Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajia irtisanotaan valtavia määriä, just oli TV uutisissa.

Vierailija
30.10.2025 |

Ja muistatteko kun vähän akaa sitten... "Meillä on hoitaja pula!" Niin että Petosjytky ! Ne petti kansan.. Petosjytkyhallituksen on erottava heti, siis Nyt !!

Kommentit (429)

Vierailija
401/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon hoitajien töistä voitaisiin antaa omaisten hoidettavaksi kuten tehdään monessa maassa. Suomalainen järjestelmä on todella kallis eli kotihoitopotilaskin taitaa maksaa vuodessa ainakin 50000 euroa. 

Se vaatisi paljon perhe- ja yhteisökeskeisemmän kulttuurin ja sehän tarkoittaa paluuta 70-luvulle ja sitä aiempiin aikoihin. Nykyisessä oikeisto- ja yksilökeskeisessä yhteiskunnassa mahdotonta. Moniko meistä haluaisi ottaa muistisairaan isänsä ja äitinsä aidosti huolehdittavaksi kotiinsa?

Ja kuinka monelle työpaikalle voi ottaa muistisairaan isän tai äisin mukaan? 

No ei tietenkään niin, mutta omaiset kyllä voisivat edes silloin tällöin osallistua hoitoon, syöttämiseen, suihkutukse

Kokeile! 

Vierailija
402/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmiston saama suuri vaalivoitto aluevaaleissa alkaa puremaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon hoitajien töistä voitaisiin antaa omaisten hoidettavaksi kuten tehdään monessa maassa. Suomalainen järjestelmä on todella kallis eli kotihoitopotilaskin taitaa maksaa vuodessa ainakin 50000 euroa. 

Suomalaiset tekevät kuten pitääkin. Perheelliset keskittyvät omaan työhön, itsensä ja perheen hyvinvointiin. Olen hoitaja ammatiltani, 4 lasta, jo aikuisia. Minun resurssit eivät riitä muistisairaan vanhemman hoitoon. Karu ja julma totuus. Omaishoitaja jo iäkäs ja vapaata ruhtinaalliset 3vrk/kk. Mikäli käyttää asiointiin kotipalvelua, syö se tuota vrk vapaata. Tästä syystä yhä useampi luovuttaa ja laittaa muistisairaan laitoshoitoon. Ei siinä enää ajatella vuosittaisia kuluja. 

Mä lisään tähän vielä sen, että nythän halutaan nostaa eläkeikää 70:ään vuoteen tai jopa sen yli. Jos teke lapsensa 30-vuotiaana, on 100-vuotias ennenkuin lapsi 70-vuotiaana pääsee eläkkeelle. Ja vielä senkin, että ensi vuoden alusta irtisanomissuojaa heikennetään ja tulee olemaan yhä vaikeampaa saada töistä vapaata sen vuoksi, että pitäisi käydä viemässä äitiään tai isäänsä lääkäriin tai muuten käydä vanhusta auttelemassa. 

Vierailija
404/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston saama suuri vaalivoitto aluevaaleissa alkaa puremaan.

Kai ymmärrät että hallitus päättää rahoituksesta ja aluevaaleissa ei äänestetä siitä. Niissä äänestettiin kylläkin siitä mitä haluttaisiin tapahtuvan ja vasemmisto kertoi kantansa kuten oikeisto omansa.

Vierailija
405/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On surullista, että 20 000 hoitajaa saa potkut. Tämän kertoi vasemmistoliitto ja sdp jo ennen vaaleja. Orpo pudisti päätään, ei kuulemma tule tapahtumaan.

Vierailija
406/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä pitäisi olla pätevät hoitsut. Ei epäpätevää lähäriä.

Yhden lähäriyökön palkalla ostaa kunnon unilääkkeet sadoille vanhuksille. Mitä ne siellä turhanpanttina somea selaa. Aamuvuoro voi laskea yön saldon ja kirjata toteutuneet säästöt.

Mistä kumpuaa viha lähihoitajia kohtaan? Toki on niitä epäeettisiäkin joukossa, mutta yleistys. 

Tietämättömyydestä. Nämä ihmiset eivät tajua, että ne hoitajat siellä osastoillakin ovat lähihoitajia.

Sh: t istuu konttoreissa.

Olen lh ja työparina potilashoidossa sh. Mikäli lääkärinkiertoja heti aamusta, resursoidaan siihen lh tilalle. Kliinisessä työssä lh:t ovat perushoidossa mittareita, jotka kertovat havannoistaan sh:lle ja lääkärille. Sh on todella suuressa vastuussa potilaiden hoitoon liittyvissä asioissa. Lh:n koulutus ei siihen yllä. Toki joku voi kokeilla päteä, mutta tunnuksia ei heru.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta sivua öyhötystä ja uhoamista, että lähdetään muualle. Kukaan ei estä teitä lähtemästä. Tervemenoa! Ja kyllä, tietenkin hoitajia tarvitaan ja terveydenhuoltoon pitäisi panostaa, mutta sitä en ymmärrä, että miksi ette oikeasti lähde vaan uhoatte. Eikö lähteminen olekaan niin helppoa?

Valmistuin sairaanhoitajaksi 1986 ja silloin ajateltiin, että sairaanhoitajilla tulee aina olemaan töitä. Koska eihän ihmiset lakkaa sairastamasta. Eivät lakanneetkaan, mutta kun tuli ysärin lama, ei ollut enää palkanmaksajia. Määräaikaisuuksia ei jatkettu, sijaisia ei otettu eikä eläkkeelle lähteneiden tilalle palkattu enää ketään. Silloin mun kurssikavereistani 5 lähti ulkomaille töihin ja 4 vaihtoi kokonaan alaa. Itsekin vaihdoin alaa, mutta vasta vuosituhannen vaihteessa ja tunnen monia muitakin hoitajia, jotka ovat sittemmin joko vaihtaneet kokonaan alaa tai siirtyneet muihin kuin varsinaisiin hoitajan työtehtäviin.

Vierailija
408/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut saadaan Orpon junarata. Kaikki voittaa. Tai ainakin kokkareiden rakennusfirmat.

Vierailija
409/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ei ole peruspalkat! ne on 3000 tietämillä, loppu tulee lisistä kun tekee kolmivuorotyötä ja pyhät, ylityöt jne. Siihen nähden ei todellakaan ole hyvä palkka.

Koulunkäyntiavustaja saa 1300 netto kuukaudessa ja soviteltua 140 euroa. 30 tuntia viikossa töitä. 

Avustaja on eri asia kuin lh tai sh. 

On, mutta kun hoitajia irtisanotaan niin he voivat mennä koulunkäyntiavustajiksi tai kauppaan osa-aikatyöhön.

Kaupoissa noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Täydet työtunnit on yleensä vain osastopäälliköillä. 

No sen verran puotan maan pinnalle ja kotostan niin lh:n ku sh:n ammattitaitovaatimuksia, että kouluttautuvat eri alaan ku kaupan kassa. Ei kannata alkaa vähättelemään, kostautuu. Avustajan työ on hoitotyöhön nähden kevyttä ja ammattitaitovaatimukset täyttyy erityislasten ja nuorten osalta. 

Vierailija
410/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se TV uutisissa teki?

Niin juuti oli TV1 uutisissa että joltakin alueelta irtisanotaan 130 hoitajaa ! Järkyttävää toimintaa.. Ja mitä tähän sössöttää Juuso ??

Varmaan suosittaa myöntämään palveluseteleitä yksityiselle puolelle.

Eikö se olisi hyvä?

Niin, palvelusetelit on ollu arkipäivää jo tovin.

Palvelusetelien käyttö lopetetaan, kun miljardisäästöt alkaa ja se on oikein.

Lueppa mihin vastasin. Joskus se luetun ymmärtämisen taito on hyvästä.

Näytä aiemmat lainaukset

En nyt löydä ketjusta enää sitä kommenttia, missä joku kyseli, voisko hoitaja ryhtyä yrittäjäksi. Kyllä voi. Onhan näitä nähtykin ja joku itäsuomalainen lähihoitajahan aikoinaan perustikin oman hoivakodin vanhuksille ja sittemmin myi sen bisneksensä ...oliko nyt Attendolle vai Mehiläiselle vai mille ... ja sai siitä mukavan hinnan. Hoitoalalla toimii myös joitakin paikkoja, joissa voi isomman nimen alla ryhtyä yrittäjäksi. Vähän kuten R-Kioskin pitäjät tai K-kauppiaat. Alina on yksi tällainen ja mulla ja mun vanhemmillani on ollut oikein hyviä kokemuksia Alinasta. Toki se on yksityinen ja asiakas itse maksaa (ellei sitten ole niin vähävarainen, että sattuisi saamaan palvelusetelin hyvinvointialueelta) . Alina ei laskuta käyntien lukumäärästä vaan käynnillä käytetystä ajasta. Kun isä on ostanut 60 minuuttia ja hommaan on sitten mennytkin vain puoli tuntia tai kolme varttia, niin Alinan hoitaja on sitten vaikka katsellut isän kanssa vanhoja valokuvia tai vaihtanut olohuoneen huonekasveihin mullat tms. Ja ollut sen sovitun 60 minuuttia ja vasta sitten lähtenyt seuraavan asiakkaan luokse. Nämä yksityiset, joiden palveluista  asiakas maksaa itse, eivät buukkaa työvuoroon enempää käyntejä kuin mitä sillä työntekijällä on aikaa. 

Vierailija
412/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kynnelle kykenevät hakemaan hoitoja ulkomailta (EU.sta), se ilmeisesti on hallituksen mielestä tukee  säästöjä.

Vierailija
413/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää tietää sitä, että vuodeosastoilla hoitajien avun varassa makaavat esim. liikenneonnettomuudessa tai muuten pahoin loukkaantuneet odottavat  koko yön ulosteet allaan että aamuvuoron hoitaja ehtii klo 10:55 mennessä ennen lounasta käydä tekemässä hygieniahoidot. Te hölöt jotka vähättelette hoitajia, pitäkääpä huoli ettette joudu vuoteen omaksi sairaalaan, se tulee olemaan teille jos ei muuta niin ainakin silmiänne avaava kokemus jonka takuulla soisitte jäävänne kokematta.

Minun tehdessä ko. työtä, en ole koskaan tarjonnut aamiaista ulosteet housussa olevalle. Ihmettelen suuresti kertomaasi. 

Lisään vielä kommenttiini, että yövuorossa ollessani pesen ulosteet, mikäli asiakkaalla/potilaalla vaipoissa on. 

Vierailija
414/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanotaan, mutta keikkatöitä on niin paljon, kuin viitsii tehdä.

Julkisella puolella saa apua entistä huonommin.

Hoito siirtyy yksityiselle puolelle.

Apua saa, jos on varaa maksaa.

Jenkkien malli.

Vierailija
415/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

En nyt löydä ketjusta enää sitä kommenttia, missä joku kyseli, voisko hoitaja ryhtyä yrittäjäksi. Kyllä voi. Onhan näitä nähtykin ja joku itäsuomalainen lähihoitajahan aikoinaan perustikin oman hoivakodin vanhuksille ja sittemmin myi sen bisneksensä ...oliko nyt Attendolle vai Mehiläiselle vai mille ... ja sai siitä mukavan hinnan. Hoitoalalla toimii myös joitakin paikkoja, joissa voi isomman nimen alla ryhtyä yrittäjäksi. Vähän kuten R-Kioskin pitäjät tai K-kauppiaat. Alina on yksi tällainen ja mulla ja mun vanhemmillani on ollut oikein hyviä kokemuksia Alinasta. Toki se on yksityinen ja asiakas itse maksaa (ellei sitten ole niin vähävarainen, että sattuisi saamaan palvelusetelin hyvinvointialueelta) . Alina ei laskuta käyntien lukumäärästä vaan käynnillä käytetystä ajasta. Kun isä on ostanut 60 minuuttia ja hommaan on sitten mennytkin vain puoli tuntia tai kolme varttia, niin Alinan hoitaja on sitten vaikka katsellut isän kanssa vanhoja va

Nyt on huono aika alkaa yrittäjäksi. Hyvinvointialueet säästää myös ostopalveluista.

Vierailija
416/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmisto petti jälleen äänestäjänsä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanotaan, mutta keikkatöitä on niin paljon, kuin viitsii tehdä.

Julkisella puolella saa apua entistä huonommin.

Hoito siirtyy yksityiselle puolelle.

Apua saa, jos on varaa maksaa.

Jenkkien malli.

Tähän nimenomaan ollaan menossa. Jos on kyse vanhuksesta ja hyvätuloisesta sellaisesta, oikeasti kyllä kannattaa laskea, mikä kannattaa ja mikä ei. Tarkoitan nyt vielä kotonaan asuvaa vanhusta. Hyvinvointialueethan laskuttavat tulojen mukaan ja se käynti voi sitten olla vain just joku 5 minuuttia ja tulee maksamaan vanhukselle pahimmillaan jopa enemmän kuin 60 minuutin käynti yksityiseltä ostettuna. Kun muutama vuosi sitten sain vanhempani puhuttua ympäri siihen, että hyvinvointialueen palvelutarpeenohjaaja tulisi käymään, tämä ohjaaja tilanteen kartoitettuaan (huonosti liikkuva mies ja täysin töttöröö oleva muistisairas vaimo) sanoi ihan suoraan, että heidän tuloillaan ja heidän tarpeeseensa nähden palveluiden ostaminen yksityiseltä tulee heille jopa halvemmaksi kuin jos hyvinvointialue alkaisi tuottaa heille ne palvelut. Tilanne siis oli jo sellainen, että olisivat saaneet palvelut hyvintontialueeltakin ja laskutus tulojen mukaan. Toki mun vanhempieni tilannetta auttoi sekin, että etätöitä tekevä  ex-sairaanhoitajatytär asui naapurissa ja vaikka en nyt oman terveyteni puolesta enää pystynytkään äitiä viemään suihkuun tms, niin sillä oli kyllä erittäin suuri merkitys, että mä pystyin juoksemaan päivin ja öin etsimässä muistisairasta äitiäni. Kun isä soitti, että nyt se taas lähti, mulla meni 30 sekuntia ja olin jo tuolla ulkona. Äiti ei koskaan ehtinyt kovin kauas ja monesti isä soitti mulle jo silloin, kun siellä oli nk tilanne päällä eli äiti aikeissa lähteä "kotiin". Vasta sitten äidin viimeiset 3 elinviikkoa, kun oli saattohoidossa ja tarvitsi jo kotisairaalaa, oli taloudellisesti järkevämpää ottaa palvelu hyvinvointialueelta kuin yksityiseltä.  

Jotkut tässä ketjussa - ja ymmärrän kyllä miksi - puhuvat omaisten vastuusta, mutta mä voin ihan omasta kokemuksestani kertoa, että ei se nyt niin yksinkertainen juttu ole kuin mitä jotkut tuntuvat kuvittelevan. Mun vanhempani älysivät muuttaa tähän samaan taloyhtiöön jo noin 70-vuotiaina ja vasta päälle 90-vuotiaina alkoivat tarvita apua. Sekin olisi ollut mahdollista, että mä olisin joutunut muuttamaan jonnekin muualle - ja itseasiassa vanhempieni vuoksi aikoinaan kieltäydyinkin todella hyvästä työtarjouksesta, joka olisi edellyttänyt muuttoa Bostoniin - , mutta kyllä se vaan vaatii aika paljon sekä niiltä vanhuksilta että omaisilta (ja omaisten työnantajilta), että järjestely toimii. 

Joten jokaisen 50-vuotiaan pitää viimeistään nyt laittaa kulutuksensa minimiin ja säästä ja sijoittaa rahansa siten, että tulevaisuudessa pääsee edes kerran kuukaudessa suihkuun ja saa muutaman kerran viikossa ruokaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 415: "Nyt on huono aika alkaa yrittäjäksi. Hyvinvointialueet säästää myös ostopalveluista."

Pointtini olikin nyt lähinnä niissä asiakkaissa, jotka maksavat palvelut omasta pussistaan eikä maksuseteleillä. Nyt tosin eletään jonkinlaista murrosvaihetta, kun kovin moni tuntuu uskovan, että kyllä niitä palveluita saa jatkossakin julkiselta. Ja joo, olen ilahtunut, jos jonain päivänä saakin. Toistaiseksi ei ole mitään merkkiä siitä, että saisi. Tulevaisuudessa entistäkin vähemmän. Ihmisten on pakko alkaa miettiä sitä, että joko olen kokonaan ilman tai ihan paskojen palveluiden varassa tai sitten maksan palvelusta itse. Käärinliinoissa kun ei ole taskuja. 

Vierailija
419/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista leikattiin ja moni ei saa sitä enää kerättyä, kun keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. 

Moni eroaa liitoista. 

Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä. 

Kun liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia. 

Niin. Valitettavan moni ei ymmärrä syyn ja seurauksena lakia. Ja nyt on saatu työntekijät kääntymään liittoja vastaan, onneksi en ole enää työelämässä. Kylmää kyytiä tulee herrojen kanssa marjassa. 

Vierailija
420/429 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue on aivan älytön ja tehoton kokonaisuus, jota ei hallita. Hirveästi kovapalkkaisia johtajia tarvitaan homman pyörittämiseen eikä silti toimi. Kaiken maailman konsultit, huonot päätökset ja toiminnan pyörittäminen järjettömän hintaisilla ostopalveluilla vie rahat. Asioista on päättämässä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä mitä heille myydään. Tehdään loputtomasti huonoja säästöratkaisuja ja lopputuloksena kustannukset vaan kasvaa. Ei tätä korjata irtisanomalla hoitajia. Ainoa oikea ratkaisu olisi palata johonkin yksinkertaisempaan toimintamalliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä