Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisissa asioissa tiedät olevan salatietoa?

Vierailija
25.10.2025 |

Aloitan:

- tulostimet piilottavat tulosteeseen kirjoittimen mallin ja tietoja tulostajasta

- kännykät piilottaa kuviin tiedot kännykästä ja käyttäjästä

- Facebook ja monet muut somepalvelut piilottaa kuvaan ja ääneen tietoja

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kännykät ja muut digikamerat mitään piilota. Ihan ne tiedot on helposti saatavilla ja näkyvillä, kun menet katsomaan.

Kuvissa on steganografisesti salakoodattuna (esim. LSB eli merkityksettömät bitit) tietoa, jonka vain valmistaja saa auki. Paikkatiedot ym.

Nuo tiedot saa itsekin helposti näkyviin ja voi myös estää näkymästä ainakin jos jakaa kuvaa toiselle yhtä tavalliselle käyttäjälle kuin itse. Mutta käsittääkseni tieto jää kuvaan, vaikka sen käyttäjä piilottaisi. Siksi kannattaa miettiä milloin jakaa esim. matkakuviaan tai päivitäisiä kuviaan someen. Niistä saa rakennettua polun, jota seuraamalla voi selvitellä missä henkilö liikkuu reaaliajassa. 

Vierailija
42/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Mistä se tulostin tietää, kuka sillä tulostaa? 🤔

Sekin tieto useasti tallentuu.

Miten muuten asiaa voisi selvittää jos tulostin ei tallenna tätä tietoa?

Olen lukenut, että ainakin väritulostin tekee paperiin merkinnän, joka ei näy paperilla. 

En muista artikkelista mitään muuta. Onko ostotapahtuman tiedot rekisteröity.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos mä tulostan päiväkodin tulostimella, se tietää että nappia painaa just huvis, eikä Lilli tai Viivi? 

Ei. Tulostin tietää vain sen omistavan päiväkodin. 

Vierailija
44/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kännykät ja muut digikamerat mitään piilota. Ihan ne tiedot on helposti saatavilla ja näkyvillä, kun menet katsomaan.

Kuvissa on steganografisesti salakoodattuna (esim. LSB eli merkityksettömät bitit) tietoa, jonka vain valmistaja saa auki. Paikkatiedot ym.

Nuo tiedot saa itsekin helposti näkyviin ja voi myös estää näkymästä ainakin jos jakaa kuvaa toiselle yhtä tavalliselle käyttäjälle kuin itse. Mutta käsittääkseni tieto jää kuvaan, vaikka sen käyttäjä piilottaisi. Siksi kannattaa miettiä milloin jakaa esim. matkakuviaan tai päivitäisiä kuviaan someen. Niistä saa rakennettua polun, jota seuraamalla voi selvitellä missä henkilö liikkuu reaaliajassa. 

Tarkoitat oletettavasti EXIF-tietoja? Ne saa näkyviin, mutta steganigrafisilla menetelmillä tietoja voi piilottaa todella tehokkaasti ilman paljastumisen pelkoa.

Vierailija
45/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän törkeistä rikoksista. En ole itse syyllinen mutta uhri. Monet eivät miellä niitä rikoksiksi, vaikka ovat sitä ihsn selkeästi lakikirjan mukaan tarkasteltuna ja törkeitä sellaisia. . 

Monet ei tiedä niistä, koska peitelty muka sattumiksi tai muiksi asioiksi. Ihmiset kovin idareita noin yleensä huomaamaan asioita

Eivät tajua  niitä, koska eivät tsjua, että mukana valtaapitåviä ja rikoksia ja valheita vuosien ajan joita ei olisi muuten voitu toteuttaa.

Mä tiedän. 

Voin kirjoittaa niistä fiktiivisesti muka jonkun toisen tarinana. Suoraa e kannata väittää mitään, ilman todisteita. Sen verran uskomattomia juttuja. 

Vierailija
46/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotteilla on elinkaari. Kun joku määrännyt sen. Sitten tulee uusi. Huononnettuna tai parempi tuurilla. Eri nimi. Elinkaariajattelu. Bisnes. Onneksi kaikilla ei ole mielessä se kun valmistaa kestävän vaikka käsin. 

