Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soitetaanko sairaalasta potilaan tilanteesta puolisolle?

Vierailija
29.10.2025 |

Jos henkilö menee päivystykseen ja hänet päätetään ottaa osastolle, niin kysytäänkö potilaalta yleensä, että haluaako hän, että puolisolle ilmoitetaan tilanteesta? Vai pitääkö potilaan itse ymmärtää erikseen pyytää ilmoittamista? 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kyllä mitän kenellekään oma-aloitteisesti ilmoittele ja välttämättä ei ole aikaa ilmoittaa silloinkaan kun potilas tajoaa pyytää. Ei ole resursseja sellaiseen.

Vasta kuolinviestin vie poliisi.

Jos potilas kuolee sairaalassa, ei poliisi vie mitään kuolinviestiä. Sairaalasta soitetaan sille henkilölle, jonka potilas on ilmoittanut sairaalan tietoihin.

Vierailija
62/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lompakossani on pahvilappu jossa nimiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä akuutti24 eivät anna mennä saattajaa, jos potilas sinne pystyy itse menemään.

Älä jauha p*skaa! Terkuin A24:n entinen työntekijä. Välillä on jouduttu häätämään saattaja ulos, kun puuttuu liikaa hoitotoimenpiteisiin tai alkaa vaatimaan tutkimuksia yms.

Vierailija
64/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko jollekin ei tule mieleen soittaa sairaalaan ja kysyä omasta puolisosta, jonka tietää menneen päivystykseen? Haiskahtaa myös provolta päästää puoliso yksin päivystykseen, vaikka kädet ei toimi eikä päässä ole sen vertaa järkeä että ilmoittaisi kotiin tilanne tietoja. 

Vierailija
65/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ilmoitin päivystyksestä lähiomaiselle, että jään vuodeosastolle. Eikä kukaan kysellyt ilmoittamisista mitään.

Sitten kun menin yliopistolliseen sairaalaan leikattavaksi niin ite annoin osastolle nimen kelle saa antaa tietoja minusta. 

Vierailija
66/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille annettiin numero johon voi soittaa ja sieltä soitetaan takaisin KUKAAN EI KOSKAAN SOITTANUT KOTIIN KUN OLIN SAIRAALASSA. Puhelu meni nauhalle ja luvattiin soittaa ja ilmoittaa vointi, KUKAAN EI KOSKAAN SOITTANUT. Näin Suomessa !

Vierailija
67/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisko ei saanut tietoja kun puolisonsa vietiin lanssilla yksi aamupäivä. Kun ei iltaan mennessä kuulunut mitään, alkoi soitella. Lopulta sai jonkun kiinni joka kertoi, "ai se kuoli. Eikö sulle ole ilmoitettu?"

Vierailija
68/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma puhelin on normiosastoilla. Paitsi jos ei voi itse soittaa tai viestiä. Osastolta voi kysyä.

Millä hiton normiosastolla, jos potilas tuodaan suoraan päivystykseen.

Vierailija
69/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilö on siis mennyt päivystykseen, jonne ei saa mennä saattajaa mukaan. Hän on varmasti niin huonossa kunnossa, ettei pysty itse soittamaan omalla puhelimella. Kukaan läheisistä ei tiedä, missä potilas tällä hetkellä on, onko esim. jo osastolla ja mikä tilanne. Eikä varmaan auta kysellä sairaalasta, kun eivät saa antaa tietoja.

Jos kykenee itse menemään päivystykseen, ei voi olla niin huonossa kunnossa ettei puhelinta pysty käyttämään. Ja tuo on ihan höpö juttuja etteikö päivystykseen saisi mennä saattajan kanssa. Olen ollut vaikka kuinka monesti siellä äitini kanssa. Muutaman kerran miehenikin kanssa. 

Mene nyt halvattiin taas hokemasta noita sontafaktojasi. 

Vierailija
70/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joka kerta soittanut, kun olen joutunut sairaalaan.

71/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti sairaala- ja tapauskohtaista, mutta jos tässä casessa kotona oleva omainen tietää, että puolisonsa on mennyt päivystykseen, niin harvemmin sieltä päivystyksestä mitään tilannetietoja omaiselle soitellaan. Jos päivystys ja vuodeosasto on samassa sairaalassa, niin omaisenkaan kannalta sillä ei ole merkitystä ennenkuin siinä vaiheessa, kun menee potilasta katsomaan ja asia selviää kyllä siellä paikan päällä sitten. Pääsääntöisesti homma menee niin, että kun on tarpeeksi aikaa kulunut, niin omainen soittaa itse päivystykseen ja kyselee potilaan vointia. Jos potilas on sillä välin siirretty jo vuodeosastolle, kertovat sen kyllä. 

Mulle ilmoitettiin aikoinaan Peijaksen päivystyksestä, että muistisairas äitini siirretään toiseen hoitopaikkaan. Tosin mä olin sitä ennen kysellyt jo äitini vointia ja sovittiin (koska oli jo myöhäinen ilta), että laittavat mulle sieltä tekstiviestin, jos äiti siirtyy yön aikana toiseen hoitopaikkaan. Sen sijaan osastolta (päivystyskin on osasto)  toiselle siirtämisestä ei yleensä mitään ilmoiteta. 

