Ostin vahingossa 20% jauhelihaa - mistä tästä voisi tehdä, kun rasva ällöttää?
Pannulla kerran paistoin tuota ja se rasvan määrä oli niin iljettävä, että heitin pannun kanssa roskiin. Olin toki raskaana ja kaikin puolin vähän vaikeassa elämäntilanteessa.
Nyt en haluaisi tuhlata tuota. Eli mitä tuosta kannattaisi tehdä?
Kommentit (26)
Myy se konalan jauhenlihamiehelle, sen vastauksenhan sinä halusit kuulla...
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole rahaa kuin 30 senttiä ja jääkaapissa yksi nakki :( . Jauhenliha pitää antaa sille ilmaiseksi.
Minulle sattui kerran sama. Se rasvan määrä oli todella epämiellyttävää. Laitoin talouspaperia kaksinkerroin tiskipöydälle ja kumosin pannun sisällön siihen. Hyvin suurin osa rasvasta imeytyi siihen. Sitten vaan lihat takaisin pannulle.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sattui kerran sama. Se rasvan määrä oli todella epämiellyttävää. Laitoin talouspaperia kaksinkerroin tiskipöydälle ja kumosin pannun sisällön siihen. Hyvin suurin osa rasvasta imeytyi siihen. Sitten vaan lihat takaisin pannulle.
Jatkan vielä.. Pesen pannun myös hyvin ennen lihojen uudelleen laittamista siihen.
Ehdotan lihapullia tai lihamureketta. Niihin tulee tärkkelystä, esim. korppujauhoja tai perunahiutaleita, joihin rasva imeytyy. Vähärasvaisesta jauhelihasta tulee kovia ja sitkeitä lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Asunpa itseasiassa ihan Konalan lähellä, mutta en taida haluta tavata kyseistä henkilöä irl.
Kiitos muille vastauksista. Kuulisin mielelläni lisääkin ideoita, muutoin kokeilen jotain ehdotetuista.
Laatikkoruoissa sitä rasvaa ei pitkän paistoajan jälkeen enää huomaa.
Lihapullat uunissa. Kaksi leivinpaperia, koska rasva leviää siihen. Saat siis halutessasi vähärasvaiset lihapullat.
Sen pannulla paistentun jauhelihan rasvan voi imeyttää talouspaperiin. Oppirahat siis maksettu, miksi ostaa rasvaa ?
Mä jatkaisin sitä jauhelihaa jollain, mikä imee rasvaa, esim. soijarouheella. Tai siis jatkankin, ihan säännöllisesti, vähärasvaisempaakin (ja lisään öljyä). Meillä ylipäätään jatketaan lihaa aina jollain (pavut, sienet, kasvikset tms.), niin pienenee meidän lihansyönnin ympäristökuorma 400 g jauhelihapaketista syö helposti neljän hengen perhe kaksi kertaa huomaamatta, että pihistelee lihassa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee 👴🏻💖🥩
Hampurilaisissa käytetään 23% rasvaa sisältävää jauhelihaa. Myydään hampurilaisjauhelihan nimellä. Itse tekisin hampurilaisia, jos on naudan jauhelihaa.
Hampurilaispihvit jotka paistetaan avotulella tai grillissä. Se rasva tippuu tuleen tai palaa, mutta estää pihvin kuivumisen ja lisää aromia. Lopputulos on todella mehevä ja hyvänmakuinen hampurilainen, jossa on juuri oikea määrä rasvaa vielä paistamisen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Pesisin Fairylla. Irrottaa hyvin rasvaa.
Sen jauhelihan?
Jos joku on niin typerä, että heittää pannunkin roskiin rasvaisen jauhelihan vuoksi, olisi paras elää jossakin tuetussa tai palveluasunnossa. Valurautapannulle rasva tekee oikein hyvää.
Rasvattomampaa jauhelihaa saa tavallisesta kaupasta. Pitää vaan silmänsä auki ja valitsee sen, jossa on enintään 10% rasvaa. On usein "paistijauhelihaa", vaikka ei oikeasti olekaan paistista jauhettua. '
Omalla lihamyllyllä saa täsmälleen niin rasvatonta jauhelihaa kuin haluaa.
Viksumpi olisi vain pannua kallistanut ja heittänyt rasvan pois.