Vierailija
47/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös funtsia asioita yksittäinkin jos haluaa treenata aivojansa.

Yksi esimerkki tässä, laskun maksaminen. Mieti mistä prosessi alkaa ja mieti omaa osuuttasi prosessissa. Mihin kaikkeen liityt ja miten näyt omassa osuudessasi?

Tämä olikin hyvä esimerkki, itse olen pankissa töissä ja kummastuttaa joidenkin vastarannankiiskien asenne. Esimerkiksi pankin digipalvelu (eli verkkopankki) ei saisi maksaa mitään kun asiakas "joutuu itse tekemään kaiken työn". Ihmisillä ei ole mitään käsitystä, paljonko pankkien / virastojen / minkä tahansa palveluntuottajan palveluissa on tekniikkaa takana ja mitä niiden ylläpitäminen vaatii. Aika moni kyllä mieluummin hoitaa asiansa sujuvassa digipalvelussa kuin jonottaa johonkin asioimaan "ettei tarvitse itse tehdä". Mutta nämä vastarannankiisket huutavat koviten ja aihe

Minä haluan asiakaspalvelua, mutta sekin on evätty kun pankissa ei ole mitään tiskiä, jossa maksaa laskut. Ennen oli törkykallis tiski, mutta sekin lopetettiin. Kohta häviää vielä koko pankki

Pitäisi oikeasti olla orgaaninen vaihtoehto nykyiselle digitaalihelvetille. En minä ainakaan tällaista digipaskaa - suojattomuutta, monimutkaisuutta, vaihtoehdottomuutta, rajatonta kyttäämistä ja tiedonkeruuta - tahdo.

Vierailija
48/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös funtsia asioita yksittäinkin jos haluaa treenata aivojansa.

Yksi esimerkki tässä, laskun maksaminen. Mieti mistä prosessi alkaa ja mieti omaa osuuttasi prosessissa. Mihin kaikkeen liityt ja miten näyt omassa osuudessasi?

Tämä olikin hyvä esimerkki, itse olen pankissa töissä ja kummastuttaa joidenkin vastarannankiiskien asenne. Esimerkiksi pankin digipalvelu (eli verkkopankki) ei saisi maksaa mitään kun asiakas "joutuu itse tekemään kaiken työn". Ihmisillä ei ole mitään käsitystä, paljonko pankkien / virastojen / minkä tahansa palveluntuottajan palveluissa on tekniikkaa takana ja mitä niiden ylläpitäminen vaatii. Aika moni kyllä mieluummin hoitaa asiansa sujuvassa digipalvelussa kuin jonottaa johonkin asioimaan "ettei tarvitse itse tehdä". Mutta nämä vastarannankiisket huutavat koviten ja aihe

Joku jo vihjas, että pankit häviää kohta, ja todennäköisesti sinultakin se työpaikka jollain aikaviiveellä häviää. Jäljelle jää ulkomaiset keskuspankit. 

Jäljelle jää vain kasvottomat pankit tekoälypalveluinensa - ja ihminen lopulta yksin sen pakollisen tietoturvattoman älypuhelimensa(seurantalaite) kanssa, joka on lisäksi pakko ostaa aina uudestaan kun se vanhenee.

Vi tt u  mikä tulevaisuudenkuva.

Vierailija
49/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos mä tulostan päiväkodin tulostimella, se tietää että nappia painaa just huvis, eikä Lilli tai Viivi? 

Ei. Tulostin tietää vain sen omistavan päiväkodin. 

Paperiin tulee aikaleima jolloin on aika helppo selvittää kuka käytti tulostinta päiväkodissa määrättynä aikana.

Vierailija
50/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole mitään salatietoa sinänsä, muta kuinka moni tietää mikä on PLU koodi joka on esimerkiksi hedelmissä?

Vierailija
51/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pay Close Attention To These Numbers When Buying Fruit (PLU Codes)

https://www.healthyandnaturalworld.com/what-are-plu-codes/