***MAALISKUISTEN viikko 16***
Se on taas uusi viikko, joku taitava saa hoitaa edellisviikon linkityksen ;)
Kommentit (77)
poika on nyt nukkunut ulkona reilut kaksi tuntia, joten ehkä äidillä on hetki aikaa tänne kirjoitella...
kauniita nimiä olette pienokaisille antaneet! meillä on kutsumanimi vielä hiukan hakusessa, kaksi muuta nimeä on päätetty. mutta eiköhän se ensimmäinenkin jossain vaiheessa selkene. tai pakkohan sen on...
oletteko muuten antaneet/ajatelleet antavanne kummeille jonkinlaisen lahjan kastepäivänä? itse sain kauniin ranneketjun kummityttöni ristiäispäivänä, ja se on edelleen ihana muisto ko. päivästä. me ollaan ajateltu ko. lahjoja, ideat on vaan vähissä. pojalle on tulossa kolme kummia. kummitädit ovat tyyliltään hyvin erilaisia, joten samanlaisia lahjoja on heille vaikea keksiä. tosin tarvinneeko noiden samanlaisia ollakaan... kummallekin oman tyylisensä, vai mitä mieltä olette? mutta jotenkin ne lahjat pitäisi keksiä, muuten jää niiden hommaaminen turhan viime tippaan.
no, nyt alkaa kitinä ulkona. palataan toisella kertaa...
ruusunpiikki
Tyttö on kasvanut hyvin ja mitat nyt 3980g ja 53cm (syntyessä 3370g, 50cm). Kovasti täti kehui miten näin pieni jo ääntelee, kohdistaa katseen ja miten jämäkkä on, pitää päätä ja " hallitsee" vartaloa. Ja Äiti loisti ylpeyttä ;). Tytön toinen kyynelkanava on pieni ja silää pitäisi putsailla monta kertaa päivässä (niin kuon olen tehnytkin) ja napahan on tytöllä pullistellut, mutta oli sitä mieltä että napa tuntuu ihan hyvältä ja pullistelu kuuluu asiaan ja menne ajan kanssa ohi. Nyt ollaan äitiä vailla..
Pitkästä aikaa. Mähän sanoin etten enää ehdi palstailemaan kun vauva syntyy ;)
En edes ehdi nyt lukea ketjua läpi, laitan vain moikkaukset että täällä ollaan!
Vauva on nyt reilu 3 vkoinen ja tietysti ihana neiti. Yöt meillä menee käsittämättömän hienosti, kun toissayönä oli eka syöttöväli 7h!!! Onneksi uskallan antaa nukkua vähän pidempiäkin jaksoja kun tyttö on niin iso kokoinen. No, tuo nyt oli harvinaisempaa, mutta yöt nukutaan siis tosi hienosti ja ilman kitinöitä ainakin toistaiseksi.
Muutenkin kaikki on sujunut hyvin. Esikoisella ei ole mustasukkaisuusjuttuja, joku ylimääräinen pissavahinko öisin ehkä kielii isoista muutoksista perheessä. Mutta kyllä 3½ vuotias osaa olla jo ihanan iso vaikka välillä vauvattaakin ja hyvä niinkin ;)
Itse olen toipunut myös hyvin. Pari rintatulehdusta olen kärsinyt, mutta nekin olivat päivän juttuja eikä kuureja tarvittu. Olen jopa käynyt kertaalleen ratsastamassakin! Oli muuten äärettömän ihanaa niin monen kuukauden tauon jälkeen.
Tänään on ollut tehopäivä, kun olen pessyt pyykkiä ja puuhannut paljon muutakin. Vauva on tosin nukkunut hyvin ilman suuria parkuja. Nyt tosin vaunuista kuuluu kitinää ;)
Jaksamisia siis kaikille ja ihanaa vauva-arkea!
terkuin
Telma ja nimetön neiti reilun 3vkoa.
Meinaa meiän ketju hautautua välillä!
Tirppa makoilee mun jalkojen päällä mahallaan. Se on tällä kertaa ainoa asento, missä viihtyy. Jaahas, kaukalo veikin voiton... Välillä täytyy sylitellä pystyasennossa, puoli-istuva ei aina kelpaa. Kumma, että omassa kehdossa ei oo yhtään kivaa missään asennossa. Varsinainen seuraneiti mulla!
---
Soitin just neuvolaan, kun tirpalla on nuha, siis ihan vihreenkeltanen. Se sano, että jos vauva ei viihdy vaakatasossa, voi olla korva kipee. Tai sitten vaan ärsyttää, kun makuuasennossa menee nenä enemmän tukkoon.
[b]Mustat sukat:[/b] meillä kans ekavekara pissi parina yönä sänkyynsä, kun vauva tuli kotiin. Mitään suurta mustasukkasdraamaa ei ole ollut, *koputtaa päätään*.
[b]
Lypsyt:[/b] Oon ehkä hitusen pettynyt Isis-pumppuun, koska se ei tunnu yhtä tehokkaalta, kun toi sairaalan Ameda. Painan välillä liian lujaa kahvasta ja se irtoilee. Tää alkoi sen jälkeen, kun rasvasin kahvan kiinnityskohdat narinan takia. :( Onneks sain sen 20e käytettynä ja kaupan päälle Aventin tuulettavat maidonkerääjät.
Vähänks musta imetään mehut! Mulla on nääs mustat sammarit päällä, jotka oli alkuraskaudesta pienet. Ei tätä laihtumista voi estää, enkä usko että siitä kovin paljon haittaa on. Meillä ei syödä säilykkeitä, simpukoita tms. raskasmetallimoskaa. Jos kotimaisissa marjoista ja sienistä on jotain myrkkyjä kertynyt läskeihin, niin aika vähän kuiteski.
T:Hanne ja Alina-tirppa.... enpäs kerrokaan koko nimee vielä! ;o)
Meilläkin on vaavelilla ilmavaivoja ja seuraavista on ollut apua.
Jalkapohjien hieronta:
Käytiin vyöhyketerapeutilla vaavelin ilmavaivojen takia ja tälleen neuvottiin hieromaan kotona:
jalkapohjasta tärkeitä alueita ovat kantapää, jalkaholvi (se pehmeä alue keskellä), päkiät, isovarvas ja erityisesti koko jalkapohjan sisäreiden puoleinen reuna. Myös säärtä voi sivellä, aloita alhaalta nilkasta polveen päin ja jatka polven toiselle puolen säären toista puolta takaisin nilkkaan. Sellaista kohtaa jalkapohjassa päkiän alla, jossa jalkapohjan viivat kohtaa, voi painaa. Sivelyt voi olla ympyrän muotoisia. Pari kertaa päivässä noin vartti kerrallaan riittää.
Lisäksi kannattaa pumpata rupsuja ulos: lapsi makaa selällään, tartu kummastakin jalasta ja vie ne koukistettuina lapsen vatsan päälle, paina hiukan vatsaa kohden, pidä jalat aika supussa niin että polvet on enemmän kohti toisiaan kuin ulospäin auki.
Vatsaa kannattaa hieroa myötäpäivään paksunsuolen suuntaisesti, eli aloita lalavatsalta apsen oikean käden puoleta ja tee kaarta vasemman käden suuntaan ja alavatsan kautta takaisin. Auttaa paksusuolesta ilmoja pois.
Lisäksi kertoi että äiteen kova kahvinjuonti ja suklaansyönti aiheuttavat ilmavaivoja: laittavat lapsen sapen kovalle koetukselle.
Käytämme myös Cuplatonia ja yritän jättää ruokavaliostani kaiken ilmaa aiheuttavan (omenat, kaalit, ruisleipä...) pois.
Aamuyön ähinät kuulemma johtuu vyöhyketerapeutin mielestä just ilmavaivoista: pitkän paikallaan olon takia ilma on kerääntynyt suolistoon ja aiheuttaa kipuja.
Kantoliinasta ja just tuosta kietaisuristikakkosesta jossa ollaan pystyasennossa, on ollut paljon apua. Nukutan aina ainakin yhdet päiväunet siinä.
Tappert: vaippojen vuodosta. Ootko huomannut että kannattaa oikaista kertiksien reisien reunat suoriksi? Jos ne jää törröttämään sisäänpäin, ruttuun peppua kohden, vaipat vuotaa. En hoksannut itse tuota ennenkuin neuvolan täti neuvoi! Jo alkoivat pitämään!
Rintapumpusta: mikä pumppu sulla on? Avent Isis -pumppu on tosi hyvä sen erikoismuotoillun rintaosan takia.
Tässäpä näitä vinkkejä täältä perältä, jos auttavat, niin hyvä on! Meillä on ilmavaivat tasoittuneet - niitä on edelleen, mutta niiden kanssa nykyään pärjätään. Tsemppiä kaikille!
Kukka 74 ja Pauno 7 viikkoa
KUKKA;
KIITOKSET hierontaohjeista!! Täytyy heti testata..jos se olis meidän pelastus, kun ei näy auttavan cuplaton eikä Disflatyl, ei pieninä eikä isoina annoksina.
Juu, mä hiffasin ton reisien ruttujen oikomisen jossain välissä, mut ei se näytä auttavan sekään - Puksulla on kai vaan niin rimppakintut :) " Lypsykoneena" on tuo - öööö-- liekö Ainun käsikäyttönen..toimis kyllä kun vaan heruis, siis maito tulee uloskin jos oikein härnää, mutta vaikeesti..vauvan ollessa rinnalla tulee kyllä ulos ihan ittelläänki.
Ahh, eilinen oli yhtä juhlaa, poju oli koko pvän kun mikäkin hellantelttu..vaan ilta toi toisen äänen kelloon, yötä myöten huudettiin ja vähän väliä heräiltiin vatsakipuun ja syömään ja...tänään taas näyttää menevän ihan mallikkaasti - ainakin päivä. Tuollapa hää nytkin nukkuu, vaunuissa ulkona lenkin päätteeks kun jätin nukkumaan.
Jaaha, toiset siis laihtuu, toiset ei..mun paino on jämähtäny tähän +5kg eikä aio laskea sitte millään, ei näemmä ees lenkkeilemällä, kummaa hommaa - tasan ei käy onnen lahjat ei.
no mutta nyt kuuluu itkarista jotain ähinää..tarttee männä kattoo mitä poju duunaa.
Tappert ja Puksuttiini
Neiti nukkuu vaunuissa jo neljättä tuntia joten varmaan kohta heräilee ja mulle tulee lähtö...
Meillä käytössä masuvaivoihin Relatipat ja Cuplaton, Cuplaton su-illasta lähtien joten kattellaan nyt auttaako kun ei ne kuulemma heti ala auttaan... ei ne nyt ainakaan ole tilannetta pahentaneet, ainakin kunnon pieruja on neiti alkanut päästämään joten kai sekin jotain auttaa kun ilmaa tulee ulos. Eilen neiti huusi kolmisen tuntia putkeen 21-24, minä laitoin korvatulpat ja nukuin koska olin juuri syöttänyt ja luotin siihen ettei vauva nälkäänsä huutanut, mies yritti hyssytellä ja toi sitten lopulta tissille. Loppuyö meni ihan ok, syöttöväli oli 2-3 tuntia mutta huuto ei alkanut uudestaan. Päivät on siis tosi vaihtelevia ja yöt samaten, juuri kun kuvittelin että alkaa jonkunlainen rytmi löytyä niin tuli ihan kaamea yö ja ei sitten nukuttu koko yönä juuri ollenkaan ja oli ihan kauheeta ähinää ja kitinää vaan aamuun asti, puuh.
Niin ja maidottomalla dietillä olen ollut viime lauantaista asti... aika tuskaa on. En itse usko tän auttavan mutta ollaan nyt vielä hetken aikaa näin, mitäpä sitä ei tekis että toi huuto ja vatsavaivat vähenis. Voi sitä päivää kun voi syödä ja juoda mitä haluaa!! No, siitä on vielä turha haaveilla!
Kantoliinaa en ole jaksanut opetella, pitäis ja pitäis... sain hyvät opastukset kaverilta ja kerran laitoin liinan itse ja vauvankin sain siinen asennettua, mutta sen jälkeen se on jäänyt. Jotenkin on niin väsynyt... seli seli.
Toivotaan että tänään olis kaikilla sellainen hyvä ilta eli rauhallinen eikä kovin itkuinen! Koitetaan jaksaa!
Despelote ja Pirpana huomenna 4 viikkoa
..ja lisäruuan tarvetta ei kuulemma ole eli meidän " pikku" poju nyt: paino 5890g(+2020g), pituus 59,2cm(+7,7cm), py 40,4cm(+4,1cm). Päänympärys on kasvanut " liikaa" , joten sitä nyt sitten tarkkaillaan, eli ens viikolla on uuudet mittaukset.
Neuvolantäti(sijainen) kyseli kyllä yllättävän monipuolisesti kaikenlaista, sukulaisista lähtien, meni melkein tunti siellä! Aika hyvä kysymys oli sellainen, että millaiseksi itse kuvailisit vauvan, onko vauva " vaativa" vai " helppo" tms. Meni vähän aikaa, ennenkuin sanoin, että onhan tämä poju helppo, jos ei itsellä olis huoli nuista masuvaivoista. Masuvaivat kun näyttää välillä häiritsevän enemmän meitä aikuisia, kuin itse vaavia. Mutta en kyllä millään vaativaksi sanois tätä vauvelia. Kyllä kai poju ähisis omassa sängyssäänkin nuita vaivojaan, mutta mieluummin pidän sylissä. Neuvolan täti sanoi, että hyvähän se on sylissä/kantoliinassa tms. pitää, niin on pojulla ainakin turvallinen olo, jos ne masuvaivat häiritsee pojua itseäänkin. Ja kun sylejä on talossa 3(+vierailijat) niin eipä tästä ole vielä ongelmaa tullut.
Jahas nyt menee pojulla(+isillä) hermot joten pako mennä kahtomaan mikä on hätänä... nälkä taisi yllättää...
t. punkeli ja poju
Jos vaan pääset vaikka jossain kaverilla kokeileen sitä Avent Isistä, niin kannattaa. Siinä on just erilaista se rintaan tuleva osa, joka on muotoiltu niin että pumppausliike muistuttaa vauvan suullaan tekemää liikettä ja auttaa herumaan paremmin. Eli Aventilla vois herua herkemmin!
Ootko muuten yrittänyt pumpata toisesta rinnasta samaan aikaan kun vauva imee toisesta (tän voi tehdä sängyllä imettäessä)?
Täälläkin ollut kenkku päivä, eli tyttö ollut aamu klo.10stä hereillä ottanut vain sellaisia 15-30min unia ja taas tissille, ja kränää on riittänyt :-// Nyt nukkuu niin makoisasti, ollut levossa jo tunnin verran-ihanaa .. Mitään en ole kyennyt tänään tekemään muuta kuin vauvaa hyssyttelemään ja imettämään, lähellä on olleet ne kyyneleet täälläkin, jollei tuo mies olisi ollut kotosalla!!!
Viime yö oli mahtava-tyttö meni yöpuulle klo.22 ja nukkui klo.2 ja siihen väliin tuli sellainen 10minsan syöttö ja vaipanvaihto ja taas nukahti. Hereillä oltiin klo.6 uudestaan ja taas sama kuin aikaisemmin, ja viimeinen uni vei sinne aamu klo.10, joten kyllähän tänään on jaksanutkin hyssyttää kun tyttö niin makeasti nukkui yön, saatiin itsekin nukkua, mutta tuo vauvan itku kun tuntuu niin kurjalta, ei voi mitenkään toista auttaa.
Nukkuuko teidän muiden vauvat teidän vieressä vai omassa sängyssä ?
Meidän tyttö nukkuu meitin viekussa, mutta viime yönä nukkui ekan yön omassa sängyssään, mutta vähän väliä oli noustava katsomaan, onko neidillä kaikki hyvin, varsinkin kun niin hyvin nukkui, mutta se viimeinen uni nukuttiinkin sitten samassa sängyssä :-))
Kukka74 kiitos hyvistä vinkeistä. Itse juuri tänään sain ohjeita tuohon ruokavalioon ja mm. kahvinjuontiin,eli iltaisin ei kantsi juoda kahvia, koska vauva imee kofeiinin maidosta ja se vaikuttaa vauvoille kuten meillekin, eli piristää. Kaalit, paprikat, ruisleipä, sipulit, valk.sipulit, mausteet, suklaa, maito, mehut, appelsiinit, omenat jne pois jos haluaa ehkäistä vauvan vatsavaivoja, ja itsekin kantsii ottaa niitä rela-tippoja. Hierontaa meinaan kokeilla !!!
Raisa: Kyselit kerran, että miten palauduin pitkästä ja raskaasta synnytyksestä, niin vastaukseni kuuluu ' hyvin ja nopeasti' itse asiassa heti kun vauva oli syntynyt unohdin kivun ja väsymyksen ja heikotuksen. Tuntuu ihmeelliseltä miten ihminen pystyy nousemaan heti jaloilleen, kun ensin on ollut henkihieverissä siinä synnytysvuoteella .. Mutta sellaistahan se on :-))
Miten muuten oma synnytyksesi meni, sehän mustaakseni käynnistettiin ?
Kaikille jaksuja vauvojen kanssa ! t. emmi ja tyllerö 15pv
Ihan ekana, KUKKA74: Kiitos niistä ohjeista!!! Itse en noin hyvin olis osannu niitä ilmaista... siis että kukaan olis sitte mitään miun ohjeista ymmärtänyt ;) Siulla oli selkeet ja hyvät ohjeet noin ilman kuvia!!!
Voi, miun niin käy teitä äiti reppanoita sääliksi, joiden vauvoilla noita kovia vatsakipuja on! (ja toki sääliksi käy vaivoista kärsiviä vauvojakin) Meillä tuo sama oli keskimmäisen kanssa vielä vajaa vuosi sitten. Se on tosi rankkaa vanhemmille ja varmalla myös itse vauvalle...
Itku tuli iteltäkin useaan otteeseen, kun ei millään saanut vauvalle parempaa oloa, teki sitten mitä tahaansa :( VOIMIA teille kaikille!!!
Ja ajallaan se sitten helpottaa...
Meillä poika varsin hyväntuulinen ollut. Rytmiäkin pikkasen tullut. Aamulla heräilee siinä 8 maissa ja sitten valvoo pari tuntia ja syö tiuhaan. Sitten nukutaan iltaan saakka, suunnilleen seitsemään saakka välillä syöden ja illasta valvoo taas sen pari tuntia, ellei enemminkin. Ja sen ajan taas tankkaa maitoa yötä varten. Yön nukkuu hyvin, syö siinä puoliltaöin ja siitä eteenpäin 2-3 tunnin välen loppuyön.
Päivällä ei tosiaan juuri muuta tee kun syö ja nukkuu. Hyvin pieniä hetkiä saattaa olla silmät selällään.
Vatsaa välillä pikkasen kiprinyt, mutta tosiaan ihan vähän vaan. Ei itke mahaansa, vaikeroi ja ähisee lähinnä vaan ja rupsuja ja kakkaa kun saa aikaiseksi niin rauhoittuu heti.
Mutta nyt on vielä täällä meneillä huomisen ruoan valmistus (joka meinas jo palaa pohjaan kun vähän unehtui...)
Eli siis hellan ääreen lähtee tämä...
t. K@tju ja " Auvo" huomena 6vk
Ihanaa,kun te jaksatte kirjoitella ahkerasti,on mukava lukea kuulumisianne.itse en juurikaan kerkeä kirjoittelemaan,neljä alle viisivuotiasta neitiä pitää siitä huolen.Koko ajan joku huutaa äitiä tai pienin itkee nälkäänsä tai massuaan.Meilläkin siis kärsitään mahanpuruista,lähinnä iltaisin ennen yöunille nukahtamista.
Yöt meillä usein sujuvat hyvin,tyttö herää kerran yössä syömään ja välillä ei sitäkään,silloin on pakko herätellä,kun maito pakkautuu rintoihin ja tekee kipeää.Pitkä syöttöväli aiheuttaa myös sen,että maitoa tulee paljon ja sen jälkeen saattaa neiti ährystää parikin tuntia ja aamulla äiti on silmät ristissä.
Ristiäiset on vasta 26.5.Etunimi on valmiina,mutta toista nimeä vielä mietitään.Etunimenkin päätti muut,kun kerroin kahdesta miettimästäni vaihtoehdosta,alkoivat sukulaiset kutsumaan vauvaa nimeltä,eikä muita nimiä kuulemma enää hyväksytä...
