Mitä nuo ihmset märisee noista Varhalta saamistaan laskuista? Jotain erikoiskohteluako on hakusassa säälin ja uhriutumisen kautta?
Potkut kaikkille virkamiehille jotka lipeävät aihellisten laskujen perinnästä.
Minunko ne laskut pitäisi osin hoitaa? Omissakin laskuissa on ihan tarpeeksi tekemistä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään kuolinpesä on vastuussa tällaisista laskuista?
Normaalien laskun vanhenemisperusteiden mukaisesti. En tiedä miten monta vuotta tuo on. Joka tapauksessa yksikään nyt kyseessä oleista laskuista ei ole vanhentunut.
Perunkirjoituksen jälkeen voidaan myös laskuttaa perinnönsaajia koko perintöön asti vainajan veloista. Ylimenevä osa, mitä saatu perintö ei kata, menee velkojan luottotappioksi.
ap
Eikös toi perunkirjoituksen jälkeen laskuttaminen koske lähinnä tilannetta jossa on ollut tiedossa että laskuja on auki, mutta pesä on silti jaettu? Nyt ei taida olla kyse siitä.
Tossa linkissä lakimies kertoo asioista.
Osa näistä jutuista ei varmasti tule menemään läpi ilman riitautusta / oikeudenkäyntiä.
Koska menee melko kohtuuttomaksikin jos pesä on jaettu ja verot ja kulut siitä maksettu päälle lyödään tuhansien eurojen lasku ilman sen suurempia laskutusperusteita. Katotaan miten käy.
On kyllä täysi mahdottomuus että olisi muka jätetty laskuttamatta 26500 asiakkaan aiheelliset laskut.
Ja mikäli niin on, niin silloin siitä kuulus joutua joku asioista vastaava sen aikainen isopalkkainen johtaja vastuuseen ja ehkä vahingonkorvauksiin minkä alaisuudessa tuon laskutuksen kuulunut olla.
Sote on Marinin hallituksen käsialaa. Ei mennyt ihan nappiin tämä suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään kuolinpesä on vastuussa tällaisista laskuista?
Perunkirjoitukseen asti.
Eihän varha tainnut ensimmäisenä vuotenaan laskuttaa lainkaan
Vaikuttaa kyllä todella ammattitaidottomalta jos kirjanpidossa ja tilinpäätöstä tehdessä kukaan ei ole huomannut yhtään mitään.
Minä ihmettelen koko jutussa sitä ukkoa jonka vaimo asuu jossain palvelutalossa, ja sai 17 tuhannen laskun sieltä. Epäilen että on jättänyt tarkoituksella maksamatta, koska nuo maksetaan joka kuukausi ihan niin kuin vuokra ja vastikkeet. Turha tulla märisemään kun itse ilmeisesti hoitaa vaimonsa tilit eikä ole maksanut joka kuukausi tulevaa laskua
Vierailija kirjoitti:
Ei ne laskut omaisille kuulu. Jos potilas on jo kuollut ja perunkirjoitus tehty, ei ole mitään laskutettavaa enää. Pyyhkikööt persettään sillä laskulla.
Ja vaikka vanhus olisi vielä elossakin, niin ne laskut menee hänen maksettavaksi, ei omaisten. Ja jos vanhuksella ei ole varaa, niin se siitä.
En kans ymmärtänyt millä perusteella joku juristi väitti, että kuolleen perilliset olisi velvollisia maksamaan vainajan laskuja jos olivat saaneet kuolinpesästä perintöä. Jos kuolleen kuolinpesä on ehditty jo lakkauttaa niin silloin ei ole enää sitä ns. oikeustoimihenkilöä olemassa, jolta mitään voisi vaatia. Kun pesä on lakkautettu niin silloin ei enää ole ketään pesän osakkaitakaan. Sama homma jos vanhus eläessän myy hometalonsa ja kuolee, niin talon ostajalla ei enää ole kaupan toista sopimusosapuolta keltä vaatia korvauksia. Ostaja ei voi vaatia myyjän perillisiltä mitään korvauksia tai kaupan purkua. Sanooko joku toinen jutisti tähän jotain?
Miten jostain terveyskeskus- ja sairaalamaksuista voi edes tulla yli kymppitonnin lasku? Ja oikeastiko osa maksaa nuo vain rallatellen vaikka laskun perusteista ei kerrota sanaakaan?
No onhan se kummallista jos äidin palvelutalomaksuja ei ole tullut vuoteen, ja ihminen luulee, että asia on unohtunut ja iloitsee, että nyt minun ei tarvitse maksaa lainkaan.
