Hiirenmyrkyt kiellettävä lailla
koska kuolleet hiiret voivat myrkyttää niitä syövät eläimet. On myös julmaa käyttää myrkkyjä hiiriin kun on olemassa myös elävänä pyydystäviä loukkuja.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rotan myrkkyjen kieltäminen kovin hyvä idea ollut. Nyt on rottaongelma OK-taloalueella.
Sitten naapuri syöttää rotille omia lääkkeitään, joihin rotat ehkä kuolee.
Milloin muka kielletty?
Muutama vuosi sitten kiellettiin rotanmyrkyn myynti muille kuin torjunta-ainekoulutuksen läpikäyneille(mm. ammattimaiset tuholaistorjujat, maanviljelijät). Rautakaupoista saa yhä jyrsijämyrkkyä valmiina syöttilaatikoina, mutta se on laimeaa, tehoaa hiiriin ja myyriin hitaasti.
Ne kaikille myytävät on käytännössä verenohennuslääkettä. Pitkään käytettynä hiirikannassa voi muodostua resistenssi noihin ja sit tarvitaan eri aineita ja torjuntakeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ne hiiret voivat kiljua päiväkausia tuskissaan seinän välissä, ennen kuin kuivuvat kuoliaaksi.
No enpä ole koskaan kuullut tätä kiljumista, vaikka varmuudella on joka vuosi niitä myrkytetty pois. Kerran kuului kolinaa ja ulinaa, kun jäi loukkuun huonosti ja kolisteli sen loukun kanssa aikansa ennenkuin kupsahti. Yleensä niissäkin kyllä ollut laaki ja vainaa -meininki.
Hiiriä tapetaan ja aidosti kidutetaan siinä määrin jo pelkästään lääke- ja kemikaalitutkimuksisssa, että siinä joku pientalon hygieni ja puhtaanapito on tippa meressä.
Toisaalta itse metsästän myös supeja aktiivisesti, joten ei ole paljon ongelmaa pistää tuholaisia kylmäksi.
Nykymyrkky ei taida tainnuttaa, vaan hiiri kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Nykymyrkky ei taida tainnuttaa, vaan hiiri kärsii.
No jäisi sitten sinne ulos pakkaseen petolintujen ja pienpetojen ruuaksi, niin ei tarvi kärsiä sisätiloissa.
Hengiltä vaan kaikki tuholaiset. Joko myrkyllä tai loukulla mikä varmistaa että kyseinen ei ainakaan koskaan enää aiheuta tuhoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketun pitää syödä aika monta myrkytettyä hiirtä, mutta kissalle riittää kolme saamaan aikaan neurologisia ongelmia. Ne "luvalla ulkoilevat" kotikissat on aika veikeän näköisiä kouristellessaan pihalla. Mutta kun naapurin luvalla siellä ovat, niin mikä minä olen niitä pelastamaan.
Itse olen pyytänyt vuosia naapurilta että pitäisi kattilan pois minun pihasta mutta mitään se ei suostu tekemään niin ei ole minun vika jos pääsen kahdesta tuholaisesta eroon samalla kertaa kun ensin myrkytän hiiret ja sen jökkeen myrkyttyy se nurkkiini kuseksiva katti. Itsehän tuo katin omistaja vain naureskelee kun pyydän sitä pitämään kattinsa poissa minun puhdasta niin itse naureskelen katin ongelmille jos menee syömään myrkytetyn hiiren. Olen yrittänyt sanoa että lain mukaan taajama alueella ei edes kissoja saa putää vapaana mutta ei se laista vökitä ja antaa kissansa aiheuttaa naapeutrolle ongelmia kuseksimalla terassit ja autokatokset ja sotkee auton likasilla tassun jäljillä. Itse ne kissan omistajat tavallaan nämä myrkytus ongelmat aiheuttaa kun ei suostu noudattamaan lakia
Kyllä noilla nykymyrkyilläkin välikaton rapina lakkaa parissa päivässä, kun boksin sinne laittaa.