NYT JYSÄHTI VOL 3! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 on ollut vain 4,9 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!
Pörssisähkön keskihinta (sis. alv 25,5%)
Tammikuu 6,63 snt
Helmikuu 5,93 snt
Maaliskuu 5,96 snt
Huhtikuu 5,99 snt
Toukokuu 2,30 snt
Kesäkuu 2,34 snt
Heinäkuu 3,03 snt
Elokuu 6,93 snt
Syyskuu 5,25 snt
KESKIHINTA 4,93 SNT ! ! !
Mitä järkeä tuhlata rahaa joihinkin 6 sentin kiinteähintaisiin sopimuksiin?? Miten tässä nyt TAAS kävi näin, että pörssisähkö on edullisin?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutta tuulivoimakapasiteettia on rakennettu Suomeen tämän vuoden alusta (Fingridin tilastojen perusteella) tähän mennessä 1013 MW. Olkiluoto 3 (jota rakennettiin 18 vuotta) on 1600 MW. Syy, miksi sähkö on halpaa ja pysyy halpana (kun uutta kapasiteetttia tulee joka kuukausi linjoille) on tuulivoima.
...mikä ei auta mitään silloin, kun sähkö on oikeasti kallista, eli tyynenä pakkaspäivänä.
Seuraavana päivänä se on negatiivisen hintaista joten voitto tuli taas kotiin.
Nimenomaan keskihinta. En minä tee mitään sellaisella sähkösopimuksella, jossa hinta on keskiyöllä ja aamuyöstä 0 € ja päivällä ja illalla, juuri silloin, kun sitä eniten kulutan, niin päälle 10 snt! Juuri tällainen on pörssisopimus. Saadaanhan tuo keskihinta noilla taksoilla näyttämään halvalta, mutta ei se palvele minua ollenkaan.
Haluan, että hinta on halpa silloin, kun juuri MINÄ sitä tarvitsen, ja tähän vastaa parhaiten kohdallani määräaikainen sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan keskihinta. En minä tee mitään sellaisella sähkösopimuksella, jossa hinta on keskiyöllä ja aamuyöstä 0 € ja päivällä ja illalla, juuri silloin, kun sitä eniten kulutan, niin päälle 10 snt! Juuri tällainen on pörssisopimus. Saadaanhan tuo keskihinta noilla taksoilla näyttämään halvalta, mutta ei se palvele minua ollenkaan.
Haluan, että hinta on halpa silloin, kun juuri MINÄ sitä tarvitsen, ja tähän vastaa parhaiten kohdallani määräaikainen sopimus.
Niin sinä et tee, mutta toiset tekee. Meillä 3 vuoden keskiarvo 4,2c/kWh jossa kk-maksut ja marginaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sinä et tee, mutta toiset tekee. Meillä 3 vuoden keskiarvo 4,2c/kWh jossa kk-maksut ja marginaali.
No hyvä niin, että kaikille löytyy sopiva ja omiin tarpeisiin paras mahdollinen ratkaisu. Jokainenhan kuitenkin ajattelee ensisijaisesti omaa etuaan.
Indeksin seuraamisella yleensä voittaa aktiivisen sijoittamisen. Pätee moneen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
13. Päivä aukeaa uusi Aurora siirrolinja pohjoisruotsiin. Halpaa sähköä suomeen.
Toi onkin mielenkiintoinen, 800MW halpaa sähköä ruotsista. Mitenkähän mahtaa vaikuttaa pörssisähkön hintaan.
Meillä ainakin auttaa kun voidaan lämmittää silloin harvoin keskuslämmityspannua puilla. Harvoin on tarvinnut nykyään puita poltella ja varastot täynnä 2023 puita.