Vierailija
72/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päivystykseen saa mennä saattajan kanssa, miksei saisi? Olin talvella veljen saattajana ja muillakin oli saattajia, lapsilla tietty aina mutta myös aikuisilla. Ehkä korona-aikaan oli jotain rajoituksia, mutta ei ainakaan KYS:ssa. Ei veli olisi päässyt sinne mitenkään yksin kun ei ollut ajokuntoinen eikä julkisia kulje, niillä ei olisi edes päässyt vaikka olisi kulkenut. Ei sinne päivytykseen viikonloppuna nuhan takia mennä, pitää olla isompi asia. Veljen kunto oli kuitenkin sellainen ettei tarvinnut lanssia kutsua vaan voitiin viedä autolla.  

Vierailija
73/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilö on siis mennyt päivystykseen, jonne ei saa mennä saattajaa mukaan. Hän on varmasti niin huonossa kunnossa, ettei pysty itse soittamaan omalla puhelimella. Kukaan läheisistä ei tiedä, missä potilas tällä hetkellä on, onko esim. jo osastolla ja mikä tilanne. Eikä varmaan auta kysellä sairaalasta, kun eivät saa antaa tietoja.

Jos kykenee itse menemään päivystykseen, ei voi olla niin huonossa kunnossa ettei puhelinta pysty käyttämään. Ja tuo on ihan höpö juttuja etteikö päivystykseen saisi mennä saattajan kanssa. Olen ollut vaikka kuinka monesti siellä äitini kanssa. Muutaman kerran miehenikin kanssa. 

Mene nyt halvattiin taas hokemasta noita sontafaktojasi. 

Koomista raivota monta tuntia jälkeenpäin kommentista, joka ei satu miellyttämään. Ja lapsellista kuvitella että joku sinunlaisesi pentu voisi täällä muita määräillä.

Eri

Vierailija
74/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen sairaan ihmisen tilanne ihan hirveästi kiinnostele, jos kaikessa rauhassa odotellaan huomiseen ennen kuin uskalletaan edes soittaa ja kysyä mitään. Kuten todettu, ei se tilanne täällä pyörittelemällä muutu.

Vierailija
75/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kyllä mitän kenellekään oma-aloitteisesti ilmoittele ja välttämättä ei ole aikaa ilmoittaa silloinkaan kun potilas tajoaa pyytää. Ei ole resursseja sellaiseen.

Vasta kuolinviestin vie poliisi.

Jos potilas kuolee sairaalassa, ei poliisi vie mitään kuolinviestiä. Sairaalasta soitetaan sille henkilölle, jonka potilas on ilmoittanut sairaalan tietoihin.

Olisi poliiseilla puuhaa, kun juoksisivat kaikille sairaalassa kuolleiden omaisille ilmoittelemassa. Ne tosiaan ovat eri tilanteita.

76/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen sairaan ihmisen tilanne ihan hirveästi kiinnostele, jos kaikessa rauhassa odotellaan huomiseen ennen kuin uskalletaan edes soittaa ja kysyä mitään. Kuten todettu, ei se tilanne täällä pyörittelemällä muutu.

Näinpä. Ja jos kerran omainen tietää, että puolisonsa on päivystyksessä, niin edes jollain tasolla on tiedossa syy, miksi puoliso sinne päivystykseen meni. Kuka ylipäätään ilmoitti, että puoliso meni päivystykseen? Ap:lle edelleen sanon, että käskee tämän naapurinsa vai kuka nyt olikaan soittamaan itse sinne päivystykseen ja kysymään tilannetta. 

Vierailija
77/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitetaan esim. ambulanssista jo puolisolle ja työpaikalle, jos potilas haluaa että soitetaan. Osastolta voi soitella itse. Teholta soittelut myös hoidetaan potilaan pyynnöstä.

Älä jauha paskaa. Yhtään mistään ei soiteta työpaikalle. Ei ne edes tiedä, missä potilas on töissä. Ja ambulanssissa on pikkaisen parempaakin tekemistä kuin soitella omaisille. 

Voi kuule, montakin kertaa soittanut omaisille potilaan pyynnöstä. T. Ensihoitaja

78/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitetaan esim. ambulanssista jo puolisolle ja työpaikalle, jos potilas haluaa että soitetaan. Osastolta voi soitella itse. Teholta soittelut myös hoidetaan potilaan pyynnöstä.

Älä jauha paskaa. Yhtään mistään ei soiteta työpaikalle. Ei ne edes tiedä, missä potilas on töissä. Ja ambulanssissa on pikkaisen parempaakin tekemistä kuin soitella omaisille. 

Voi kuule, montakin kertaa soittanut omaisille potilaan pyynnöstä. T. Ensihoitaja

Omaiset on varmaan kuitenkin vähän eri asia kuin työnantaja. Toki tuo aiempi kirjoittaja puhui myös omaisista. 

Vierailija
79/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin sairaalaan teholle ja ihan itse sain ilmoittaa vaimolle. Onneksi muistin numeron ulkoa, ottivat puhelimen pois ja muutkin tavarat.

Vierailija
80/81 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän Nää yhteystiedot voi kysyä? Normaalia että ihminen vaihtaa numeroa mut Mikä on phhsp jos nyt kiinnostaa vaikka oman nahan eikä Minkään TapaIttedLasuKriisi?