Kello kohta 17 ja pimeää on. Tämäkö nyt on teidän mielestä mukavaa?
Toisessa ketjussa 62% kannatti talviaikaa ja loput 38% kannatti kesäaikaa. Ei mene minun kaaliin mitä hyvää tässä ihmiset näkee? Meillä syttyi ulkovalot tänään hämäräkytkimestä 15:50.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen tykkää kylmästä ja pimeästä? Siinähän se vastaus jo tulikin.
Aidot lappilaiset tykkää. Asun tällä hetkellä opiskelun takia pakosta Lapissa ja Jodelissa oon näitä bongannut, jotka rakastaa kaamosta ja odottaa innolla 30 asteen pakkasia. Ensin luulin että trollaavat, mutta mitä ilmeisimmin ovat ihan tosissaan. Ite oon vain selkeästi ihan väärässä paikassa. Pitäis ehkä muuttaa kokonaan pois Suomesta, jonnekin lämpimään, että ois mulle mieluista.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos rahvasmuijat hankkisitte työn jota tehdään ikkunoiden ääressä? Tai ulkona! Näkisitte sitä valoa.
Mitä iloa on nähdä ikkunasta ulos? Siellä ulkona minä haluaisin nähdä jotain, silloin kun ei tarvitse tehdä töitä vaan voi viettää siellä vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä teille naisille kyllä trauma. Terapiaan päästävä Kelan piikkiin. Niin paljon kipuilette ja oireilette kun työpäivän jälkeen ei ole valoa YHYYYYY😫
Painu sinä turaani ylikselle rinkirunkuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ehkä mukavaa ole, mutta normaali Suomen kellonaika se kylläkin on.
Koittakaa nyt jo tajuta, että jos kellon siirtely lopetettaisiin, niin se tarkoittaisi sitä, että tässä talviajassa sitten pysyttäisiin, kesäaikaan ei enää enis keväänä siirryttäisi, koska tämä nyt oleva talviaika on normaaliaika.
Se onkin ainut kiva asia tässä talviajassa, että silloin eletään taas sitä alkuperäistä aikaa, missä ennen on eletty ympäri vuoden, ennen kuin joku keksi, että pitää veivata kelloa. Itselle tulee aina jotenkin nostalginen olo, kun palataan tähän normaaliaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidot lappilaiset tykkää. Asun tällä hetkellä opiskelun takia pakosta Lapissa ja Jodelissa oon näitä bongannut, jotka rakastaa kaamosta ja odottaa innolla 30 asteen pakkasia. Ensin luulin että trollaavat, mutta mitä ilmeisimmin ovat ihan tosissaan. Ite oon vain selkeästi ihan väärässä paikassa. Pitäis ehkä muuttaa kokonaan pois Suomesta, jonnekin lämpimään, että ois mulle mieluista.
Eri asia kun on lunta, ei silloin ole näin pimeää. Nämä sateiset pimeät illat on pahimpia.
Sairasta touhua. Valoisaa ei riitä enää pitkään. Muistan kun poljin kesällä norjasta suomeen niin valoisaa oli vielä puolen yön aikaan.
Kyllä, ikuinen kesäaika olisi parempi tai voitaisiin edistää vielä tunti lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ihan mukavaa. Ei tarvi edes yrittää ulkoilla, kun vapaa-aikana on pimeää. Voi linnottautua hyvällä omatunnolla sohvalle syömään herkkuja ja somettamaan ja katsomaan elokuvia. Eikä kukaan edes pimeydessä näe, että on hemmetin läski. Paitsi töissä muutama tyyppi, mutta nekin on läskejä, niin niille on aivan sama.
Itekin lihon aina loka-maaliskuussa 10 kiloa. Pimeään loskaan tai pakkaseen ei huvita edes kävelylle mennä. Kesällä laihdun vastaavasti sitten, kun on mukava ulkoilla. Mutta ei koskaan ihan sitä kymmentä kiloa ehdi laihtua eli pari kiloa jää joka vuosi plussalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä teille naisille kyllä trauma. Terapiaan päästävä Kelan piikkiin. Niin paljon kipuilette ja oireilette kun työpäivän jälkeen ei ole valoa YHYYYYY😫
Painu sinä turaani ylikselle rinkirunkuttamaan.
Mene sinä sinne painopeittos alle maski päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt jo tajuta, että jos kellon siirtely lopetettaisiin, niin se tarkoittaisi sitä, että tässä talviajassa sitten pysyttäisiin, kesäaikaan ei enää enis keväänä siirryttäisi, koska tämä nyt oleva talviaika on normaaliaika.
Se onkin ainut kiva asia tässä talviajassa, että silloin eletään taas sitä alkuperäistä aikaa, missä ennen on eletty ympäri vuoden, ennen kuin joku keksi, että pitää veivata kelloa. Itselle tulee aina jotenkin nostalginen olo, kun palataan tähän normaaliaikaan.
Vedä itsesi pimeässä kaulakiikkuun kun on niin 'nostalgista'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos rahvasmuijat hankkisitte työn jota tehdään ikkunoiden ääressä? Tai ulkona! Näkisitte sitä valoa.
Mitä iloa on nähdä ikkunasta ulos? Siellä ulkona minä haluaisin nähdä jotain, silloin kun ei tarvitse tehdä töitä vaan voi viettää siellä vapaa-aikaa.
Mitä iloa on nähdä ikkunasta ulos?
😳 Siis, voiko tämmöisiä ollakaan, jotka ei nauti mitenkään ikkunan takana olevasta näkymästä? Missä oikein asut, betonin keskellä vai?
On toki pimeää, mutta aamuihin saadaan kaivattua valoa (aurinko nousee nyt kellojen siirtämisen jälkeen klo 7:35 Tampereen korkeudella), jotta esim pikkukoululaisten on turvallisempaa kulkea kahdeksaksi kouluun. Aikaisemmin tätä valoa ei vielä aamuihin tarvittu, vaan kesäaika oli hyvä, ja illat kivan valoisia. Keväällä sitten koittaa maaliskuun lopulla se aika kun aurinko alkaa nousta jo klo 4, ja se on vähän turhan aikaisin. Silloin onkin kätevä siirtää kelloja taas kesäaikaan ja saadaan iltoihin kaivattua valoa.
Toisin sanottuna, oikeasti tämä kellon siirtely on näin pohjoisessa asuessa ihan järkevää, en kannata siirtelystä luopumista. Ja pää räjähtää jo valmiiksi, kun jos kellojen siirtelystä päätettäiskin luopua joskus, niin sitten alkaa armoton kinastelu siitä, mentäiskö pysyvästi kesä- vai talviaikaan. Näille kinastelijoille saatais sitten sopu ja kompromissi siitä, että palataan taas siirtelemään (muiden jo edellä mainittujen kellojen siirtelyn hyötyjen lisäksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asia kun on lunta, ei silloin ole näin pimeää. Nämä sateiset pimeät illat on pahimpia.
Minusta lumiseen aikaankin on liian pimeää. Joulukuu on minusta Lapissa ihan kauhea vaikka ois luntakin. Pimeän välissä ei ole yhtään valoisaa. Joku tunnin hämärä vain. Paikalliset siitäkin väittää, että kun täällä ei ole muka kaamosta. Mutta ei se hämärä tunti kyllä valoisaakaan ole.
nyt on mukavaa naapurirapun kyylä ei enää näe kuka liikkuu ulkona ja milloin
Tämä talviaika meillä oli ennen kuin noita aikoja alettiin säätää. Tämä on ainut oikea, tätä kannatan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ikuinen kesäaika olisi parempi tai voitaisiin edistää vielä tunti lisääkin.
Venäjämielisiä kun haluatte saman ajan kuin siellä? Ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Talviaika on normaaliaika. Kesäajasta pitäisi luopua.
Niin pitäisi. Silloin meillä olisi keskipäivä(aurinko korkeimmillaan) mahdollisimman lähellä kello 12. Elokuvat saisivat alkaa televisiossa vaikka ilta seitsemältä. Nyt alkavat järjestäin klo 21.00, eikä niitä kukaan töissä käyvä jaksa katsoa loppuun kun pitää aamulla nousta aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedä itsesi pimeässä kaulakiikkuun kun on niin 'nostalgista'.
Oliko sinulla joku viisaskin perustelu omasta mielestäsi, minkä takia pitäisi nostalgian takia mennä kaulakiikkuun?
Sinä kyllä voisit ruveta miettimään vinksahtaneita asenteitasi, jos tunti enemmän pimeää vuorkaudessa saa elämäsi noin sekaisin. Ja jos et ole sattunut huomaamaan, niin pimeä tulee joka tapauksessa talviaikana tunteja aikaisemmin kuin kesällä, siirrettiin niitä kelloja yhdellä tunnilla tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla oli ihan mukavaa kun tuli valoisa aikaisemmin. Kohta on pimeää joka tapauksessa oli sitten kello mitä vain. Kesäaikaa inhoan keväällä kun juuri alkaa olemaan valoisempaa niin siirrytään aamupimeämpään kesäaikaan. Olen aamuihminen.
Niin olen minäkin, mutta keskimäärin ihminen joutuu viettämään ne aamun tunnut töissä, joten hukkaan menee valoisuus.
Se nyt vain on niin kuin on, ap!