Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaajien vanhemmat - millaisia he ovat, oletteko tavanneet?

Vierailija
28.10.2025 |

Te, joiden lasta on kiusattu - Oletteko tavanneet kiusaajien vanhempia, onko käyty esim. koululla keskusteluja heidän kanssaan tai tunnetteko muuta kautta? Miten meni? Millaisia tyyppejä siellä oli vastassa?

Olen tässä selvitellyt 12-vuotiaan tyttöni kiusaamista koulussa. Luokalla on muutama tyttö, jotka puhuvat todella ilkeästi ulkonäöstä, vaatteista jne. Olen nähnyt viestit, törkeää kielenkäyttöä. Yrittävät myös sulkea tytärtäni ja hänen kavereitaan luokan yhteisen kivan ulkopuolelle jne. Onneksi tytöllä on kavereita samalla luokalla. Ilmeisen kireä tunnelma ja paljon kuiskuttelua ja takanapäin kieroilua yms luokan tyttöjen keskuudessa on.

Tapasin yhden pääkiusaajan äidin koululla, kun asiasta järjestettiin keskustelu ja olin jotenkin aivan järkyttynyt tämän sinänsä fiksun näköisen ja oloisen äidin asenteesta. Hän ei nähnyt omassa tyttäressään yhtään mitään vikaa eikä tuntunut edes käsittävän, mistä kiusaamisessa on kyse. Hoki vain, että ainahan jotakin kiusataan ja mitä sekin tarkoittaa ja aina joku sanoo että häntä kiusataan... Hänen tyttärensä on oikein pääpahis: Kaunis kuin mikäkin tuleva malli, mutta niin pahansuopa ja mm. nuo lähettämänsä viestit ja meillekin postilaatikkoon toimitetut ilkeät kirjelaput kertovat kyllä tosi ilkeästä tyypistä. Äitinsä ei näe tätä ollenkaan, hänestä tyttö ei ole tehnyt mitään väärää. 

En voi ymmärtää. 

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hassua mä menin omatoimisesti lapsena puhumaan pahimman kiusaajani äidille hänen lapsen kiusaamisesta. ja hän valehteli minulle päin naamaa ettei tämä lapsi ole hänen lapsi vaan jonkun toisen. ja sitten menin sille toiselle puhumaan ja hän tarjosi juotavaa ja syötävää ja kuunteli empaattisesti, mutta kertoi ettei hänellä ole lasta. myöhemmin kuitenkin sain tietää varmasti, että se ensimmäinen nainen kenen kanssa olin puhunut oli sen kiusaajan äiti. eli omaa äitiäkin hävetti myöntää olevansa kusipään äiti.

Äiti oli samanlainen kusipää.

Vierailija
42/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb oli kiusaaja. Jopa sokeata kiusadi koulussa. Nyt ihailtu pressa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin lapsena tuollaisen ilkeän kiusaamislapun jollekin ja minun toinen vanhempani on 100% jotenkin luonnehäiriöinen. Ei mikään psykopaatti, mutta epävakaa, narsistinen jne. Olen tästä joutunut kärsimään kovasti. Olin aika pieni kun itse kiusasin, mutta tulin kyllä järkiini, kun ympärillä oli myös reiluja aikuisia jotka osasivat puuttua ja torua ja itse olen pyrkinyt sen jälkeen olemaan hyvä tyyppi, hyvien puolella. Mutta ihan pienenä lapsena en ollut tottunut muunlaiseen puheeseen. Kotona vaan haukuttiin ihmisiä ja puhuttiin aina ilkeästi, niin siitähän sen oppii. Minusta tuli tämän tapauksen jälkeen ihan eri ympyröissä itse kiusattu, ja siihenkin puuttuminen oli hankalaa koska tosiaan tuo luonnehäiriöinen vanhempi, olin arka ja empatiakykyni oli jo herätetty. Kauan olen yrittänyt ymmärtää tätä ilmiötä, luokallani oli juuri tuollaisia ilkeitä tyttöjä. Ehkä eivät edes tienneet muusta, kuten en minäkään aiemmin. Mutta tuollaisia henkilöitä olen oppinut välttämään jatkossa.

Vierailija
44/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää rikosilmoitus jos lastanne kiusataan. Se ei ole kiusaamista, vaan väkivaltaa. Tehkää kaikenne lapsenne puolesta tappiin saakka oli vastassa ketä tahansa. Väkivalta on saatava loppumaan. 

Vierailija
45/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää rikosilmoitus jos lastanne kiusataan. Se ei ole kiusaamista, vaan väkivaltaa. Tehkää kaikenne lapsenne puolesta tappiin saakka oli vastassa ketä tahansa. Väkivalta on saatava loppumaan. 

vaitettavasti alaikäiset saavat murhatakin Suomessa toisia lapsia aivan olemattomilla tuomioilla, koko oikeusjärjestelmä on umpimätä

Vierailija
46/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotoahan se kiusaaminen lähtee. Tuon kiusaajan äiti vaikuttaa persoonallisuushäiriöiseltä.

Ei välttämättä. Kiusasin itse yläkoulussa ihan vain tylsyyteen, kun koulu oli liian helppoa eikä se ollut missään määrin vanhempieni syytä.

Ei ehkä vanhempien syytä? Itse vaan olit päästäsi vialla!

Vierailija
47/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisään sen, että ei tuollaisilla narsisteilla ole kapasiteettia muuhun. Ei heille auta järkipuhe, ovat ikuisesti lapsellisia ja ilkeitä.

Vierailija
48/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempi kirjoittaja jatkaa: tällä toisella vanhemmallani on ihan alkoholistivanhemmat itsellään, ja heillä taas on ties mitä sotatraumoja. Eli tällainen pitkä kierre taustalla miten jostakin tulee tuollainen. En tiedä miten tuohon puuttua, mutta opettaisin lapselleni että vika ei ole heissä vaan kiusaajissa.

Vierailija
49/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä lisään sen, että ei tuollaisilla narsisteilla ole kapasiteettia muuhun. Ei heille auta järkipuhe, ovat ikuisesti lapsellisia ja ilkeitä.

SIksi pitäisi olla se rankaisu.

Vierailija
50/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätä puu tuottaa mätää hedelmää. 

Vierailija
51/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SIksi pitäisi olla se rankaisu.

Totta. Mutta narsistit osaa kierosti myös kiepauttaa itsensä uhreiksi, jolloin rangaistuksen saakin se oikea uhri. Eli varokaa, pitäkää tämä mielessä.

Vierailija
52/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb tokaisi vaalikampanjansa aikana aiempaan kiusaamiseensa liittyen, että "sori siitä". Minusta se oli erittäin kylmäsydäminen ja välinpitämätön reaktio ko. asiaan edelleen.

Vierailija
53/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eliittiperhe määritellään?

"Silmäätekevä", "johtavassa asemassa", "yhteiskunnan tukipilari" ja vastaavia nimikkeitä käytetään perheen aikuisista. Yleensä siis vähän vauraampia, ja valtaa on yhteiskunnallisen aseman kautta. 

Toivottavasti auttoi.

Vierailija
54/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hassua mä menin omatoimisesti lapsena puhumaan pahimman kiusaajani äidille hänen lapsen kiusaamisesta. ja hän valehteli minulle päin naamaa ettei tämä lapsi ole hänen lapsi vaan jonkun toisen. ja sitten menin sille toiselle puhumaan ja hän tarjosi juotavaa ja syötävää ja kuunteli empaattisesti, mutta kertoi ettei hänellä ole lasta. myöhemmin kuitenkin sain tietää varmasti, että se ensimmäinen nainen kenen kanssa olin puhunut oli sen kiusaajan äiti. eli omaa äitiäkin hävetti myöntää olevansa kusipään äiti.

Et ole näköjään siellä koulussakaan mitään oppinut, (senkö takia kiusattu?) Koko sepustus samaa lausetta. Sääli!

Vierailija
55/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kiusaajan vanhempi on asennevammainen ja suhtautuu muihin ihmisiin vähättelevästi tai ylimielisesti.

asenne tarttuu myös lapsiin.

Hyvät tavat pitää opettaa.  Kasvatus on enimmäkseen  sitä rajoittamista,  koska kyllä lapset osaa luonnontilassa perseillä vaikka miten. 

Vierailija
56/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin palstalla ollaan toisille todella ilkeitä. Millaisien lasten vanhempia nämä henkilöt mahtavat olla? Millaisia näiden toisille todella rumasti puhuvien vanhemmat ovat olleet? 

Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
57/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olipa sinulla sitten huonot kyvyt hankkia viihdykettä. No, ehkäpä toimintasi sentään huvitti muita oppilaita. Kiusaajia kun on aika vaikeaa ottaa tosissaan."

Sitä kiusattua oppilasta kiusaajan toiminta ei kyllä huvita. Toisia oppilaita voi huvittaakin, mutta he naureskelevat kiusatulle eikä kiusaajalle. Kiusaajalle ei naureta, koska silloin joutuisi itse kiusatuksi.

Vierailija
58/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että aika monen vanhemman on vaikea uskoa omaa lastaan kiusaajaksi ja automaatisesti yleensä omaansa puolustetaan. 

Koulukiusaajien perhetaustaa ei kyllä voi mitenkään  yhtenäistää. Kyllä kenestä tahansa voi kiusaaja tulla, (monesti kyse on ihan siitä, että seura vie mukanaan). ja kiusaajien vanhempia on monenlaisia, tiedän sen ihan omakohtaisesti. Ja ennen kuin alatte haukkumaan, niin en ole entinen kiusaaja, vaan - kiusattu.

Vierailija
59/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinpitämättömiä, köyhää valkoroskaa

Vierailija
60/82 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se meidän poika...