Mitkä ovat kolme parasta elokuvaa, jotka olet nähnyt elämäsi aikana?
Itse pidän yleisesti nykyelokuvia mauttomina monellakin tavalla, ei ihme että elokuvien kulta-aika päättyi 50-luvulle. Entisaikojen elokuvat oli sellaisia, että ne saattoi katsoa lastenkin kanssa, ilman että joutui pelkäämään sisältöä. Tyylikkäitä hyvänmielen elokuvia, joissa monissa hyviä opetuksiakin. Asiat voi kertoa monella tavalla, myös tyylillä.
Kommentit (361)
Pekka ja Pätkä nokinaamoina
Pekka ja Pätkä salapoliiseina
ekka ja Pätkä puistotäteinä
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää mikä versio titanicista on porukoista se paras, monet listaa titanicin mutta kun siitä on eri versioita
Muuten siitä on olemassa niinkin vanha elokuvaversio, että isäni on nähnyt sen nuorena. (Olen itse nyt 67.)
Pieni suklaapuoti, Bram Stokerin Dracula, Veren vangit ja Intohimon tuulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika noloa jos listassa on lastenelokuva kuten Leijonakuningas. Itse en ole sitä koskaan katsonut, sillä olen akateeminen ihminen.
Akateemisella on nyt suuri aukko sivistyksessä.
Olen pahasti erehdyttävästi ajatellut akateemista henkilöä sivistyneenä, hyvä kun harhakuvitelmani katosi. Sivistynyt ihminen ei prassaile titteleillään lainkaan. Mutta niinkin sanotaan että: Kuka sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse.
Tämä ensimmäinen "...olen akateeminen ihminen" -kommentti on todennäköisesti provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että minusta Aku Louhimiehen Tuntematon on tuhat kertaa parempi kuin alkuperäinen kesäteatterimainen esitys, jossa vanhat ukot esittivät parikymppisiä poikia. Kirja on loistava, mutta tämän Laineen elokuvan kulttiasemaa en ymmärrä.
Entä Mollbergin Tuntematon?
Minusta Mollbergin Tuntematon on ehdottomasti paras ja vastaa Linnan loistavaa romaania ja sanomaa joka suhteessa. Ensimmäinen elokuvaversio oli ihan "sensuroitu", esim. naiset oli jätetty pois, ja kuten sanottua, näyttelijät olivat liian vanhoja.
Tuntemattomassa oli se ongelma että neuvostoliitto mielistelijöineen karsasti moista aihetta kaikin tavoin. Siksi siitä tehdyt elokuvatkin oli vähän mitä oli, silkkaa anteeksipyytelyä että mitäs läksitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että minusta Aku Louhimiehen Tuntematon on tuhat kertaa parempi kuin alkuperäinen kesäteatterimainen esitys, jossa vanhat ukot esittivät parikymppisiä poikia. Kirja on loistava, mutta tämän Laineen elokuvan kulttiasemaa en ymmärrä.
Entä Mollbergin Tuntematon?
Minusta Mollbergin Tuntematon on ehdottomasti paras ja vastaa Linnan loistavaa romaania ja sanomaa joka suhteessa. Ensimmäinen elokuvaversio oli ihan "sensuroitu", esim. naiset oli jätetty pois, ja kuten sanottua, näyttelijät olivat liian vanhoja.
Tietääkseni Tuntematonta sotilaista ei ole koskaan käännetty venäjäksi, ei ainakaan Neuvostoliiton aikana, koska siinä on niin raakoja kohtauksia neuvostoliittolaisista, esim. kohtaus, jossa, täynnä haavoittuneita suomalasia olevaa ambulanssia tulitetaan.
Suojaava taivas
Mollbergin Tuntematon sotilas
Komissaari Palmun erehdys
- Hyvät, pahat ja rumat
- Postia pappi Jaakopille
- Yksi kiinalainen elokuva jonka näin nuorena, en muista nimeä.
Muutama muukin elokuva on, mutta nämä nyt laitoin kun kolmea kysyttiin.
Vaikea, vaikea tehtävä. Moni nuoruudessa nähty elokuva pitäisi nähdä nyt uudestaan, niin tietäisi, oliko ne oikeasti hyviä. Eihän niiden sisältöjä oikein muistakaan enää. On myös tosi vaikea verrata keskenään ihan eri tyyppisten genrejen elokuvia. Sitten on elokuvia, jotka voi katsoa moneen kertaan ja ne on aina yhtä hyviä. Ja toisaalta on elokuvia, jotka ovat hienoja kerran, mutta kun se hienous perustuu johonkin yllättävään juonenkäänteeseen, niin eihän se toimi enää toisella kerralla (esim. Kuudes aisti).
Aikuisena vaikutuksen ovat tehneet ainakin Lucy ja Thunderheart, jotka ovat kestäneet useammankin katselukerran.
- Hachiko, tarina uskollisuudesta
-Yksi lensi yli käenpesän
- Ikitie
Rita Hayworth - avain pakoon, Vihreä maili, Taru sormusten herrasta - Kuninkaan paluu.