Vanhuksien omakotitalon tyhjentäminen.
Järkyttävä urakka. Tavaraa 60 vuoden ajalta. Myös arvokasta ja käyttökelpoista tavaraa, mutta omatkin kaapit täynnä.
Ja talon omistajan mielestä monet tavarat on käyttökelpoista, vaikka joutaa esim. naarmuiset ja rasvapinttyneet muoviastiat suoraan roskikseen. Ja yksiöön veisi mielellään kaikki mahdolliset astiat, vaatteet ja tavarat mitä on aina käyttänyt.
Ei mulla muuta, kunhan puran omaa turhautumista asian suhteen.
Kommentit (23)
Anopilla on kaikkea säästettynä koko elämältä. Ja haalii viikottain lisää kun eläkkeellä on aikaa. Vatsaa vääntää välillä kun tiedän että jää lähinnä minulle tyhjäys. On kolme taloa. Ja joku yht 400m2 ulkorakennus tilaa melkolailla täynnä.
Itse asutaan hänen lapsuuden kodissaan joka oli muuttaessa täynnä. Oli 8 sohvaa jne
Nauraa vaan kun kysyy että mihin tarvitsee kymmenen sohvapöytää tai kolmannet kangaspuut.
Mies on samanlainen ja minun mieheni. Pistän kirppiksen pystyyn kun kaikista aika jättää. On ainakin virikettä vanhoille päiville.
Tasan ei käy muumikeksit. Minusta olisi mukavaa raivata joku hamstraajan talo. Olettaen tietysti, että olisi tarpeeksi aikaa, tavaraa olisi kaikenlaista eikä pelkkää roskaa, ja olisi hiukkasen varastotilaa, jossa voisi pitää kirppiskamaa odottaen että ne menee kaupaksi. Noh, eipä tämä taida monella täyttyä, ja siksi ne raivausurakat ovatkin yleisesti niin kuormittavia. Mutta se raivaaminen, siivoaminen, lajittelu, puhdistaminen, entisöinti ja kirppistely olisi minulle ihan mieleistä puuhaa. Aah, kun alkaisi nähdä kättensä jälkeä. Huvinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei käy muumikeksit. Minusta olisi mukavaa raivata joku hamstraajan talo. Olettaen tietysti, että olisi tarpeeksi aikaa, tavaraa olisi kaikenlaista eikä pelkkää roskaa, ja olisi hiukkasen varastotilaa, jossa voisi pitää kirppiskamaa odottaen että ne menee kaupaksi. Noh, eipä tämä taida monella täyttyä, ja siksi ne raivausurakat ovatkin yleisesti niin kuormittavia. Mutta se raivaaminen, siivoaminen, lajittelu, puhdistaminen, entisöinti ja kirppistely olisi minulle ihan mieleistä puuhaa. Aah, kun alkaisi nähdä kättensä jälkeä. Huvinsa kullakin.
Minäpä ostin sellaisen talon joka oli täynnä tavaraa. Sanoin myyjille jo eka katsastuksella, ettei tarvitse viedä mitään pois mitä ette tarvitse. Se oli hyvä ostos, talosta löytyi vaikka mitä mielenkiintoista ja käyttökelpoista kaunista ja arvokastakin tavaraa. Laskivat viisi tonnia hinnasta heti kun sanoin että jättäkää tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Laita pystyyn yritys jolla tarjoat tuollaista. Vois olla kysyntää.
Itse olen ollut tyhjentämässä asuntoa, jonka viimeisellä asukkaalla neuroepätyypillisyyttä. Yhtään Mitään Ei Saanut Laittaa Kiertoon. Ei leipomisvälineitä, äitinsä vanhoja vaatteita tai naistenlehtiä, vaikka kys. mies ei koskaan tule noita tarvitsemaan. Neulelangat hän onneksi lahjoitti minulle, kun tietää minut neulojaksi. Näin tulevat varmasti käyttöön ja ehkä hänellekin joskus jotkut sukat niistä neulon.
Talojen tyhjentäjiä löytyy kyllä ihan ilmaiseksi. Soitat vaan niihin ketkä tyhjentää kuolinpesät, ei siihen ruumistavtarvitse esittää. Että turhaan ruikutat.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on usein se, että perikunta asuu satojen kilometrien päässä tästä lähinnä kaatopaikkaa läheneveästä kohteesta. Ovat vielä töissä ja aikaa on rajatusti.
Äidin kaksion tyhjentämiseen meni vain pari helteistä päivää, huoneiston lämpötilan ollessa n. 32 C. Huonekalut kierrätykseen ja iso osa muusta tavarasta sekajätteeseen. Äiti oli itse tyhjentänyt aikoinaan omakotitalon verran tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Talojen tyhjentäjiä löytyy kyllä ihan ilmaiseksi. Soitat vaan niihin ketkä tyhjentää kuolinpesät, ei siihen ruumistavtarvitse esittää. Että turhaan ruikutat.
Ongelmana on se, että vanhukset ovat hukanneet/piilottaneet rojujen sekaan luottamuksellisia papereita, jotka pitää ottaa talteen, joskus jopa rahaa.
Radiossa sanottiin kokemuksella että 1 lava sekajätettä maksaa kuljetettuna tonnin. Tuhat euroa.
Asukas saisi maksaa kuskaukset itse ennen ulosmuuttoa. Siinä ei kiukuttelua tartte kuunnella tai tunteita säästellä. Omaiset kantaa roskalavalle ilmaiseksi ja vanhus maksaa esim 10000 euron kulut. Ai ei maksa? Pakota.
Vierailija kirjoitti:
Radiossa sanottiin kokemuksella että 1 lava sekajätettä maksaa kuljetettuna tonnin. Tuhat euroa. --
Meillä maksoi hiukan yli 500 euroa, vaikka 18 kuution lava oli pihassa yli kuukauden. Hintaan sisältyi lavan vuokra, kuljetus ja jätemaksu sekajätteestä. Hieman sähkö- ja elektroniikkaromua, kuten putkitelevisioita, meni siinä mukana ilman eri maksua.
Vierailija kirjoitti:
Oi, sinä ihana ihminen, missä asut? Minulla olisi heti tarjolla rintamamiestalon täydeltä roinaa - vaatteita, kankaita,astioita, kirjoja, koriste-esineitä... Etelä-Karjalassa, onko tarpeekisi lähellä?
Juuri oli Hesarissa aiheesta tänään, on maksumuurin takana.
https://www.hs.fi/elama/art-2000011451388.html
mm. 1000 pussinsulkijaa.
Me tyhjennettiin isän jemmat, kun joutui infarktin jälkeen vanhainkotiin ja asunto piti tyhjentää. Kaksi täyttä kuomuperäkärryllistä tavaraa veimme roskiin. Mutta olimme lajitelleet kaiken huolellisesti metalleja myöten, ja kun jäteasemalle ajaessa rupattelimme siellä maksun ottajan kanssa, hän kuormat katsottuaan totesi että kun olette lajitelleet kaiken noin hyvin, hän ei ota sekajätteestäkään rahaa, koska ei ole meidän rojut mitä tuomme. Sanoi joutuneensa tekemään just saman homman oman vanhempansa menehdyttyä.
Vierailija kirjoitti:
SIis oikeasti ei löydy ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä hakijoita kyllä löytyy ilmaiseksi MUTTA silloin ehtona on että perikunta ei ole ensin käynyt keräämässä iittalaa ja kaj frankkia pois kuorman päältä. Jos jäljellä on enää kirjakerhokirjat, koriste-esineet ja vaatteet ja arvottomat huonekalut, niin ei niitä kukaan ilmaiseksi kaatopaikalle vie.
Sen ikäpolven ihmiset ei vaan pystyneet laittamaan mitään pois. Tuotakin voi joskus tarvita, oli ajatus.
Voisitteko ottaa sieltä ensin itsellenne sen, minkä haluatte ja tietysti viedä asiakirjat ja paperit/ lääkkeet etc pois, ja sen jälkeen laittaa Toriin ilmoitus, että klo x avoimet ovet ja saa tulla hakemaan, mitä haluaa?
Ilmaiseksi antaen pääsee helpommin eroon ja kokemuksesta muuten voin kertoa, että siellä on oven takana jono hamstraavia eläkeläisiä, jotka kahmivat ilmaista tavaraa lisää.
Kun vanhempani muuttivat hoivakotiin, niin jäljellä oli vain yksi avain talon takaoveen. Hiljailleen tutkittiin paikkoja, järjesteltiin tavaroita paikalleen ja siivottin pientä roinaa pois. Löydettin mm. talon kaikki avaimet, molempien henkilöllisyystodistukset, testamentin kopio, käyttämättömiä vaatteita (hoivakotiin oltiin jouduttu ostamaan molemmille paljon vaatetta, sillä vaatekaapeissa oli vain paljon käytettyjä ja rikkinäisiä) .
Muistisairas kun oli pedanttina järjestyksen ystävänä jo vuosia "laittanut tavaroita paikoilleen" ja unohtanut, minne oli ne jemmannut. Ihmettelen mm sitä, miten ihmeessä huonosti liikkuva vanhus on saanut viikattua uudet vaatteet yläkaappeihin joulukoristeiden, joulukorttien ja tyhjien jogurttipurkkien taakse.
Kirjahyllyn kirjoja ei ole vielä selattu, ties mitä sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne käy arvioimassa, ja jos vaikka joku antiikkiliikeeseen voi sieltä ottaa tavaroita, jotka tuottavat tyhjennyken kulut, niin voita tyhjentää koko huushollin.
Ei tietenkään kukaan ala ilmaiseksi tai jotain korvausta vastaan toiseten romuja viemään, jos ovat vain kaatopaikkatavaraa, kun suku on jo arvokkaammat tavarat hamstrannut itselleen.
Rasvapinttymät on helppo pestä pois.
Tuo on ihan kauhea rumba. Kaikki myötätuntoni täältä sinulle! Itse olen noin puolivälissä projektin suhteen. Omaiseni oli hamstraaja, joka ei olisi luopunut yhdestäkään riekaleisesta muovipussista tai parittomasta sukasta (senhän voi purkaa, ja langasta voi tehdä jotain!) Melkeinpä onneksi hän sitten sairastui Alzheimerin tautiin (mikä sitten tietysti oli kauheaa, mutta eri tavalla) ja unohti tavaransa. Hoitokotiin siirtyessä mukaan lähti vain vaatteita ja muutama koriste-esine. Nyt hän on jo haudassa, mutta tavarakasojen raivaus jatkuu yhä.
Facebookin roskalavaryhmistä on ollut minulle valtava apu tavaroista eroon pääsemisessä. Sinne kun laittaa ilmoituksen, niin tavaralle kuin tavaralle löytyy ottaja. Omaiseni oli hamstrannut mm. tuhansittain kahvipusseja ja niin vain nekin kaikki kelpasivat kahvipussiaskartelijoille.
Ehkä voisitte tilapäisesti vuokrata varastotilaa, johon voisi viedä tavaroita, joista vanhus ei ole vielä valmis luopumaan? Sitten kun hän näkisi, että kaikki ei mitenkään mahdu yksiöön, ehkä mieli muuttuisi.