Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näyttää siltä että jään työttömäksi 63-vuotiaana niin monenko tonnin työllisyyskurssille olen pääsemässä?

Vierailija
25.10.2025 |

Toivon että saan jatkaa työssäni mutta keväällä ainakin osa porukasta jää työttömäksi. Ja mielummin ehkä minä kuin joku jolla lapsia huollettavana.

Mutta mitä on odotettavissa?  Joku kallis kurssi? Pupukurssi?

Satsataanko minuun tuhansia euroja jotta pääsen töihin? Vai miten käy kun ikää jo näinkin paljon.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä työllisyyskurssit näyttävät herättävän paljon vääriä provoiluja.

NE EIVÄT OLE KENELLEKÄÄN PAKOLLISIA. NIIHIN HAETAAN ITSE, JOS SAA LUVAN.

minut ainakin pakotettiin kurssille. se oli joku verorahojen kusetuskurssi. kurssi oli sellainen, että piti itse mennä töihin 3 kuukaudeksi ilmaiseksi johonkin firmaan ja piti merkata työttömyystoimistoon, että on "koulutuksessa". eli siis koulutusfirma sai työttömyystoimistolta rahaa tekemättä mitään.

Mihinkään tuollaiseen Ei ketään pakoteta. Ei ole mahdollista. 

ja silti just pakotettiin

Täysin varmasti ei pakotettu.

Vierailija
62/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä ole enää mitään kursseja, ne on valmennuksia. Pääset muutamaan ryhmäinfoon ja saat ohjeet, miten hakeutua työnhakuvalmennukseen. Lisäksi pääset eläkettä lähestyvien valmennukseen, jossa kerrotaan osa-aikaeläkkeen ja työttömyysetuuden yhdistämisestä, se on puhdasta faktaa eivätkä vastaa mihinkään kysymyksiisi siitä, mitä sinun kannattaa tehdä, muistuttavat, että se on puhtaasti oma päätöksesi.

Jos ap on oikeasti tossa tilanteessa eikä pelkkä trolli niin näinhän se menee. Ap on siitä onnekas että saa ansiosidonnaista siihen asti kunnes jää eläkkeelle. Oli se sitten vuosi, kaksi tai kolme. Ehkä joutuu yhden hakemuksen kuukaudessa lähettämään tai ei joudu. Moni olisi ap:n tilanteessa tyytyväinen, saa runsaasti vapaa-aikaa ja ehtii kunnolla valmistautua eläkettä silmällä pitäen. 

Meillä muutaman vuoden nuoremmilla ei ole asiat yhtä hyvin. Jäin itse työttömäksi pian 2v sitten. Työllistymissuunnitelma oli voimassa sopivasti noin siihen päivään kunnes täytin 60v. Tästä alkaa olla jo vuosi aikaa eikä kukaan ole ollut yhteydessä. Itse olen pari kertaa hätyytellyt ja kysellyt uuden suunnitelman perään. Ansiosidonnaisen loppu häämöttää jo joten ihan mieluusti juttelisin mitä vaihtoehtoja tässä on tarjolla. Töihin menisin tai kouluun tai työvoimakoulutukseen jos pääsisin. Ei kuulemma tueta opiskelua, sen olen aiemmin kysynyt. Viisi vuotta vain odottelua 595e kuussa tuloilla kunnes köyhyyseläke alkaa? Ette arvaa miten paljon suorastaan vihaan demareita ja Marinia ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivien poistamisesta. Tarkoitushakuisesti haluttu kurjistaa muutenkin heikommassa asemassa olevien elämää. Ilman että on edes yritetty esittää jotain muuta tilalle. Toivottavasti osuu omaan nilkkaan muodossa tai toisessa edellisen hallituksen jäsenille. Korkojen kera .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä ole enää mitään kursseja, ne on valmennuksia. Pääset muutamaan ryhmäinfoon ja saat ohjeet, miten hakeutua työnhakuvalmennukseen. Lisäksi pääset eläkettä lähestyvien valmennukseen, jossa kerrotaan osa-aikaeläkkeen ja työttömyysetuuden yhdistämisestä, se on puhdasta faktaa eivätkä vastaa mihinkään kysymyksiisi siitä, mitä sinun kannattaa tehdä, muistuttavat, että se on puhtaasti oma päätöksesi.

