Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi moni työtön valittaa että ei saa töitä, mutta ei kuitenkaan opiskele yliopisto tai amk koulutusta?

Vierailija
29.10.2025 |

Olipa sitten yliopisto tai amk, käytännössä kaikki talutetaan opinnoista nykyisin läpi.

Pitää olla oikeasti kehitysvammainen jos ei valmistu.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että 90% työttömistä on käynyt vain peruskoulun tai korkeintaan jonkun amiksen datanomi linjan.

Vai sanoisit. Tutkipa tilastoja.

Vierailija
62/85 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän varoilla lähdet työttömänä opiskelemaan toista amk-/korkeakoulututkintoa, kun käytännössä kaikki tukikuukaudet meni siihen ensimmäiseen (mikä sittemmin osottautui kaikkea muuta kuin työllistäväksi )

Amikseen saa vielä opintotukea. Tuossa tilantessa opiskelisin työllistävää amistutkintoa ja saisin siitä opintotukea ja koska amis on niin superlöysää, ehtii samalla tehdä yliopisto-opintoja.

En ole opiskellut amiksessa, mutta kaksi lukion käynyttä läheistäni on. Heidän mukaansa amiksessa töitä oli paljon! 

Itsekin siis pohtinut mainitsemaasi komboa, mutta kyllä se varmaan aika raskasta on. Onko amiksessa jotain opintopisterajaa, paljonko pitää kertyä opintopisteitä kuukautta ja lukuvuotta kohden, jotta saa sen 300 euron opintotuen?

-sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuskymppinen yliopistoon tai amk-opintoihin?

Miksei? Moni tekee väikkärin eläkkeellä.

Mitä eläkeläinen tekee sillä väikkärillä?

Vierailija
64/85 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK koulutus. Anna mun nauraa. Hah hah hah hah haa... T:Diplomi-Insinööri

Sinä et ole diplomi-insinööri. Kävisit edes ammattikoulun.

Vierailija
65/85 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako AMK-koulutusta riittää, että palkataan töihin?

Pitäisikö vielä olla kunniatohtori ja palkittu näyttelijä? Ehkä ex-pääministeri tai presidentti - kunhan ei NBK:n presidentti, vaikka onhan sekin joissain piireissä meriitti. 

Vierailija
66/85 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
67/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että 90% työttömistä on käynyt vain peruskoulun tai korkeintaan jonkun amiksen datanomi linjan.

Vai sanoisit. Tutkipa tilastoja.

Trollit on laiskoja. Varsinkin ne Puten trollitehtaan sellaiset.

Vierailija
68/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuskymppinen yliopistoon tai amk-opintoihin?

Miksei? Moni tekee väikkärin eläkkeellä.

Mitä eläkeläinen tekee sillä väikkärillä?

Pyyhkii perseensä kun rahat eivät enää riitä vessapaperiin?

Vierailija
69/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä hlvetin rahalla tässä iässä enää opiskellaan? Kun valmistuisin, olisin varmaankin 55 tai enemmänkin. Lainaa olisi tonnitolkulla. Työuraa jäljellä juuri sen verran että ehtisin lainat maksaa pois, sen aikaa taaskin kituuttelisin koska lyhennykset söisivät ison osan palkasta (mikäli niitä töitä saisi koskaan) Kerro siis mikä aivopieru tuo idea nyt taas oli ? Pysyttelen mieluummin siivoojana, tuntipalkka on noussut hiljattain yli 16 euron ja lomia on 38/vuosi. Pidä amk-tutkintosi vaan :D 

Työn ohessa tietysti. Itsekin teen toista yliopistotutkintoa akateemisen erityisasiantuntijatyöni ohessa.

Mikä on työtehtäväsi?

Vierailija
70/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä hlvetin rahalla tässä iässä enää opiskellaan? Kun valmistuisin, olisin varmaankin 55 tai enemmänkin. Lainaa olisi tonnitolkulla. Työuraa jäljellä juuri sen verran että ehtisin lainat maksaa pois, sen aikaa taaskin kituuttelisin koska lyhennykset söisivät ison osan palkasta (mikäli niitä töitä saisi koskaan) Kerro siis mikä aivopieru tuo idea nyt taas oli ? Pysyttelen mieluummin siivoojana, tuntipalkka on noussut hiljattain yli 16 euron ja lomia on 38/vuosi. Pidä amk-tutkintosi vaan :D 

Työn ohessa tietysti. Itsekin teen toista yliopistotutkintoa akateemisen erityisasiantuntijatyöni ohessa.

Mikä on työtehtäväsi?

Trolli...

PL Pietarin trollitehdas, Pietari

Vierailija
71/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilöllä on jo tutkinto, ei Kela suostu maksamaan esim. toimeentulotukea uuden opiskelun aikana. Tästä on itselläni kokemusta, kun suoritin yliopistotutkintoa, olin kahden lapsen äiti SEKÄ tein työn ja perheen ohessa töitä - opintotuki oli loppunut ja työstä saatu palkka ei riittänyt perheen elämiseen. Toimeentulotuen saaminen oli hirveää taistelua, kun minua yritettiin painostamaan lopettamaan jo loppusuoralla olevat opinnot ja siirtymään työttömäksi.

Vierailija
72/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö on työtön siksi, ettei saa töitä, niin miten hän rahoittaisi opintojaan työllä? Eikös ketjun idea ollut, että mennään opiskelemaan, jotta sen jälkeen työllistyminen onnistuisi.

Vierailija
73/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä tuetaan mahdollisimman lyhyttä koulutusta, jotta ihmiset saadaan nopeasti töihin". Usein käy sitten niin, että eivät työllisty lainkaan. 

Vierailija
74/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä ei riitä äly siihen

Vierailija
75/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koulutus ja kokemus, kun tälle seudulle tulin. Vaan minä en kelvannut, minä en kelvannut ja jos johonkin sijaisuuteen pääsin, niin ilmeisesti se mun kokemukseen ja hyvää opintomenestykseen perustuva osaaminen oli sitten se, joka sai eräät pelkäämään että vien heiltä jotain, he jäävät ilman ja minä kiilaan ohitse... joten mut ajettiin pois yhdestä sun toisesta työpaikasta. Ja huippu oli se, että se eka tämän seudun työpaikka, niin sieltä vielä esimiehen puhelimesta tuli mulle sellainen mykkäsoitto sen jälkeen kun työ päättyi.... 

En viitsi sanoa tätä seutua, voitte arvata itse. Mutta se siitä. TÄYDELLINEN VIRHE, ETTÄ TÄNNE TULIN! JA SIITÄ MAKSAN LOPUN IKÄÄNI!'

NOI P_ A _ S _ K  _ A _ T _ sen kun nauttivat edelleenkin.

Vierailija
76/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilöllä on jo tutkinto, ei Kela suostu maksamaan esim. toimeentulotukea uuden opiskelun aikana. Tästä on itselläni kokemusta, kun suoritin yliopistotutkintoa, olin kahden lapsen äiti SEKÄ tein työn ja perheen ohessa töitä - opintotuki oli loppunut ja työstä saatu palkka ei riittänyt perheen elämiseen. Toimeentulotuen saaminen oli hirveää taistelua, kun minua yritettiin painostamaan lopettamaan jo loppusuoralla olevat opinnot ja siirtymään työttömäksi.

Miksi et ottanut opintolainaa? Eikö sun mies käy töissä?

Vierailija
77/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän varoilla lähdet työttömänä opiskelemaan toista amk-/korkeakoulututkintoa, kun käytännössä kaikki tukikuukaudet meni siihen ensimmäiseen (mikä sittemmin osottautui kaikkea muuta kuin työllistäväksi )

Amikseen saa vielä opintotukea. Tuossa tilantessa opiskelisin työllistävää amistutkintoa ja saisin siitä opintotukea ja koska amis on niin superlöysää, ehtii samalla tehdä yliopisto-opintoja.

Vaan mikä on se amistutkinto, mikä työllistäisi jonkun vaikkapa lähes viisikymppisen pitkäaikaistyöttömän. Eihän nykyisin pääse enää edes lähihoitajaksi, kun kaikkialla säästetään, ja vaikka säästövimmaa ei olisikaan, niin ei töitä alalta kuitenkaan saa, kun kaikki olettavat että tuonikäisellä on jo itselläänkin kaikenlaista vaivaa ja ei välttämättä jaksa nostaa potilaita ja muuta  sellaista. 

(Ja muilla aloilla taitaa amistutkintojen työllistävyys olla vieläkin surkeampi)

Vierailija
78/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanutta työttömänä. 

Vierailija
79/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla on tilitoimisto ja sanoi, että tekoäly tekee kirjanpitotyöt parin vuoden sisällä. Kirjanpitäjät irtisanotaan. 

Vierailija
80/85 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue irtisanoi jo tekstinkäsittelijät. Lääkäreiden sanelut kirjoittaa tekoäly nykyään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän