Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahastosäästämisestä

Vierailija
27.10.2025 |

Kuinka jakaisit 5000€ alkupääoman OP:n maltillinen ja varovainen rahastojen kesken? Ja perustelisitko vielä miksi. Rahastosäästämisen aloittaminen kiinnostaa, mutta tietoa ja ymmärrystä asiasta vielä vähän. 

toivoisin helppoutta ja pienehköä riskiä pitkällä aikavälillä. 

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei tiedä onko nyt hyvä hetki vai ei. Arvo voi nousta tai laskea, mutta  varmaan ajatus on kuitenkin pitkäaikainen  sijoitus, eikä mikään pikavoitto. Eli rohkeasti vaan mukaan. Noissa OP-indeksirahastoissa on pienet hallinnointikulut, muistaakseni 0,4%. Laitoin alkuvuodesta aina tähän päivään Ilmastorahastoon merkintöjä. Nyt ne ovat tuottaneet n.+21% tuottoa sijoitukselle tässä n. 9 kk aikana. On mulla indeksirahastojakin, ja niiden tuotto 7-9% kuluvana vuonna. Eli vaikka yhdistelmärahastoissa isommat hallinnointikulut, niin tuottokin voi olla parempi. Mutta vaikea ennustaa...

Itse hajautan ajallisesti ja myös useampaan rahastoon. Itse merkkaan rahastoja jopa joka arkipäivä. Eli jos vaikka hajautat tuon 5000 eur esim 5 kuukaudelle, niin voit vielä kuukauden sisällä hajauttaa merkintähetkeä. 

Rohkeesti vaan eteenpäin!

Vierailija
42/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksiin ja jos sijoitusaika on pitkä riskikin kannattaa olla korkea. Älä koske pankin himmeleihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla