Millainen raha 1000 markkaa oli vuonna 1983?
Luen yhtä kirjaa missä yhdeltä naiselta huijataan 1000 markkaa ja on kauhistunut summan suuruudesta. Julkaistu vuonna 1983.
Mitä tuolla rahalla sai silloin? Elin itsekin markka-ajalla mutten enää niin muista. Ei vaikuta kovin suurelta. Muistan itse teininä ostaneeni tavarataloista c-kasetteja, jotka maksoivat 75-90mk.
Kommentit (68)
Vastas varmaan 10000€ ostovoimaltaan. Harva oli koskaan edes nähnyt tonnin seteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vastas varmaan 10000€ ostovoimaltaan. Harva oli koskaan edes nähnyt tonnin seteliä.
1983 oli hengissä aika monta jotka nähneet jopa viiden tonnin setelin.
https://suomenrahaliike.fi/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2016032302/604C/8BD…
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla noin viikon palkka
Riippuu työstä, mutta matalapalkkaiselle enemmänkin. Kun yliopisto-opiskelijana hain ensimmäistä kesätyötäni kaksi vuotta myöhemmin vuonna 1985, niin hakemissani paikoissa tyypillinen kuukausipalkka oli 3000-3500 markkaa. Ja tämä oli siis ihan normaali aikuiselle maksettu aloituspalkka niissä hommissa, ei mikään koululaispalkka.
Kesällä 1983 olin kesätöissä hautausmaalla. Siellä tuntipalkkani oli noin 15 mk (vastaa noin 2900 mk/kk kuukausipalkkaa).
Syksyllä 1984 valtion tukema lounas opiskelijaruokalassa maksoi 7-8 mk (nykyisin sama lounas maksaa noin 3 euroa).
Vierailija kirjoitti:
Sain palkkaa kuukaudessa 1982 300 mk. Sillä tulin toimeen.
Olin tuohon aikaan metsurina, tuo oli keskimäärin urakalla päivän palkka saha korvauksineen 5 - 6h/ päivä. Nyt ne vähäiset metsurit mitä on, saavat 17€/h omalla sahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työstä, mutta matalapalkkaiselle enemmänkin. Kun yliopisto-opiskelijana hain ensimmäistä kesätyötäni kaksi vuotta myöhemmin vuonna 1985, niin hakemissani paikoissa tyypillinen kuukausipalkka oli 3000-3500 markkaa. Ja tämä oli siis ihan normaali aikuiselle maksettu aloituspalkka niissä hommissa, ei mikään koululaispalkka.
Kesällä 1983 olin kesätöissä hautausmaalla. Siellä tuntipalkkani oli noin 15 mk (vastaa noin 2900 mk/kk kuukausipalkkaa).
Syksyllä 1984 valtion tukema lounas opiskelijaruokalassa maksoi 7-8 mk (nykyisin sama lounas maksaa noin 3 euroa).
No niin, edes yksi asia pysynyt reaalihinnaltaan samana vuodesta 1983: yliopiston opiskelijalounas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli seteli
Ei ollut. Tonnin seteli tuli vasta myöhemmin, oliko vuonna 1986...
1986 tuli tuhannen markan seteli missä oli Chydenius, vaikkei kukaan edes tiennyt kuka se oli. Sitä ennen suurin oli 500:n markan seteli, missä oli Kekkonen taustalla UKK-puisto ja oliko vielä kaikkien suomen kuntien vaakunatkin..?
Äläpäs nyt. Kaikki yli 10-vuotiaat kyllä tiesivät, kuka Antti Chydenius oli ollut.
Minä en tiennyt. Luin koulun historian kirjasta ja ope teroitti että tuon naama on tonnin setelissä. Miksiköhän siinä 1986 seteliuudistuksessa ei otettu yhtään presidenttiä mukaan? Kaikki vain jotain kulttuuri-himpham
Ei ole todellista. Mä luulin, että siinä oli Kaj Chydenius, se säveltäjä. 🤣 No, oli lapsi markka-aikaan, joten ei tullut paljon tonnin seteleitä nähtyä.
Mun palkka varastomiehenä vuonna 1982 ennen inttiin menoa oli 2700 markkaa. Tais mun liksa olla alle mediaanipalkan joten arvioisin, että tonni oli aika lailla mediaanipalkkaisen ihmisen viikon liksa vuonna 1983. Tavastialla pullo Lapin Kultaa maksoi kuusi markkaa :-)
Jos nykyään olisi markan setelit niin kuvitus pitäisi mennä näin:
10mk Käärijä
20mk Laila Hirvisaari
50mk Alexander Stubb
100mk Sauli Niinistö
500mk Urho Kekkonen
1000mk Mikael Agricola
Inflaatiokorjattuna on 453 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 markkaa oli 1983 noin viikon keskipalkka. Ei siis sinänsä mikään iso summa, verrattuna esin asunnon tai auton hintaan, mutta kuitenkin huomattava summa jokapäiväisessä elämisessä.
Muistan saaneeni v. 1982 n. 1350 markkaa kuussa palkkana.
No nyt kuulostaa realistisemmalta. Ei taatusti ole -83 ollut tuollaisia 1000 mk/vko. Keskipalkkoja ollut, ainakaan duunareilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä mahtoi olla Suomen koulutusaste siihen aikaan? Ymmärrät varmaan, että suurin osa oli juuri niitä matalapalkkaisia. Monet tekivät koko ikänsä työtä, josta palkkaa sai saman verran kuin sinä kesätyöstä. Suuri joukko oli käynyt vain kansakoulun ja sieltä siirtynyt työelämään ilman mitään koulutuksia. Samoin maalta muuttaneet olivat koulutusta vailla. Heille tonni oli iso raha.
Vierailija kirjoitti:
10mk Käärijä
20mk Laila Hirvisaari
50mk Alexander Stubb
100mk Sauli Niinistö
500mk Urho Kekkonen
1000mk Mikael Agricola
Kymppiin kylläkin Lordi sitten. Voitti sentään ne skabat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10mk Käärijä
20mk Laila Hirvisaari
50mk Alexander Stubb
100mk Sauli Niinistö
500mk Urho Kekkonen
1000mk Mikael Agricola
Kymppiin kylläkin Lordi sitten. Voitti sentään ne skabat...
Käärijällä on suurempi merkitys kansallisesti. Mokomaa Lordia kaikki inhosivat ja nyt ihan unohtunut.
Mahtaa olla maistuvaa. >P
1000 mk vuonna 1983 vastaisi nykyrahassa arvioiden noin 1400 € ostovoimaa.
Tonnin eteen sai tehdä n. 25 h töitä lukiolaisena. Sillä sai esim. Hyvät farkut, takin ja pari puseroa. Silloin olikin hyviä vaatekauppoja, paljon. Toisaalta tonnin saattoi upottaa esim. nahkatakkiin, ei edes riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
1000 mk vuonna 1983 vastaisi nykyrahassa arvioiden noin 1400 € ostovoimaa.
453€
Se oli noin puolet kuukausipalkastani. Käytetty Lada maksoi noin 12 000 markkaa, ja siihen uudet renkaat tonnin.
Vertaa siinä nykyisen palkkatasoon.
Vierailija kirjoitti:
Tonnin setelin näin markka-aikana, mutta en ole edes tiennyt, että sellainen olisi olemassa euroina.
Suomettuminen oli vielä voimissaan Suomessa vuonna 1986. Muistan kun samaisena vuonna panikoitiin julkaistavista Paasikiven päiväkirjoista, paljastuisiko sieltä mitään räjähdysaltista tavaraa historian hämäristä...