Tässäpä esimerkki riisinkeittimen kätevyydestä
Laittelin aamupäivästä noin klo 10 pari kupillista keittimeen ja oli reilussa puolessa tunnissa valmista. Siitäpä ei tarvinnut välittää, söin lounaan vasta klo 12.30. Päivällisen söin klo 17 ja riisit keittimessä olivat edelleen sopivan lämpimiä, ja kuin vasta keitettyjä. Mietin että vieläkö santsaisin, mutta en, joten laitoin riisit nyt kylmään ja paistan ne huomenna.
Tällaista riisinkeittimellä, johon kattilariisillä ei pääse koskaan.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkinen keitin? Olen käyttänyt useampaa, ja jokaisessa pohjimmaiset riisit on koppuroituneet.
Sellainen missä erillinen poisnostettava teräksinen kulho-osa, mikä asetetaan siihen keittimeen mitattavaan veteen. Reilu kupillinen vettä keittimelle, kupillinen riisiä ja kaksi kupillista vettä riisille. Keittimen kansi päälle (siis ei sen kulhon kansi), ja kytkin alas. Punainen on hyvä.
Kerro vaan se merkki.
Minäpä laitan riisn kattilaan ja saman verran vettä 30 minuuttia ennen ruokailua. Levyn aste on kohdassa 4. Tulee täydellistä riisiä ilman mitään erillisiä keittimiä. Toimii sekä valkoisen että tumman riisin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RIisissä on tosiaan bakteerivaara. En söisi päivän lämpimässä muhinutta riisiä.
Riisinkeittimet sinänsä ihan ok kapine, jos siis kerran syö riisiä. Itse en edes muista milloin olisi ollut viime oma kerta, siis normaalia lisäkeriisiä.
Itse keitän kattilassa metodilla jonka opin opiskeluaikoina bangladeshilaisilta kämppiksiltä. He laittoivat aina riisit kattilaan, mittasivat syvyyden sormella ja päälle suunnilleen kaksinkertainen määrä vettä kuin riisiä. Levy täysille kunnes vesi kiehuu, sitten ihan pienelle avaamatta kantta. Loppuruoanlaiton ajan antaa riisin vain seistä siinä lämpimällä levyllä kunnes on aika syödä. Joka kerta on tullut samanlaista kuohkeaa ja maukasta riisiä kuin aasialaisessa ravintolassa. Kiehautus + pienellä lämmöllä omassa höyryssä kypsytys antaa siis ihan saman lopputuloksen kuin riisinkeitin. Omaan kaappiin en ainakaan kaipaa mitään uutta tilaavie
Riisi kuin riisi. Bangladeshilaiset lie tietävät miten valmistetaan riisi, he kun söivät sitä sen viisi kertaa päivässä.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010706625.html
Saattaa rouvan vatsa rumpsuttaa, vaikkei siihen riisiin kuolisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkinen keitin? Olen käyttänyt useampaa, ja jokaisessa pohjimmaiset riisit on koppuroituneet.
Sellainen missä erillinen poisnostettava teräksinen kulho-osa, mikä asetetaan siihen keittimeen mitattavaan veteen. Reilu kupillinen vettä keittimelle, kupillinen riisiä ja kaksi kupillista vettä riisille. Keittimen kansi päälle (siis ei sen kulhon kansi), ja kytkin alas. Punainen on hyvä.
Kerro vaan se merkki.
YumAsia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en syö riisiä ni ei tarvi keitintä.
Samoin!
Riisissä ei juuri muuta ole kuin hiilaria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en syö riisiä ni ei tarvi keitintä.
Samoin!
Riisissä ei juuri muuta ole kuin hiilaria
Ei sinussakaan. Olisiko yhteensattuma?
Ps. Ortoreksia on sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RIisissä on tosiaan bakteerivaara. En söisi päivän lämpimässä muhinutta riisiä.
Riisinkeittimet sinänsä ihan ok kapine, jos siis kerran syö riisiä. Itse en edes muista milloin olisi ollut viime oma kerta, siis normaalia lisäkeriisiä.
Itse keitän kattilassa metodilla jonka opin opiskeluaikoina bangladeshilaisilta kämppiksiltä. He laittoivat aina riisit kattilaan, mittasivat syvyyden sormella ja päälle suunnilleen kaksinkertainen määrä vettä kuin riisiä. Levy täysille kunnes vesi kiehuu, sitten ihan pienelle avaamatta kantta. Loppuruoanlaiton ajan antaa riisin vain seistä siinä lämpimällä levyllä kunnes on aika syödä. Joka kerta on tullut samanlaista kuohkeaa ja maukasta riisiä kuin aasialaisessa ravintolassa. Kiehautus + pienellä lämmöllä omassa höyryssä kypsytys antaa siis ihan saman lopputuloksen kuin riisinkeitin. Omaan
Aivan. Heillä on riisinkeitin.
Oletko autisti? Tuolla tavalla saa syötävää, muttei hyvää riisiä.