Soitetaanko sairaalasta potilaan tilanteesta puolisolle?
Jos henkilö menee päivystykseen ja hänet päätetään ottaa osastolle, niin kysytäänkö potilaalta yleensä, että haluaako hän, että puolisolle ilmoitetaan tilanteesta? Vai pitääkö potilaan itse ymmärtää erikseen pyytää ilmoittamista?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi pyytää ja yleensä pyytääkin, että soitetaan sekä kotiin että työpaikalle.
Niin, mietin vaan sitä, että jos potilas on niin huonossa kunnossa, ettei itse ymmärrä ajatella koko asiaa, niin onko tämä yhteyshenkilölle ilmoittaminen sellainen, joka kysytään jokaiselta potilaalta automaattisesti, vai onko se ilmoitus sen varassa, älyääkö potilas itse sitä erikseen pyytää...
Miksi pitäisi pyytää, kun voi ihan itse omalla puhelimella ilmoittaa asian? Jos päivystykseen on pystynyt lähtemään, pystyy myös puhelinta käyttämään. Eihän päivystykseen nykyään pääse ennen kuin on soittanut kartoituspuhelun.
Eri
Aivan varmasti pääsee, ei ollut mitään kartoituksia kun menin ja otettiin suoraan osastolle perjantaina klo 17.30.
Mutta ei silloin jos nyt on se hammas lohjennut tai kynnen reuna lohjennut. Niitäkin siellä näkee pyrkimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö on siis mennyt päivystykseen, jonne ei saa mennä saattajaa mukaan. Hän on varmasti niin huonossa kunnossa, ettei pysty itse soittamaan omalla puhelimella. Kukaan läheisistä ei tiedä, missä potilas tällä hetkellä on, onko esim. jo osastolla ja mikä tilanne. Eikä varmaan auta kysellä sairaalasta, kun eivät saa antaa tietoja.
Miksi ei saa olla saattajaa mukana? Mikä sairaala kyseessä? Kai ne sairaalasta antaa tiedon jos soitat.
Ei anna sairaala mitään tietoja, jos potilas on kieltänyt. Eikä usein silloinkaan jos kyselijää ei ole merkitty potilastietoihin läheiseksi. Siellä on vaitiolovelvollisuus
Kyllä ainakin minulle on annettu silloinkin, kun en ole lähiomainen. En nyt mistään random naapureista ole tietoja kysellyt, mutta uskallan jopa veikata, että senkin voisi saada, jos olisi riittävän vakuuttava. Varmasti käytännöt vaihtelevat niin sairaaloiden kuin ehkä osastojenkin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö on siis mennyt päivystykseen, jonne ei saa mennä saattajaa mukaan. Hän on varmasti niin huonossa kunnossa, ettei pysty itse soittamaan omalla puhelimella. Kukaan läheisistä ei tiedä, missä potilas tällä hetkellä on, onko esim. jo osastolla ja mikä tilanne. Eikä varmaan auta kysellä sairaalasta, kun eivät saa antaa tietoja.
Saa kysyä mikä tilanne jos lähiomainen, selviää miten toimitaan yhteysasioissa. Tai kysy omaiselta.
Täällä akuutti24 eivät anna mennä saattajaa, jos potilas sinne pystyy itse menemään. En nyt tarkemmin ala tänne selittämään, miksi henkilö ei voi itse soittaa, mutta sanotaanko nyt niin, että kädet eivät pelaa, jotta voisi käyttää puhelintaan. Hän varmasti haluaisi, että kotiin ilmoitetaan, mutta ei välttämättä tajua sitä itse pyytää, koska on sellaisessa tilassa, ettei ajatukset oikein kulje. Ei se auta kun odottaa, mutta tämmöstä nyt vaan mietin, että tuleekohan sieltä tänään ollenkaan mitään tietoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kykenee itse menemään päivystykseen, ei voi olla niin huonossa kunnossa ettei puhelinta pysty käyttämään. Ja tuo on ihan höpö juttuja etteikö päivystykseen saisi mennä saattajan kanssa. Olen ollut vaikka kuinka monesti siellä äitini kanssa. Muutaman kerran miehenikin kanssa.
Päivystyksen vastaanotto on eri asia kuin päivystyksen vuodeosasto. Jälkimmäisestä passitetaan saattaja muualle ainakin täällä, ellei kyseessä ole lapsi tai muu poikkeustapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saa olla saattajaa mukana? Mikä sairaala kyseessä? Kai ne sairaalasta antaa tiedon jos soitat.
Ei anna sairaala mitään tietoja, jos potilas on kieltänyt. Eikä usein silloinkaan jos kyselijää ei ole merkitty potilastietoihin läheiseksi. Siellä on vaitiolovelvollisuus
Kyllä ainakin minulle on annettu silloinkin, kun en ole lähiomainen. En nyt mistään random naapureista ole tietoja kyselly
Ei puhuttu lähiomaisesta, vaan potilastietojen merkinnöistä. Sinne voi laittaa yhteyshenkilöksi vaikka naapurin Jorman. Ei tarvitse olla mikään lähiomainen. Vastaavasti voi laittaa tietojenluovutuskiellon, jonka rikkominen on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi pyytää ja yleensä pyytääkin, että soitetaan sekä kotiin että työpaikalle.
Niin, mietin vaan sitä, että jos potilas on niin huonossa kunnossa, ettei itse ymmärrä ajatella koko asiaa, niin onko tämä yhteyshenkilölle ilmoittaminen sellainen, joka kysytään jokaiselta potilaalta automaattisesti, vai onko se ilmoitus sen varassa, älyääkö potilas itse sitä erikseen pyytää...
Miksi pitäisi pyytää, kun voi ihan itse omalla puhelimella ilmoittaa asian? Jos päivystykseen on pystynyt lähtemään, pystyy myös puhelinta käyttämään. Eihän päivystykseen nykyään pääse ennen kuin on soittanut kartoituspuhelun.
Eri
Tilakin voi heikentyä, tultiin vain oireen vuoksi ja tilanne muuttuu, siirto osastolle, akuuttileikkaus-umpisuoli mm. pallolaajennus, sydän ylipäätään-hätäleikkaukset. Tapani Kansakin heikentyi yks kaks vaikka itse vielä soitti ambulanssin, ei enää selvinnyt. Sairaalakin voi tarjota omia puhelimia millä soittaa jos omaa ei ole -jos kykenet ja halaut edes. Hyvähän ilmoittaa,missä olen-älä kysele enempää-potilasteidot ovat salaisia. Mutta ei tule turhia katoamisilmoituksia poliisille. Poliisi hoitaa ICE mukaan tai vrk mukaan ilmoitukset mm liikennonnettomuudessa kuolleiden omaisille tms kuolemat.
Jos on kyse dementikosta, soitetaan. Muut voivat soittaa itse omaisilleen
Vierailija kirjoitti:
Täällä akuutti24 eivät anna mennä saattajaa, jos potilas sinne pystyy itse menemään. En nyt tarkemmin ala tänne selittämään, miksi henkilö ei voi itse soittaa, mutta sanotaanko nyt niin, että kädet eivät pelaa, jotta voisi käyttää puhelintaan. Hän varmasti haluaisi, että kotiin ilmoitetaan, mutta ei välttämättä tajua sitä itse pyytää, koska on sellaisessa tilassa, ettei ajatukset oikein kulje. Ei se auta kun odottaa, mutta tämmöstä nyt vaan mietin, että tuleekohan sieltä tänään ollenkaan mitään tietoa...
Mistä tiedät päivystykseen menosta, jos puolisosi on niin sekava kuin kuvailet eikä hänellä kädetkään toimi?
Ei kerrota, jos potilas ei pysty ottamaan kantaa asiaan. Kai salassapito nyt jotain merkitsee.
