Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt myös HS yrittää saada suomalaisia kuluttajia raottamaan kukkaroiden nyörejä: Vaihdanta ja toimeliaisuus luovat enemmän jaettavaa!

Vierailija
27.10.2025 |

Nyt HS:n vastaava päätoimittaja pohdiskelee suomalaisten suhdetta kuluttamiseen, kirjoja, Suomen talouden tilaa ja Orpon hallituskauden tulevaa jälkipyykkiä. Rivien välistä voi lukea kehotuksia kuluttajille, joiden tulisi lisätä kuluttamistaan, jotta talous lähtisi elpymään. 

"Kirjamessujen keskustelu ja ajatus moraalista yhteiskunnassa nivoutuu kiinnostavalla tavalla yhteen Suomen tämänhetkisen talouskeskustelun kanssa. Se on pyörinyt viime kuukausina paljon sen ympärillä, miten paljon tai vähän suomalaiset kuluttavat. Uskonpuutetta ja rahankäytön niukkuutta on pidetty yhtenä syynä siihen, ettei maan elpyminen lähde käyntiin. Etenkin hallituspoliitikoille kasvu olisi erittäin tärkeää myös vaaleja ja omaa tulevaisuutta ajatellen. Jos vaaleihin mennään taantumassa, hallituskausi näyttää epäonnistumiselta."

"Jos yhteiskunnan talous ei pyöri, jos toimeliaisuutta ja vaihdantaa ei ole, jaettavaa on vähemmän aivan kaikille. On mahdollista ostaa myös palveluja, jotka tekevät vaikkapa omaisen tai ystävän elämästä helpompaa tai iloisempaa."

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011582329.html

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla Kiinan kaupan tilausmäärät ovat moninkertaistuneet. Ihmiset tilaa Temusta ja SHEIN:istä. 

Tämä on yksi hyvistä vaihtoehdoista. Kuten myös tilaaminen suoraan toisesta EU-maasta. Ja vain Suomesta jos on pakko

Niin, tyhmä kun kerran olet ja ilmeisesti myös ry ssän trolli, kun et tajua tekeväsi vahinkoa vain itsellesi 

Vierailija
62/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän niin kauan kuin tämä hallitus on voimassa.

Minä säästän joka tapauksessa, koska on pakko. Marinin hallitus kun vei eläkeputken ja sateenkaari-vasemmisto nosti eläkeikää. Kusessa olisin ilman säästöjä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tilaile myöskään mistään temuista tavaraa, koska se on vain ainoastaan tyhmää 

Ei rikkaita kiinnosta, jos valtiolta rahat vähenee. Rikkaat ostavat kuitenkin omat palvelunsa, se ketä valtion rahojen väheneminen kipeästi koskee ovat köyhät ja työttömät. Joten siitä vaan mainostakaa temua oikein per keleesti. Itseänne hakkaatte päähän 

Vierailija
64/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskekoon hintoja ja veroja, niin voin harkita ostavani jotakin Suomesta. 

T, Temuttaja

Mitäs jos laskettaisiin ensin sun palkkasi kiinalaiselle tasolle

Vierailija
65/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just jaoin yhdelle kaverille 40 €, jotta saa jotain syödäkseen. Kulutan itsekin ihan riittävästi, joten haista elitistiHesari veriripuli.

Voitaisko saada esimerkki Orpon kuukauden kulutuksesta OMAAN eikä hallituksen laskuun ilmaisine lounaineen ja taksimatkoineen jne.? Tarkoitan nyt kuitteja ja tiliotteita, joista näkee mitä on ostettu, mistä ja milloin, eli kuinka usein käytetään niitä omia ministerinpalkkiorahoja muuhunkin kuin osakekauppoihin ja rahastoihin. Enkä halua joulukuuta esimerkiksi, sillä jouluruoat ja -lahjat tekevät epärealistisesti paremman vaikutelman.

Vierailija
66/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on ainoa asia nykyhallituksen aikana, joka tuo edes jonkilaista hallinnan ja turvan tunnetta elämääni. 

Kuluttakoon ne jotka ovat hallitusta äänestäneet ja tyytyväisiä nykytilanteeseen. 

Vierailija
67/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen on ainoa asia nykyhallituksen aikana, joka tuo edes jonkilaista hallinnan ja turvan tunnetta elämääni. 

Kuluttakoon ne jotka ovat hallitusta äänestäneet ja tyytyväisiä nykytilanteeseen. 

Mulle se on ihan yksi paskanhailea.  Siinähän sitten ihmettelet, miksi seuraavakin hallitus joutuu säästämään. Se vika ei ole missään "rikkaiden osingoissa" vaan ihan sussa itsessäsi 

Vierailija
68/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti media nyt kumminkin yrittää saada kansalaisten päät käännettyä ja kukkarot auki. 