Jos ap on oikeasti tossa tilanteessa eikä pelkkä trolli niin näinhän se menee. Ap on siitä onnekas että saa ansiosidonnaista siihen asti kunnes jää eläkkeelle. Oli se sitten vuosi, kaksi tai kolme. Ehkä joutuu yhden hakemuksen kuukaudessa lähettämään tai ei joudu. Moni olisi ap:n tilanteessa tyytyväinen, saa runsaasti vapaa-aikaa ja ehtii kunnolla valmistautua eläkettä silmällä pitäen. 

Meillä muutaman vuoden nuoremmilla ei ole asiat yhtä hyv

Sama jatkaa: edellisessä työllistymissuunnitelmassa mulle laitettiin neljän paikan hakupakko. Minä, työkkäri ja työnantajat tiedetään että vaikka lähettäisin 40 työhakemusta en saa töitä ikäni vuoksi. Tämäkin on ihan turhaa kiusaamista. Kauhea työvoimapula kuulemma mutta hakijoita on varaa syrjiä. Ei auta mittava työkokemus, halu tehdä töitä ei edes kaksi korkeakoulututkintoa. Toinen melko tuore. Mikä järki?

Vierailija
64/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pääsin kurssille, jossa määriteltiin värit. Siis mikä ihmistyyppi olet, introvertti ekstrovertti, työnjohtaja vai työntekijä. Olikohan vielä jotain muuta?

Laiha saa paremmin töitä kuin lihava. Työhaastatteluun kannattaa laittaa ns vähän paremmat vaatteet. Älä myöhästy.

Oli siinä kouluttajalla varmaan keksimistä pariksi viikoksi. Voi ple.

Vierailija
65/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voit tehdä vapaaehtoistöitä ja vaikka tutustua elämän nurjiin puoliin siinä samalla.

Älä ratkea ryyppäämään.

Anssilla on ihan hyvä olla.

Vierailija
66/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.

Vierailija
67/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko vakavissaan ne työkkärissä vielä ehdottaa kursseja yli kuuskymppisille. Ei mitään järkeä.

Ei ehdota.

Ooko varma? Mulle ehdotettiin lähärin opintoja jotka niputan samaan pupukurssien kanssa. Ehdotin itse vähän pidempiä opintoja amk:issa, ei kuulemma voida tukea sellaisia. Kyseisen koulutuksen opiskelijat työskentelevät alalla jo yleenäs jo ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Toisin sanoen, lyhyemmän ajan joutuisivat tukemaan opiskelijaa kuin lähärikoulussa. Voishan sitä tässä iässä kokeilla vaikka kevytyrittäjyyttä mutta vain jos sillä ei ole vaikutusta työttömyyskorvauksiin. Tyhjän päälle ei kukaan voi heittäytyä.

Vierailija
68/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se olisi jo aika jäädä eläkkeelle ja olla miettimättä mitään kursseja?

Joo kyllä, mutta kun ei pääse vielä eläkkelle.

Sun ikänen pääsee varhaiseläkkeelle. Käyttäisin hyväkseni jos olisin sinä. Nuoremmilta Marinin hallitus vei tämän mahdollisuuden.

Vierailija
69/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko vakavissaan ne työkkärissä vielä ehdottaa kursseja yli kuuskymppisille. Ei mitään järkeä.

Ei ehdota.

Ooko varma? Mulle ehdotettiin lähärin opintoja jotka niputan samaan pupukurssien kanssa. Ehdotin itse vähän pidempiä opintoja amk:issa, ei kuulemma voida tukea sellaisia. Kyseisen koulutuksen opiskelijat työskentelevät alalla jo yleenäs jo ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Toisin sanoen, lyhyemmän ajan joutuisivat tukemaan opiskelijaa kuin lähärikoulussa. Voishan sitä tässä iässä kokeilla vaikka kevytyrittäjyyttä mutta vain jos sillä ei ole vaikutusta työttömyyskorvauksiin. Tyhjän päälle ei kukaan voi heittäytyä.

Se on keskustelua, ei tarvitse mennä mihinkään.

Mikä ala amkissa antaa sinulle paremmat työllistymismahdollisuudet kuin lähihoitajilla oli (ei ole enää heilläkään töitä)?

Kevytyrittäjänä voit sanoa hyvästitit työttömyysetuuksille. Se on varma