Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

NYT JYSÄHTI VOL 3! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 on ollut vain 4,9 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!

Vierailija
30.10.2025 |

Pörssisähkön keskihinta (sis. alv 25,5%)

Tammikuu 6,63 snt

Helmikuu 5,93 snt

Maaliskuu 5,96 snt

Huhtikuu 5,99 snt

Toukokuu 2,30 snt

Kesäkuu 2,34 snt

Heinäkuu 3,03 snt

Elokuu 6,93 snt

Syyskuu 5,25 snt

KESKIHINTA 4,93 SNT ! ! ! 

Mitä järkeä tuhlata rahaa joihinkin 6 sentin kiinteähintaisiin sopimuksiin?? Miten tässä nyt TAAS kävi näin, että pörssisähkö on edullisin?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan keskihinta. En minä tee mitään sellaisella sähkösopimuksella, jossa hinta on keskiyöllä ja aamuyöstä 0 € ja päivällä ja illalla, juuri silloin, kun sitä eniten kulutan, niin päälle 10 snt! Juuri tällainen on pörssisopimus. Saadaanhan tuo keskihinta noilla taksoilla näyttämään halvalta, mutta ei se palvele minua ollenkaan. 

Haluan, että hinta on halpa silloin, kun juuri MINÄ sitä tarvitsen, ja tähän vastaa parhaiten kohdallani määräaikainen sopimus. 

Vierailija
22/64 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan keskihinta. En minä tee mitään sellaisella sähkösopimuksella, jossa hinta on keskiyöllä ja aamuyöstä 0 € ja päivällä ja illalla, juuri silloin, kun sitä eniten kulutan, niin päälle 10 snt! Juuri tällainen on pörssisopimus. Saadaanhan tuo keskihinta noilla taksoilla näyttämään halvalta, mutta ei se palvele minua ollenkaan. 

Haluan, että hinta on halpa silloin, kun juuri MINÄ sitä tarvitsen, ja tähän vastaa parhaiten kohdallani määräaikainen sopimus. 

Niin sinä et tee, mutta toiset tekee. Meillä 3 vuoden keskiarvo 4,2c/kWh jossa kk-maksut ja marginaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinä et tee, mutta toiset tekee. Meillä 3 vuoden keskiarvo 4,2c/kWh jossa kk-maksut ja marginaali.

No hyvä niin, että kaikille löytyy sopiva ja omiin tarpeisiin paras mahdollinen ratkaisu. Jokainenhan kuitenkin ajattelee ensisijaisesti omaa etuaan. 

Vierailija
24/64 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksin seuraamisella yleensä voittaa aktiivisen sijoittamisen. Pätee moneen asiaan.

Vierailija
25/64 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13. Päivä aukeaa uusi Aurora siirrolinja pohjoisruotsiin. Halpaa sähköä suomeen.

Toi onkin mielenkiintoinen, 800MW halpaa sähköä ruotsista. Mitenkähän mahtaa vaikuttaa pörssisähkön hintaan.

Vierailija
26/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö on pitkässä juoksussa halvin, mutta nää talven piikit stressaa liikaa. Päädyin itse ottamaan nyt lyhyen kiinteän ihan mielenrauhan takia, niin ei tarvitse kytätä hintoja heti kun pakkaset nousee -20 alapuolelle. 

Löysin tämmöisen listauksen, missä oli noita 6kk pätkiä aika hyvään hintaan: https://sahkosnap.fi/halvin-sahko-6kk/ tuntuu, että nuo lyhyemmät on tällä hetkellä fiksumpia kuin sitoutua kahdeksi vuodeksi johonkin kalliimpaan.

Vierailija
27/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on pitkässä juoksussa halvin, mutta nää talven piikit stressaa liikaa. Päädyin itse ottamaan nyt lyhyen kiinteän ihan mielenrauhan takia, niin ei tarvitse kytätä hintoja heti kun pakkaset nousee -20 alapuolelle. 

Löysin tämmöisen listauksen, missä oli noita 6kk pätkiä aika hyvään hintaan: https://sahkosnap.fi/halvin-sahko-6kk/ tuntuu, että nuo lyhyemmät on tällä hetkellä fiksumpia kuin sitoutua kahdeksi vuodeksi johonkin kalliimpaan.

Se on jokaisen itse päätettävä minkä sopimuksen tekee. Toiselle halvin voi olla toiselle se kallein.

Meille on pörssisähkö sopinut kun voidaan yöllä varata päivän lämmitystarve varaajaan.

Vierailija
28/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kesällä kulu sähköä kun ilmalämpöpumppu ei ole käynnissä.

Vierailija
29/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 25 vuoden toteutunut keskihinta 5,5 marginaaleineen. Muistaakseni vuosi sitten tarjottiin kahdeksan sentin määräaikaisia joten säästöä tuli 400€ vuodessa pösällä. 

Vierailija
30/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin juuri kukutuspainotetun keskihinnan, olisi ollut 7,5 s/kwh, siihen päälle tulisi vielä se maksu.  Ei ois juuri säästänyt 8 s/kwh määrikseen verrattuna 

Vierailija
31/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tuo elämä ei ole niin euron päälle, mutta pidän arvattuvuudesta. Tiedän, että talouden sähkönkulutus on 25 000kwh/vuosi. Kiinteällä hinnalla tiedän tasan tarkkaan, paljonko vuodessa menee siihen. Helppo budjetoida. 

Itsellä sama kulutus ja kiinteä hinta. Ei oo varaa yhtäkkiseen hinnan pomppaamiseen. Kulut on tasan tarkkaan tiedettävät suunnilleen etukäteen.

Vierailija
32/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimevuosi oli tosi halpa taas pörssisähköllä, viivan alle jäi kulutus 13400kWh ja 4,2c/kWh sis. marginaali ja kk-maksu.

2024 oli 4,5c ja 2023 4,7c.

Vierailija
33/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva meistä kuluttaa pelkästään yöllä. Paljonko on keskiarvo klo 7-21?

Vierailija
34/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä laskujen mukaan 2025 oli 4,4c/kWh, se ainoa mikä ratkaisee. Ei kiinnosta yksittäisten tuntien/päivien keskiarvo vaan mitä maksettu vuodessa.

Vierailija
35/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sähköä kulutetaan lähinnä tiettyinä aikoina niin keskihinta ei ole oikea mittari. Päiväsaunojas ei paljoa lohduta että saunan kiukaan lämmittäminen maanantain vastaisena yönä klo 0300 olisi todella edullista.

Itsellä oma sähkölaaku kertoo että pörssisähkö on minulle edullista. Lasku kun tulee juuri niillä kulutuksen ajankohdilla jotka minulle toteutuvat 

Vierailija
36/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteähintainen oli noin 7c/kWh ja sillä sai parhaat yöunet, vältti todella paljon stressiä jne. Mikäli kulutus olisi 10000 kWh vuosi, tarkoittaa se sitä, että maksoin 210€ stressittömyydestä. Ei paha laisinkaan. Lisäksi laitteet kestävät pidempään kun niitä ei rempata päälle ja pois koko ajan.

Tollo maksaa ylihintaa

Vierailija
37/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lataan autoni aina yöllä, ajastin hoitaa,  silloin keskihinta on vielä pienempi kuin noissa luvuissa.

Fiksua!

Vierailija
38/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäis hinta olevan siinä kuuden sentin tienoilla silloin kun sitä sähköä meillä menee. Kesäkuukausilla ei ole mitään merkitystä. Olemattoman pieni ero. Ja kesällä se kilowatti vasta kallis on. Perusmaksu ja siirto.

Vierailija
39/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet tuolla tiedolla? 

Toteutunut keskihinta on vuodelle 5 senttiä ihan normaalilla elämisellä. Jotenkin tuntuu että matematiikan osaaminen on nykyään aika heikolla tolalla. 

Vierailija
40/64 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, meillä heräillään noin kello kuusi, aamiaisen jälkeen lähdetään työn touhuihin. Varmaan eniten sähköä kuluu isännän pajalla kun lämpö laitetaan päälle. Valot...no ne vähän lämmittääkin, kompressori, hitsauskone ynnä muut. Talonkin lämpöpatterit lämmittävät päivisin kun uunien lämpö alkaa hyytyä. Kaksi varaavaa uunia on, ne lämmitän illansuussa. On kokeiltu pörssisähköä pari vuotta sitten ja kallista oli.

Kallis teille, mutta halpa meille. Mikä ongelma?