Soitetaanko sairaalasta potilaan tilanteesta puolisolle?
Jos henkilö menee päivystykseen ja hänet päätetään ottaa osastolle, niin kysytäänkö potilaalta yleensä, että haluaako hän, että puolisolle ilmoitetaan tilanteesta? Vai pitääkö potilaan itse ymmärtää erikseen pyytää ilmoittamista?
Kommentit (81)
Lähiomaiselle ilmoitetaan jos ei ole kieltänyt/voida kysyä. Siis siinä tapauksessa jos on huonossa kunnossa. Lähiomaisen taas jokainen päättää itse ja se ei kaikilla ole se puoliso. Esim. Minulla eroaa hoitotahto niin paljon puolison vakaumuksesta että puolisoni ei ole lähiomaiseni. Eikö näin ollen myöskään vastaa hoitoani koskevista päätöksistä lääkärin kanssa. En siis luottaa siihen että hän noudattaisi minun tahtoani eikä omaa vakaumustaan ja tämä on puolisollekin ihan päivän selvä homma. Tämä on siis kohdaltani ratkaistu sillä että lähiomaiseni on toinen minulle läheinen henkilö jolle tämän tehtävän voin luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä akuutti24 eivät anna mennä saattajaa, jos potilas sinne pystyy itse menemään. En nyt tarkemmin ala tänne selittämään, miksi henkilö ei voi itse soittaa, mutta sanotaanko nyt niin, että kädet eivät pelaa, jotta voisi käyttää puhelintaan. Hän varmasti haluaisi, että kotiin ilmoitetaan, mutta ei välttämättä tajua sitä itse pyytää, koska on sellaisessa tilassa, ettei ajatukset oikein kulje. Ei se auta kun odottaa, mutta tämmöstä nyt vaan mietin, että tuleekohan sieltä tänään ollenkaan mitään tietoa...
Voi hyvä ihminen, soita sinne sairaalaan. Netistä kaivat numeron, luuri käteen ja kysymään. "Hei, XX tässä. Olisin tiedustellut päivystykseen tulleen puolisoni tilanteesta. Onko vielä siellä vai siirtynyt johonkin muualle?" Eivät ne mitään mörköjä siellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Soitetaan esim. ambulanssista jo puolisolle ja työpaikalle, jos potilas haluaa että soitetaan. Osastolta voi soitella itse. Teholta soittelut myös hoidetaan potilaan pyynnöstä.
Älä jauha paskaa. Yhtään mistään ei soiteta työpaikalle. Ei ne edes tiedä, missä potilas on töissä. Ja ambulanssissa on pikkaisen parempaakin tekemistä kuin soitella omaisille.
Olen itse sairaanhoitaja ja ollut myös sairaalaan joutuneen huonokuntoisen äitini lähiomainen.
Automaattisesti ei soiteta kenellekään omaiselle, jos potilas otetaan sisälle sairaalaan. Vanhusten kohdalla kuitenkin pyritään hoitamaan asia, mutta aina siihen ei ole resursseja.
Omalla kohdallani äitini joutui tk päivystyksestä keskussairaalaan. Kukaan ei ilmoittanut. Muutaman päivän kuluttua äiti joutui yliopistolliseen sairaalaan. Siitä lääkäri soitti, että siirtyy, mutta kukaan ei ilmoittanut minne osastolle äitini joutui. Itse soittelin keskussairaalaan ja yliopistolliseen sairaalaan. Sain tiedot, vaikka lähiomaisena en ollut merkittynä tuolloin mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Soitetaan esim. ambulanssista jo puolisolle ja työpaikalle, jos potilas haluaa että soitetaan. Osastolta voi soitella itse. Teholta soittelut myös hoidetaan potilaan pyynnöstä.
Ei todellakaan soiteta ambulanssista. Ei meillä ole potilaan tietoja siellä eikä edes aikaa tuollaiseen. Sairaalassa hoitavat omaisille ilmoittamisen jos on tarvetta. Minnekään työpaikalle ei soitella. Ei niitä tietoja edes ole sairaalassa.
T. Ensihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi pyytää ja yleensä pyytääkin, että soitetaan sekä kotiin että työpaikalle.
Niin, mietin vaan sitä, että jos potilas on niin huonossa kunnossa, ettei itse ymmärrä ajatella koko asiaa, niin onko tämä yhteyshenkilölle ilmoittaminen sellainen, joka kysytään jokaiselta potilaalta automaattisesti, vai onko se ilmoitus sen varassa, älyääkö potilas itse sitä erikseen pyytää...
Ei ole kokemusta. Mutta mulle itselleni paikallisessa terveyskeskuksessa hoitaja esitti kysymyksen lähimmästä omaisesta. Tätä tietoa ei mun henkilötietolomakkeessa ollut, tiedot muutenkin sille tulleet väestörekisteristä, mutta väestörekisterihän ei lähintä omaista tiedä tai kerro ainakaan terveydenhoitoon. Tämä kysymys esitettin aivan tavallisen vastaanottokäynnin yhteydessä, PAD-näytteen oton yhteydessä, täysin tolkuissani olin ja olen yhä. Sanoin sille, että ei ole lähintä omaista.... Eukko meni vähän oudon oloiseksi... Hän muuten aloitti sen puheenvuoronsa (lääkärikin oli paikalla tilanteessa, eli hoitsu oli ikään kuin avustajana): "Laitetaanpa nämä sinun paperit nyt kuntoon!"
Jeh. Ja tuohon terkkariin tai muihinkaan terkkareihin mulla ei ole tähän ikään mennessä juurikaan ollut asiaa, ne kerrat kun olen heidän puoleensa joutunut kääntymään, voi laskea kahden käden sormilla. Eikä mulla ole yksityispuolellekaan, hammaslääkäriä lukuun ottamatta, mitään asiaa ollut.
Mut siis oikeen reteest: Laitetaanpä nyt nämä sun paperit kuntoon!
Sairaala ilmoittaa tarvittaessa sille, joka on sun henkilöpapereihin merkitty yhteyshenkilöksi, lähimmäksi omaiseksi. Mutta jos itse on tolkuissaan, pystyy tietenkin kyllä itsekin matkapuhelimellaan sijaintinsa kertomaan tai sairaalan potilaspuhelimilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi pyytää ja yleensä pyytääkin, että soitetaan sekä kotiin että työpaikalle.
Niin, mietin vaan sitä, että jos potilas on niin huonossa kunnossa, ettei itse ymmärrä ajatella koko asiaa, niin onko tämä yhteyshenkilölle ilmoittaminen sellainen, joka kysytään jokaiselta potilaalta automaattisesti, vai onko se ilmoitus sen varassa, älyääkö potilas itse sitä erikseen pyytää...
Ei ole kokemusta. Mutta mulle itselleni paikallisessa terveyskeskuksessa hoitaja esitti kysymyksen lähimmästä omaisesta. Tätä tietoa ei mun henkilötietolomakkeessa ollut, tiedot muutenkin sille tulleet väestörekisteristä, mutta väestörekisterihän ei lähintä omaista tiedä tai kerro ainakaan terveydenhoitoon. Tämä kysymys esitettin aivan tavallisen vastaanottokäynnin yhteydessä, PAD-näytteen oton yhteydessä,
Ja toi lähin omainen jonka on itse antanut henkilötietoihin, pitäisi kyllä nykypäivänä kun sairauskertomusjärjestelmät ova eri paikoilla useasti yhteiset, näkyy kyllä sitten kaikissa paikoissa, joissa se järjestelmä on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta. Mutta mulle itselleni paikallisessa terveyskeskuksessa hoitaja esitti kysymyksen lähimmästä omaisesta. Tätä tietoa ei mun henkilötietolomakkeessa ollut, tiedot muutenkin sille tulleet väestörekisteristä, mutta väestörekisterihän ei lähintä omaista tiedä tai kerro ainakaan terveydenhoitoon. Tämä kysymys esitettin aivan tavallisen vastaanottok
Kantaan kun laitat tiedon yhteyshenkilöstä, se näkyy kaikkialla
Järjestelmät eivät todellakaan ole yhteiset siten, että ajantasaiset omaistiedot näkyisi joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
No ei työpaikalle missään nimessä. Se työnantaja tuskin on kenenkään lähiomainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei soiteta. Työpaikalle ei kuulu hevon vttuakaan potilaan asiat. Potilas itse tai hänen läheisensä ilmoittaa sinne sitten kun sen aika on. Ambulanssista soitetaan vain sairaalaan, jonne potilasta ollaan viemässä. Ei todellakaan omaisille, joille ei siinä vaiheessa ole vielä mitään kerrottavaa.
Vai että lanssista soitellaan :D Näikö: No se on Jäppinen Porvoon ensihoidosta terve. Meillä olis tässä teidän miehenne Jorma kyydissä. Sai sydärin ja ollaan matkalla sairaalaan. No nyt sille tuli kammiovärinä. Elvytetään! Ehti jo kuolla kun tässä juteltiin. Otan osaa"
Minulta kysyttiin ambulanssissa, joko kotiväki tietää. Sanoin että ei vielä, mutta soitan sitten sairaalasta. En tiedä, mitä muita vaihtoehtoja olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä akuutti24 eivät anna mennä saattajaa, jos potilas sinne pystyy itse menemään. En nyt tarkemmin ala tänne selittämään, miksi henkilö ei voi itse soittaa, mutta sanotaanko nyt niin, että kädet eivät pelaa, jotta voisi käyttää puhelintaan. Hän varmasti haluaisi, että kotiin ilmoitetaan, mutta ei välttämättä tajua sitä itse pyytää, koska on sellaisessa tilassa, ettei ajatukset oikein kulje. Ei se auta kun odottaa, mutta tämmöstä nyt vaan mietin, että tuleekohan sieltä tänään ollenkaan mitään tietoa...
Voi hyvä ihminen, soita sinne sairaalaan. Netistä kaivat numeron, luuri käteen ja kysymään. "Hei, XX tässä. Olisin tiedustellut päivystykseen tulleen puolisoni tilanteesta. Onko vielä siellä vai siirtynyt johonkin muualle?" Eivät ne mitään mörköjä siellä ole.
Mietitkö sinä ollenkaan, miten vastaat muille ihmisille, ja teet sen lisäksi oletuksia?
Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että kyseessä on nimenomaan minun puolisoni. Minä en voi sairaalaan soitella, koska en ole hänelle edes sukua. Kysyn, koska osaisin neuvoa tätä kotona odottavaa puolisoa, jonka mies päivystyksessä on, ja odottaa puhelua. Koska olemme ajatelleet, että kyllä sieltä soitetaan, mutta nyt tuli mieleeni, että soitetaanko sittenkään, jos potilas sitä ei itse ymmärrä pyytää.
Minä kysyn tätä täältä, koska kartoitan ensin asiaa, sillä minua ja muita läheisiä helpottaa tieto, millaisia käytäntöjä sairaaloissa voi asian suhteen olla. Jos sieltä ei mitään huomiseen mennessä kuulu, niin älä huoli, kyllä me sitten yritämme sinne soittaa, sillä emme ole pelänneet sitä, että siellä mörkö vastaisi puhelimeen.
Hei, sinä joka kerrot, että Kantaan kun laitat yhteyshenkilöt, se näkyy kaikkialla hoitoyksiköissä. No, mut siis, miten sinä taas kuvittelet, että hoitoyksiköissä tutkitaan Kantaa!
Se mitä tutkitaan on sairauskertomusjärjestelmä! Harvemmin Kanta.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin ambulanssissa, joko kotiväki tietää. Sanoin että ei vielä, mutta soitan sitten sairaalasta. En tiedä, mitä muita vaihtoehtoja olisi ollut.
Ei muita tuossa kohtaa. Ensihoito ei sinun potilastietoihisi pääse käsiksi. Sairaalasta voivat soittaa jos potilas pyytää tai ei kysyttäessä kiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä ovat MÖRKÖJÄ, että sairaustiedot ovat salassapidettäviä tietoja, ei voi puhelimessa antaa vaikka kuinka sanoisitte olevanne puolisoita tai isiä ja äitejä. Ei edes sitä onko ollut hoidettavana jossakin paikassa, sekin on salassapidettävää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö sinä oll
No sano sille puolisolle että puhelin käteen ja soittoa sairaalaan. Ei se tieto vauvapalstalla kyselemällä hänelle mene. Eikä sairaalassa ehditä erikseen holhota jokaisen potilaan omaisia. Ihan itse pitää kysyä jos jotain haluaa tietää.
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmät eivät todellakaan ole yhteiset siten, että ajantasaiset omaistiedot näkyisi joka paikassa.
Jos jollakin alueella käytetään samaa järjestelmää eri yksiköissä, ne henkilötiedot näkyvät kaikille, ja siis hyvinvointialueen sisällä. Hyvinvointialueen ulkopuolella ei päde.
No, jos joudutte sinne sairaalaan, niin kertokaa itse se yhteyshenkilö. On ollut puhetta myös niistä erilaisista puhelimien ja rannekoruihin sisällytettyjen in case of emergendy -tiedoista... No, niitäkään ei lähdetä emergency-tilanteissa saati muulloinkaan kaivelemaan.
Kyllä me ollaan itse informoitu, kännykkä mukana niin hoituu helposti. Toki jotkut tehoitopotilaat on asia erikseen.