Tässäpä esimerkki riisinkeittimen kätevyydestä
Laittelin aamupäivästä noin klo 10 pari kupillista keittimeen ja oli reilussa puolessa tunnissa valmista. Siitäpä ei tarvinnut välittää, söin lounaan vasta klo 12.30. Päivällisen söin klo 17 ja riisit keittimessä olivat edelleen sopivan lämpimiä, ja kuin vasta keitettyjä. Mietin että vieläkö santsaisin, mutta en, joten laitoin riisit nyt kylmään ja paistan ne huomenna.
Tällaista riisinkeittimellä, johon kattilariisillä ei pääse koskaan.
Kommentit (27)
Onneksi en syö riisiä ni ei tarvi keitintä.
Vierailija kirjoitti:
keitinhullu🤣
Palstahullu 🤣. Mahdat olla läski.
Riisin voi tehdä kattilassa ja käyttää haluamansa annoksen mikrossa 12.30 ja klo 17 ja laittaa sitten loput kylmään. Ei riisi mene mikrossa lämmittäessä miksikään. Riisinkeitin on turhake.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
keitinhullu🤣
Palstahullu 🤣. Mahdat olla läski.
Hulluja on monenlaisia mutta ne kaikki on naisia. Kiäh kiäh, mitäs aloititte.
Riisiä ei saisi pitää yön yli, eikä ole suositeltavaa säilyttää sitä lämpimässä, koska siinä alkaa Bacillus Cereus bakteerit kasvaa ja aiheuttaa ruokamyrkytyksen.
Tee vain se riisi mitä syöt.
Vierailija kirjoitti:
Riisiä ei saisi pitää yön yli, eikä ole suositeltavaa säilyttää sitä lämpimässä, koska siinä alkaa Bacillus Cereus bakteerit kasvaa ja aiheuttaa ruokamyrkytyksen.
Juu juu. Jätän aina keitetyn riisin kattilassa liedelle muita syöjiä varten (ei olla kaikki aina yhtäaikaa kotona). Usein se seisoo siinä monta tuntia. Monesti jämät menee vielä jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää. Olen toiminut näin koko 18v, kun meillä on ollut 4-henkinen perhe ja vuosikausianennen sitä. Kukaan ei ole koskaan sairastunut edes lievästi. Jotenkin vaikea tällä kokemuksella uskoa kovin ärhäkkään bakteeriin.
Minkä merkkinen keitin? Olen käyttänyt useampaa, ja jokaisessa pohjimmaiset riisit on koppuroituneet.
Vierailija kirjoitti:
Riisin voi tehdä kattilassa ja käyttää haluamansa annoksen mikrossa 12.30 ja klo 17 ja laittaa sitten loput kylmään. Ei riisi mene mikrossa lämmittäessä miksikään. Riisinkeitin on turhake.
Todistit juuri että mikroaaltouuni on turhake
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Minä sain kerran päivän lämpimässä olleessa riisistä ruokamyrkytyksen. Oksensin koko yön ja aamulla nenää niistäessä sieltä tuli riisinjyviä.
Höh. Luulin että ketjussa puhutaan japanialaisista autoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Minä sain kerran päivän lämpimässä olleessa riisistä ruokamyrkytyksen. Oksensin koko yön ja aamulla nenää niistäessä sieltä tuli riisinjyviä.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkinen keitin? Olen käyttänyt useampaa, ja jokaisessa pohjimmaiset riisit on koppuroituneet.
Sellainen missä erillinen poisnostettava teräksinen kulho-osa, mikä asetetaan siihen keittimeen mitattavaan veteen. Reilu kupillinen vettä keittimelle, kupillinen riisiä ja kaksi kupillista vettä riisille. Keittimen kansi päälle (siis ei sen kulhon kansi), ja kytkin alas. Punainen on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Höpöhöpö.
Höpöhöpö itsellesi. Toivottavasti sinäkin saat joskus ruokamyrkytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Riisissä on arseenia.
Perseessäs on.
RIisissä on tosiaan bakteerivaara. En söisi päivän lämpimässä muhinutta riisiä.
Riisinkeittimet sinänsä ihan ok kapine, jos siis kerran syö riisiä. Itse en edes muista milloin olisi ollut viime oma kerta, siis normaalia lisäkeriisiä.
Itse keitän kattilassa metodilla jonka opin opiskeluaikoina bangladeshilaisilta kämppiksiltä. He laittoivat aina riisit kattilaan, mittasivat syvyyden sormella ja päälle suunnilleen kaksinkertainen määrä vettä kuin riisiä. Levy täysille kunnes vesi kiehuu, sitten ihan pienelle avaamatta kantta. Loppuruoanlaiton ajan antaa riisin vain seistä siinä lämpimällä levyllä kunnes on aika syödä. Joka kerta on tullut samanlaista kuohkeaa ja maukasta riisiä kuin aasialaisessa ravintolassa. Kiehautus + pienellä lämmöllä omassa höyryssä kypsytys antaa siis ihan saman lopputuloksen kuin riisinkeitin. Omaan kaappiin en ainakaan kaipaa mitään uutta tilaavievää kapistusta kun oikealla tekniikalla saa saman tuloksen kattilassa.
Onnea.