Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haisiko ihmiset 70-luvulla?

Vierailija
28.10.2025 |

Hygienia ei vissiin ollut kovin kaksista?

Kommentit (210)

Vierailija
121/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapään karvoitus ja kainalokarvat olivat yleisiä kuten 70 luvun alan elokuvissa näkee. Ne haisivat.

Vierailija
122/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkussa käytiin, käsiä pestiin ja hampaita harjattiin. Ei se nykypäivästä mitenkään eronnut.

Kaikissa vähänkään vanhemmissa kodeissa ei edes ollut suihkua, hyvä jos oli vesivessa saatu laitettua. Kuten mummolassani Hämeenlinnan kaupungissa. Kerran viikossa oli saunavuoro, siellä sitten peseydyttiin.

Entäs kuukautisten aikaan?

Kuukautiset olivat häpeän aihe ja niitä piti salailla, joten peseytyminen hoidettiin illalla pesuhuoneessa pesuvadissa vaivihkaa, ettei kukaan huomaa.

Jos ei ollut mahdollisuutta peseytyä salassa niin sitten ei pesty ollenkaan. Vaihdettiin vain side ja toivottiin, ettei se vuoda ohi, jottei tule tupenrapinoita äidiltä lakanoiden sotkemisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tiesittekö itse olevanne haisuleita vai tottuiko siihen hajuun? Olisitteko halunneet käydä pesulla joka päivä? 

Kyllä mä ainakin suihkussa päivittäin kävin ja kaikki tuntemani nuoret. Miksi ei oltaisi käyty?

Vierailija
124/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai haistiin, kun vastaantulevat koirat aina nuuhki ihmisten alapäät ensin. Nykyään semmoista ei tapahdu.

Mä olin ihan unohtanut tuon. Mutta joo näin se oli vielä kasarillakin. 

Vierailija
125/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapään karvoitus ja kainalokarvat olivat yleisiä kuten 70 luvun alan elokuvissa näkee. Ne haisivat.

No ei todellakaan haissut yhtään sen enempää kuin posliinitkaan. On jonneilla taas kuvitelmat. 

Kuten kaikki sivistyneemmät tietävät, on karvainen alapää hygieenisempi kuin posliini. Sillä karvoituksella on ihan tarkoituksensa.

Vierailija
126/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jos oli vedensäästäjiä. Ei ollut antiperspirantteja.

Kyllä oli antiperspirantteja ja vettä ei kukaan säästänyt.

Vierailija
127/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkussa käytiin, käsiä pestiin ja hampaita harjattiin. Ei se nykypäivästä mitenkään eronnut.

Kaikissa vähänkään vanhemmissa kodeissa ei edes ollut suihkua, hyvä jos oli vesivessa saatu laitettua. Kuten mummolassani Hämeenlinnan kaupungissa. Kerran viikossa oli saunavuoro, siellä sitten peseydyttiin.

Kuukautiset olivat häpeän aihe ja niitä piti salailla, joten peseytyminen hoidettiin illalla pesuhuoneessa pesuvadissa vaivihkaa, ettei kukaan huomaa.

Jos ei ollut mahdollisuutta peseytyä salassa niin sitten ei pesty ollenkaan. Vaihdettiin vain side ja toivottiin, ettei se vuoda ohi, jottei tule tupenrapinoita äidiltä lakanoiden sotkemisesta.

Älä yleistä. En tuntenut ketään, kenellä olisi ollut tuollaista. Olin 70 luvulla 19-29 v

Vierailija
128/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tiesittekö itse olevanne haisuleita vai tottuiko siihen hajuun? Olisitteko halunneet käydä pesulla joka päivä? 

Kyllä mä ainakin suihkussa päivittäin kävin ja kaikki tuntemani nuoret. Miksi ei oltaisi käyty?

Isä kielsi, kun menee vettä.

Vierailija
129/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista se oli meilläkin. Ihan kamalaa aikaa.

Vierailija
130/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 1970 -luvulla kukaan ei kävellyt portaikossa heti toisen takana, siis muutama askelma alempana. Tai jos erehtyi kävelemään toisen takana muutaman rapun alempana niin äkkiä siirtyi sivummalle tai jätti enemmän välimatkaa.

Vierailija
131/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa hauska kysymys. Olin teini 70-luvulla ja kävin kaksi kertaa päivässä suihkussa: aamulla ja illalla tai jos olin menossa jonnekin bilettämään se oli sitten kolmas kerta päivän aikana. En muista kenenkään kavereistani haisseen; asuimme ihan normaalilla asuntoalueella ja joissa kaikissa asunnoissa oli kylpyhuone ja sähkösauna. En huomannut hajuja koulussakaan ja jos olisi haissut siitä olisi taatusti kiusattu tai viimeistään jumppamaikka sanonut pukuhuoneessa hajusta. Myös vanhempani olivat puhtaita samoin kuin isovanhempieni asunnoissa oli suihkut sekä sähkösaunat. 

Vaikka joka paikassa sai tupakoida, niin vaatteet tuuletettiin tai pestiin tupakan hajun takia. 

Juuri näin se meni meilläkin teininä 70-luvulla. Suihkussa rampattiin jatkuvasti ja dödöä kului. Paskalle ei haissut kukaan.

Tuosta joka paikassa tupakoinnista olen kyllä hieman eri mieltä. Toki ravintoloissa sai polttaa, mutta julkisissa tiloissa tupakointi oli kielletty, sekä linja-autoissa, että junissa. Lentokoneissa en 70-luvulla ollut, mutta kasarilla oli koneen perällä vielä jokunen rivi tupakoitsijoille. Eikös se koneessa tupakointi kielletty kokonaan ysärillä, vai oliko jo kasarin lopulla.

Vierailija
132/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyhmä? Vastaan puolestasi, olet. 70-luvulla oli ihan samat saunat, kylpyhuoneet ja suihkut kuin nytkin. Ammeet olivat tuolloin joka kylppärissä mitä ei enää näe. Oli deodorantit, saippuat, parfyymit, pesukoneet kuten nytkin. 

Vierailija
133/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin sekä omakohtaisesti että tosi monilta muiltakin että lääkärit kirjoittivat tyypillisesti potilaille  paperisen diagnoosin loppuun: p.s. peskää itsenne.

Vierailija
134/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi haissut. Olin lapsi sillloin 70-luvulls.

Meillä oli uusi rivitalo osake, jossa sisäsähkösauna ja tietysti suihku. Oli parkettilattiaa ja videot.. Duunariperhe.

Niin mitä rikkailla sitten oli, poreamme jne?

Miksi olisi haistu!

Vierailija
135/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olis haisseet? Olihan silloinkin kylpyhuoneita ja saunoja.

Vierailija
136/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 1970-luvulla vai? En muista haisiko ihmiset. Minä ainakin kävin suihkussa ehkä joka päivä ja pesukonekin oli keksitty. 

Vierailija
137/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tyhmä? Vastaan puolestasi, olet. 70-luvulla oli ihan samat saunat, kylpyhuoneet ja suihkut kuin nytkin. Ammeet olivat tuolloin joka kylppärissä mitä ei enää näe. Oli deodorantit, saippuat, parfyymit, pesukoneet kuten nytkin. 

Jos kodissa oli vain ulkosauna, ei siellä ollut ammetta eikä suihkua. Saunaan ja pesulle pääsi vain silloin, kun sauna tai muuripata lämmitettiin. Jos ei, ei voinut peseytyä.

Vierailija
138/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kun nykyajan nuoret miehet haisee aivan hirveältä, halvalta tupakalta, vanhalta viinalta, krapulalta, oksennukselta, hyi kauhee sellainen oikein eltaantunut kylän ainoa räkälä salakapakka, yök yök. Voi kuvitella miten kauhealle ennen vanhaan ovat sitten haisseet.

Vierailija
139/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin ihan just kaupassa. että monet vielä pitävät kuukautissiteitä ihan tabuna varsinkin nuoret ja ma muuttajanuoret -ja aikuiset sekä sitten jo vanhemmat kantasuomalaiset eläkeläiset.  

Vierailija
140/210 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä peseydyttiin suihkussa ja saunottiin viikoittain. Oli talossa mukavuudet.