Liinailuakin olen kokeillut ja jopa oppinut pari sidontaa.Neiti viihtyy hyvin,mutta jotenkin tunnen solmimisen suureksi vaivaksi.Nyt pitäisi pituudenkin tytöllä sen verran riittää,että voitaisiin ottaa rintareppu käyttöön.Oli keskiviikkona 1kk neuvolassa 52.9 cm pitkä.Tarkka oli mittaus,tuskin kuitenkaan on millistä kiinni..?Rintareppu on siis mielestäni parempi vaihtoehto lyhyeen kanniskeluun,kun lapsen voi helposti sujauttaa kyytiin.Liina on mukavampi,kun pitää pidemmän aikaa vauvaa siinä,silloin jaksaa tehdä kovan työn sitomisessakin.
Käytiin tosiaan 1kk neuvolassa,hyvin kasvaa,vaikka pulauttelu on edelleen suurta.Nyt siis mitoiksi saatiin 4080g(3170),52.9cm(49)36cm(33).Pään kasvu tuntui mielestäni suurelta,mutta th rauhoitteli,että ottaa vain kiinni tässä vaiheessa,kun oli aika pienipäinen syntyessään.
Jaahas,nyt täytyy lähteä siivoamaan,ei huvittaisi yhtään,mutta jonkunhan on sekin tehtävä...
tityli ja ötökkä 1kk2pvä
KUKKA;
Kiitos vinkistä, täytyy kysellä josko jollain tutulla tollanen pumppu olis niin vois kokeilla.
Me ollaan päätetty nyt olla tosi hurjia, siis ihan mielettömän rajuja ton poitsun kanssa..me jätetään rintakumit narikkaan! Jos syy vatsavaivoihin olis rintakumin tuoma ilma niin kohta sen pitäs olla historiaa..saas nähdä, en kyllä usko, mutta mielelläni erottaudun mokomista kumeista.
Kokeilin toisen ketjun innottamana sitä että kun on hetken imettäny, niin nappasee kumin välistä pois ja kas - poika sai kumin venyttämästä rinnanpäästä otteen ja imutteli tyytyväisenä! Siispä tein tätä eilen joka imetyksellä ja poika imi tyytyväisenä, aamulla kokeilin alusta lähtien ilman kumia ja sekin sujui..toinen tän pvän imetys taas ei, mutta kyllä se tästä, homma toimii kun poika ei ehdi saada raivaria ennen imetystä.
Tuntu muuten ihan erilaiselta kun imetys tuon r.kumin kanssa, jotenki pehmeemmältä..ja kaiken lisäks, ennen imetykseen kumilla meni aina sellaset kevyet 50 minsaa tai enempi ja poika pätki syömistä kaiken aikaa ja samalla veti aina kumista ilmat masuun. Nyt poju veteli tissin tyhjäks reilussa 15 minuutissa!!! Eikä irrottanu kun lopussa muutaman kerran, sillonkin sai houkuteltua hyvin jatkamaan.
Huomasin että kumin kanssa poika vetää aina pari kolme imua ennenkun nielasee, ja ilman kumia nielee joka imulla, eli maito tulee kai herkemmin ulos.
Mä oon niiiin ylpee, sekä pojasta että itsestäni (itserakas paska :) ).
Josko tää innostas muitakin kokeilemaan..luin nimittäin jostainpäin nettiä (googletin rintakumilla ja sieltä löyty joku imetystukiryhmä tai joku) ettei kumi olis kauheen hyvä kuitenkaan - jos siis vaan on mahdollista olla ilman, parempi tottakai imettää kumilla kun olla kokonaan imettämättä, en mä sitä tarkota nii!! - sanovat vielä ettei kumi stimuloi tarpeeks rintaa ja hiljallee maidontulo ehtyy..siis nopeemmin kun kumittomilla..tiedä noista sitten. Päätin kuitenki kokeilla ja vaikuttaa siltä että meillä kumista päästää eroon matalista rinnanpäistä huolimatta, kunhan vaan poikasen suu vielä vähän enempi kasvaa niin aina paremmin saa otteen. :)
Tappert ja Puksu..ylpeinä :)
Mä taidan olla ainut joka kerkee roikkua koneella :).
Vaivaako muita kauhea väsymys? Meillä on vielä helppo vauva ja mä olen ihan rättiväsynyt! Lihakset ei toimi kunnolla, lapsien kanssa ulos lähtö tuntuu saavutukselta, paljoa ei kerkee tosin levätä kun poika on aika vilkas menijä (taas sarvi otsassa, kun silmä vältti niin tiputti telkkarin ja löi päänsä..) Kun poika on päiviksillä niin tyttö valvoo. Illalla tyttö valvoo ja tankkaille n. 22 asti jos ei pitempäänkin, syöttövälit saan nukkua, mutta sitten tyttö herää 5-6 aikaan eikä oikein enää nuku ja poika herää 6.30 eli turhan paljoa ei levätä.
Tänään sain jopa imuroitua ;).
Kummiasia selvisi, kun valittelin pojan kummitätille (mun parhaalle kaverille) kummiehdokkaiden kieltäytymistä. Hän sitten vinkkasi, että hänellähän ei ole vielä kummityttöä ;), joten saatiin ihana kummi tytöllekin. Eivätpähän lapset ole kateellisia toistensa kummeista :).
Tapille onnittelut kumittomuudesta :), jospa heruminenkin paranisi ja saisit pumpattua paremmin. Suosittelen kanssa kokeilemaan aventin pumppua, sillä mä sain maidon paremmin irtoomaan!
möhkis ja adalmiimi 3vk 4pv
Jälkivuodon aikaanhan ei tod. näköisesti tule raskaaksi, mutta heti sen loputtua kai pitäisi ehkäisyä käyttää? Mitähän se voisi olla kun kumiallergia ja erikoiskortsut älyttömän hintaisia?
me ollaan tänään jo 1kk vanhoja:)
Ostin pojan päiväkodin yhdeltä hoitajalta fisher pricen keinun.Se toimii pattereilla ja heiluu sillain kivasti.Siinä on mobile ja se soittaa musiikkia.Valotkin on.
Oli pakko turvautua tollaiseen värkkiin,kun rupes oleen aikamoista huutoo viime päivinä.Mitkään sylit,kanniskelut tai yms. ei auttaneet ja rupesin jo oleen todella epätoivoinen.
Nyt jos neiti vetää överix ja on yliväsynyt,asettelen sen keinuun ja yes,neiti nukahtaa alle 5min:)
Nytkin kuuluu vain tasaista tuhinaa.
Tänään on muutenkin ollut parempi päivä kuin esim.eilen.Tänään on melko tasaisesti nukkunut 3h ja sen jälkeen on syöty ja taas on uni maistunut 3h.Maitoo menee 100ml per ruokailu...
Hyvin huomaa kyl miten erilaisia noi lapset on vauvasta asti.Pojan kanssa ei ollut mitään nukutus vaikeuksia eikä mitään ihmeen kiukutteluja,ja nyt neiti yrittää näyttää äidillensä kaapin paikkaa jo näin pienenä.
Jestas et mua väsyttää.Mies karkas töihin keskiviikkona ja en tiedä milloin se ukko taas palaa kotiin.Saapi kyl sitten neidin heti syliinsä ja mami menee vetää kunnon tirsat monex vuorokaudex mieluiten;)
Nyt jos tekis jotain hyödyllistä ennen kuin taas on pienen ruokahetki.
Tom cruisee saapi kattella peräti 4 päivänä leffojen muodossa...olin aikast fani silloin " pienenä" tyttönä.Kyl sitä kelpaa vieläkin kattella;)Alku yö menee siis sitten telkan ääressä.
Hyvää viikonloppua kaikille!!!!!
Hanan ja Safia
Mulla ois sitten möhköfantin kans sama ongelma ! Ehdotuksia otetaan vastaan, pillerit kuulemma saattaa vaikuttaa maidon laatuun :/ Ja kierukka tuntuu jotenkin oudolta.... Tosin kumeja en oo vuosikausiin kokeillu, joten uskaltaisko testata vieläkö aiheuttaa ongelmia ? :/
t.punkeli ja poju 5vk + risat....
joka (uskallanko edes sanoa) on hieman rauhoittunut... Liekkö disfatyl 2x päivässä 6 tippaa auttaa ??? Ei siis yhtään enempää, koska pistää mahan ummelle pieneltä. Neuvolan täti muuten sanoi, että " tähän ikään" kuuluu tuollainen " kitinäkätinäkausi" , että mietippä sitten mitä tämä on...
Mä mietin samaa eli uskaltaisko kumia kokeilla, ainakin kumihanskoista menee kädet heti aivan punaiseksi ja alkaa kirveltää ja kutittaa.. Toisaalta nuo limakalvot on vielä aika ärtsyssä kunnossa ja sitten jos vielä saa allergisenreaktion niin saattaa tuntua kivalle.. Jotain pitäis äkkiä keksiä, kun jälkivuodot tekevät kovasti loppua enkä haluaisi selibaattiinkaan rueta! En uskaltais luottaa imetyksen tehoon.
... että ei lääkärit laita mulle edes sitä kierukkaa, kun siihen liittyy ne runsaat kuukautiset. Muutenki ihan runsaat omasta takaa, joten se jää väliin. Enkä todellakaan luota imetykseen :P Lateksittomat kortsut oli vaan aika kalliita... ainakin netin hintatietojen mukaan ;)
t. punkeli ja poju
Sateista keskiviikkoa täältä...
Neuvolasta juuri tultiin ja hyvin on meillä poika kasvanut. Meillä siis tulee perjantaina 6vk ikää ja tänään puntari näytti 5060g ja pituutta komeat 57.6 cm.
On tosi jäntevä ja tarkkaavainen kaveri kuulemma. Osaa jo seurustella ja seuraa katseella hurjan tarkasti.
Arki meillä rullaa kivasti edelleen. Vähän on tuolla esikoisella uhmaa ja sellasta huomionhakemista menossa... mutta kuuluu asiaan. Onhan se kova paikka kun vanhimpana jää kummiski vähimmälle huomiolle. Kun nuo kaksi pienempää vie äidiltä niin paljon aikaa :(
Mutta illalla olen sitten viettänyt pienempien nukkuessa aikaa esikoisen kanssa. Ollaan satu luettu ja vähän palapelejä tms. tehty yhdessä.
Meillä vietettiin ristiäisiä sunnuntaina. Ja ikinä en olis uskonut että nuo meidän lapset käyttäytyy niin nätisti !!!
Esikoinen seisoi siinä minun ja miehen välissä kiltisti ja hissukseen koko kasteen ajan ja keskimmäinen oli isin sylissä ja kuunteli siinä nätisti papin puhetta ja virsiä :)
Kun olin vähän niiku toivonut ja aatellu että kun vaan kestäisi kastevedet maljassa ja kynttilä kastepöydällä niin hyvä olisi ;)
Pojat siis suorastaan yllätti äidin ja tosi iloisesti!
Niin ja pojasta tuli sitten Tuomas Samuel. Nyt kun osaisi vielä alkaa kutsua poikaa omalla nimellään ;) Sitä vaan vieläkin tulee Auvoksi monesti sanottua.
Olen tässä koittanu ettiä netistä niitä jalkahieronta ohjeita... mutta... tosi huonolla menestyksellä. Mistään en ole sellasta kuvaa löytänyt, mistä selviis vähä paremmin se mitä kohtaa pitää hieroa.
Mutta koitan tässä vielä niitä metsästää. Meillä se selkeesti on auttanut jos ei kakka meinaa tulla... vähän kun hieroo, niin johan alkaa pyllypuoli pöristä :)
Minkäs kokoisia vaatteita muilla nyt on vauvoilla jo käytössä? Meillä meinaa aletaan nyt kaivaa enempi niitä 60 senttisiä esiin. 56 senttiset on just sopivia, ei yhtään väljiä... Eli tod.näk. ensiviikolla jo pieniä.
kävin robinhoodista shoppailee aika lailla vaatetta ja muutakin, kun oli loppuunmyynti menossa (tai muuttomyynti vissiin)
oli meinaa paljon tavaraa -50%. Tuli ostettua vauvalle muutamia podyja ja esikoiselle lassien välikausihaalaria ja verkkapukua ym.
Mutta kun halvalla sai niin eihän sitä voi kertakaikkiaan olla ostamatta :)
Tuli siinä vissiin ostettua samalla vuodeksi pesuaineet, hiuslakat ja dödötkin ;)
Mutta nyt alkoi meiän poika kaivata äitiä (= syöttimiä).
t. K@tju ja " Auvo" kohta 6vk