Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahastosäästämisestä

Vierailija
27.10.2025 |

Kuinka jakaisit 5000€ alkupääoman OP:n maltillinen ja varovainen rahastojen kesken? Ja perustelisitko vielä miksi. Rahastosäästämisen aloittaminen kiinnostaa, mutta tietoa ja ymmärrystä asiasta vielä vähän. 

toivoisin helppoutta ja pienehköä riskiä pitkällä aikavälillä. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusta arvo-osuustili OP:n verkkopankissa ja osta sinne ETF-rahasto(ja). Pienet kustannukset, ja ETF-rahastot voittavat tuotossa useimmat ammattisijoittajat saati pankkien rahastot. Kannattaa googlailla, mitä ETF on.

Jos haluat nimenomaan OP-rahastoja, niin esim. 50 % OP-Euroon (korkorahasto) ja 50 % OP:n indeksirahastoihin (esim. Suomi, Eurooppa, Amerikka, Aasia jne.). Näissä on se hyvä puoli, että näistä saa myös OP-bonusta, mutta ei kannata antaa sen olla ratkaiseva tekijä.

Mainitsemissasi OP-rahastoissa on erittäin korkeat hoitokulut, jolloin se sijoituksen tuotto jää selkeästi pienemmäksi kuin indeksi- tai ETF-vaihtoehdoissa. Ja on nimenomaan pankin etu myydä asiakkaille näitä maltillisia ja varovaisia rahastoja, koska pankit tienaa niillä hyvin.

Korkorahasto tuottaa kovin kehnosti nyt kun korot taas jo nousussa. Ne on hankalia kun eivät toimi ihan niinkuin äkkiseltään olettaisi. Jos nykyisin saisi vielä hyvätuottoisia obligaatioita niin ne olisivat hyviä ja tuottoprossan tietäisi etukäteen, esim 5%. Mutta jostain systä niitä ei enää piensäästäjille tuoda tarjolle, vain tyyliin minimisijoitus 100000€ eli rikkaat juhlii vain niillä tuotoista nauttien.

Vierailija
22/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostaisin pelkästään osakkeita.  Helppo muuttaa rahaksi jos haluaa. Pienet kulut.

Osakkeet on hyviä, jos osaa ja jaksaa lukea osareita, perehtyä toimialaan ja lukea analyyseja. Moni ei jaksa, jolloin se on pelkkää tikanheittoa.

Indeksirahastot on tavallaan myös, mutta enemmän haravajärjestelmä. Mätämunat ei pilaa koko koria, mutta toisaalta et saa maksimivoittoja mitä saisit valitsemalla sen kultaisen hanhen itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota mieluummin se Op-maailma indeksi. 

Miksi?

Olen eri. Siksi, että maailma-rahastot on yleensä maantieteellisesti valmiiksi hajautettuja. Tuotto ei ole silloin liiaksi riippuvainen jonkin tietyn maan tai maanosan talouskehityksestä. Jos rahastossa on ammattilainen salkunhoitaja, niin hän tasapainottaa eri alueita sen mukaan, mistä päin saa parhaat tuotot. Maailma-rahastot ovat siksi usein tuottavia rahastoja. Tosin en juuri kyseistä Op-maailma-rahastoa tunne tarkemmin, mutta yleisesti näin. 

Vierailija
24/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostaisin pelkästään osakkeita.  Helppo muuttaa rahaksi jos haluaa. Pienet kulut.

Osakkeet on hyviä, jos osaa ja jaksaa lukea osareita, perehtyä toimialaan ja lukea analyyseja. Moni ei jaksa, jolloin se on pelkkää tikanheittoa.

Indeksirahastot on tavallaan myös, mutta enemmän haravajärjestelmä. Mätämunat ei pilaa koko koria, mutta toisaalta et saa maksimivoittoja mitä saisit valitsemalla sen kultaisen hanhen itse.

Näistä on tutkimusta, useimmat osakesijoittajat eivät pärjää indeksille. Se kultainen hanhi on vaikea löytää. Usein hyvään aikaan ostaminen vielä onnistuu, koska sen voi sijoittaa niin, että kurssi on alhaalla, ja se näkyy selkeästi. Mutta oikeaan aikaan myyminen on paljon vaikeampaa. 

Vierailija
25/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt hyvä hetki ostaa OP:n indeksirahastoja esim. tuota maailmaa? Olen ihan pihalla! Jos päädyn siihen, laitanko koko alkupääoman kerralla vai 1000€ kuukaudessa? 

AP.

Vierailija
26/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerralla. Laita vaikka 500 euroa kuukaudessa.

Vierailija
27/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan Nordnetin indeksirahastoihin. Niissä matalat kulut.

Vierailija
28/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt hyvä hetki ostaa OP:n indeksirahastoja esim. tuota maailmaa? Olen ihan pihalla! Jos päädyn siihen, laitanko koko alkupääoman kerralla vai 1000€ kuukaudessa? 

AP.

On. Mitä aikaisemmin aloitat säästmisen sen parempi. Ja annat sen sitten olla, että kajoa siihen. Itse aloittaisin juuri tuolla op maailmalla jos olisin OP: asiakas , katsoin äsken rahastotiedotteen ja maltilliset on kulut. Mutta kannattaa ehkä aloittaa ajallinen hajautus. Eli ostot vaikka 200-400 eurolla per kuukausi. 

Vierailija
29/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö OP:v valikoimasta järkevää ja helppoa rahastosäästämisen tai sijoittamisen vaihtoehtoa? 

Paljonko olet valmis ottamaan riskiä? Korkorahastot on "pomminvarmoja" pienellä tuotolla.

Vierailija
30/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittajahullu on tänään rahastohullu.

Vierailija
31/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan täysjärkinen laita muualle kun 0 kuluisiin nordnet rahastoon

Vierailija
32/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä on tutkimusta, useimmat osakesijoittajat eivät pärjää indeksille. Se kultainen hanhi on vaikea löytää. Usein hyvään aikaan ostaminen vielä onnistuu, koska sen voi sijoittaa niin, että kurssi on alhaalla, ja se näkyy selkeästi. Mutta oikeaan aikaan myyminen on paljon vaikeampaa. 

Itse olen osta ja pidä- säästöjä enkä myy mitään ellei ole todella joku ns. putoava puukko ja huonolta näyttävä tulevaisuus. Nautin niin osingoista.

Vierailija
33/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä käytännössä tapahtuisi jos nordnet menisi nurin?

Vierailija
34/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut muualle ja nousua on ollut 10 vuodessa 179%.

Vierailija
35/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sijoittajahullu muka täysjärkinen?

Vierailija
36/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun pakollisten menojen jälkeen rahaa jää 80€/kk ja haluaisi hiukan puskuria pahan päivän varalle?

Vierailija
37/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun pakollisten menojen jälkeen rahaa jää 80€/kk ja haluaisi hiukan puskuria pahan päivän varalle?

myy talo ja auto, laita kaikki rahastoihin ja odota.

Vierailija
38/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita 30 euroa kuukaudessa

Vierailija
39/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"toivoisin helppoutta ja pienehköä riskiä pitkällä aikavälillä. "

mikä siinä on niin vaikeeta? mistä näitä kädettömiä löytyy.

Vierailija
40/42 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

myy talo ja auto, laita kaikki rahastoihin ja odota.

Ei ole taloa eikä autoa.