Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v tyttö, kädet ja jalka puutuu ja tuntuu "heikolta"?

Vierailija
24.10.2025 |

Hei, tämä ongelma alkoi noin viikko ja puoli sitten. Kädet alkoivat tuntumaan puutuneilta ja heikoimmalta, ja nyt myös vasemassa - ja vähän oikeassakin - jalassa sama juttu. Tuntuu että puutuminen vahvempaa vasemmalla puolella kehoa. Myös kasvoissa ehkä jotain lievää tuntohäikkää. Kun seison paikallani, tuntuu koko ajan tarve liikuttaa vasenta jalkaa tai muuten se menee "heikoksi". Muuten on yleisvointi ihan hyvä, ahdistuttaa vaan nämä oireet.

Mulla on myös hengenahdistusta ja kovaa alaselkä kipua ollut monta kuukautta, sitä on tutkittu eikä ole oikeen mitään löytynyt. Lääkäri veikkasi viimeksi toiminnallisia oireita. Mulla myös lihakset nykii yöllä, erityisesti jaloissa. Niskaperäinen huimaus mulla todettiin vuosi sitten (koska istun tietokoneen ääressä niin paljon), ja en ole vieläkään oikein päässyt siitä ongelmasta eroon.

Voinko halvaantua tämän ikäisenä? Vai onko tää jotain muuta? Jos kellään on kokemuksia tai neuvoa ois kiva kuulla.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla oireilla teetenään normaalisti kyllä lisätutkimukset ihan rutiinina. Lähete neurologille.

Tai sitten ensin kannatta kokeilla ruutuajan vähentämistä sekä liikunnan ja unen lisäämistä. Jos nämä eivät auta, lääkäriin.

Vierailija
22/23 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko alkanut käyttää ehkäisypilleriä tai onko reseptiä vaihdettu? Aivoverenkiertohäiriö ei toisaalta liene kovin yleinen noin nuorella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jonkin aikaa, auttaako liikunta oireisiin. Hierojalla tai fysioterapiassa käyntiäkin voisi kokeilla. Niskajumit voi aiheuttaa vaikka mitä, ja juuri tuollaista. Kokemusta on. Jos ei helpota, niin sitten lääkäriin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi