Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suolistosyöpääkö

Vierailija
25.10.2025 |

Hei. Jatkuvien oireiden sekä korkean f-calpro arvon (816) ja cea 1.7 arvon perusteella minulle tehtiin koko paksusuolen tähystys. Tähystyksessä ei näkynyt kasvaimia mutta lääkäri otti useasta kohtaa koepalat sekä määräsi 5 päivän päähän ohutsuolen tähystyksen ja laittoi kiireellisenä magneettikuvaukseen. Nyt pelkään todella kovasti että olisiko siellä sittenkin ollut jotain mistä lääkäri ei sanonut vaan halusi ensin varmistaa näillä muilla tutkimuksilla. Onko kokemuksia kellään samantapaisia?

Suolistosyöpääkö

Vaihtoehdot

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sut lähetetään kiireellisenä kuvauksiin, niin kyllä se lääkäri suurella todennäköisyydellä epäilee jotain pahanlaatuista. Mulla löytyi tähystyksessä kaksi erilaista kasvainta (toinen poistettiin), joista otettiin koepalat ja tt-kuvaukseen lähetettiin kiireettömänä (kuukauden kuluttua aika). Nyt vaan tätyy toivoa, että kasvain ei sano poks ja aiheuta tulehdusta vatsaan ennenkuin sen levinnyisyys ja laatu selviää.

Jatkan vielä, että juuri keväällä tutullani todettiin kaksi eri syöpää yhtä aikaa ja hoitojen aloittaminen oli hidasta.

Vierailija
22/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa ei välttämättä näy. Kysyin sen kyllä. Suolistosyöpä voi näkyä magneettikuvassa tai niistä koepaloista voi selvitä onko ns ei levinnyt syöpä.  Syöpä voi olla suoliston takaosassa ja sen takia ei paksusuolessa ole syöpäkasvainta vielä .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sut lähetetään kiireellisenä kuvauksiin, niin kyllä se lääkäri suurella todennäköisyydellä epäilee jotain pahanlaatuista. Mulla löytyi tähystyksessä kaksi erilaista kasvainta (toinen poistettiin), joista otettiin koepalat ja tt-kuvaukseen lähetettiin kiireettömänä (kuukauden kuluttua aika). Nyt vaan tätyy toivoa, että kasvain ei sano poks ja aiheuta tulehdusta vatsaan ennenkuin sen levinnyisyys ja laatu selviää.

Jatkan vielä, että juuri keväällä tutullani todettiin kaksi eri syöpää yhtä aikaa ja hoitojen aloittaminen oli hidasta.

Kesä on huonoa aikaa hoitoihin. Lääkärit lomalla tms. Itse menin suosiolla vasta elokuussa, mutta mulla ei ollut niin kiirettäkään. 

Vierailija
24/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoliston kasvaimet näkyy jo tähystyksessä jos niitä on. Koepalojen otto on rutiinitoimenpide tähystysten yhteydessä eikä sellaisenaan kerro mitään. Miksi et kysynyt gastrolta tähystyksen jälkeen näitä kysymyksiä ja syitä jatkotutkimuksille, vaan villitset mielikuvitustasi luultavammin ihan turhaan. Calpro sulla on selvästi koholla joten suolistossa sulla on ainakin akuutti tulehdustila kyllä päällä. 

Eri. Eivät kaikki ihmiset ole niitä nopeaälyisiä jotka ymmärtäisivät kysyä juuri oikeita kysymyksiä oikeassa paikassa ja ajassa. Varsinkaan jos on saanut mieltä järisyttävän tiedon.

Sulle tiedoksi, että normaalisti se gastro kertoo kyllä tutkimuksen aikana mitä tehdään, mitä ja miksi tutkitaan. Ja syyt tähystyksiin ja lisätutkimuksiin kerrotaan myös jo ennen tähystystäkin, ei sitä turhaan tehdä. Tähystyksen etenemistä pystyy itsekin seuraamaan monitorista. Ja mikä se mieltä järisyttävä uutinen aloituksessa oikein oli? Syöpämarkkerit eivät ole koholla, vaan arvot oli täysin normaalit. Calproarvo aloittajalla on tosi reippaasti koholla joten luultavammin hänellä jo lääkitys oireisiin, luultavammin kortisoni, jatkossa esim. biologiset tai sytostaatit, kunhan diagnoosi varmistuu. Noilla calproarvoilla oireet on jo sen verran rankat että ollaan jo lähellä osastohoitoa etenkin jos (veri)ripulia, joka vie yleisvoinnin nopeasti alas. 

Vierailija
25/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Crohnin tauti voi olla, kun calpro noin korkea. Älä syöpää pelkää. 

Ei tuokaan tauti harmiton ole. Voi tulla avanne tai j-pussi.

Voi kuule, ne on Crohnin tautia sairastavalle pelastus eikä kauhistus. Avanteen avulla pystyy elämään suht normaalia elämää. Eikä kaikki Crohnin tautia tai haavaista paksusuolta sairastavat saa avannetta tai j-pussia, siihen vaikuttaa niin moni asia. Jos hätäleikkaus ei ole kyseessä niin AINA mennään ensin lääkehoidoilla, esim. Biologiset pistoshoidot ja sytostaatit.

Vierailija
26/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kakkanäytteen myötä calprot huitelee lähellä tonnia ja ulostaa verta niin aina saa kiireellisenä lähetteen tähystykseen. Tämä koskee myös heitä jotka ovat sairastaneet jo vuosia ja sairaus aktivoituu. Itse olen parhaillaan toista viikkoa osastohoidossa aktivoituneen välimuotoisen koliitin vuoksi ja valmistautumassa tyhjennykseen ja tähystykseen. Aloittajan labrat olivat kunnossa calproarvoa lukuunottamatta.

Vierailija
27/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha Ap olet? Suomalaisilla tapana yli reagoida asioihin. 

Vierailija
28/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, ne on Crohnin tautia sairastavalle pelastus eikä kauhistus. Avanteen avulla pystyy elämään suht normaalia elämää. Eikä kaikki Crohnin tautia tai haavaista paksusuolta sairastavat saa avannetta tai j-pussia, siihen vaikuttaa niin moni asia. Jos hätäleikkaus ei ole kyseessä niin AINA mennään ensin lääkehoidoilla, esim. Biologiset pistoshoidot ja sytostaatit.

Mä olen lukenut noista facen ryhmässä. Mä pelkään että mulle käy noin. 

Vierailija
29/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksusuolen tähystyksessä näkyy mahdolliset kasvaimet ja myös haavaisen paksusuolitulehduksen pystyy diagnosoimaan samantien. Nämä nyt ainakin osin suljettu pois. Ohutsuolen tähystys kertoo sitten onko esim. Crohnia tai vaikkapa välimuotoista koliittia. Mutta ilmeisesti tulehduspesäkkeitä ei aloittajalta paksusuolen tähystyksessä löytynyt. Calpro on niin korkealla että kunnon tulehdustila suolistossa kuitenkin jyllää.

Vierailija
30/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi mulla mittausarvot eivät olleet korkeat, mutta silti tähystyksessä löytyi paksusuolen tulehdusta. Oireet olivat vaikeat. 

Vierailija
31/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastanut välimuotoista koliittia enkä riskien vuoksi saa avannetta vaikka sellaisen haluaisin itse. Kun on 5 vuotta sairastanut ilman remissiota niin ettei kotoa pääse mihinkään kun paskoo housuun kymmeniä kertoja päivässä niin kyllä se pelko on itseltäkin hälvennyt. Minä en ole elänyt ihmisarvoista elämää vuosiin vaan olen täysin sairauteni armoilla.

Vierailija
32/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha Ap olet? Suomalaisilla tapana yli reagoida asioihin. 

0/5

Vierailija
33/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miksi mulla mittausarvot eivät olleet korkeat, mutta silti tähystyksessä löytyi paksusuolen tulehdusta. Oireet olivat vaikeat. 

Calproarvot voi heitellä reippaasti yhdenkin päivän aikana, siihen vaikuttaa niin moni asia, esim. lääkehoito.

Vierailija
34/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Calproarvot voi heitellä reippaasti yhdenkin päivän aikana, siihen vaikuttaa niin moni asia, esim. lääkehoito.

Vierailija
35/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastanut välimuotoista koliittia enkä riskien vuoksi saa avannetta vaikka sellaisen haluaisin itse. Kun on 5 vuotta sairastanut ilman remissiota niin ettei kotoa pääse mihinkään kun paskoo housuun kymmeniä kertoja päivässä niin kyllä se pelko on itseltäkin hälvennyt. Minä en ole elänyt ihmisarvoista elämää vuosiin vaan olen täysin sairauteni armoilla.

Voi ei. 😕

Mun vointi ei ole nyt noin paha. Mutta lääke on laskenut calproa vain vähän. On vieläkin yli 1000.

Vierailija
36/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin odottamaan yli puoli vuotta vaikeiden oireiden kanssa. Pääsin tähystykseen vasta kun arvot olivat todella kohonneita. Menin huonoon kuntoon, sillä vuosin koko ajan. En ymmärrä, miksi lääkitystä ei olisi voinut tehostaa heti (mulla oli todettu paksusuolen tulehdus aiemmin). Verikin oli mennyt huonoksi, mutta mitään ei tehty. 

Vierailija
37/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin odottamaan yli puoli vuotta vaikeiden oireiden kanssa. Pääsin tähystykseen vasta kun arvot olivat todella kohonneita. Menin huonoon kuntoon, sillä vuosin koko ajan. En ymmärrä, miksi lääkitystä ei olisi voinut tehostaa heti (mulla oli todettu paksusuolen tulehdus aiemmin). Verikin oli mennyt huonoksi, mutta mitään ei tehty. 

Jotenkin lääkäri oli kai kuvitellut, että mulla olisi todella runsaat kuukautiset, vaikka mulla ei ollut lainkaan kuukautisia sairastelun takia. Kaikki veri tuli tosiaan paksusuolesta. 

Ja kaiken kukkuraksi lääkäri diagnosoi mulle ylivuotoinkontinenssin ennen tähystystä ja määräsi ummetuslääkettä, vaikka mulla ei ollut ummetusta lainkaan. Määräsi lisäksi pentasaa. Tähystyksessä näkyi sitten tulehdusta. Piti odottaa yli puoli vuotta lääkityksen tehostusta. 

Vierailija
38/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin lääkäri oli kai kuvitellut, että mulla olisi todella runsaat kuukautiset, vaikka mulla ei ollut lainkaan kuukautisia sairastelun takia

Tai siis oireiden alusta tähystykseen ja lääkityksen tehostukseen meni lähes vuosi. 

Vierailija
39/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastanut välimuotoista koliittia enkä riskien vuoksi saa avannetta

Mun eno sairastaa Chrohnin tautia. Hänelle on koitettu biologisia valmisteita. Hyvin haastavaa on ollut löytää toimivaa rohtoa. 

Vierailija
40/48 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ei välttämättä näy. Kysyin sen kyllä. Suolistosyöpä voi näkyä magneettikuvassa tai niistä koepaloista voi selvitä onko ns ei levinnyt syöpä.  Syöpä voi olla suoliston takaosassa ja sen takia ei paksusuolessa ole syöpäkasvainta vielä .

mielenkiintoinen pointti.