Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkaako amk-opintoja vuoden alussa Turussa? En ole löytänyt vuokralaista.

Vierailija
28.10.2025 |

Mitä opintoja alkaa  vai alkaako mitään?

Eli olisiko silloin mahdollisuus saada opiskelija vuokralle, kun nyt ei meinaa millään löytyä.

Asunto on keskustassa, hyvä kunto ja asiallinen hinta. Välittäjän mukaan hinta on alakanttiin.  Sopivaa ei vaan löydy. Yksi mietti kahden välillä ja otti sen toisen. (Ei kertonut syytä.)

Vuokraan toki muunlaisellekin suomalaisille, mutta he eivät ole tulleet näyttöihin. 

(Vieraskielisiä miehiä on käynyt porukalla katsomassa, mutta heitä en uskalla ottaa, kun eivät ehkä osaa suomalaisia tapoja kerrostalossa ja saisin harmia. Lisäksi vaikuttaa siltä, että hakevat monen ihmisen kämppää yksiöstä, mikä kuluttaa asuntoa. Haluan myös ymmärtää vuokralaiseni puhetta.)

Kysymykseni pointti on, että alkaako jotkin amk-opinnot tammikuussa ja voisin saada heidän joukossaan vuokralaisen. (Toistoa)

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä voin laatia sulle ruotsinkielisen vuokrasopimuksen parilla sadalla. Jos saat ummikkoruåtsalaisen hyyryläaisen.

Vierailija
122/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ole kolmivaihepistorasiaa enkä vuokraisi sellaiselle, joka sellaista tarvitsee. 

Ahvenanmaalainen käy ja ruotsalainen, jos puhuvat sellaista ruotsia, että suomenkielisenä ymmärrän.

Ap

Olen ollut opiskelija-asunnoissa parissakin eri kaupungissa ja ikinä ei ole tarvinnut jutella vuokranantajan kanssa. Opiskelija-asunnoissa on kansiossa ohjeet ja vuokrasopimusten mukana asumiseen liittyvät säännöt. Tuo pakkomielle päästä keskustelemaan vuokralaisen kanssa voi olla yksi mikä karkottaa vuokralaisia, uutisissakin on ollut juttua että nykynuoret ei esim. tykkää puhua puhelimessa.

Sinun ongelmasi on nyt ettet ole löytänyt vuokralaista. Jos haluat löytää, niin sinun pitää muuttaa jotain asiaa siihen suuntaan että löydät. Sinulla on varaa valikoida vain silloin, jos hakijoita riittää. Nyt kun ei riitä, on vuokralainen se jolla on varaa valita.

Toki jos mieluummin maksat yksin asunnon kulut vaikket ota vuokralaista niin sitten ei ole ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laita kämppä myyntiin. Pääset monesta stressin aiheesta.

Vierailija
124/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot esim. täältä, kulut voi vähentää vuokratulosta

https://www.luottotietohaku.fi/vuokranantajille/

Kiitos!

Vierailija
125/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi asunto vuokralla. Olen päättänyt, että kun nykyiset valmistuvat opinnoistaan ja tod näk muuttavat pois, laitan kämpän myyntiin. Aikansa kutakin. Oma lapsikin päättää opintojaan samoihin aikoihin, niin saa myyntirahoista starttirahan elämälleen. 👌🏼

Vierailija
126/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ole kolmivaihepistorasiaa enkä vuokraisi sellaiselle, joka sellaista tarvitsee. 

Ahvenanmaalainen käy ja ruotsalainen, jos puhuvat sellaista ruotsia, että suomenkielisenä ymmärrän.

Ap

Olen ollut opiskelija-asunnoissa parissakin eri kaupungissa ja ikinä ei ole tarvinnut jutella vuokranantajan kanssa. Opiskelija-asunnoissa on kansiossa ohjeet ja vuokrasopimusten mukana asumiseen liittyvät säännöt. Tuo pakkomielle päästä keskustelemaan vuokralaisen kanssa voi olla yksi mikä karkottaa vuokralaisia, uutisissakin on ollut juttua että nykynuoret ei esim. tykkää puhua puhelimessa.

Sinun ongelmasi on nyt ettet ole löytänyt vuokralaista. Jos haluat löytää, niin sinun pitää muuttaa jotain asiaa siihen suuntaan että löydät. Sinulla on varaa valikoida vain silloin, jos hakijoita riittää. Nyt kun ei riitä, on vu

Edellisen vuokralaisen kanssa juttelin ennen vuokrasopimuksen kirjoittamista. Sitten keskustelin, kun vuokra oli myöhässä melkein kuukauden, ja myös neuvoteltiin vuokran alennuksesta remontin aikana. Aina voi myös vaikka hella tai jääkaappi rikkoontua. 

Yleistä taitaa olla, että vuokranantaja käy tarkistamassa asunnon kunnon kerran vuodessa. Sitä en tehnyt. 

Välittäjä hoitaa asioiden alustuksen. Itse puhun, jos sopivantuntuinen kiinnostunut vaan ensin löytyy. 

Vierailija
127/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun tosiaan pitää laskea vuokra 499€/500€. Siihen tulee päälle vesimaksu (20-25€?) ja sähkö (pelkkä kk-maksu 14,30€ + kulutus) -> 40-50€ lisää. Onko pesutupa maksullinen? 

Kyllähän opiskelijallakin rahaa on, jos nostaa lainan. En tiedä, millainen halukkuus on velkaantua, kun töistä ei ole tulevaisuudessa varmuutta.

Jospa ap yrittäisit kohdentaa vuokralaista yksinelävästä, vamhemmasta naisesta. Esim. eläkeläinen. Varmat tulot ja saa tarvittaessa asumistukeakin. Mummot tykkää tiskata käsin, eikä valurautalevyt haittaa.

Asunnosta ei ole ollut kiinnostuneita muut kuin nuoret. Haluaako kukaan eläkeikäinen asua yksiössä. Eihän sinne mahdu koko elämän aikana kerätyt tavarat. 

Pesutupa on maksullinen. Voin ehkä vähän laskea vuokraa, mutta välittäjä ei suositellut. 

Haittaako se jotakuta, jos joutuu pyytä

Edelleenkin asia on niin, että jos et ole nykyisillä kriteereillä löytänyt vuokralaista, et löydä vuokralaista kriteerejä tiukentamalla. Jos haluat houkutella opiskelijan vuokralle, niin sinun pitää alentaa vuokraa sen verran, että opiskelijalla on siihen varaa. Mikään takaaja ei auta jos asunnon vuokra on yli sen mihin vuokralaisen rahat riittävät. Ei kenenkään vanhemmat ala sulle kuukausittain maksamaan eikä kukaan opiskelija edes tulisi ylikalliiseen asuntoon.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että näyttää siltä että jos nyt asunnosta kiinnostuneet on olleet ulkomaalaisia, on ulkomaalaiset nyt se ryhmä joka sinulla on mahdollisuus saada vuokralle. Toinen vaihtoehto on pitää asunto tyhjillään, jos koet että siihen sinulla on varaa.

Ymmärrän täysin ettet halua jotain ulkomaalaisporukkaa asuntoon, mutta joku yksinasuva korkeastikoulutettu asiantuntija olisi varmasti maksukykyinen ja löytyisi helposti, koska moni muukin vuokranantaja vierastaa kaikkia ulkomaalaisia.

Vierailija
128/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä voin laatia sulle ruotsinkielisen vuokrasopimuksen parilla sadalla. Jos saat ummikkoruåtsalaisen hyyryläaisen.

Kiitos tarjouksesta! Oletan, että välittäjä osaa tehdä sen myös ilman erillistä korvausta. 

Vierailija
129/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satasen halvempi vuokra jos olisi plus vesi ja sähkö samaan hintaan, niin kilpailtaisiin Yo-kylän kanssa. Onhan Yo-kylä aika karu, mutta asumislisä on niin pieni, että siellä asumalla jää rahaa muuhunkin elämiseen. Asumislisäähän ei edes saa kesäkuukausilta eikä kesätöitä välttämättä löydy. Sitä paitsi Yo-kylä on kävelymatkan päässä yliopistolta.

Yo-kylä on toki mulle aikamoinen kilpailija. En pysty halvempaan, sillä tämä ei nytkään kovin paljoa tuota. Pientä pintaremonttia on aina tehtävä. Astianpesukone ei mahdu. Hella on valurautalevyillä ja siisti. 

Alkaa vaikuttaa siltä, että opiskelijoiden rahatilanne on niin epävarma, että kannattaa pyytää takaaja!

Ap

Kyllä minä voisin opiskelevalle nuorelleni ryhtyä takaajaksi, mutta ihan yhtä lailla minun intresseissäni on, että nuori maksaa itse oman vuokransa. Takaaja tulee apuun vasta siinä vaiheessa, kun ollaan todella pulassa. Ei niin että maksaisin joka kuukausi pari sataa ekstraa asumislisän lisäksi.

Vierailija
130/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tarjouksesta! Oletan, että välittäjä osaa tehdä sen myös ilman erillistä korvausta. 

Hieno juttu ap että olet valmis joustamaan tuosta suomen kielen vaatimuksesta. Tässä tilanteessa kun asuntoon ei ole tunkua, sinun pitää laajentaa markkinoita.

Vierailija
131/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Edelleenkin asia on niin, että jos et ole nykyisillä kriteereillä löytänyt vuokralaista, et löydä vuokralaista kriteerejä tiukentamalla. Jos haluat houkutella opiskelijan vuokralle, niin sinun pitää alentaa vuokraa sen verran, että opiskelijalla on siihen varaa. Mikään takaaja ei auta jos asunnon vuokra on yli sen mihin vuokralaisen rahat riittävät. Ei kenenkään vanhemmat ala sulle kuukausittain maksamaan eikä kukaan opiskelija edes tulisi ylikalliiseen asuntoon.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että näyttää siltä että jos nyt asunnosta kiinnostuneet on olleet ulkomaalaisia, on ulkomaalaiset nyt se ryhmä joka sinulla on mahdollisuus saada vuokralle. Toinen vaihtoehto on pitää asunto tyhjillään, jos koet että siihen sinulla on varaa.

Ymmärrän täysin ettet halua jotain ulkomaalaisporukkaa asuntoon, mutta joku yksinasuva korkeastikoulutettu asiantuntija olisi varmasti maksukykyinen ja löytyisi helposti, koska moni muukin vuokranantaja vierastaa kaikkia ulkomaalaisia."

Asuntoon haki ghanalainen lääkiksen yliopistovaihtari puoleksi vuodeksi. Häntä hieman hetken jopa harkitsin, mutta ei se olisi edes ollut kannattavaa, kun sitten tulee taas uusi välityspalkkio ja uuden haku puolen vuoden kuluttua. Ja lisäksi ne kulttuurierot asumistavoissa. 

Tällöin päätin, että suomalainen tai ruotsalainen. 

Ap

Vierailija
132/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satasen halvempi vuokra jos olisi plus vesi ja sähkö samaan hintaan, niin kilpailtaisiin Yo-kylän kanssa. Onhan Yo-kylä aika karu, mutta asumislisä on niin pieni, että siellä asumalla jää rahaa muuhunkin elämiseen. Asumislisäähän ei edes saa kesäkuukausilta eikä kesätöitä välttämättä löydy. Sitä paitsi Yo-kylä on kävelymatkan päässä yliopistolta.

Yo-kylä on toki mulle aikamoinen kilpailija. En pysty halvempaan, sillä tämä ei nytkään kovin paljoa tuota. Pientä pintaremonttia on aina tehtävä. Astianpesukone ei mahdu. Hella on valurautalevyillä ja siisti. 

Alkaa vaikuttaa siltä, että opiskelijoiden rahatilanne on niin epävarma, että kannattaa pyytää takaaja!

Ap

Kyllä minä voisin opiskelevalle nuorelleni ryhtyä takaajaksi, mutta ihan yhtä lailla minun intresseiss

Juuri noin minäkin ajattelin. Ehkä joku ei ymmärrä, mikä on takaaja. 

Ap

Vierailija
133/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuota ulkomaalaisille vuokraamista ja ilmoituksen julkaisemista englanniksi kannattaa ihan oikeasti ennakkoluulottomasti miettiä. Esimerkiksi amkeissa ja yliopistoilla voi olla ulkomaisia opettajia jotka on täysin länsimaisiin tapoihin tottuneita ja joilla on varaa vuokraan. Samoin monissa yrityksissä on hyväpalkkaisia, länsimaisia työntekijöitä ja vaikka jonkun nimi olisi eksoottinen, voi ihminen olla sellainen joka on käynyt huippukoulut länsimaissa ja olla todella nuhteeton ja hyvä vuokralainen. Sitten heillä on vaikeuksia löytää asuntoa juuri siksi, että halutaan suomalainen. Suomalaisissa on ihan yhtälailla niitä jotka laittavat asunnon remonttiin ja jättävät vuokrat maksamatta.

Monesti vaikeat vuokralaiset on juuri niitä johon vuokranantaja on ensi tapaamisella kovinkin tykästynyt.

Vierailija
134/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä minä voisin opiskelevalle nuorelleni ryhtyä t

Mutta selvästikään et ymmärrä, että vaikka (suomalais)opiskelijalla olisi takaaja, hinta on edelleen liian kova aika monelle. Ei se takaaja tarkoita sitä, että vuokra voi olla pari sataa korkeampi kuin TYSillä. Tai on kai niitä sellaisia mamma/pappa betalar -opiskelijoitakin, mutta niiden tavoitteleminen pienentää kiinnostuneiden joukkoa entisestään.

Vierailija
135/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ajattelin että jos löydät vuokralaisen omin päin. Olen itse hankkinut vuokralaiset aina omatoimisesti, kokemusta on.

Vierailija
136/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä minä voisin opiskelevalle nuorelleni ryhtyä t

Okei mutta ap, sinä et nyt ymmärrä sitä että olipa takaajaa tai ei, tuo sinun vuokra on opiskelijoille liian kallis, ja takaaja ei sitä asiaa auta ollenkaan. Sinulle vastasi jo jonkun vanhempi, että ei takaajana alkaisi kuukausittain maksamaan sitä opiskelijalta puuttuvaa summaa. Onko sinulla joku ongelma luetun ymmärtämisen kanssa?

Vierailija
137/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tuota ulkomaalaisille vuokraamista ja ilmoituksen julkaisemista englanniksi kannattaa ihan oikeasti ennakkoluulottomasti miettiä. Esimerkiksi amkeissa ja yliopistoilla voi olla ulkomaisia opettajia jotka on täysin länsimaisiin tapoihin tottuneita ja joilla on varaa vuokraan. Samoin monissa yrityksissä on hyväpalkkaisia, länsimaisia työntekijöitä ja vaikka jonkun nimi olisi eksoottinen, voi ihminen olla sellainen joka on käynyt huippukoulut länsimaissa ja olla todella nuhteeton ja hyvä vuokralainen. Sitten heillä on vaikeuksia löytää asuntoa juuri siksi, että halutaan suomalainen. Suomalaisissa on ihan yhtälailla niitä jotka laittavat asunnon remonttiin ja jättävät vuokrat maksamatta.

Monesti vaikeat vuokralaiset on juuri niitä johon vuokranantaja on ensi tapaamisella kovinkin tykästynyt.

Voi olla, että yliopisto-opettajat olisivat hyviä vuokralaisia, mutta sellainen ei ole edes hakenut. Ja jos sellainen jättää vuokransa maksamatta, tekee tuhoja ja lähtee kotimaahansa, ei sieltä ehkä osaa kukaan vaatia rahoja. Esim Ghanasta. 

Mutta nuo muualta tulleet ovat esiintyneet porukoissa. Siis hakeneet yhteistä asuntoa koko porukalle. Yksi oli yksin kuulemma näytössä, mutta se haki asuntoa kotimaastaan saapuvalle porukalle. Kaikki on olleet miehiä. Ikärakenne jopa harmaisiin hiuksiin saakka. En halua asunnostani ison porukan kimppakämppää. 

Vierailija
138/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Edelleenkin asia on niin, että jos et ole nykyisillä kriteereillä löytänyt vuokralaista, et löydä vuokralaista kriteerejä tiukentamalla. Jos haluat houkutella opiskelijan vuokralle, niin sinun pitää alentaa vuokraa sen verran, että opiskelijalla on siihen varaa. Mikään takaaja ei auta jos asunnon vuokra on yli sen mihin vuokralaisen rahat riittävät. Ei kenenkään vanhemmat ala sulle kuukausittain maksamaan eikä kukaan opiskelija edes tulisi ylikalliiseen asuntoon.

Ymmärrän täysin ettet halua jotain ulkomaalaisporukkaa asuntoon, mutta joku yksinasuva korkeastikou

No jos sinulla on varaa pitää asunto tyhjänä, niin voit toki päättää noin.

Minusta tässä on nyt sellainen ongelma, että sinä et löydä vuokralaista ja kaivat itsellesi entistä syvemmälle kuoppaa vaikeuttamalla ihan epäoleellisilla rajauksilla tilannetta. Ei tuo ole loogista että siksi että yksi ulkomaalainen etsi lyhyeksi ajaksi asuntoa, sinä sitten päätät että vuokraat vain suomalaisille ja ruotsalaisille. Seuraavaksi olisi kannattanut etsiä sellainen ulkomaalainen joka tarvitsee asunnon pitkäksi aikaa.

Sinun kannalta kai olennaista on löytää vuokranmaksaja? Nyt kuulostaa siltä että tulijoita olisi, ja olet itse tehnyt turhia rajauksia ja siksi asunto on tyhjä.

Vierailija
139/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin vuokrata halvan panoluukun Turusta, paljonko on viimeinen hinta?

Vierailija
140/166 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

"Okei mutta ap, sinä et nyt ymmärrä sitä että olipa takaajaa tai ei, tuo sinun vuokra on opiskelijoille liian kallis, ja takaaja ei sitä asiaa auta ollenkaan. Sinulle vastasi jo jonkun vanhempi, että ei takaajana alkaisi kuukausittain maksamaan sitä opiskelijalta puuttuvaa summaa. Onko sinulla joku ongelma luetun ymmärtämisen kanssa?"

En todellakaan oleta takaajan maksavan joka kuukausi jotain lisävuokraa. 

Tiedän, mikä on takaaja. Hän maksaa, jollei vuokralainen maksa. Hän takaa, jos tulee rästejä