Mitkä ovat kolme parasta elokuvaa, jotka olet nähnyt elämäsi aikana?
Itse pidän yleisesti nykyelokuvia mauttomina monellakin tavalla, ei ihme että elokuvien kulta-aika päättyi 50-luvulle. Entisaikojen elokuvat oli sellaisia, että ne saattoi katsoa lastenkin kanssa, ilman että joutui pelkäämään sisältöä. Tyylikkäitä hyvänmielen elokuvia, joissa monissa hyviä opetuksiakin. Asiat voi kertoa monella tavalla, myös tyylillä.
Kommentit (361)
1. Tohtori Outolempi: Eli kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia.
2. Kummisetä
3. Vain muutaman dollarin tähden
Stand by me - Viimeinen kesä on surumielisen koominen kaipaava nostalgiafilmi, nerokkaasti kertoo lapsuudesta ja sen päättymisestä - viimeisestä kesästä. Pääosan esittäjä, nuorena kuollut River(?) Phoenix on vähäeleinen luonnonlahjakkuus. Muutkin lapsinäyttelijät tasokkaita rautaiseen ammattimaiseen jenkkityyliin. Tuli niin omat poikavuodet mieleen, siis filmi kosketti ja oli aito. Tippa linssiin.
Olemisen sietämätön keveys (The unbearable lightness of being) teki vakutuksen joskus nuorena. En ole vanhempana katsonut uudestaan.
Siesta, jossa Miles Davis / Marcus Miller musiikki ja huikea juoni (jonka voi ehkä osittain keksiä itse).
Tuntematon sotilas, se ensimmäinen versio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika noloa jos listassa on lastenelokuva kuten Leijonakuningas. Itse en ole sitä koskaan katsonut, sillä olen akateeminen ihminen.
Akateemisella on nyt suuri aukko sivistyksessä.
Lion King on hieno. The circle of life jne
Sininen (Juliette Binoche)
Tyttö nimeltä Nikita (Anne Parillaud)
Varjojen maat (Anthony Hopkins ja Debra Winger)
Varjoja paratiisissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika noloa jos listassa on lastenelokuva kuten Leijonakuningas. Itse en ole sitä koskaan katsonut, sillä olen akateeminen ihminen.
Olen pahasti erehdyttävästi ajatellut akateemista henkilöä sivistyneenä, hyvä kun harhakuvitelmani katosi. Sivistynyt ihminen ei prassaile titteleillään lainkaan. Mutta niinkin sanotaan että: Kuka sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse.
Kumisedät 1+2, kolmonen ei ole ihan samaa tasoa, hyvä kuitenkin
Full Metal Jacket
Papillon (se vanhempi)
Onhan näitä paljon muitakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahasti erehdyttävästi ajatellut akateemista henkilöä sivistyneenä, hyvä kun harhakuvitelmani katosi. Sivistynyt ihminen ei prassaile titteleillään lainkaan. Mutta niinkin sanotaan että: Kuka sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse.
Olen akateeminen ja katson vain mykkäelokuvia. Uudet elokuvat ovat roskaa
Nykyaika (Charles Chaplin) 1936
Täällä Pohjantähden alla (Edvin Laine) 1968
Peltirumpu (Volker Schlöndorff) 1979
Elefanttimies
Hiljaiset sillat
Notting Hill
Hurja Joukko
Kotkat kuuntelevat
Jääasema Zebra
Seitsemän samuraita (1954) AKIRA KUROSAWA
Rocco ja hänen veljensä (1960) LUCHINO VISCONTI
Huuliharppukostaja (1968) SERGIO LEONE
Alaston lounas
Trainspotting
Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa
High Noon
North by Northwest
American Graffiti
Huuma, Tappava tunnustus, Psyko.
Monet, missä on Anthony Hopkinks esim Isä.
Mm Parhaat vuotemme, Mummola, Hevoskuiskaaja.
Vaikea listata - on niin monia
Punainen taivas, Kuolleet lehdet, Klaani
100 litraa sahtia, Kesäkirja, Minun Afrikkani, Hiljaiset sillat. Gran Torino.
Tanssii susien kanssa
Viimeinen mohikaani
Kauriinmetsästäjä
Kun puhutaan parhaista elokuvista, niin esimerkiksi IMDB:m Top 250 -lista on aika hyvä katselulista noin alkuun.
Nuo jos on saanut katsottua, niin elokuvasivistys on jo aika hyvällä tolalla.
https://www.imdb.com/chart/top/