Hesarin omistaa kokoomuslainen Erkon suku. Varmaan ovat aika paljon menettäneet tilauksia kun väki köyhtyy. Eikö se rikkain desiili nyt laitakaan hyvinvointia kiertämään? Tilaa kuudetta ja seitsemättäkin hesarin vuosikertaa? Vaikka heille sitä varten veronkevennyksiä jaeltiin verovaroin ja vippaamalla ulkomailta sekä eläkerahastoista varastamalla.

Tämä! Ja voisi ajatella, että lehtitilaus on ensimmäinen asia, josta säästetään jos tulot laskee tai joutui työttömäksi. No, ehkä tosiaan se 2 prosenttia tilaa useamman Hesarin. 

Vierailija
69/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio kuluttaa jatkossakaan yhtään tämän enempää. Maapallon ylkulutuspäivä tuli jo täyteen ajat sitten ja kannan oman vastuuni myös ilmastonmuutoksen torjumisesta pidättäytymällä ylikuluttamasta. Onhan Hesarikin varoitellut meitä ilmastonmuutoksen vakavuudesta jo vuosikymmenet.

Vierailija
70/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joko HeSa tai Hesari.

Vierailija
71/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle se on ihan yksi paskanhailea.  Siinähän sitten ihmettelet, miksi seuraavakin hallitus joutuu säästämään. Se vika ei ole missään "rikkaiden osingoissa" vaan ihan sussa itsessäsi 

Ai, no jos sairastun tai joudun työttömäksi eikä minulla ole säästöjä, niin sinäkö maksat minun laskuni? 

Vierailija
72/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä olen aina säästänyt mutta en ostamalla halpaa ja käytän palveluita. Säästän aina ylimääräiset kun rahaa vaan kertyy.

Vierailija
73/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala kuluttaa. Kun tietoa seuraavasta duunista ei ole. Määräaikaisuuksia on niin, ettei pääse aina edes liiton rahoille.

Ja se pieni omaisuus estää toimeentulotuen.

Valtiohan halusi säästää. Mistä se kuvittelee meidän rahaa vielä kuluttamiseen löytävän. Kun kaikki palkka on säästettävä työttömyysjaksoihin.

Köyhiä haukkuvat eivät tajunneet. Etteivät asumistuen ja lapsikorotusten poisto osunut pahiten köyhiin. Hehän saavat toimeentulotukea.

Kulutus vietiin niiltä, jotka tekevät osan vuodesta töitä.

Keskituloisten buumi on sijoittaminen ja pöljien temuttaminen.

Hallitus halusi. Että 15-25 tonnin tuloja ei tuhlata. Ne temutetaan.

Vierailija
74/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just jaoin yhdelle kaverille 40 €, jotta saa jotain syödäkseen. Kulutan itsekin ihan riittävästi, joten haista elitistiHesari veriripuli.

Voitaisko saada esimerkki Orpon kuukauden kulutuksesta OMAAN eikä hallituksen laskuun ilmaisine lounaineen ja taksimatkoineen jne.? Tarkoitan nyt kuitteja ja tiliotteita, joista näkee mitä on ostettu, mistä ja milloin, eli kuinka usein käytetään niitä omia ministerinpalkkiorahoja muuhunkin kuin osakekauppoihin ja rahastoihin. Enkä halua joulukuuta esimerkiksi, sillä jouluruoat ja -lahjat tekevät epärealistisesti paremman vaikutelman.

Orpo saa käyttää omia rahojaan tai olla käyttämättä. Etkö itsekin käyttäisi työpaikkaetuja hyväksesi?

Vierailija
75/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kulutan kuten ennenkin. En ole koskaan lämmennyt jatkuvalle ostelulle tai palveluille. Toisaalta palvelu se rahastoyhtiökin on.

Vierailija
76/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne sitten itse kuluttavat ja velanottokiihkoilevat meidän rahat. 

Vierailija
77/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti media nyt kumminkin yrittää saada kansalaisten päät käännettyä ja kukkarot auki. 

Ei vaikuta minuun mitenkään. Säästän silti. Suomen hintataso on posketon mm.ruokakaupassa!! On suoraa vittuilua kuittailla säästämisestä, kun ruuan hinta raketoitiin 2021 jälkeen koronan varjolla! Kaikki muukin on naurettavan hintaista mm.vaatteet. Palkat laahaavat ja hinnat nousevat. Hallitus palkitsee veronalennuksilla jo valmiiksi rikkaat. Itsellä verotus todennäköisesti nousee ensi vuonna. Kiitos ei mistään, idioottihallitus!! 

Vierailija
78/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, no jos sairastun tai joudun työttömäksi eikä minulla ole säästöjä, niin sinäkö maksat minun laskuni? 

Jokainen huolehtikoon itse itsestään.

Vierailija
79/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä ne sitten itse kuluttavat ja velanottokiihkoilevat meidän rahat. 

Sulla mitään rahoja oo.

Vierailija
80/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljonääreillä eli Orpon ja Purran hellimillä on hyvät ja kivat oltavat Suomessa, muilla ei. Kulutusvastuu ja investointivastuu on siis heillä!! Odotetaan nousua, joka alkaa aivan kohta...