***MAALISKUISTEN viikko 16***
Se on taas uusi viikko, joku taitava saa hoitaa edellisviikon linkityksen ;)
Kommentit (77)
Voikos kierukkaa laittaa jos ei oo alakautta synnyttäny? Mä haaveilin kierukasta mut onko niin ette sitä sitte saa kun on leikattu? Täytyyköhän mun taas tyytyä pillereihin :(
Yö ja aamu ollaan tissitelty ilman kumia..miten " helppoa" sen kumin kanssa pelaamiseen verrattuna! Eilen illalla ehti taas itku yltyä niin ettei auttanu kun tyrkätä kumi suuhun, mutta ei tarttenu kauaa pitää sitäkään.
Poika ei pörise yhtään niin paljon - johtuuko sitten tästä vai hyvästä tuurista, mutta ilma on vähentyny..muuten vatsavaivaa piisaa kyllä omiks tarpeiks.
Hop, Puksu huutaa vaativasti
Tappitaatti
...on se mikä vaikuttaa siihen kierukan saamiseen. Joillekkin sitä ei voi laittaa vaikka olisivat synnyttäneet. Minä en saa sitä muutenkin runsaiden vuotojen takia. Synnytyksen jälkeen se voidaan laittaa 3kk:n kuluessa, vaikka kuukautiset ei olis alkaneet. Kun googletin ja hain täältä vauvapalstalta kierukka tietoa, niin jossain kunnissa saa ensimmäisen ilmaiseksi ! Että kantsii selvitellä asiaa.
Itse lähden metsästämään jotain muita menetelmiä.
Mutta nyt pikku-ukko huutaa...
t. punkeli ja hermostunut poju
Ihanaa, tyttö on nukkunut kuin itse enkeli muutaman yön, ja eilinen päiväkin oli mahtava, nyt taas jaksaa itsekin :-)) Meillä oli eilen mummo ja vaari kylässä, ja mummo kaappasi pikkuneidin syliinsä ja siitä alkoikin kova itku, kun taisi pelästyä mummon silmälaseja, kun niissä on niin tummat sangat :-// Noh äidin sylissä rauhoittui ja nukahti.
Mä olen kaksi viimeistä päivää noudattanut kirjaimellisesti oikeanlaista ruokavaliota ja se tuntuu auttavan pikkuisen masuvaivoihin, ja aloin muuten itsekin ottamaan niitä relatippoja, eihän se pahitteeksikaan ole.
Tappi: Tuosta kierukasta ! Mulla on ollut kierukka-kuparikierukka käytössä vaikken ollut edes synnyttänyt. Varaa aika ehkäisyNlaan ja siellä lääkäri tarkastaa tilanteen voidaanko laittaa vaiko ei, itselläni oli kierukka n. 6 vuotta, ja olin todella tyytyväinen.
Nyt heidot kaikille. t. emmi + tyttö 17pv
Pojat nukkuu, siis ihan kaikki kolme :)
Mies lähti töihin tänään, nyt on sitten kaikki isyyslomat pidetty. Oli hänestä kyllä niin suuri apu täällä kotona, että! Tänään olin jo ihan hukassa aamulla kun esikoinen kiukutteli kun olis halunnu vesiväreillä maalata, keskimmäinen kiukkusi aamupalaa ja tää pienin tihrusti myös nälkäänsä... Tuntu kieltämättä, et nyt äidiltä loppuu kädet kesken!
Mutta, hyvin siitä sitten selvitiin kummiskin.
Eniten vaan inhottaa, kun meidän kaikki ystävät ulkoilee aamupäivästä jo hyvissä ajoin, enhän mie saa tätä konkkaronkkaa pihalle mitenkään yhdeksän-kymmenen aikaan :( Ei oo tullut nyt nähtyä kavereita juurikaan.
Onneksi sitten iltapäivällä tuossa omalla pihalla viuhtoo esikoisen kavereita ja yhdet naapurit, joiden kanssa paljon ollaan juttusilla.
Että ei ihan jäädä paitsi sosiaalisesta kanssakäymisestä ;)
Meillä nyt pikkumiehellä vähän vatsa vaivannut :( Ei se sitä massua itke pahasti, mutta ähisee ja puhisee nassu punasena ja sit välillä päästää kunnon itkunkin. Nukkuu kyllä päivisin aika hyvin, ehkä vaan vähän pätkittäin pieniä aikoja ja yöt menee kyllä sitten hyvin. Mutta aamupäivällä ja illalla hereillä ollessa ei ole ollenkaan niin hyväntuulinen ja sitä pierua ja kakkaa koittaa nassu punasena saada aikaan.
Rela tippoja ajattelin ruveta antamaan, niistä kun ei mitään haittaakaan ole. Ja kun tuo poika on just tän pari päivää (minkä siis ollut vähän vatsavaivainen) pulautellu ihan tosi paljon. Meillä kyllä kaikki lapset olleet kovia pulauttelijoita, mutta nyt tuntuu että tää syö mahansa täyteen ja sit sitä tulee useeseen otteeseen sitä puklua ja kohta taas syö ja sama uudestaan... Toki sitä mahaankin jää, mutta paljon hän kyllä pulauttelee takasinkin.
Pitää nyt tässä seurailla tuota pulaurtelua. Cuplatonia ja Disflatyliä sitten kokeilemaan jos nuo massuvaivat yltyy... mutta niistä vaan ei tuntunut olevan mitään apua keskimmäisen kanssa silloin hänen massuvaivoihinsa.
Mutta, nyt syömään :) Kun rauhassa kerrankin saa lounastaa!
(viisainta kai koputtaa puuta..)
t. K@tju ja " Auvo" 6vk 1pv
puuenkuli:
... että ei lääkärit laita mulle edes sitä kierukkaa, kun siihen liittyy ne runsaat kuukautiset.
Mielenkiintoista. Minä sain juuri tuon syyn takia kierukan ja KELA korvasi sen niin, että omavastuuksi jäi 100 e.
Muuten meillä menee ok. Vavi on ihana ja rauhallinen, muut lapset ihania mutteivät ihan niin rauhallisia, isäntäkin on ihana - ja alkaa kysellä josko sitä joskus... 4 viikkoa selin paatissa lienee riittänyt hällekin. Tjaa lauvantai-illan kunniaksi voisi oikeastaan kyllä isännän kanssa puhua vaikka tuosta ehkäsystä/ perhesuunnittelusta.
Olen käynyt päivittäin salilla jumpassa (messiin vaan möhkis, eka kerta on tosiaan ilmainen) ja bodybalancessa. Kiesus että sitä on jäykkä, erityisesti pakarat kun ei ollut kuukausiin niitä venytellyt - ja rintakehä on rautakangen niellyt. Vasta kaksi tuntematonta on kysynyt multa, milloin vauva syntyy ja " mitä se masuvauva tykkää kun jumppaat.?" Että niin laihalta näytetään täällä...
Ja ano tuumasi, että hän oli vähän alle 60 kiloinen kun lähti synnyttämään omat lapsensa. Sehän 60 kg on mun alkupaino, joten ano pitää mua tosi läskinä normaalioloissakin ja antaa kommenttia löysästä läskivatsasta ja milloin mistäkin. Saatikka nyt kun olen vielä lähes 70 kiloinen.
Tulis jo lämmin. Kokeilin tänään vähän juoksuaskelia ( n 10 askelta), odotan niin että tulee kesäkuu ja pääsen juoksentelemaan kaksosrattaiden kanssa. Tai ykkösillä ja koettaa taas, toimiiko vatsalihas niin että pystyn työntämään rattaita pelkällä vatsalla. edellisen kohalla onnistu, raskasta tosin.
Lauvantait ja sunnuntaikinat.
Kierukoista: Hormoonikierukka laitetaan estämään niitä vuotoja (tämän itse olisin saanut ilmaiseksi sairaudenhoitoon eli anemiaa estämään jota runsaat kk:set aiheuttavat) mutta kuparikierukka yleensä lisää vuotoja..
Meillä talo hiljeni ja mä täällä siis nyt kiekun vielä kun nukkua vois kerrankin! Katsoin tuossa elokuvaa ihan rauhassa vähän aikaa..
No mut öitä, suihkun kautta unille ;) Kunhan tässä pikaiseen tämän pinon kävin lukeen!
Sinna
Vielä Kierukoista Tapille: Mulla yhdellä kaverilla ollut aina kierukka siis nuoresta likasta lähtien, ei ole synnyttänyt ja muutenkin yleensä sitä ei edes nuorille laiteta mut hänellä laitettu alle 20v..en nyt muista syytä miksi hänelle kierukka joskus on laitettu mut joku syy siihen oli.. Joo ja hyvin on hänelle se ehkäisy sopinut synnyttämättömyydestä huolimatta!
Sinna
Miten sä jaksat käydä päivittäin jumpassa, mä en ole selvinnyt edes lenkille, kun kukaan ei sinne pakota :). Minkäslaisessa jumpassa käyt, onko vaikeita askelsarjoja ym. mä en nimittäin tahdo sellaisissa pysyä mukana, mähän olen möhkis :D. Paljonko yksi tunti maksaa, entäs jäsenyys? Yritin etsiä netistä, mutta en löytänyt hintoja? Mihinkäs aikaan sä yleensä käyt jumppailemassa?
Sullapa on ihana anoppi! Mun anoppi ei uskalla mulle irvuilla, tosin onpa anopillakin ylimääräistä ;).
Kävin sitten katsomassa apteekin sivuilta ehkäisypuikkoja ja niitäkään ei saa käyttää imetysaikana! Nyt alkas olla kiire keksiä ehkäisy, ollaan nimittäin muutaman kerran jo touhuiltu ilman, ehdotuksia otetaan vastaan, että pärjäiltäs ainakin jälkitarkastukseen! Uskaltaiskohan sitä tavallista kumia kokeilla?
Möhköfantti: Mie kans ajattelin, että ois aika noloa sukulaisille ilmotella, että meilleppä tulee sitten kolmas lapsonen heti tähän perään :P Siitä nimittäin ei ole todella kun vasta vajaa 11kk kun jätin pillerit pois.
Hormoneja ei kai suositella, kun imettää, joten jäämme odottamaan uusia keksintöjä. Jos kuitenkin kokeilis niitä kumeja sitten :/ Ottaa jonku allergialääkkeen siihen viereen.
Mutta taas hermostunut poju... tietää aina kun olen koneella tai syömässä !
t. punkeli ja pojunen
Tsekkaa halutessasi lukujärjestykset kuopionkuntostudio.fi ja ladyline.fi .
Käyn ekalla salilla ainaki nyt milloin sattuu olemaan tunteja ja isäntä kotona. Koreografisin tunti on bodyjam. Muuten ei löydy koko kuopiosta tarpeeksi koreografisia tunteja. Niitä mä olen yrittänyt etsiä kun oon jo saanut perusaskelluksista tarpeekseni ja mitä enempi pyöritystä sitä enempi mun makuun. Bodybalance venyttelyä ja bodypump lihaskuntotunti, ei mitään koreografiaa, bodystepissä helpot askeleet. Ladyllä enempi vaihtelevia tunteja. Lisäksi molemmissa sisäpyöräily.
Kuntostudiolla päivällä saa ottaa vavin mukaan ja 2vuotiaasta eteenpäin on hoitoakin tarjolla sekä lasten jumppia myös. Kk kortti maksaa 75 e, jäsenyys 54 e kk, 10 krt 85 e.
Ladylla ei järjestettyä hoitoa eikä lasten tunteja, mutta saanee ottaa vavin mukaan.
Ladylla kertamaksu 12 e, kk 79e, 10 krt 89e, jäsenyys 59e kk.
Vai olette te kaikki jo harrastaneet yhteiseloa, vautsi. Minoon vähän väsy enkä ole jaksant aktivoitua mistään muusta kuin syömisestä ja lypsämisestä iltaisin.
Tsukkis + vavi 4 viikkoa
kaikki kolme poitsua nukkuu ja miun pitäs olla kyllä hellan ääressä, ruokaa laittamassa... mutta... ihan tällee pikasee tulin vaan tänne poikkeemaan ;)
Tuosta painosta täälle keskusteltu. Omillani olen, ollut jo synnytyksestä saakka. Heti osastolla bongasin puntarin ja lähtöpainossa oltiin :) Johtunee siitä että paino lopussa vähän laski vielä ja painoa raskauden aikana tuli 5.7kg (samat 5.7kg tuli kakkosestakin ja esikoisesta silloin 10kg)
Mutta esikoisen synnyttyä siis imetys ei ainakaan miulla veny mitään, päin vastoin :( sain ne kaikki 10kg pois parissa viikossa synnytyksestä ja sit sitä alkokin herkutellessa kertyy taas :( vissiin 6-7 kiloa lihosin sitten imettäessä. Sai niitä sitte karisutella eräänki lenkin voimin...
Kakkosen synnyttyä aloin aika piakkoin lenkkeillä ja aloitin myös pyöräspinningin ja vatsapepussa ym. tuli käytyä ahkeraan... ei tullu lisää, mut eipä kamalasti päässy laihtumaankaan. Nyt olis suunnitelmissa vaan tuo lenkkeily, kun ei meillä oikee kukaa muu kun mies noita lapsia pysty kattomaan (ei siis tunkua lastenalmaksi).
Odottelen tosi innolla, että alotetaan mökkeilyt, siellä pääsee vaikka miten monesti päivässä pitkillekkin mettätielenkeille! Siellä useesti myös anoppi mukana ja se on sitten innokas lapsenalma :)
Nyt siis miehen vapaapäivinä olen käynyt heittämässä tunnin hikilenkin vaunujen kanssa sillointällöin.
Ehkäisystä ollaan täälläkin puhuttu. Jotain muuta haluttas kokeilla, kun kumeja. Ne ei oikeen ole mein juttu...
Onkohan miten monella kokemusta niistä minipillereistä, tai mitä olivatkaan?! Eikös niitä voinut käyttää imettäessä?
Itelleni ei tavalliset pillerit satu, niistä tuli aikanaan vastaavat oireet, mitä raskaana ollessa... kaame pahoinvointi, väsymys ja voi sitä herkkujen määrää... joo... sen jälkee tää ei ole hoikkaa päivää nähnytkään. Pitänee vaihoehtoja kysellä, kun olis jälkiratkastus vapun tienoilla.
Joo.. mutta siis... piti sinne ruoan laittoon mennä.
t. K@tju
Joo, minipillereitä voi käyttää imettäessä ja ovat luotettava ehkäisy jos, muistat ottaa aina samaan aikaan. Mulle ei vain minipilleritkään käyneet, tekivät karmean olon, masensi, hormoonit meni totaalisen sekaisin ja kuukautiset aivan kummallisiksi.
Tehän ootte ihan hurjia.
Onneks meille sano äitiysnlan täti sillon vko synnytyksestä että vaakamamboa sitten mielellään vasta jälkitarkastuksen jälkeen..siihen mä olen hymyssä suin vedonnu, ei nimittäin nappaa tippaakaan - vaan kai se jossain välissä on " pakko" alkaa napata, ees vähäsen. Kai ne on nää hormonit yhä vain jotka tänkin tekee..kirottua.
TUKISUKKIS;
Sä taidat olla hurjista hurjin! Millä saamarin energialla sä oikein painat? Duracelilla? Jestas..*en oo kade, en oo kade, en oo kade..vihertää*. Mun urheilut on tällä erää jääny päivittäisee 4-6km:n kävelylenkkii koiran ja vaunujen kanssa, joskus harvoin sopivan tilaisuuden tullen oon käyny iltasella toisen koiran kanssa pikkulenkin lisäks. Muu aika menee kaiken maailman taloushommissa ja tissi vauvan suussa lojuessa..haaveilen kyllä josko tästä vkon kahen päästä pääsis jo ratsaille.
No ny se heräs...mistä se tietää..
Tappert
ihan pikaseen taidan keritä koneelle.
Vauva nukkuu ulkona.Pojat leikkii sovussa.
En ole synnytyskertomusta tai muutakaan päässyt kirjoittelemaan.Ensin kone hajosi ja sitten en vaan ole kerennyt.Niin kauniita ilmojakin oli jo välissä että aamusta iltaan viihdyin ulkona.Ja nyt taas paistaa=)
Ensin tohon ehkäisyasiaan.
Hormonikieruksan saa laittaa jo jälkitarkastuksessa ja horm.kierukka vähentää vuotoja ja voi jäädä vuodot jopa pois.Ja sitten ne ehkäisykapselitkin käy jo imetysaiskana vaikka harvemmin mainostavat.Vielä on joku 3kk välein otettava ehkäisypistos joka sopii niinikään imettävälle.
Meillä ei ehkäsyä tarvita kun ei voi touhutakaan,jälkivuoto yhä vaan päällä ja lääkäriin meno kyllä vakavasti mielessä..
Vauva kasvaa ja voi hyvin ja on aivan syötävän suloinen.
Pe olimme neuvolassa ja neiti kerännyt mittaa 4100(3700)/53(50)
Eli oma maito taitaa kuitenkin riittää.Ekan viikon jousuin antamaan lisämaitoa,nyt onneksi en enää.
Mikään hyvä nukkuja neiti ei ole,yöt syö 2h välein ja kähnää välissä.Päivät viihtyy kyllä vaunuissa tai reissunpäällä mukavasti.
Itkua kuuluu päivittäin ja masuavaivaa.Disflatyl täälläkin käytössä.
Kakat on joka vaipassa ja vaippakaaos valmis.
Tsukkiksella on jo vauhti päällä,itse vasta mietin mitä sitä elämällään tekis,siis sillä liikunallisella puolella.Jos alkais juoksemaan,se kun on ilmaista tai Pace olis varteen otettava vaihtoehto.Jotain on pakko tehdä ja oma henkireikä saada.
Kiloista myös sen verran että lähes omissa ollaan,ainakin vanhat farkut väittävät niin.Rintamus on kyllä niin hyvin varustettu että tiukemmat paidat ei sovi enkä kyllä niihin haluaisikaan kipeine tisseine vääntyä...
Kyllä tämä aikamoinen härdelli on mutta ihanaa on!Voimia kaikille joilla väsy!!
L+puoli tusinaa
Meillä kasvetaan upeasti! Eilen tuli 2kk täyteen ja keskiviikkona oli neuvolalääkäri ja mulla samalla jälkitarkastus.Vauva 4800g(3720g)55cm(50cm).Ja tämä kaikki siis rintamaidolla.Onneksi!Esikoinen nimittäin oli täysin korvikelapsi, kun jostain syystä ei maito alkanut herumaan.Terve lapsi hänkin on, mutta niiden pullojen kanssa pelaaminen ei ole mua varten.Varsinkaan nyt, kun näitä muksuja on 4.
Painosta on ollut puhetta.Mulla ei jää koskaan mitään laitokselle.Kaikki on aina työllä ja tuskalla tiputettava, imetyskään ei vie kiloakaan.Joten taidanpa huomenna aloittaa kunnon kuurin.Painonvartijoiden ohjeilla on helppo tiputtaa, kun pisteitä on enemmän käytössä kuin ei imetettäessä.
Mun jälkitarkastuksessa oli kaikki kunnossa.Nykyään täytyy täyttää ainakin täälläpäin sellainen mielialakyselykaavake, jolla pystytään kuulemma hyvin kartottaan synnytyksen jälkeistä masennusta.Mullakin taitaa vielä hormoonit hyrrätä turhan joutuin kun sain kuulemma liian korkeat pisteet.Täytyy lääkärin mukaan seurata tilannetta.Hyvähän se on tuollainen, mutta en itseäni nyt niin masentuneeksi tunne, tai onkohan se niin, etten vain itse sitä huomaa.Täytyy tosiaan itsekin olla tarkkana ja muistaa pitää itestä huolta, vaikka tuntuukin ettei tällä hetkellä ole liikoja aikaa itselle.Meillä nimittäin oman kiireen tähän elämään tuo nuot pihahommat, multa on jo levitetty, enää tarvis kylvää ja jyrätä piha, tehdä terassi ja muita pikkuhommia.
Tänään pikkuneitimme on jostain kumman syystä aamupäivän vain huutanut.Syyksi luulen ilmavaivat, vaan kun en tiedä, mitä ihmettä olen niin erilaista syönyt, että pikkuista se vaivaisi.Oli tosi kurjaa kuunneltavaa, meilläkun ei itketä juuri ollenkaan.Vain yöllä tyttö päästää itkut, että äiti heräisi syöttään.Ei tahdo herätä siihenkään, onneksi isä on herkkäunisempi tällä hetkellä, että voi sitten tuoda tytön rinnalle.Meillä kun pieni on nukkunut ihan alusta asti omassa sängyssään.
Mutta nyt lähden keittiön siivouspuuhiin...Tahtonut tänään hiukan nuo kotityöt jäädä vähemmälle, en vain tiedä miksi.
Kaikille teille voimia vauva-arkeen!!!
uupu ja neiti 2kk
sulla on kyllä tosi vaikea tilanne, mä kävin pari vuotta sitten katselemassa noita lateksittomia kortsuja ja olin pyörtyä, vähän turhan kallis ehkäisy.
Mä mietin, että uskaltaisko luottaa imetykseen ja ehkäisypuikkoihin?
Toivottavasti kierukan voisi laittaa ennen kuukautisten alkamista, kun ei mitään hormooniakaan pysty käyttämään.