Mitä muistat vuodesta 1986?
Kommentit (188)
No jaa, sain juuri tuonna vuonna ensimmäistä kertaa pillua. Tshernobylin ja Olof Palmen muistan jotenkin hämärästi. En muuta muistakkaan mutta ei siinä mitään, sillä en muista oikeastaan mitään lapsuudestani tai nuoruudestani tai ylipäätään mistään. Jotkut sanovat että se on siunaus. Tiedä sitten uskoakko heitä?
Ruotsi teki Suomea vastaan 2 maalia viimeisellä minuutilla ja Suomen 1. jääkiekkomitali jäi saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Benny Goodman kuoli, Mikkelin pamaus ja Kekkosen hautajaiset.
Kerro vähän Mikkelin pamauksesta. Oliko se autossa ollut pommi ja Jukka niminen nuori mies menehtyi?
Löytyy varmaan YouTubesta, mutta koko operaatio käskettiin lopettaa siihen maaherrankadulle,jossa käytiin neuvotteluja. Poliisi käski ihmiset ulos autosta, naiset pakenivat, mutta auto räjähti rikollisen toimesta!
sen että ihmiset ei olle näin hiton läskejä
https://yle.fi/a/74-20157923
ranskassa ihmiset kävelee, liikkuu, pyöräilee, vanhukset eivät ole läskejä, suomessa hirveän läskejä ihmisiä, se näyttää rumalta, miksi ette liiku?
kaupan kassat täynnä herkkuja, ei niitä silti tarvi sieltä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina Halkolasta
tuli Suomen
ensimmäinen naispuoluejohtaja.
"Puolue" oli hajoavan SKP:n
taistolaisvähemmistön jäänteistä
koottu Demokraattinen vaihtoehto eli
Deva.
🤣
Muistan tuon. Hän vaikutti siltä, kuin olisi näytellyt ärhäkkää puoluejohtajaa.
Jostain syystä tieto Mikkelin pamauksesta oli 1986 kesällä kiirinyt Italiaan asti. Eräät paikalliset siellä kysyivät meiltä, että are you from Mikkeli, pam,pam?
Rivot jutut voi jättää kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Rivot jutut voi jättää kertomatta.
Muistan elävästi juhannuksen 1986. Tuolloin humalainen veljeni ejakuloi suoraan naamalleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vuonna 1986 20-vuotias, mutta en kyllä muista noita Palme- tai Tsernobyl- juttuja.
En tosin lukenut paljon lehtiä silloin...
Aika tynnyrissä piti elää jos Tsernobylin räjähdystä ei noteerannut.
Oli varmaan vain pikku-uutinen lehdessä, siksi juttu on painunut unholaan minun osaltani...
Tottakai tämä uutinen haudattiin nopeasti koska osa maasta sai valtavan laskeuman ja uhreja ei haluttu tunnustaa olevan.
Kotimaisten sienien syömisestä varoiteltiin. Muistan sen, koska meillä oli ollut tapana kerätä niitä ruoaksi.
Silloin katsottiin koko perheen voimin saksalaisia poliisisarjoja lauantaisin telkkarista. Se oli viikonlopun kohokohta. Ensin sauna, sitten hyvää iltapalaa ja saksalaissarja.
Ensimmäiset muistot ovat tuolta vuodelta, olin 3 v. Ensimmäinen ns. näkömuisto on kun istuin ulkona ja kuulin rakentamisen ääniä. Rakennettiin leikkimökkiä. Katsoin vanhan koivun lehmustoja ja aurinkoa. Tajusin ikään kuin tuossa hetkessä, että olen jonkinlainen olemassaoleva olento, joka näkee ja kuulee asioita, vaikkakin samalta kesältä oli jo kuulo- ja tuntomuistoja, muistan kun istuin rattaissa ja aurinko lämmitti ja tuntui mukavalta iholla, kuului ihmisten puhetta ja rattaiden rahinaa hiekkatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vuonna 1986 20-vuotias, mutta en kyllä muista noita Palme- tai Tsernobyl- juttuja.
En tosin lukenut paljon lehtiä silloin...
Aika tynnyrissä piti elää jos Tsernobylin räjähdystä ei noteerannut.
Oli varmaan vain pikku-uutinen lehdessä, siksi juttu on painunut unholaan minun osaltani...
Tottakai tämä uutinen haudattiin nopeasti koska osa maasta sai valtavan laskeuman ja uhreja ei haluttu tunnustaa olevan.
Kotimaisten sienien syömisestä varoiteltiin. Muistan sen, koska meillä oli ollut tapana kerätä niitä ruoaksi.
Suomessa hälytysjärjestelmä huusivat punaisina, mutta ei saanut kertoa . Vasta kun Ruotsi alkoi ihmettelemään korkeita sätelymääriä alkoi Suomi avautumaan, että ehkä on jotain tapahtunut.
Valmistuin FK:ksi (vastasi nykyistä FM:ia), menin naimisiin ja aloitin täysipäiväisen työn omalla alalla. Melko ikimuistettava vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Menin kihloihin, kun kundikaveri lähti inttiin. Täytin 20 v.
H omo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samantha Fox sai kilpailija Sabrinan.
Suosikki nuortenlehdessä oli niiden julisteita vähän väliä.
Kerran tuli sellainen miltei koko oven kokoinen Sabrina juliste. Hän oli siinä pinkeissä bikineissä uimarannalla hiukset märkänä. Ja minä Sabrina fanina, 10 v tyttösenä pistin sinitarroilla tuon julisteen oveeni :D
Melko pieni ovi ollut sinulla. Minulla on tallessa kaikki Suosikin-julisteet noilta ajoilta ja noin puolet normaalikokoisesta ovesta täyttää kyseinen juliste.
Missä pirussa niitä olet tämän ajan säilyttänyt? Vai onko ne vieläkin siellä seinälläsi?
Kun asuu omakotitalossa, niin vintillä on runsaasti säilytystilaa. Kaikki Suosikit ja julisteet on tallella vuosilta 1964-99.
Vierailija kirjoitti:
Silloin katsottiin koko perheen voimin saksalaisia poliisisarjoja lauantaisin telkkarista. Se oli viikonlopun kohokohta. Ensin sauna, sitten hyvää iltapalaa ja saksalaissarja.
Vanha Kettu ja lämppärit uunista saunan jälkeen nevöfoget. Sai poikkeuksellisesti syödä olohuoneessa tv:tä katsellessa - ja koko perhe kylpytakeissa tietty.
Tšernobyl, Olof Palmen murh@, Kekkonen kuoli, Mikkelin panttivankijuttu (pankkiryöstäjä ja yksi panttivangeista kuolivat pakoauton räjähtäessä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsernobylin.
ja mikä pahinta siitä tuli valtava laskeuma Pirkanmaalle ja Suomen hallinto ja media peittelivät koko asian etteivät joutuisi tekemään mitään uhrien hyväksi
Tämä on totta kertoo kaiken siitä miten petollinen oma maamme on.
Suomessahan on vieläkin säteilyä luonnossa, vesissä ja marjoissa, sienissä Tsernobylin jäljiltä, mutta melko hys hys ollaan vaan oltu siitäkin.
Vielä pari vuotta sitten uutisissa kehotettiin välttämään sienien syömistä tietyiltä alueilta Suomessa. Näille seuduille oli ajautunut sen verran suuri säteilymäärä. Kysymyksessä olivat aivan ns. viralliset uutiset.
Olin opiskellut sairaanhoitajaksi ja valmistunut vuodenvaihteessa. Olin keskussairaalan päivystyksessä sinä yönä, kun Mikkelin panttivankidraama tapahtui. Pelkäsin, että tulevat meidän kaupunkiin, mutta radiosta sitten kuulimme, että olivatkin menneet Mikkeliin. Olin myös sinä yönä, kun Olof Palme murhattiin, radiosta kuulimme senkin.
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri.