei naimisissa. ja äitinsä sanoi kun tyttö pyysi apua ,että itse olet hankkinut, kasvata kanssa äläkä kerjää apua. Ruotsissa.
Meinaako ap että se mies ei ole tehnyt kotona yhtään mitään? Tuossahan puhutaan vain kotitöistä, siihen yleensä ei lasketa sitä että jonkun pitää myös korjailla paikkoja, availla viemärit ja vaihtaa lamput, tehdä lumitöitä, pitää auto kunnossa, huolehtia lämmityksestä, tehdä pihatyöt jne. Nyt se mies tekee kaiken sen mitä ennenkin ja lisäksi vielä ruuanlaiton ja siivouksen mitä vaimo ennen teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan nähneet juttua, missä nainen olisi jäänyttä yksin lasten kanssa ja valitellut arjen haasteita kun oli joutunut opettelemaan perusarjen kotityöt?
Niin.
Olen. Siskon kaveri sai kaksi lasta peräkkäin ,ei naimisissa. ja äitinsä sanoi kun tyttö pyysi apua ,että itse olet hankkinut, kasvata kanssa äläkä kerjää apua. Ruotsissa.
Lehtijutussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on yrittäjä. Ei sillä ole sitä samaa turvaa kuin naisella, joka on valtion hommissa ja voi ottaa lomaa kun mieli tekee.
Niinhän se muka aina. Yrittäjä sitä ja yrittäjä tätä. Kyllä niitä on kuule yrittäjänaisiakin, jotka kykenee ne lapsetkin hoitamaan. Kyllä se on ihan fakta, että moni mies pakenee töihin (oli yrittäjä tai ei) sitä perhearkea, vaikka ei ole edes pakko.
Niinpä, ei se yrittäjyys ole mikään vapaapassi lastenhoidosta ja kotitöistä.
Tiedän yhdenkin perheen, jossa oli ihan jo ennen ensimmäistä lasta sovittu työnjaoksi että vaimo hoitaa lapset ja kodin, kun taas mies hoitaa yrityksensä kautta rahaa perheelle. Molemmat oli tähän tyytyväisiä. Miksi ihmeessä se olisi ulkopuoliselle joku ongelma jos asi
Katsos kun se on sisäistettyä naisvihaa. Ihan jo tämän äidinkin osalta. Huvittavaa on, että tällaiset konservatiiviset, yleensä oikeistoa kannattavat perheet ovat ajatusmaailmaltaan melkein identtisiä erään kritisoimansa uskontokunnan kanssa. 
Kyllä täyspäiväisen kotitäitiyteen (ts. nainen on hellan ja nyrkin välissä) ja miesten vapaamatkustamiseen pitäisi tällä vuosituhannella suhtautua kriittisesti. Naisten alistaminen kotiin on riski demokratialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö jotkut naiset siis elättelevät jotain deluusiota, että mies on emo2?
Tällä palstalla tuntuu olevan paljon sellasia jotka kuvittelee isän yhtä tärkeäksi lapsille kuin äidin. Täällä jos kehtaa mainita esim äidinvaiston, tulee heti joku raivoamaan että SE ON MYYTTI. Aika surullista että ollaan biologiasta näin pihalla. Kai nää raivoajat jotain veloja ja helsinkiläisiä hipstereitä on, ei ole elämänkokemusta eikä realismia.
Mä oon kotoisin maaseudulta ja siellä oli minä ja muita lapsia, joiden äidit eivät vähää välittäneet heistä. Konservatiivinen ympäristö ja silti oli äitejä, jotka sanoivat, että lapsen saanti pilasi elämän ja olisivat mieluuummin halunneet yksin asua suurkaupungissa sinkkuina, matkustaa ja tehdä uraa ilman miestä / lapsia. Äitini ei ole halannut kus kertaakaan tai sanonut rakastavansa. Olivat erittäin kaukana Helsingin tak hipsterien elämästä. Oli mökit, veneet, metsät, uudet autot, remontit..
Vierailija kirjoitti:
Meinaako ap että se mies ei ole tehnyt kotona yhtään mitään? Tuossahan puhutaan vain kotitöistä, siihen yleensä ei lasketa sitä että jonkun pitää myös korjailla paikkoja, availla viemärit ja vaihtaa lamput, tehdä lumitöitä, pitää auto kunnossa, huolehtia lämmityksestä, tehdä pihatyöt jne. Nyt se mies tekee kaiken sen mitä ennenkin ja lisäksi vielä ruuanlaiton ja siivouksen mitä vaimo ennen teki.
Mitä opettelemista kotitöissä on? Paitsi jos ei ole niitä ennen tehnyt.
Lumityöt, lampunvaihdot jne ei ole mitenkään verrattavissa jokapäiväiseen kotityömäärään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Pitäisikö mammojen mielestä Pasin laittaa firma konkurssiin ja alkaa Kelan tuilla elättämääm perhettä? Hienoa, että löytyy auttajia lastenhoidossa oman perheen ja edesmenneen vaimon perheen joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suku olisi auttanut myös tuota vaimoa, jos vastaavasti mies olisi henkihieverissä sairaalassa. Kyllä tuossa tarvii apua kuka tahansa, jos puoliso on kuolemassa. Kova henkinen stressi vie voimia.
Näin minäkin ajattelin, ehkä vähän keksimällä keksitty syyllistävä oli aloitus tällä kertaa. Ja voihan se olla, että Satu piti mielellään kodista huolta? Itse esimerkiksi rakastan siivoamista, hyllyttämistä, järjestelemistä yms. ja erityisesti puutarhan hoito on mieleeni, joten hoidan oikein mielelläni nämä asiat meidän taloudessa. Puoliso taas tykkää touhuta puuverstaassa, metsätöissä tai metsässä ylipäätään ja lapset on hänellä tuon tuosta mukana, kun ei niitä tunnu kiinnostavan taas minun lempihommat.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista juttua lukiessani tulee aina mieleen, miksi naista kutsutaan heikommaksi astiaksi, kun yleensä osoittautuu, että jos mies tekisi saman määrän hommia (yhtä vähällä arvostuksella tietenkin) mies olisi burn outissa noin tunnissa? Tässäkin tapauksessa isää autetaan kaikilta nurkilta, jotta ei olisi niin rankkaa ja häntä arvostetaan kuin pyhimystä.
Miettikää samaan tilanteeseen yh-äippä parin lapsen kanssa, käy töissä, mutta apua ei tule kuin korkeintaan kelalta, joka maksaa miehen elatusmaksuja. Yh-äiti on stereotyyppisissä miesten asenteissa valitettavasti roskaan verrattava asia.
Miksi tuollaista pitäisi miettiä, kun kyse on ihmisestä jolla oli tukiverkko? Vai säkö ajattelet, A) tuota äitiä ne sukulaiset yms ei olisi auttaneet tilanteen ollessa toisinpäin, vai B) että miehille ilman tukiverkkoja on tarjolla joku lastenhoitajien yms armeija?
Tuo on ihan hölynpölyä, että äidit ei olisi pyytämässä apua tukiverkoiltaan, jos sellainen vain on olemassa. Ei tarvi olla edes yh, että äidit ja toki isätkin on pyytämässä apua niiltä tukiverkoilta.
Kyllä täyspäiväisen kotitäitiyteen (ts. nainen on hellan ja nyrkin välissä) ja miesten vapaamatkustamiseen pitäisi tällä vuosituhannella suhtautua kriittisesti. Naisten alistaminen kotiin on riski demokratialle.
Eikö se nyt ole suurempi riski demokratialle jos mies ja nainen keskenään sopivat työnjaosta, ja he on molemmat sitä mieltä että on parempi jos nainen hoitaa kodin ja mies työn. Mutta yhteiskunnan paineen vuoksi he eivät voi toimia itse demokraattisesti valitsemallaan tavalla vaan pitää pakottaa jotain muunlaista jakoa?
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että se apu tuli nimenomaan vaimon sairastelun/poismenon johdosta, ei niinkään siksi että isällä olisi jotenkin superrankkaa, kun joutuukin nyt tiskaamaan itse.
Ap, mitä ihmettä sieltä sinun omasta peilistäsi oikein näkyy? Täydellisyyttäkö?
Ei kai mikään firma konkurssiin mene siitä että tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia siinä missä toinenkin vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että se apu tuli nimenomaan vaimon sairastelun/poismenon johdosta, ei niinkään siksi että isällä olisi jotenkin superrankkaa, kun joutuukin nyt tiskaamaan itse.
Miten yrittäjäisä edes jäisi kotiin, lähinnä konkurssin kautta. Ap itse uhriutuu nyt todella oudosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Pitäisikö mammojen mielestä Pasin laittaa firma konkurssiin ja alkaa Kelan tuilla elättämääm perhettä? Hienoa, että löytyy auttajia lastenhoidossa oman perheen ja edesmenneen vaimon perheen joukosta.
Miten ne yrittäjänaiset tästä selviää ilman konkursseja? Tiedän useitakin ja esimerkiksi kampaajat ym. tekevät välillä tosi pitkiä päiviä ja myös pitkälle iltaan/viikonloppuisin, jotta saavat asiakkaat hoidettua. Niin miten tällaiset yksinhuoltajat pystyvät myös huolehtimaan kodista ja lapsista siinä yrittäjyyden ohessa?
Ihan sama kumpi kuolee, yhtä kamalaa se on lapsille ja puolisolle.