Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näyttää siltä että jään työttömäksi 63-vuotiaana niin monenko tonnin työllisyyskurssille olen pääsemässä?

Vierailija
25.10.2025 |

Toivon että saan jatkaa työssäni mutta keväällä ainakin osa porukasta jää työttömäksi. Ja mielummin ehkä minä kuin joku jolla lapsia huollettavana.

Mutta mitä on odotettavissa?  Joku kallis kurssi? Pupukurssi?

Satsataanko minuun tuhansia euroja jotta pääsen töihin? Vai miten käy kun ikää jo näinkin paljon.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko vakavissaan ne työkkärissä vielä ehdottaa kursseja yli kuuskymppisille. Ei mitään järkeä.

Ei ehdota.

Vierailija
42/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat osittainen vanhuuseläkkeen eli puolet eläkkeestä ja sen lisäksi otat ansiosidonnaisen, joka tosin on leikattu 8 viikon jälkeen lähelle 0. Haet 4 työpaikkaa kuukaudessa. Jos koet tarpeelliseksi, voit mennä johonkin kurssille. Todennäköisesti et pääse.

OVEn ottamista kannattaa harkita tarkoin. Tulee nimittäin otetuksi huomioon tulona jos ja kun työmarkkinatuki muuttuu harkinnanvaraiseksi tueksi 1.5.2025 lähtien myös yli viisvitosten kohdalla.

Taitaa totuus olla se ettei yli 55-vuotiaan tuloja ja omaisuutta ei oteta edelleenkään huomioon harkintaa tehtäessä.

Ei oteta huomioon vielä, mutta tuohon tulee muutos 1.5.2025.

Kirjoi

Hallituksen Esityksen mukaan noin nyt vaan tulee käymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä työllisyyskurssit näyttävät herättävän paljon vääriä provoiluja.

NE EIVÄT OLE KENELLEKÄÄN PAKOLLISIA. NIIHIN HAETAAN ITSE, JOS SAA LUVAN.

minut ainakin pakotettiin kurssille. se oli joku verorahojen kusetuskurssi. kurssi oli sellainen, että piti itse mennä töihin 3 kuukaudeksi ilmaiseksi johonkin firmaan ja piti merkata työttömyystoimistoon, että on "koulutuksessa". eli siis koulutusfirma sai työttömyystoimistolta rahaa tekemättä mitään.

Voihan sitä lähteä pelleilemään jos pakko on, mutta tuskin diitä mitään iloa ainoallekaan osapuolelle.

Vierailija
44/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minut ainakin pakotettiin kurssille. se oli joku verorahojen kusetuskurssi. kurssi oli sellainen, että piti itse mennä töihin 3 kuukaudeksi ilmaiseksi johonkin firmaan ja piti merkata työttömyystoimistoon, että on "koulutuksessa". eli siis koulutusfirma sai työttömyystoimistolta rahaa tekemättä mitään.

Mihinkään tuollaiseen Ei ketään pakoteta. Ei ole mahdollista. 

Vierailija
45/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se olisi jo aika jäädä eläkkeelle ja olla miettimättä mitään kursseja?

Onko sinulta jäänyt huomaamatta hallituksen "eläkeikää on nostettava koko ajan" -puhe? Miten voi olla?

No ne poliitikot nyt vaan puhuvat lämpimäkseen, eivät he itsekään usko höpinöihinsä.

Vierailija
46/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se olisi jo aika jäädä eläkkeelle ja olla miettimättä mitään kursseja?

Onko sinulta jäänyt huomaamatta hallituksen "eläkeikää on nostettava koko ajan" -puhe? Miten voi olla?

No ne poliitikot nyt vaan puhuvat lämpimäkseen, eivät he itsekään usko höpinöihinsä.

No kyllä vaan nostivat tällaisen 1962 syntyneen eläkeikää kahdella vuodella 2017 tehdyn eläkeuudistuksen myötä. Ja nuoremmilla tuo eläkeikä nousee vielä tuostakin.

Vierailija
47/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja silti just pakotettiin

Vierailija
48/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne pakotettukaan. Vaihtoehtona olisi ollut 3kk karenssi.

Vierailija
49/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rauhassa saat olla. Työnhakuvelvoitteen sulle lätkäisevät ja saat jossain välissä kutsun esim eläkeinfoon.

Vierailija
50/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut! Ei niin paha. Alat siivoomaan kotias ja hoitamaan terveyttäs niin kyllä siinä pari vuotta menee nopsaan. Nukut vuosien univelat pois.

Vierailija
51/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat osittainen vanhuuseläkkeen eli puolet eläkkeestä ja sen lisäksi otat ansiosidonnaisen, joka tosin on leikattu 8 viikon jälkeen lähelle 0. Haet 4 työpaikkaa kuukaudessa. Jos koet tarpeelliseksi, voit mennä johonkin kurssille. Todennäköisesti et pääse.

Ehdottomasti ei OVEa! Se alentaa suhteettoman paljon eläkettä. Kannattaa mieluummin roikkua vaikka Kelan päivärahoilla vanhuuseläkkeen alkuun saakka. Käytännössä ap ei sille edes pääse jos on ollut liitossa ja saa ansiosidonnaista 500 päivää.

Ei vähennä. Olet voitolla 80-vuotiaaksi saakka. 

Se kelan päivärahan lisäksi saat osittaisen eläkkeen. Todella kannattaa!

Minäkin olen ymmärränyt, että kannattaa 80v asti.

Miksi tästä OVEstakin om monta mielipidettä?

Luulisi, että se ei ole mielipideasia vaan fakta, että kannattako vai ei?

Vierailija
52/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti ei OVEa! Se alentaa suhteettoman paljon eläkettä. Kannattaa mieluummin roikkua vaikka Kelan päivärahoilla vanhuuseläkkeen alkuun saakka. Käytännössä ap ei sille edes pääse jos on ollut liitossa ja saa ansiosidonnaista 500 päivää.

Ei vähennä. Olet voitolla 80-vuotiaaksi saakka. 

Se kelan päivärahan lisäksi saat osittaisen eläkkeen. Todella kannattaa!

Minäkin olen ymmärränyt, että kannattaa 80v asti.

Miksi tästä OVEstakin om monta m

Siihen OVEn "kannattavuuteen" vaikuttaa yksilön tasolla niin moni asia, ettei tuohon ole olemassa mitään yleispätevää neuvoa.

Vierailija
53/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä niin vaan mennä eläkkeelle, jos eläkeikä ei ole täyttynyt.

Vierailija
54/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä kohta 11 kk ja ainoastaan alkuhaastattelu on tehty. Ei edes työnhakuvelvoitetta ole laadittu. 

Tuleekohan kunnille edullisemmaksi unohtaa hakija ja maksaa vain suosiolla sakko?

Vierailija
55/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OVEn ottamista kannattaa harkita tarkoin. Tulee nimittäin otetuksi huomioon tulona jos ja kun työmarkkinatuki muuttuu harkinnanvaraiseksi tueksi 1.5.2025 lähtien myös yli viisvitosten kohdalla.

Taitaa totuus olla se ettei yli 55-vuotiaan tuloja ja omaisuutta ei oteta edelleenkään huomioon harkintaa tehtäessä.

Ei oteta huomioon vielä, mutta tuohon tulee muutos 1.5.2025.

1.5.2025 meni jo 

Vierailija
56/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko vakavissaan ne työkkärissä vielä ehdottaa kursseja yli kuuskymppisille. Ei mitään järkeä.

Kerran lehdessä oli yli kuusikymppisen työttömäksi jääneen arkkitehdin mielipidekirjoitus. Hänet oli ohjattu 2,5 vuotta kestävälle rakennusinsinöörien ammattikurssille, josta valmistuttua hän jäisi suoraan vanhuuseläkkeelle. Hän tiesi kurssin olevan hintava per kurssilainen ja ihmetteli mitä järkeä tässä on. Että eikö joku kolme-nelikymppinen, jolla olisi työikää jäljellä hyötyisi kurssista enemmän?

Ei julkisissa viroissa ja työkkäreissä tunneta yhteiskuntavastuuta. Rahaa on ja heille on samantekevää keillä kurssit täytetään. Rahavirrat pyörivät pääluvun ja valmistuneiden mukaan ja muulla ei ole väliä. Ehkä tuollainen iäkkäämpi, hyvän työuran tehnyt on jopa turvallisempi valinta kurssille kuin nuoremmat, jotka saattaisivat keskeyttää kurssin. Älkää turhaan muuta järkeä näistä etsikö.

Vierailija
57/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työttömänä kohta 11 kk ja ainoastaan alkuhaastattelu on tehty. Ei edes työnhakuvelvoitetta ole laadittu. 

Tuleekohan kunnille edullisemmaksi unohtaa hakija ja maksaa vain suosiolla sakko?

Aika outoa ettei sulle ole määrätty velvollisuutta hakea työpaikkoja ja raportoida niistä ?

Vierailija
58/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistuen tarveharkinnan tuloraja on 311 e/kk. Voit saada pääomatuloja tai muita kuin palkkatuloja tähän tulorajaan asti ilman, että ne vaikuttavat tukeesi. Jos saat tuloja yli 311 e/kk, näistä tuloista puolet (50 %) vähennetään yleistuesta.

Toisin kuin työmarkkinatuessa, yleistuessa tuloraja on kaikille sama.

Vierailija
59/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hienoa kun saisi kunniallisesti potkut ja lopputilin.

Onhan tässä jo ihan tarpeeksi ja liikaakin nähty työelämää.

59v

Vierailija
60/69 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jo arkkukamaa, mutta tee olosi mukavaksi, jos vielä pystyt.

Samaa kamaa se säkin olet.