Ja sitten uhriutuu kun laskut viimein tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Sote on Marinin hallituksen käsialaa. Ei mennyt ihan nappiin tämä suoritus.
Marin ei hallituksineen ole vastuussa alueiden hoitamasta toiminnan järjestämisestä.
Alueet ovat itse organisoineet toiminnan aloituksen ja jatkon siitä eteenpäin.
Kyllä, ap, juuri sinun ne laskut pitäisi hoitaa. Ja märisemättä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen koko jutussa sitä ukkoa jonka vaimo asuu jossain palvelutalossa, ja sai 17 tuhannen laskun sieltä. Epäilen että on jättänyt tarkoituksella maksamatta, koska nuo maksetaan joka kuukausi ihan niin kuin vuokra ja vastikkeet. Turha tulla märisemään kun itse ilmeisesti hoitaa vaimonsa tilit eikä ole maksanut joka kuukausi tulevaa laskua
No, mut miten maksat jos ei laskuteta.... eikä tässä tuostakaan tapauksesta kaikkia yksityiskohtia tiedetä. Joten älä sinä märise näiden märisemisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mut miten maksat jos ei laskuteta.... eikä tässä tuostakaan tapauksesta kaikkia yksityiskohtia tiedetä. Joten älä sinä märise näiden märisemisistä.
Eli on ihan normaalia asua palvelutalossa vuoden ja ei maksa siitä mitään, koska ei ole tullut laskua?
Kyllä normaali ihminen ihmettelee, että miksi laskua ei tule eikä oleta, että nyt asuminen on ilmaista. Sinne soitetaan perään jos laskua ei tule monen kuukauden aikana, eikä jäädä vuosiksi ihmettelemään ja sitten itkemään, kun lasku vihdoin köntässä tulee.
Ihan oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on ihan normaalia asua palvelutalossa vuoden ja ei maksa siitä mitään, koska ei ole tullut laskua?Kyllä normaali ihminen ihmettelee, että miksi laskua ei tule eikä oleta, että nyt asuminen on ilmaista. Sinne soitetaan perään jos laskua ei tule monen kuukauden aikana, eikä jäädä vuos
Petipotilaille, dementikoille..?
Sitä se on kun palkataan demareita eikä osaajia.
Jos mummo on ollut vaikka seitsemän kuukautta laitoshoidossa, niin kyllä perunkirjassa pitäisi osata huomioida tästä aiheutunut lasku. Itse pyydetiin lasku tälläisessa tapauksessa mummon kuoltua ja se toimitettiin pikana. Lasku saatiin maksettua ennen perunkirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne laskut omaisille kuulu. Jos potilas on jo kuollut ja perunkirjoitus tehty, ei ole mitään laskutettavaa enää. Pyyhkikööt persettään sillä laskulla.
Ja vaikka vanhus olisi vielä elossakin, niin ne laskut menee hänen maksettavaksi, ei omaisten. Ja jos vanhuksella ei ole varaa, niin se siitä.
En kans ymmärtänyt millä perusteella joku juristi väitti, että kuolleen perilliset olisi velvollisia maksamaan vainajan laskuja jos olivat saaneet kuolinpesästä perintöä. Jos kuolleen kuolinpesä on ehditty jo lakkauttaa niin silloin ei ole enää sitä ns. oikeustoimihenkilöä olemassa, jolta mitään voisi vaatia. Kun pesä on lakkautettu niin silloin ei enää ole ketään pesän osakkaitakaan. Sama homma jos vanhus eläessän myy hometalonsa ja kuolee, niin talon ostajalla ei enää ole kaupan toista sopimusosapuolta keltä vaatia korvauksia. Ostaja ei voi vaatia
Kyseessä on kaksi ihan eri asia. Hoitolaskuissa on kyse jo olemassa olevan "velan" maksusta. Velka (hoitokulut esim) on ollut jo olemassa vainajan kuoltua.
Vierailija kirjoitti:
Miten jostain terveyskeskus- ja sairaalamaksuista voi edes tulla yli kymppitonnin lasku? Ja oikeastiko osa maksaa nuo vain rallatellen vaikka laskun perusteista ei kerrota sanaakaan?
Kyllä he tietävät mistä palvelusta lasku on. Ovat vaan koijareita ja koittavat saada laskunsa muiden veronmaksajien maksettavaksi.
Laskussa ei voi ilmetä laskutuksen syytä, koska ihmisten terveystiedot on salassa pidettävää materiaalia.
Siellä oli aluksi kaikki sekaisin. Esim. tietokoneita puuttui, postit menivät vääriin paikkoihin jne. Varmasti systeemitkin on vaihtuneet jossain vaiheessa. Ainakin jotkin tk:n järjestelmät on.