Näyttää siltä että jään työttömäksi 63-vuotiaana niin monenko tonnin työllisyyskurssille olen pääsemässä?
Toivon että saan jatkaa työssäni mutta keväällä ainakin osa porukasta jää työttömäksi. Ja mielummin ehkä minä kuin joku jolla lapsia huollettavana.
Mutta mitä on odotettavissa? Joku kallis kurssi? Pupukurssi?
Satsataanko minuun tuhansia euroja jotta pääsen töihin? Vai miten käy kun ikää jo näinkin paljon.
Kommentit (69)
Työpaikasta riippuen irtisanottaville ostetaan työllisyystukitoimia, joilla edesautetaan uudelleen työllistymistä. 63 vuotiasta tuskin kukaan enää palkkaa, joten voit odotella pari vuotta, ennen kuin eläke alkaa juoksemaan. Tämän parin vuoden aikana sinulta tuskin kukaan odottaa muuta, kuin että haet työttömyyskorvaukseen vaadittavan verran töitä. Tuskin sinua enää minnekkään kursseille ohjataan.
Ole huoleti, et joudu kursseille. Riittää, että haet työpaikkoja 4 kuukaudessa. Esimerkiksi lähetät hakemuksen neljälle kansanedustajalle avustajan paikasta kerran kuussa. Osoite on etunimi.sukunimi ät eduskunta.fi
Ei niillä ole enää mitään kursseja, ne on valmennuksia. Pääset muutamaan ryhmäinfoon ja saat ohjeet, miten hakeutua työnhakuvalmennukseen. Lisäksi pääset eläkettä lähestyvien valmennukseen, jossa kerrotaan osa-aikaeläkkeen ja työttömyysetuuden yhdistämisestä, se on puhdasta faktaa eivätkä vastaa mihinkään kysymyksiisi siitä, mitä sinun kannattaa tehdä, muistuttavat, että se on puhtaasti oma päätöksesi.
Olet jo arkkukamaa, mutta tee olosi mukavaksi, jos vielä pystyt.
Otat osittainen vanhuuseläkkeen eli puolet eläkkeestä ja sen lisäksi otat ansiosidonnaisen, joka tosin on leikattu 8 viikon jälkeen lähelle 0. Haet 4 työpaikkaa kuukaudessa. Jos koet tarpeelliseksi, voit mennä johonkin kurssille. Todennäköisesti et pääse.
Nämä työllisyyskurssit näyttävät herättävän paljon vääriä provoiluja.
NE EIVÄT OLE KENELLEKÄÄN PAKOLLISIA. NIIHIN HAETAAN ITSE, JOS SAA LUVAN.
Vierailija kirjoitti:
Otat osittainen vanhuuseläkkeen eli puolet eläkkeestä ja sen lisäksi otat ansiosidonnaisen, joka tosin on leikattu 8 viikon jälkeen lähelle 0. Haet 4 työpaikkaa kuukaudessa. Jos koet tarpeelliseksi, voit mennä johonkin kurssille. Todennäköisesti et pääse.
Ehdottomasti ei OVEa! Se alentaa suhteettoman paljon eläkettä. Kannattaa mieluummin roikkua vaikka Kelan päivärahoilla vanhuuseläkkeen alkuun saakka. Käytännössä ap ei sille edes pääse jos on ollut liitossa ja saa ansiosidonnaista 500 päivää.
Tärkeintä on, ettei ihmistä päästetä eläkkeelle. Vaikka olisi kuinka rikki, ja työllistymismahdollisuus olematon.
Aina on vähän täsmä- vajaa- tai osatyökykyä jäljellä!
Vierailija kirjoitti:
Nämä työllisyyskurssit näyttävät herättävän paljon vääriä provoiluja.
NE EIVÄT OLE KENELLEKÄÄN PAKOLLISIA. NIIHIN HAETAAN ITSE, JOS SAA LUVAN.
No, hyvä jos niin. Ennen oli toisin. Niihin pakotettiin eikä niihin haettu itse.
63-vuotiaan ja 40vuotta työelämässä mukana olleena onkin kiva lähteä TET-kursseille ja harjoitteluun.
Kartoitukset on myös kivoja. Sieltä saa kyllä yleensä lounaan ilmaiseksi.
Vaadi päästä johonkin! Koulutukseen tai kuntoutukseen! Tai pupukurssille! Ole innokas!
Silloin et ainakaan pääse niille.
Eikös se olisi jo aika jäädä eläkkeelle ja olla miettimättä mitään kursseja?
Ihanko vakavissaan ne työkkärissä vielä ehdottaa kursseja yli kuuskymppisille. Ei mitään järkeä.
Mä ainakin meinaan hakea 63 vuotiaana uraeläkettä.
Jos et ole alle 30v niin ei sieltä kyllä oikein mitään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se olisi jo aika jäädä eläkkeelle ja olla miettimättä mitään kursseja?
Siin olis vielä vajaa 8 vuotta työaikaa jäljellä. Hyvin voisi vielä kouluttaa?
Eikö niitä työpajoja enää ole, missä siirrellään jotain nippeleitä eri purkkeihin? Ennen kaikki vanhukset pistettiin niihin odottamaan eläkeikää.
Vuonna 1962 syntyneet voivat päästä eläkeputkeen (lisäpäiville) täyttämällä 62 vuotta, jos he ovat työttömänä ja täyttävät muut lisäpäivien ehdot. Lisäpäiväoikeus on voimassa, kunnes he täyttävät 65 vuotta, tai kunnes he täyttävät alimman vanhuuseläkeikänsä, joka on 65 vuotta.
Sut unohdetaan pariksi vuodeksi