Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässäpä esimerkki riisinkeittimen kätevyydestä

Vierailija
29.10.2025 |

Laittelin aamupäivästä noin klo 10 pari kupillista keittimeen ja oli reilussa puolessa tunnissa valmista. Siitäpä ei tarvinnut välittää, söin lounaan vasta klo 12.30. Päivällisen söin klo 17 ja riisit keittimessä olivat edelleen sopivan lämpimiä, ja kuin vasta keitettyjä. Mietin että vieläkö santsaisin, mutta en, joten laitoin riisit nyt kylmään ja paistan ne huomenna.

Tällaista riisinkeittimellä, johon kattilariisillä ei pääse koskaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RIisissä on tosiaan bakteerivaara. En söisi päivän lämpimässä muhinutta riisiä.

Riisinkeittimet sinänsä ihan ok kapine, jos siis kerran syö riisiä. Itse en edes muista milloin olisi ollut viime oma kerta, siis normaalia lisäkeriisiä.

Itse keitän kattilassa metodilla jonka opin opiskeluaikoina bangladeshilaisilta kämppiksiltä. He laittoivat aina riisit kattilaan, mittasivat syvyyden sormella ja päälle suunnilleen kaksinkertainen määrä vettä kuin riisiä. Levy täysille kunnes vesi kiehuu, sitten ihan pienelle avaamatta kantta. Loppuruoanlaiton ajan antaa riisin vain seistä siinä lämpimällä levyllä kunnes on aika syödä. Joka kerta on tullut samanlaista kuohkeaa ja maukasta riisiä kuin aasialaisessa ravintolassa. Kiehautus + pienellä lämmöllä omassa höyryssä kypsytys antaa siis ihan saman lopputuloksen kuin riisinkeitin. Omaan kaappiin en ainakaan kaipaa mitään uutta tilaavievää kapistusta kun oikealla tekniikalla saa saman

Oletko autisti? Tuolla tavalla saa syötävää, muttei hyvää riisiä.

Vierailija
22/29 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä merkkinen keitin? Olen käyttänyt useampaa, ja jokaisessa pohjimmaiset riisit on koppuroituneet.

Sellainen missä erillinen poisnostettava teräksinen kulho-osa, mikä asetetaan siihen keittimeen mitattavaan veteen. Reilu kupillinen vettä keittimelle, kupillinen riisiä ja kaksi kupillista vettä riisille. Keittimen kansi päälle (siis ei sen kulhon kansi), ja kytkin alas. Punainen on hyvä. 

Kerro vaan se merkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä laitan riisn kattilaan ja saman verran vettä 30 minuuttia ennen ruokailua. Levyn aste on kohdassa 4. Tulee täydellistä riisiä ilman mitään erillisiä keittimiä. Toimii sekä valkoisen että tumman riisin kanssa.

Vierailija
24/29 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisinkeittimet sinänsä ihan ok kapine, jos siis kerran syö riisiä. Itse en edes muista milloin olisi ollut viime oma kerta, siis normaalia lisäkeriisiä.

Itse keitän kattilassa metodilla jonka opin opiskeluaikoina bangladeshilaisilta kämppiksiltä. He laittoivat aina riisit kattilaan, mittasivat syvyyden sormella ja päälle suunnilleen kaksinkertainen määrä vettä kuin riisiä. Levy täysille kunnes vesi kiehuu, sitten ihan pienelle avaamatta kantta. Loppuruoanlaiton ajan antaa riisin vain seistä siinä lämpimällä levyllä kunnes on aika syödä. Joka kerta on tullut samanlaista kuohkeaa ja maukasta riisiä kuin aasialaisessa ravintolassa. Kiehautus + pienellä lämmöllä omassa höyryssä kypsytys antaa siis ihan saman lopputuloksen kuin riisinkeitin. Omaan kaappiin en ainakaan kaipaa mitään uutta tilaavie

Riisi kuin riisi. Bangladeshilaiset lie tietävät miten valmistetaan riisi, he kun söivät sitä sen viisi kertaa päivässä.

Vierailija
25/29 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/terveys/art-2000010706625.html

Saattaa rouvan vatsa rumpsuttaa, vaikkei siihen riisiin kuolisikaan.

Vierailija
26/29 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä merkkinen keitin? Olen käyttänyt useampaa, ja jokaisessa pohjimmaiset riisit on koppuroituneet.

Sellainen missä erillinen poisnostettava teräksinen kulho-osa, mikä asetetaan siihen keittimeen mitattavaan veteen. Reilu kupillinen vettä keittimelle, kupillinen riisiä ja kaksi kupillista vettä riisille. Keittimen kansi päälle (siis ei sen kulhon kansi), ja kytkin alas. Punainen on hyvä. 

Kerro vaan se merkki.

YumAsia.

Vierailija
27/29 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en syö riisiä ni ei tarvi keitintä. 

Samoin!

Riisissä ei juuri muuta ole kuin hiilaria

Vierailija
28/29 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en syö riisiä ni ei tarvi keitintä. 

Samoin!

Riisissä ei juuri muuta ole kuin hiilaria

Ei sinussakaan. Olisiko yhteensattuma? 

Ps. Ortoreksia on sairaus.

Vierailija
29/29 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse keitän kattilassa metodilla jonka opin opiskeluaikoina bangladeshilaisilta kämppiksiltä. He laittoivat aina riisit kattilaan, mittasivat syvyyden sormella ja päälle suunnilleen kaksinkertainen määrä vettä kuin riisiä. Levy täysille kunnes vesi kiehuu, sitten ihan pienelle avaamatta kantta. Loppuruoanlaiton ajan antaa riisin vain seistä siinä lämpimällä levyllä kunnes on aika syödä. Joka kerta on tullut samanlaista kuohkeaa ja maukasta riisiä kuin aasialaisessa ravintolassa. Kiehautus + pienellä lämmöllä omassa höyryssä kypsytys antaa siis ihan saman lopputuloksen kuin riisinkeitin. Omaan

Aivan. Heillä on riisinkeitin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi