Henkinen väkivalta - syytteen nostaminen
Olen miettinyt riittääkö mun näyttö tuomitsemaan exän henkisestä väkivallasta?
Se alkoi noin 16 vuotta sitten pahin jakso kesti 11 vuotta. Liian moni altistuu henkiselle väkivallalle ja ainoastaan Hilkka Ahde on saanut oikeutta. Henkisen väkivallan käyttäjät haluaa hallita uhria suhteen loppumisen jälkeen että lapsille ei ei saa mustamaalaaminen toista, mutta henkinen pahoinpitely vaan jatkuu perättömillä syytöksillä. Henkisen väkivallan käyttäjät itse mustamaalaa sitä uhria. Jos uhri avaa suunsa, häntä uhataan samantien kunnianluokkaussyyteellä.
Olisiko oikeuslaitos jo valmis tähän?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin rikosilmoituksen, vaikkei menisi eteenpäin, jäisi jälki ilmoituksesta kuitenkin poliisin tietoihin. Jos henkilöä syytetään myöhemmin muusta, löytyy aiempi ilmoitus kansioista.
Ei se aiempi rikosilmoitus auta mitään, jos se ei ole edennyt minnekään.
No poliisi on kuitenkin ainoa, kenelle tällaisen voi lääkärin lisäksi laillisesti kertoa. Jos kerrot kaverille, kyseessä on mustamaalaus, jollei tuomiota ole. Et saa sanoa edes että sinut on r aiskattu, jos r aiskaustuomiota ei ole annettu. Sellainen on tämä oikeusvaltio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin rikosilmoituksen, vaikkei menisi eteenpäin, jäisi jälki ilmoituksesta kuitenkin poliisin tietoihin. Jos henkilöä syytetään myöhemmin muusta, löytyy aiempi ilmoitus kansioista.
No poliisi on kuitenkin ainoa, kenelle tällaisen voi lääkärin lisäksi laillisesti kertoa. Jos kerrot kaverille, kyseessä on mustamaalaus, jollei tuomiota ole. Et saa sanoa edes että sinut on r aiskattu, jos r aiskaustuomiota ei ole annettu. Sellainen on tämä oikeusvaltio.
Älä liioittele.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kansiosta, ja mihin ajattelet sen tiedon vaikuttavan? Ei oikeusvaltiossa perusteettomat syytökset kerrytä ihmiselle mitään tuhmuuspisteitä, joiden perusteella myöhemmin tuomitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään mitään syytettä et voi nostaa. Henkinen väkivalta on rikoslain alainen, mutta sen tarkoituksellisuden todistaminen lienee ongelmallista. Rikosilmotuksen voit tehdä poliisille. Poliisi päättää onko aihetta aloittaa esitutkintaa vai ei. Esitutkinnan perusteella poliisi antaa tapauksen syyttäjän harkittavaksi joka tekee päättää syyttää tai jättää syyttämättä.
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-henkinen-v%C3%A4kivalta
Hilkka Ahteen tapauksessa kyse oli työsuhde. Ahde ei tehnyt rikosilmoitusta (saati syytettä) vaan kantelun aluehallintovirastolle, joka teki ilmoituksen poliisille jne. Syyte koski sekä työnantajaa että sen johtajaa.
Toinen keissi missä on annettu tuomio oli sellainen, missä mies hyväksikäytti naista seksuaalisesti valheiden perusteella ja jätti tämän, mistä nainen veristyi ja pommitti miestä viesteillä. Mies kävi poraamassa psykologille ja nosti syytteen. Nainen tuomittiin henkisestä väkivallasta... Eli kuten sanoin, jos olet nainen niin poliisia ei kiinnosta, jos olet mies niin ehkä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kansiosta, ja mihin ajattelet sen tiedon vaikuttavan? Ei oikeusvaltiossa perusteettomat syytökset kerrytä ihmiselle mitään tuhmuuspisteitä, joiden perusteella myöhemmin tuomitaan.
Onhan sillä syytöksellä peruste, se että toinen teki sen. Onko todisteita on eri asia. Oikeudessa ei ole kyse mistään hippa et saa kiinni -leikistä vaan siitä, että kansalaisilla olisi turvallista olla ja elää. Kyllä sillä on väistämättäkin vaikutus, että 5 eri naista tekee rikosilmoituksen samasta miehestä, kuin että 1 nainen tekee. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen velvollisuus on suojata itse itseään ja lähteä tällaisesta suhteesta.
Naisilla on yleensä mahdollisuus lähteä, tässä maassa. Nämä on sikäli turhia spekuloitavia. Lähde tai kärsi, oma moka.
Ja jokainen aikuinen on vastuussa itsestään, esim. toimeentulo ettei ole pakko olla "armoilla". Henkisestä väkivallasta on kriminalisoitu kunnianloukkaus, vainoaminen, perätön puhe, yksityisasian paljastaminen. Mutta ei näitä saa todistetuksi, joten se vertaisapu parempi apu.
Puolet naisista joutuisi linnaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä liioittele.
En niin. Älä itse vähättele tätä sairasta järjestelmää, jonka rikolliset ovat uhriensa vaientamiseksi luoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen velvollisuus on suojata itse itseään ja lähteä tällaisesta suhteesta.
Naisilla on yleensä mahdollisuus lähteä, tässä maassa. Nämä on sikäli turhia spekuloitavia. Lähde tai kärsi, oma moka.Ei ole olemassa mitään itsepuolustusvelvollisuutta. Sen sijaan on velvollisuus kunnioittaa toisten oikeuksia. Vaikka nainen olisi täysin puolustus- ja toimintakyvytön, et saa tehdä häntä kohtaan rikosta. Sori siitä.
🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidä paikkaansa. Aivan älytön väite. Yrität pelotella naisia hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä syytöksellä peruste, se että toinen teki sen. Onko todisteita on eri asia. Oikeudessa ei ole kyse mistään hippa et saa kiinni -leikistä vaan siitä, että kansalaisilla olisi turvallista olla ja elää. Kyllä sillä on väistämättäkin vaikutus, että 5 eri naista tekee rikosilmoituksen samasta miehestä, kuin että 1 nainen tekee. Sori siitä.
🙏
Vierailija kirjoitti:
Ai että antaa olla? Oletteko samaa mieltä, että jos teitä lyödään, siitä tulee mustelma ja kipua. Henkisesti ja fyysisesti olet siitä ohi 1-2 kk:saa. Pitää antaa lyönnin olla?
Minulla tuli 17 sairautta ja oiretta henkisen väkivallan uhrina ja trauma, joka tuntuu vaan kestävän.
Henkinen väkivalta on sitä, että uhri ei pääse lähtemään helposti, koska häntä uhkaillaan ja toinen syy on trauma reaktio johtuen henkisestä väkivallasta. Ei ole voimia lähteä.
Henkinen väkivalta kuten esim. vainoaminen on usein pitkäkestoista. Olen seksuaaliväkivallan uhri ja myös vainoamisen uhri, kaksi eri miestä. Kyllä näistä syvemmät traumat on jättänyt pitkään kestänyt vainoaminen. Molemmat vaikeita asioita, molempia käsitellyt terapiassa.
Traumaa pahentaa epäusko, harhaiseksi leimaaminen, vähättely. Hyvää tahtovat ihmiset eivät usko, vaan luokittelevat uhrin mieluummin harhaiseksi. Se on jotakin, mistä en ehkä pääse koskaan yli. Seksuaalirikoksesta kerrottuani minua ei ole epäilty hetkeäkään, kukaan ei sanonut, että voiko olla, että kuvittelin tapahtuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että antaa olla? Oletteko samaa mieltä, että jos teitä lyödään, siitä tulee mustelma ja kipua. Henkisesti ja fyysisesti olet siitä ohi 1-2 kk:saa. Pitää antaa lyönnin olla?
Minulla tuli 17 sairautta ja oiretta henkisen väkivallan uhrina ja trauma, joka tuntuu vaan kestävän.
Henkinen väkivalta on sitä, että uhri ei pääse lähtemään helposti, koska häntä uhkaillaan ja toinen syy on trauma reaktio johtuen henkisestä väkivallasta. Ei ole voimia lähteä.
Henkinen väkivalta kuten esim. vainoaminen on usein pitkäkestoista. Olen seksuaaliväkivallan uhri ja myös vainoamisen uhri, kaksi eri miestä. Kyllä näistä syvemmät traumat on jättänyt pitkään kestänyt vainoaminen. Molemmat vaikeita asioita, molempia käsitellyt terapiassa.
Traumaa pahentaa epäusko, harhaiseksi leimaaminen, vähättely. Hyvää tahtovat ihmiset eivät usko, vaan luokittelevat uhrin mieluummin harhaiseksi. Se on jotakin, mistä en ehkä pääse koskaan yli. Seksuaalirikoksesta kerrottuani minua ei ole epäilty hetkeäkään, kukaan ei sanonut, että voiko olla, että kuvittelin tapahtuneen.
Jatkan tähän vielä, että tämä kokemus vei osin luottoni ihmisiin, vaikka yritin siitä pitää pitkään kiinni. Läheisistä ihmisistä erottui tehokkaasti jyvät akanoista sen mukaan kuka uskoi ja kuka ei. En toivo tällaista elämänkokemusta kenellekään. Olla törkeän rikoksen uhri, hakea apua ja - tulla leimatuksi vainoharhaiseksi. Täysin kafkaa, pelkkää absurdiutta. Onneksi rikoksentekijä sai tuomion toisesta rikoksesta, se lohduttaa edes vähän ja avasi varmasti monen silmät tämän henkilön ympärillä.
Olen lukuisat yöt yrittänyt analysoida mistä tällainen epäusko johtuu, kun samaan aikaan, samat ihmiset lukevat esim. Ukrainan sodan julmuuksista, naisia kohtaan tapahtuvista rikoksista ihan kotimaassamme, päivittäin. En keksi muuta syytä kuin jonkinlainen automaattinen mielen puolustusreaktio. Kun asia tulee liian lähelle, on helpompi uskoa, että uhri on hullu, kuin että maailmassa olisi oikeasti pahuutta. Silloin on itsekin suojassa, kuvitellusti.
Henkisessä väkivallassa irrottaudutaan tästä ihmisestä täysin ja estetään yhteydenotto. Sitten se on poliisiasi, jos tunkee ovelle.
Näiden persoonallisuushäiriöisten kanssa paras tapa toimia on ns. harmaa kivi-metodi. Ole mahdollisimman tylsä. Älä reagoi tunteella.
Vierailija kirjoitti:
Näiden persoonallisuushäiriöisten kanssa paras tapa toimia on ns. harmaa kivi-metodi. Ole mahdollisimman tylsä. Älä reagoi tunteella.
Tiedän tämän nyt. En tiennyt silloin, kun en tajunnut mitä tapahtuu. Kyllä sitä luottaa omaan puolisoon ja uskoo sanoja, että hän haluaa minulle vain hyvää. Meni kuitenkin useita vuosia, kunnes vasta tajuaa, että sanat teot eivät pidä paikkaansa ja tosiasissa puoliso halusi olla minua kohtaan mahdollisimman paha useita vuosia. Todistusaineistona on lääkärikäynnit ja tallennetut keskustelut. Viimeisin lääkäri totesi heti yhden sairauden perusteella, että stressi aiheuttaa.
Poliisi oli sitä mieltä, että syytteen voi nostaa koska on todistusaineistoa ja tuomio olisi todennäköinen. Oikeusavustaja oli skeptisempi.
Nämä persoonallisuushäiriöiset osaavat kunnioittaa lakia, he eivät esimerkiksi lyö, koska tietävät että siitä jää jälki. He voivat provosoida uhria jatkuvasti murtumia pisteeseen ilman minkäänlaista vastuuta.
Kukaan ei ole kertonyt vieläkään konkreettisia ezimerkkejä siitä henkisestä väkivallasta
Monen naisen jutut tässä ketjussa kuulostaa siltä, miten vaimo syytteli mua pari vuotta sitten, kun oli eka ite pettänyt. Minä kuulemma pakotin hänet olemaan kanssani, kun en jättänyt ja edelleen sanoin rakastavani. Rajoitin häntä ja niin edelleen. Ajoin hulluksi jne, ja olin nössö, kun en edes lyönyt
Sitten se vain jotenkin meni ohi ja nyt asiat ovat aika hyvin
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tehdä vaikka mistä rikosilmoitusta, mutta ei se johda mihinkään. Sitä paitsi Suomen laki ei tunne semmoista termiä kuin henkinen väkivalta, sillä sitä ei pysty oikeudessa mitenkään todistamaan. Sana sanaa vastaan ei ole mikään riittävä todiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä "henkinen väkivalta" ei riitä mihinkään oikeusprosessiin, ei sellaisesta ole edes laissa säädetty, kuten ei fyysisestäkään väkivallasta. Henkisellä puolella ei tunneta pahoinpitelyä, eli pitäisi olla vahva näyttö jostain vainoamisesta, kunnianloukkaukseta, yksityiselämään kuuluvan tiedon levittämisestä tms.
Kuitenkin poliisi on itse mainostanut tekemään rikosilmoituksen henkisestä väkivallasta.
Missä? Linkki?
Tiktokissa turun poliisi kehotti tekemään rikosilmoituksen henkisestä väkivallasta. Olisikohan tästä vuosi vai pari. Mutta huom. tämä oli Turun poliisi ja laitoksilla voi olla myös paikallisia eroja.
Aina voi tehdä, mutta johtaako se tuomioon? Todennäköisesti ei! Ja jos lähtee oikeutta käräjäoikeudesta hakemaan, niin voi olla varma, että häviää sen ja saa vielä tuhansien eurojen laskun kaupan päälle.
Tiktokissa turun poliisi kehotti tekemään rikosilmoituksen henkisestä väkivallasta. Olisikohan tästä vuosi vai pari. Mutta huom. tämä oli Turun poliisi ja laitoksilla voi olla myös paikallisia eroja.