Jos hän on hyvin pian kuolemassa, niin yleensä yrittävät sitä ennen soittaa, jos on mitään tietoa omaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Aivan varmasti pääsee, ei ollut mitään kartoituksia kun menin ja otettiin
Et voi oman kokemuksesi perusteella luvata että varmasti pääsee. Näissä on eri kunnissa eri käytäntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei potilaan asiat.kuulu työpaikalle
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kyllä mitän kenellekään oma-aloitteisesti ilmoittele ja välttämättä ei ole aikaa ilmoittaa silloinkaan kun potilas tajoaa pyytää. Ei ole resursseja sellaiseen.
Vasta kuolinviestin vie poliisi.
Kyllä sairaaloissa tapahtuneet kuolintapaukset ilmoitetaan potilastietoihin merkitylle omaiselle.
Onnettomuuksissa ja tapaturmissa menehtyneistä poliisi kyllä vie kuolinviestin.
Edelleen, se poliisi ei ala selata teidän puhelimia ja etsiä sieltä mitään ICE merkintää. EIkä sairaala myöskään. Se merkintä siitä, kuka on lähiomainen, pitää laittaa Kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhuttu lähiomaisesta, vaan potilastietojen merkinnöistä. Sinne voi laittaa yhteyshenkilöksi vaikka naapurin Jorman. Ei tarvitse olla mikään lähiomainen. Vastaavasti voi laittaa tietojenluovutuskiellon, jonka rikkominen on rikos.
Juu viilataan nyt sitten vielä sen verran, että nimeäni ei ole ollut missään kyseisen henkilön tiedoissa. En ole ollut sen enempää lähiomainen kuin yhteyshenkilökään. Ja jos tietojenluovutuskielto on, silloin ei tietoja tietenkään anneta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kerrota, jos potilas ei pysty ottamaan kantaa asiaan. Kai salassapito nyt jotain merkitsee.
Jos hän on hyvin pian kuolemassa, niin yleensä yrittävät sitä ennen soittaa, jos on mitään tietoa omaisista.
Toisinpäin. Ei kerrota, jos potilas kykenee sen itse kieltämään.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä on tekosyysi jauhaa täällä sen sijaan että ihan itse soittaisit ja kysyisit mikä on tilanne?
Soitetaan esim. ambulanssista jo puolisolle ja työpaikalle, jos potilas haluaa että soitetaan. Osastolta voi soitella itse. Teholta soittelut myös hoidetaan potilaan pyynnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu viilataan nyt sitten vielä sen verran, että nimeäni ei ole ollut missään kyseisen henkilön tiedoissa. En ole ollut sen enempää lähiomainen kuin yhteyshenkilökään. Ja jos tietojenluovutuskielto on, silloin ei tietoja tietenkään anneta.
Potilas voisi tehdä valituksen vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, jos tietoja on jaeltu ilman lupaa.
Puh jos on ICE ja jos on määritelty ns lähihenkilö aiemmin jo tietoihin ja soitat kun epäilet x:n olevan sairaalassa- sinun pitää osata todistaa olevasi lähihenkilö- tunnukset kaikkinensa. Pääsääntöisesti ei anneta mitään tietoa edes onko potilaana edes x. Onnettomuuden uhrien lähihenkilöt karsitaan juurikin tuolla -osaat todistaa olevasi se lähihenkilö. Potilasteidot salataan tarkemmin aina- Er asia juuri nuo liikenneonnetomuudet- Polsii selvittää osoiteen tai ICE:n kenelle tuoda-viedä suruviesti mm. Kuten ovat oven takana ja mahdollisuus kriisiapuun, poliisipastoriin jne. Liikenneonnetomuudet näin.
mUtta jos x menet päivystykseen ja määräätään vuodeosastolle, silloin ei ilman suostumustasi ilmoiteta- Ellet erikseen niin halua ja silloinkin rajataan mitä teitoa annetaan mitä ei, se vain että olet hoidollisesti sairaalassa, ei miksi. Tai annetaan sairaalan oma puhelin vuoteeseen-voit itse ilmoittaa asiastasi, jopa hkaijan tms. jos siis kykenet. Ja sinulla ei ole omaa puhelinta.